handdator

Visa fullständig version : Jordgubbar!


bear.flowertwig
2009-07-08, 19:50
Hur äter ni era?

Nible
2009-07-08, 19:51
In i munnen och tugga järnet.

Närå, beror lite på hur smaken är på dem. Men de flesta jag köpt i år har smakat bra så jag äter dem utan tillbehör. Annars har jag råsocker/florsocker till.

machine gun
2009-07-08, 19:54
Som de är.

isterbuk
2009-07-08, 19:57
Oftast har jag något till som Alpro soya mjölk + sötningsmedel eller vaniljglass, men det är även fint att gå o småäta lite när som.

Cohen
2009-07-08, 20:01
Oftast med röd mjölk och (om det behövs) lite socker. Ovispad grädde kan vara gott det med, men oftast blir det vanlig mjölk. Glass tycker jag döljer själva jordgubbssmaken.

Wikner89
2009-07-08, 20:25
Som de är...fyller en stor skål med dem och äter tills jag mår illa :D

Icefire
2009-07-09, 07:14
Som de är bara. Om det bli några över får de göra bananen sällskap i yoghurten morgonen därpå.

Nattljus
2009-07-09, 07:23
jordgubbar är gott som de är. men jag dränker dem gärna i vispgrädde också, beror lite på vilket humör jag är på :)

mini
2009-07-09, 09:25
Med vaniljkesella.

dellan
2009-07-09, 09:47
med kesella!

bear.flowertwig
2009-07-09, 19:26
Jag kan verkligen inte få nog. Missade tyvärr min jordgubbsranson idag och mår lite dåligt över det.

Tips på lite mer tillagade saker man kan göra med jordgubbar? :eating:

Cohen
2009-07-09, 22:46
Jag kan verkligen inte få nog. Missade tyvärr min jordgubbsranson idag och mår lite dåligt över det.

Tips på lite mer tillagade saker man kan göra med jordgubbar? :eating:

Finns ju många typer av desserter/kakor du kan göra. I de sammanhangen tycker jag jordgubbar passar till det mesta. Att använda dem i riktig mat ställer jag mig emellertid skeptisk till. Har generellt sett svårt för frukt och liknande i mat.

I något Gordon Ramsay-program på TV idag figurerade en räksallad med jordgubbar. Det kanske kan vara något för den magstarke. :)

tsp
2009-07-09, 23:28
Jäser dem i en vinhink och njuter dem kylda som dryck under heta sommardagar. :O

bear.flowertwig
2009-07-10, 10:21
Jäser dem i en vinhink och njuter dem kylda som dryck under heta sommardagar. :O

Haha, what?!

tsp
2009-07-10, 10:51
Haha, what?!

Gör läskande jordgubbsvin så klart!

MrDiet
2009-07-10, 12:06
Med grädde såklart! Skulle aldrig falla mig in att använda kesella som vissa gör. Ungefär som att använda dinkelmjöl, proteinpulver etc. då man gör pannkakor. Känns inte som optimal njutning direkt..

Btw, köpte nyss ett kilo jordgubbar som del av en efterrätt till lunchen/middagen som för övrigt består av fläskfilé *drool*

coxie
2009-07-10, 12:39
Vaniljglass är det enda jag vill ha till jordgubbar.

bear.flowertwig
2009-07-10, 12:58
Gör läskande jordgubbsvin så klart!

Det måste provas. Exakt hur går det till? *jorgen*

Vezzlan
2009-07-10, 13:39
I filmjölk, med lite socker.

bear.flowertwig
2009-07-10, 21:58
Vaniljglass är det enda jag vill ha till jordgubbar.

Tycker konsums melonglass funkar fint.

o.z.z
2009-07-11, 14:16
frysta med mjölk:thumbup:

Lellan
2009-07-11, 20:10
Att blanda vaniljglass med vispad grädde är gott till.

Doppade i valfri smält choklad, ev sedan ett dopp till i krossad hasselnöt (finns vid bakprodukter) el kokos är inte heller så dumt.

