handdator

Visa fullständig version : BOJKOTTA TELENOR! lurar foket med avgifter mm...


porja
2009-07-08, 17:24
Skriv vad ni tycker om Telenor, och era synpunkter angående svensk och EU:s lagar för Kommunikationstjänstsbolag, som tex Telia, Tele2, Orange, Telenor...

Här nedan följer mitt:


¤ ingen täckning när jag var på fjällresa i Norrland.... mina kompisars
¤ Ej insläppt i Las Vegas mobilnät förra sommaren, ingen ut av de...
kompisens tele2 och telia fungerade....

¤ extra avgifter för utlandssamtal både från Sverige och in till Sverige från utomlands, och det är utöver det man får ringa för i månaden(199kr mitt)

¤ hur kan jag ha ringt för så mkt XXX när det står att jag har haft totalt samtalstid inom sverige xxx belopp så här långt?!!!!!!!!!!!!!!

svar telenor: du får beställa en trafikspecifikation, kostnad 60 kr....

¤ minutpriset sänktes med 20 öre för 1,5 år sedan, men istället för att automatisk sänka mitt oxå, så fick jag betala det gamla priset i flera månader till jag ringde de och sa att de skulle rätta till det...
Så här lurar de folk, så här suger dem folket på pengar....

mbl: Sony Ericsson k810i

coxie
2009-07-08, 17:28
Ännu en person som köpt en tjänst utan att hålla koll på vad för villkor som gäller.

porja
2009-07-08, 17:28
¤ Jag tror jag har betalt dryga 10000 kr i 2 år(abonnemang med mbl) för denna mobil och dess "samtal att ringa för och betala för" som kostade ca 3-4000 kr kontant för 2 år sedan

porja
2009-07-08, 17:30
angående denna punkten, så syftar jag på denna månad (7-8 dar bara):

¤ hur kan jag ha ringt för så mkt XXX när det står att jag har haft totalt samtalstid inom sverige xxx belopp så här långt?!!!!!!!!!!!!!!

Gurk-Burk
2009-07-08, 17:32
Har Telenor, inte missnöjd med dem.
Kan kolla min trafikspecifikation via nätet utan avgift.

Som tidigare i tråden är det ganska vettigt att kolla upp alla villkor innan man skaffar ett abonnemang.

coxie
2009-07-08, 17:33
Har jag rätt i att du räknade med att få betala samma minutpris från USA som inrikes här i Sverige?

MasterChief
2009-07-08, 17:34
Vilken skitttråd.

porja
2009-07-08, 17:34
Har Telenor, inte missnöjd med dem.
Kan kolla min trafikspecifikation via nätet utan avgift.

Som tidigare i tråden är det ganska vettigt att kolla upp alla villkor innan man skaffar ett abonnemang.

Vill du beställa en trafikspecifikation till någon av dina tre senaste fakturor? Priset är 62:50 per styck (inkl moms). Specifikationen skickas med post till den betalningsansvariges adress.

det kostar 62:50 och mitt abonnemang tar slut snart...

backflash
2009-07-08, 17:35
Vilken skitttråd.

Nej för fan, it's got potential

Hemi
2009-07-08, 17:37
¤ ingen täckning när jag var på fjällresa i Norrland....


Hänger inte med i utvecklingen men Sverige har överlag rätt bra täckning om man t ex jämför med USA, eller Kanada där "CELLphone" ("cell") verkligen gör skäl för namnet. Fast fortarande är det ju inte täckning överallt, där jag håller till i Sverige behöver jag bara röra mig någon km så försvinnar all täckning och det är inte ens i fjällen.

tsp
2009-07-08, 17:37
Du verkar ärligt talat ganska bakom flötet. Och jag undrar precis som coxie: Har jag rätt i att du räknade med att få betala samma minutpris från USA som inrikes här i Sverige?

Carolinew
2009-07-08, 17:39
Nu vet jag ingenting om deras telefoni, men är väldigt missnöjd med deras mobila bredband.

Det stod definitivt inget i avtalet om att modemet skall börja koppla från ungefär var 10:e minut när man haft det i några månader *rolleyes* Enligt dem är det inget fel på modemet så de gör inget åt det.

