handdator

Visa fullständig version : träning utan träningsvärk


knubbsson
2009-07-08, 18:54
Hejsan, Jag undrar satt och funderade på en sak om jag kör 4or för maxstyrka
i alla övningar jag gör under ett pass tex ett bröstpass- bänkperss, lutande bänk och hantelpress. men inte får någon träningsvärk utav det bör jag då lägga in en extra övning eller köra fler set?

jianon
2009-07-08, 18:57
Det där med träningsvärk är nog individuellt. Jag får det nästan bara de första gångerna jag tränar efter ett längre uppehåll. Efter det blir jag lite stel kanske hur hårt jag än kör. inom rimliga gränser.

Mr.Sjöborg
2009-07-08, 19:35
Hejsan, Jag undrar satt och funderade på en sak om jag kör 4or för maxstyrka
i alla övningar jag gör under ett pass tex ett bröstpass- bänkperss, lutande bänk och hantelpress. men inte får någon träningsvärk utav det bör jag då lägga in en extra övning eller köra fler set?

Varför är du ute efter att få träningsverk?

Hur månge set kör du nu?

Rockhard
2009-07-08, 19:39
Hejsan, Jag undrar satt och funderade på en sak om jag kör 4or för maxstyrka
i alla övningar jag gör under ett pass tex ett bröstpass- bänkperss, lutande bänk och hantelpress. men inte får någon träningsvärk utav det bör jag då lägga in en extra övning eller köra fler set?

Bröst får jag bara träningsvärk om jag gör övningar som stretchar muskeln. Typ flyes.

Mourten
2009-07-08, 19:49
Individuellt, jag får nästan alltid träningsvärk.

knubbsson
2009-07-08, 19:56
Är inte ute efter träningsvärk, jag bara undra om man "måste" få det efter ett pass för att komma vidare i träningen. Jag körde nämligen ett tungt ben pass så jag höll på att spy men kände inget i benen efteråt. Och då börja jag fundera eftersom jag kört lättare pass där jag fått träningsvärk.

SÅ därför undra jag om det va nåt att bry sig om eller om det kommer och gåpr som det vill :P

Mr.Sarkastisk
2009-07-08, 20:05
Är inte ute efter träningsvärk, jag bara undra om man "måste" få det efter ett pass för att komma vidare i träningen. Jag körde nämligen ett tungt ben pass så jag höll på att spy men kände inget i benen efteråt. Och då börja jag fundera eftersom jag kört lättare pass där jag fått träningsvärk.

SÅ därför undra jag om det va nåt att bry sig om eller om det kommer och gåpr som det vill :P

Jag får bara träningsvärk precis efter att jag haft vilovecka.. Det är inget du behöver tänka på. Vissa får det varje pass, andra kanske någon enstaka gång, det kan till och med vara så att man helt enkelt inte får det.
Spelar ingen roll, fortsätt träna. *flex*

BB1942
2009-07-08, 20:49
Om du måste ha träningsvärk så är det tydligen bara den excentriska /negativa fasen som du ska köra. Har för mig King Grub postade en studie där det bevisades

Fredrik_S
2009-07-08, 21:08
Jag har inte fått träningsvärk senaste halvåret, men resultaten kommer ändå.

knubbsson
2009-07-08, 22:18
Tack för alla härliga svar =)

Sparven från Minsk
2009-07-10, 17:00
Jag får träningsvärk i vissa muskler, andra inte.

Testa att köra mer excentriskt och med så full ROM det bara går, har gett mig värre värk i boobies i alla fall :naughty:

Azt3k3n
2009-07-10, 17:15
Får bara träningsvärk efter första passet efter en lång vila. Tycker det är synd då det är skönt med träningsvärk :(

mattilainen
2009-07-10, 17:15
jag får bara träningsvärk när jag haft uppehåll i ca en vecka eller längre tid. Eller när jag kör vader :=)

WorkOutBuddy
2009-07-10, 18:12
Jag älskar träningsverk. Fick det alltid i början, nu får jag det bara ibland.

BobaFett
2009-07-10, 21:03
Jag tror att träningsvärk kommer när man gör nånting som man inte är van vid, eller möjligtvis en övning man inte kört på ett tag. Bästa sättet att bygga muskler är enligt min åsikt att hela tiden utsätta musklerna för sånt de inte är vana vid.

Därför tror jag att man får bättre ökningar om man lyckas få träningsvärk, men det kan vara svårt efter ett tag.

Nixon
2009-07-10, 21:29
Jag tror att träningsvärk kommer när man gör nånting som man inte är van vid, eller möjligtvis en övning man inte kört på ett tag. Bästa sättet att bygga muskler är enligt min åsikt att hela tiden utsätta musklerna för sånt de inte är vana vid.

Därför tror jag att man får bättre ökningar om man lyckas få träningsvärk, men det kan vara svårt efter ett tag.

Jag får iofs alltid träningsvärk, oavsett om jag kör samma övning/vikter/reps så det är nog väldigt inviduellt.

BobaFett
2009-07-10, 22:57
Jag får iofs alltid träningsvärk, oavsett om jag kör samma övning/vikter/reps så det är nog väldigt inviduellt.

Hur länge har du tränat och hur definierar du träningsvärk? Jag känner också av att jag tränat men inte alls i samma utsträckning som när jag började träna.

Nixon
2009-07-11, 09:03
Hur länge har du tränat och hur definierar du träningsvärk? Jag känner också av att jag tränat men inte alls i samma utsträckning som när jag började träna.

Tränat ~3 år.
Hur jag definierar träningsvärk? Muskeln ömmar och känns sliten, både i avslappnat (lite) , kontraherat och utsträckt läge (mer). Håller i sig i ca:3-4 dagar efteråt.

Nixon
2009-07-11, 09:14
Hur länge har du tränat och hur definierar du träningsvärk? Jag känner också av att jag tränat men inte alls i samma utsträckning som när jag började träna.

Sen tror jag att du också har rätt i det du säger ang. att man får värk när muskeln inte är van vid vikt/övning/reps men tror ändå att det är olika från person till person då vissa polare i princip aldrig får träningsvärk.

Såå, kanske en kombination av båda är en (liten) del av svaret?

Scratch89
2009-07-11, 09:17
Jag får också träningsvärk fortfarande, och jag har ändå tränat i flera år. Som sagt, det är individuellt.

WorkOutBuddy
2009-07-11, 10:45
Får man inte mer träningsverk om man "stretchar" ut muskeln riktigt bra under övningen som i tex. hantelpress, långt ner vid sidorna med hantlarna än om man skulle köra bänkpress?

Hampi
2009-07-11, 15:21
träningsvärk är inte ett måste för att utvecklas. som sagt, de är individiuellt!

Donner
2009-07-11, 16:13
Får i princip alltid träningsvärk i benen. Utöver dom så får jag det då och då.