Men nyplockade solvarma är svårslaget... *drool*

LindaS
2009-07-11, 20:24
Lite socker, vispgrädde(ovispad) och mjölk.

Bra att ni påminde mig. Har 1 liter som väntar i kylen. *drool*

Gabbus
2009-07-12, 18:48
Som dom äääär! så sjukt gott.
Eller frysta med alpro soya mjölk
eller i lättkvarg med nötter och kanel i.

machine gun
2009-07-12, 18:52
Tips på lite mer tillagade saker man kan göra med jordgubbar? :eating:

Jag har några ggr gjort en god förrättssallad (kan även användas som tillbehör till t.ex. grillad lax skulle jag kunna tänka mig) med jorggubbar, färsk bladspenat, fetaost och kalamataoliver. Gör en balsamicodressing till, gärna av en fruktig balsamico.

Riktigt gott!

bear.flowertwig
2009-07-12, 21:42
Jag har några ggr gjort en god förrättssallad (kan även användas som tillbehör till t.ex. grillad lax skulle jag kunna tänka mig) med jorggubbar, färsk bladspenat, fetaost och kalamataoliver. Gör en balsamicodressing till, gärna av en fruktig balsamico.

Riktigt gott!

Det låter inte dumt. Funderar på om jordgubbar och chili skulle kunna gifta sig på nåt sätt.

F.W.Y.H
2009-07-12, 22:58
Med lite röd mjölk bara eller som dom är.

tsp
2009-07-13, 06:10
Det måste provas. Exakt hur går det till? *jorgen*

Här är lite blandade recept som du kan sätta ihop till en helhet själv. Jag har lagt till lite kommentarer och eventuella tillsatser osv. Är det något du undrar så fråga bara. :)


Här kommer receptet på jordgubbsvin (starkvin):

8 kg jordgubbar
2,5 kg socker
ca 5 l vatten
ca 15 g. citronsyra
starkvinsjäst.

Rensa jordgubbarna och lägg dem i en 25 l. jäshink hink el dyl.
Häll över kokande vatten och mosa jordgubbarna (jag använde en stavmixer).
Tillsätt citronsyra och hälften av sockret.
När allt svalnat, tillsätt jästen.
Tillsätt resten av sockret efter en vecka.
Låt jäsa ut helt

Man kan laborera lite med mängden jordgubbar / vatten för att få olika fylligt vin.
Bäst smakar vinet om det eftersötas ordentligt och drickes som dessertvin...


Pectolase tar fram smakerna hos frukt och bär
Svavla (vinsvavel) för att döda vildjäst (onödigt eftersom man i princip kokar gubbarna?)




Här är ett vinrecept från P1:s program MENY som låter spännande.

Jordgubbsvin

4 kg jordgubbar
2,8 kg socker
1 g vinsvavla
enzym
1 citron
4 g jästnärsalt
1 kopp kallt te
jäst

Bland världens stora viner hittar vi toner av jordgubbar bland annat i beaujolais,
röd bourgogne och vissa riojaviner. Vin gjort på jordgubbar låter sött men resultatet
beror i högsta grad på när gubbarna plockas. Tar man sådana som fortfarande är
ljust röda och fasta behöver man kanske eftersöta, vilket betyder extra arbete.
Bättre då att låta sötman finnas med från början och använda riktigt fullmogna bär,
där rikligt med socker har hunnit utvecklats. Det gör inget om bären börjat
bli lite mosiga, bara de är fina och doftar friskt. Prova gärna att som engelsmännen
tillsätta mer citron, det ger spets åt vinet som annars kan bli väl ”tungt”.
Notera också den sparsamma mängden socker, vid riktigt söta bär går den att
dra ner ytterligare för att få ett friskare vin. Kontrollera gubbarnas eget
innehåll av socker med oechslemätaren och dra av från de 2,8 kilona. Mosa bären
med en plastslev och häll på 1½ kg socker upplöst i några liter kallt vatten. Blanda väl
så att allt löser sig, rör ner saften och det rivna skalet av citronen tillsammans med
vinsvavla, närsalt, enzym och jäst. Rör om flera gånger om dagen för att dra ut
alla fina smakämnen. När den synliga jäsningen pågått i 3-4 dygn lyfts fruktresterna
bort, resten av sockret rörs ner och volymen justeras till 10 liter med kallt vatten.
Lagra också detta vin så svalt och mörkt som möjligt, då det annars tappar sin vackra
färg och bleknar. Det går också bra att svepa in varje flaska i brunt omslagspapper för
att stänga ute ljusets ultravioletta strålar.