Ovanpå det så har jag ansökt om autogiro 5 gånger. Varenda gång har jag fått tillbaka ett brev om att kontonumret inte är rätt. Det ÄR rätt, har trippelkollat varenda gång. Ringde dem om det men de fattade ingenting och bad mig skicka in papprena igen, samma svar tillbaka. Sista gången jag skickade in fick jag inte ens något svar tillbaka utan de fortsätter att skicka pappersfakturor + 20 kr extra i avgift per faktura.

Orkar inte bråka om det mer så det får vara, men kommer säga upp bredbandet så fort bindningstiden går ut. Har inte använt modemet på någon månad nu och lär inte göra det heller... helt hopplöst.

porja
2009-07-08, 17:40
Du verkar ärligt talat ganska bakom flötet. Och jag undrar precis som coxie: Har jag rätt i att du räknade med att få betala samma minutpris från USA som inrikes här i Sverige?


det där var förra sommaren,,,,, den har ingen koppling med minut pris och avgifter till denna månad,,,fattar ni...

det där i USA handlade bara om ATT JAG INTE SLÄPPTES IN I NÄTET

Gurk-Burk
2009-07-08, 17:40
Vill du beställa en trafikspecifikation till någon av dina tre senaste fakturor? Priset är 62:50 per styck (inkl moms). Specifikationen skickas med post till den betalningsansvariges adress.

det kostar 62:50 och mitt abonnemang tar slut snart...

My bad, jag tänkte på den trafikspecifikation jag har på fakturorna, dvs till vilka nät jag ringt etc.

porja
2009-07-08, 17:42
Vilken skitttråd.


du skämde bort dig totalt.............

admin, snälla ge honom en varning, så denne inte påhoppar på andra fler ggr till...

coxie
2009-07-08, 17:43
"det där är inräknat, läs ordentligt, och förvirra inte tråden "

Tror inte jag är ensam med problem att förstå vad du faktiskt vill få sagt.

Frantic
2009-07-08, 17:45
"det där är inräknat, läs ordentligt, och förvirra inte tråden "

Tror inte jag är ensam med problem att förstå vad du faktiskt vill få sagt.


Jag tror att han försöker klaga på telenor. Varför är jag däremot inte säker på men han verkar arg.

patrikjo
2009-07-08, 17:46
det där var förra sommaren,,,,, den har ingen koppling med minut pris och avgifter till denna månad,,,fattar ni...

det där i USA handlade bara om ATT JAG INTE SLÄPPTES IN I NÄTET
Nej, jag fattar inte. Du skulle inte kunna tänka dig att varva ner lite innan du skriver så kanske folk kan förstå vad du menar?

porja
2009-07-08, 17:48
Nu vet jag ingenting om deras telefoni, men är väldigt missnöjd med deras mobila bredband.

Det stod definitivt inget i avtalet om att modemet skall börja koppla från ungefär var 10:e minut när man haft det i några månader *rolleyes* Enligt dem är det inget fel på modemet så de gör inget åt det.

Ovanpå det så har jag ansökt om autogiro 5 gånger. Varenda gång har jag fått tillbaka ett brev om att kontonumret inte är rätt. Det ÄR rätt, har trippelkollat varenda gång. Ringde dem om det men de fattade ingenting och bad mig skicka in papprena igen, samma svar tillbaka. Sista gången jag skickade in fick jag inte ens något svar tillbaka utan de fortsätter att skicka pappersfakturor + 20 kr extra i avgift per faktura.

Orkar inte bråka om det mer så det får vara, men kommer säga upp bredbandet så fort bindningstiden går ut. Har inte använt modemet på någon månad nu och lär inte göra det heller... helt hopplöst.



att bråka tar våran tid,,,och tid kostar pengar...
sprid till alla om vad Telenor gör med dig...

Visa att det är konsumenterna rätt..............

coxie
2009-07-08, 17:52
kBVmfIUR1DA

porja
2009-07-08, 17:54
"det där är inräknat, läs ordentligt, och förvirra inte tråden "

Tror inte jag är ensam med problem att förstå vad du faktiskt vill få sagt.

menar att jag har ganska bra koll....

när det gäller USA och utomlands så skall priset ingå i månadsbeloppet som man ringer får ringa för(som är fast månadsbelopp, mitt var 199)...istället så läggs det på de 199 kronorna....