Beskrivning
Jag så att någon lade till "Rönnbärsportvin"... Så varför inte dela med sig av sina erfarenheter?
Nedan kommer jag att skriva hur man gör Jordgubbsvin, dessertvin, som jag faktiskt själv har provat.

7 kg jordgubbar
2.8 kilo socker
2 gr jästnärsalt
3.5 liter vatten
Eftersötning med högst 300 gr socker.
ev. 5-10 gr vinsyra

Jordgubbarna får ej sköljas utan endast rensas och sorteras omsorgsfullt,
varvid alla skadade bär borttagas. Därefter lägges 1 kilogram bär i en stor skål,
överströrs med 400 gr socker och söndermosas väl med en träsked, tills man får en likformig blandning.
Till denna sättes i små portioner under omrörning. 1/4 liter varmt vatten. Denna blandning hälles
i en kruka, rymmande cirka 12 liter. Detta upprepas med ytterliggare sex gånger. Vänta tills detta
har kallnat och tillsätt en jästsort som heter portvin. Detta omskakas dagligen.

OBS! Detta ska förvaras i en jämntemperatur (20-25 grader).

Efter 10 dagar slutar det bubbla ur jäsröret och sedan ska det klarna i lika lång tid.
Sedan är det bara att buteljera skål!

Loca
2009-07-13, 07:08
Hur äter ni era?

Som dem är, sköljda bara.

Helst vill jag äta jordgubbarna från min pv's mun men den enda gången jag har fått det har varit när jag har brottat ned honom när han har haft en jordgubbe i munnen. Det var sååå romantiskt <3

z_bumbi
2009-07-13, 08:22
De senaste jordgubbarna jag åt var i form av sylt, närmare bestämt en jordgubbs- och apelsinsylt. Den variant jag åt innan den burken öppnades var bigarrå- och jordgubbsylt. Annars brukar jag äta jordgubbarna som de är men jag har nästan ätit för mycket den här sommaren så jag nöjer mig med sylt.

Med grädde såklart! Skulle aldrig falla mig in att använda kesella som vissa gör. Ungefär som att använda dinkelmjöl, proteinpulver etc. då man gör pannkakor. Känns inte som optimal njutning direkt..

Den stora skillnaden mellan dinkel och vanligt vete är mängden gluten, mer gluten gör att man kan göra tunnare pannkakor och därmed kan man öka mängden sylt per viktenhet pannkakor.

machine gun
2009-07-17, 15:16
Det låter inte dumt. Funderar på om jordgubbar och chili skulle kunna gifta sig på nåt sätt.

Inte omöjligt, det sötsyrliga skulle nog kunna passa bra med lite hetta. Fast det gäller nog att välja rätt sort och inte ta för mkt. Cayennepeppar, piri piri eller habanero har jag t.ex. svårt att tänka mig att det fungerar, men kanske en mildare rundare chili som nån slags spansk peppar, eller kanske lite rökig mild hetta med acho eller chipotle? Let me know om du kommer på något bra.

Cilia
2009-07-17, 15:33
Jag har sedan jag fick det på Erssons (stans bästa fiskaffär/restauran) blandat ner jordgubbar i grönsallad (bra sallad som smakar) och sedan bara haft på lite balsamvinäger. Sagolik god sallad blir det. Snåla inte på jordgubbarna. Går och salta och peppra på också men är det bra råvaror behövs det knappast.