:)

porja
2009-07-08, 17:56
kBVmfIUR1DA

kom till SM så får du en omgång i Athletic Fitness ;)...

tack för mig, det var inte så speciellt :)


nu ska jag träna...

Jorgen
2009-07-08, 17:56
Jag har haft Europolitan/Vodafone/Telenor ända sen 1997 och mer än nöjd med dom.

Förstår inte syftet med tråden, är det inte bättre att ta upp dina synpunkter med just Telenor?

qwerty1
2009-07-08, 17:57
Du gör det inte lätt för oss att förstå vad du menar iallafall.

Jorgen
2009-07-08, 17:57
när det gäller USA och utomlands så skall priset ingå i månadsbeloppet som man ringer får ringa för(som är fast månadsbelopp, mitt var 199)...istället så läggs det på de 199 kronorna..

Står det så i avtalet?

MasterChief
2009-07-08, 17:59
du skämde bort dig totalt.............

admin, snälla ge honom en varning, så denne inte påhoppar på andra fler ggr till...

Skämde bort mig?

Du startar en skriktråd om de onda kapitalisterna som blåser dig på småpengar när du inte ens orkar bry dig om vad du skriver på för abonnemang. Sen spyr du massa galla över företaget när du som konsument inte ansträngt dig för fem öre.

Utöver det vill du att admin ska ge mig en varning när tråden uppenbarligen är skit.

Undrar vem som skämt bort sig. Igen.

coxie
2009-07-08, 18:02
skämde bort mig?

Du startar en skriktråd om de onda kapitalisterna som blåser dig på småpengar när du inte ens orkar bry dig om vad du skriver på för abonnemang. Sen spyr du massa galla över företaget när du som konsument inte ansträngt dig för fem öre.

Utöver det vill du att admin ska ge mig en varning när tråden uppenbarligen är skit.

Undrar vem som skämt bort sig. Igen.

Nej du!

MasterChief
2009-07-08, 18:04
Nej du!

Jo, porja gjorde det väldigt klart i ett pm till mig.

Jag inser nu att denna form av välbalanserade konsumentinformation är till arbetarnas fördel.

tp_88
2009-07-08, 18:04
:)

Donner
2009-07-08, 18:08
Posting in epic thread.

Snobbe
2009-07-08, 18:13
www.notalwaysright.com Trodde det var mest amerikaner på denna sida man kan väl likaväl va svenskar:)

ante
2009-07-08, 18:22
Angående att den totala samtalstiden inte stämmer kan bero på att Telenor kanske fakturerar per påbörjad minut, och telefonen räknar i exakt antal sekunder. Fem st 5-sekunderssamtal blir således 5min på fakturan, men 25 sekunder på telefonen.

Vidare så undrar jag om du verkligen har rätt i att du får betala när folk som befinner sig utomlands ringer till dig. Om det är så, och det inte står i avtalet så kan du ju driva det vidare, så skall det inte vara.

hahavaffan
2009-07-08, 18:25
Jag har haft Europolitan/Vodafone/Telenor ända sen 1997 och mer än nöjd med dom.Jag med, fast sen -98, och jag har fan fått nog nu.

Jag hatar också Telenor. Dom tar sjuka priser, behandlar trogna kunder som vilken idiot som helst och har sämst säljare ever. Ska byta till Telia inom en vecka om arslena på Telenor kan skicka ut mitt kontantkort-SIM nån gång.

Honn
2009-07-08, 18:27
menar att jag har ganska bra koll....

när det gäller USA och utomlands så skall priset ingå i månadsbeloppet som man ringer får ringa för(som är fast månadsbelopp, mitt var 199)...istället så läggs det på de 199 kronorna....

:)

Jag kan inte svära på hur det var när du tecknade ditt abonnemang, men just nu så framgår det ganska tydligt att det endast gäller nationella samtal. http://butik.telenor.se/DefaultFullWidth.aspx?http://butik.telenor.se/DefaultFullWidth.aspx?cId=SubscriptionDetailPage&pId=199-3G-STANDALONE&AirTime=24&MSCSProfile=983BB0CC620F5E6D303347A8D16753CD4C3BD2 6F38712FC5B6DA5D

Honn
2009-07-08, 18:34
Bah. Först nu ser jag att jag inte länkade rätt. Nåja Det var tänkt till förstasidan för 199kr/mån abonnemanget. Står följande om de 199kr där "* Gäller nationella samtal. Ej utnyttjat minimibelopp sparas inte till nästkommande månad."

jakke
2009-07-08, 18:37
Kan någon översätta vad trådskaparen säger? Jag förstår inte? Vad STÅR i avtalet då?