Alone_in_the_dark
2009-07-17, 16:04
E de bara jag som kör dem doppade i choklad?:D

bear.flowertwig
2010-07-18, 16:24
BUMP!

Den här tror jag på till något grillat:

Het salsa med jordgubbar, chili och citron
http://static.tasteline.com/picprod/ImageGallery/Thumbnails/32/58332/26523_121442.jpg

http://www.tasteline.com/recept/het_salsa_med_jordgubbar_2c_chili_och_citron

Nattljus
2010-07-18, 16:30
vanliga vaniljmuffins med bitar av jordgubbar i är jättegott :)

HulkH
2010-07-18, 17:29
vanligt, med glass på alla möjliga olika sätt :) :D

bear.flowertwig
2011-06-11, 13:20
Är det dags snart eller? Har inte sett till jordgubbslådorna i butik än men i ett och annat stånd tycker jag mig sett svenska jordgubbar för runt 70 kr eller nåt liknande ohemult.

forslund
2011-06-11, 13:30
Det säljs svenska jordgubbar för fullt i Eskilstuna, nere på 30 kr/litern redan.

1684_
2011-06-11, 13:47
svenska bär här ifrån hallan :) 25kr litern :D MUMS!! stora som fan.

1684_
2011-06-11, 13:48
btw, äter dom som dom är, eller i gröten/yoghurten.

bear.flowertwig
2011-06-11, 14:01
Nice. Ska ta en sväng förbi affärn och bunkra upp...

Brukar ni frysa in för att ha när det tagit slut? Är det värt det?

1684_
2011-06-11, 18:32
Här hinns inte frysas in innan de e slut ;) då kan man lika gärna köpa frysta MEN de klart, morsan brukar frysa in. Men jag gör de dock inte, annat e det med blåbär :D

ajsen
2011-06-11, 19:27
Hackar dem i bitar och häller ner i kesella+fun light jordgubb. Legendary!

Gurkyngel
2011-06-11, 20:34
Mitt godaste sätt att äta jordgubbar är i fil med massa havrefras. Helst ska solen skina också :)

bear.flowertwig
2011-06-12, 01:14
Första batchen var något av en besvikelse. Ok smak men trist (misshandlad) konsistens. Blir nog strawberry daquiri av slumpen.

Löpsko
2011-07-10, 17:48
Ska skörda mina imorgon tänkte ja.. dock så tjuvade ja lite idag.. slängde i 6-7 gubbar med smör och lite grädde i en kastrull tillsammans med en halv t-sked vaniljpulver :)

Serveras till en halv burk 10% kvarg..

bear.flowertwig
2011-07-11, 08:50
Tycker kvaliteten varierar högst betänkligt på de svenska gubbarna. I kväll blir det hur som helst någon typ av jordegubb/lime-kombo till efterrätt.

Bjern
2011-07-11, 09:18
Jordgubbar och nutella, vilken sensation!

vicarious
2011-07-11, 09:44
Jordgubbar och nutella, vilken sensation!

Allting är en sensation med nutella :D

bear.flowertwig
2011-07-12, 10:23
Jordgubbar och nutella, vilken sensation!

jordgubbe + choklad/kola/kaffesmak är en vinnare!

jag gjorde proteinchokladpudding och skivade jordgubbar över. mumma!

bear.flowertwig
2012-06-23, 13:06
Så var det dags igen. Premiär igår för mig. Au naturell med vispgrädde. Svårslaget.

mini
2012-06-23, 13:28
Jag åt med sojagrädde igår och det var oväntat gott. Men, oftast blir det med vaniljkesella. Varför ändra ett vinnande koncept?

krubkungen
2012-06-23, 13:37
500g kesella + 500g (svenska) jordgubbar + funlight och lite vatten samt solrosfrön + krossade linfrön. Gott :)

StretfordEnd
2012-06-23, 15:18
500g lättkvarg + 5 tsk cankao + så mycket jordgubbar som möjligt :)

isterbuk
2012-06-23, 17:40
Att blanda vaniljglass med vispad grädde är gott till.

Doppade i valfri smält choklad, ev sedan ett dopp till i krossad hasselnöt (finns vid bakprodukter) el kokos är inte heller så dumt.

Men nyplockade solvarma är svårslaget... *drool*

Kul att solen för med sig något gott iaf eller hur Lellan :)

Blev närmare en liter gubbar igår, en tallrik med vispad grädde och lite strösocker och en med mjölk och strösocker. Satt störtskönt i kistan.

henrikl
2012-06-24, 11:09
Något som är supergott är marinerade jordgubbar. Skiva jordgubbarna, marinera dem i saft från citron/lime, tillsätt sötningsmedel/socker efter behag. Extra mumsigt blir det med en dutt vaniljsocker4/vaniljessens :) gott till glass, grädde, fil eller tex. Kladdkaka.

regus
2012-06-25, 21:26
500g kesella + 500g (svenska) jordgubbar + funlight och lite vatten samt solrosfrön + krossade linfrön. Gott :)

Vilket utom ordentligt sätt att förstöra "(svenska)" jordgubbar med funlight och kesella.

OnT
Med mjölk och helst någon fetare variant. Det är skamligt gott!

Gober
2012-06-25, 21:59
Med våfflor, grädde och vaniljglass :-)

bear.flowertwig
2012-06-25, 22:06
Något som är supergott är marinerade jordgubbar. Skiva jordgubbarna, marinera dem i saft från citron/lime, tillsätt sötningsmedel/socker efter behag. Extra mumsigt blir det med en dutt vaniljsocker4/vaniljessens :) gott till glass, grädde, fil eller tex. Kladdkaka.

Agree. Lite pressad lime + socker över jordgubbarna blir fånigt gott.

http://4.bp.blogspot.com/-YUkSw9AqsmY/T1p2VbmvxsI/AAAAAAAACbI/dA0Eb5hx3vE/s1600/DSC_0037.JPG

Funderar på om man ska våga sig ut på djupt vatten och tillaga gubbarna...
Jordgubbsbullar (http://www.recepten.se/recept/jordgubbsbullar.html)
Jordgubbspaj (http://www.recepten.se/recept/kraemig_jordgubbspaj.html)

Imma
2012-06-25, 23:06
svenska bär här ifrån hallan :) 25kr litern :D MUMS!! stora som fan.

Köpte mina gubbar för 79kr litern. Dyrt men var så sugen :)

Pretorian
2012-06-26, 09:04
Så här åt jag mina i helgen:

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-26%2010%2002%2029.jpg

Pepz
2012-06-26, 09:40
jordgubbar+ ovispad grädde och enorma mängder strösocker...

DansAnna83
2012-06-26, 09:43
Så här åt jag mina i helgen:

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-26%2010%2002%2029.jpg

Mmmm,jordgubbar är underbart gott :)

miapia
2012-06-26, 14:08
Skivade jordgubbar, miniKeso, vaniljpulver och lite agavesirap är min favvofrukost nu när det är sommar :)

PeSi
2012-06-26, 20:46
Ca 150g jordgubbar till havregrynsgröten varje morgon.

ICA Basic (37 kr/kg) tycker jag är godast. Willys och Lidls (ca 30 kr/kg) är billigare och oftast lite mindre i storlek, men smakar inte riktigt lika bra.

Ibland lägger jag ca 100g jordgubbar i en djup tallrik. På med lite proteinpulver och extra vatten. Sedan krossar jag allt till en lagom grov massa och äter upp med sked. Om det är varmt, så lägger tallriken först i frysen ett tag. Helt ok!

bear.flowertwig
2012-07-03, 19:36
Fasiken vad det diffar i kvalitet på gubbarna (i samma butik). Jag brukar inte ta någon större notis vad som står på kartongen men det kanske man ska? Blir ju ett meck om man ska jaga runt i olika butiker bara för att få rätt sort.

Rakanichy
2012-07-03, 20:29
På min hemköp (hornstull stockholm) säljs det för 40kr kg och dom är något så in i helvete goda. Äter ett kilo om dagen hur lätt som helst.

bear.flowertwig
2012-07-03, 22:26
Mitt lokala Ica (söder, sthlm) verkar inte gå lägre än 50 kr/kg.

PeSi
2012-07-04, 00:17
Eftersom jag äter jordgubbar året runt så köper jag huvudsakligen frysta jordgubbar i störst förpackning (1 eller 0,75 kg). Kvalitén på färska jordgubbar tycker jag varierar nästan mer.

Jag handlar i stort sett all mat hos Lidl, Willys och ICA (i nämnd ordning för prisets skull). Lidl och Willys "i närheten" har 0,75 kg:s påsar och smaken är ganska lika. Bären är lite mindre än ICA Basic. ICA har två serier: en dyrare (kommer inte ihåg namnet) och Basic; har bara testat två påsar av den dyrare sorten och tyckte smaken var sämre än Basic; Basic är stora bär med relativt mild smak. Jag har köpt ett mycket stort antal av respektive sort och måste säga att enstaka påsar kan smaka märkbart sämre, men detta tillhör undantagen.

Personligen väljer jag ICA Basic som kostar 36.90 hos ICA i Bergshamra (normalt inte billigast ICA). Om du har bil och stor frys kan du alltid storhandla. Men jag rekommenderar att du testar minst två påsar köpta med några veckor mellanrum innan du slår till.

Om du hittar några riktiga godingar så berätta gärna.

bear.flowertwig
2012-07-04, 13:30
Eftersom jag äter jordgubbar året runt så köper jag huvudsakligen frysta jordgubbar i störst förpackning (1 eller 0,75 kg). Kvalitén på färska jordgubbar tycker jag varierar nästan mer.

Jag handlar i stort sett all mat hos Lidl, Willys och ICA (i nämnd ordning för prisets skull). Lidl och Willys "i närheten" har 0,75 kg:s påsar och smaken är ganska lika. Bären är lite mindre än ICA Basic. ICA har två serier: en dyrare (kommer inte ihåg namnet) och Basic; har bara testat två påsar av den dyrare sorten och tyckte smaken var sämre än Basic; Basic är stora bär med relativt mild smak. Jag har köpt ett mycket stort antal av respektive sort och måste säga att enstaka påsar kan smaka märkbart sämre, men detta tillhör undantagen.

Personligen väljer jag ICA Basic som kostar 36.90 hos ICA i Bergshamra (normalt inte billigast ICA). Om du har bil och stor frys kan du alltid storhandla. Men jag rekommenderar att du testar minst två påsar köpta med några veckor mellanrum innan du slår till.

Om du hittar några riktiga godingar så berätta gärna.

Du menar inte att du sitter och äter frysta jordgubbar när det finns färska i butik???

PeSi
2012-07-04, 17:20
Heheh; det händer; ser de riktigt fina ut köper jag färska oavsett priset. Annars kan det bli snålheten som bedrar visheten.

vicarious
2012-07-04, 17:41
Personligen väljer jag ICA Basic som kostar 36.90 hos ICA i Bergshamra (normalt inte billigast ICA). Om du har bil och stor frys kan du alltid storhandla. Men jag rekommenderar att du testar minst två påsar köpta med några veckor mellanrum innan du slår till.


Betalar du 36.90kr för 1kg? Det lät väldigt dyrt. Tror jag betalar 25.90kr på min lokala ICA-butik (som är ganska liten, ingen stormarknad)

PeSi
2012-07-04, 18:13
Tack för tipset! Får kolla runt lite på olika ICA. Om det kan skilja så mycket är det definitivt värt att kolla upp.

bear.flowertwig
2012-07-07, 13:20
Första semesterdagen, Sommar i P1 på radion, äter jordgubbar och fixar spellista till sommarbilandet *love*

bear.flowertwig
2012-07-23, 22:52
Fasiken börjar det redan ta slut? Bara holländska gubbar i min butik idag.