Purren
2009-07-08, 18:48
Jag tycker telefonbolagen är skurkar men inte av anledningarna som TS angav.

T.ex. så försökte dom få folk att betala per minut tidigare, även om man har ett kortare samtal. Ett samtal på 10 sekunder skulle då kosta 60 sekunder. Ett samtal på 61 sekunder skulle kosta 120 sekunder osv.

Finns verkligen ingen anledning till det förutom att dom ska kunna tjäna mer pengar, och det hela gjorde dom tyst och i bakgrunden.

egge
2009-07-08, 18:53
Jag har sagt upp mitt telenorabonnemang. Inga problem med avgifterna för mig men täckningen i norra sverige är ju totalt värdelös. I riksgränsen hade jag ingen täckning alls och kompisar med telia hade fullt.
Bye bye telenor, hej telia.

semicroma
2009-07-08, 19:17
Skriv vad ni tycker om Telenor, och era synpunkter angående svensk och EU:s lagar för Kommunikationstjänstsbolag, som tex Telia, Tele2, Orange, Telenor...

Här nedan följer mitt:


¤ ingen täckning när jag var på fjällresa i Norrland.... mina kompisars
¤ Ej insläppt i Las Vegas mobilnät förra sommaren, ingen ut av de...
kompisens tele2 och telia fungerade....

¤ extra avgifter för utlandssamtal både från Sverige och in till Sverige från utomlands, och det är utöver det man får ringa för i månaden(199kr mitt)

¤ hur kan jag ha ringt för så mkt XXX när det står att jag har haft totalt samtalstid inom sverige xxx belopp så här långt?!!!!!!!!!!!!!!

svar telenor: du får beställa en trafikspecifikation, kostnad 60 kr....

¤ minutpriset sänktes med 20 öre för 1,5 år sedan, men istället för att automatisk sänka mitt oxå, så fick jag betala det gamla priset i flera månader till jag ringde de och sa att de skulle rätta till det...
Så här lurar de folk, så här suger dem folket på pengar....

mbl: Sony Ericsson k810i


Att täckningen för mobiltelefoner varierar är välkänt, just i norrland kan det givetvis bli problem.
Har du kollat täckningskartan på deras hemsida? Hör med telenor om de ska ha täckning i området,
om ja så kolla om en felanmälan kan göras.



Har du kollat så att telenor har avtal med den operatören dina kompisar använde i usa?
Vilka operatörer som telenor har avtal med fram går av deras hemsida.


På hemsidan står om minidebiteringen:
* Gäller nationella samtal. Ej utnyttjat minimibelopp sparas inte till nästkommande månad.
Att priserna är anorlunda till och från utlandet framgår också av hemsidan, samt att du får betala för inkommande samtal i utlandet.



Kan vara som tidigare person redan svarat att det beror på debiteringsintervallet.



Du har ju kommit översens om vilka priser du ska ha med telenor. Det verkar dessutom som man måste binda om sitt abonnemang för att få nya priserna,
står ju om 12 eller 24 månaders bindningstid för abonnemanget med 199kr i minimidebitering.

Dan S
2009-07-08, 21:47
Alltså är det så jävla oklart vad killen menar?

Han vill whina på telenor, dom är sämst och lurar folk på pengar, det är sant till 100% har flera vänner som köpt tjänster och behövt ringt och ändrat en massa saker som dom skulle haft med i villkoren, dom sa i telefon att man ringde gratis till dittan och dattan, men dom fick ändå räkningar på över 1000 spänn pga samtalstid mot dessa "gratissamtal". Helt otroligt egentligen, tur som faan att man inte använder ett abonnemang därifrån.

Nej det är inte bara villkoren, dom lurar och vrider och vänder på dom punkterna och dem kan ljuga i telefonen till och med. Eller så har dom ingen koll. Jävla dåligt är det i alla fall.

Dan S
2009-07-08, 21:50
Kom på att det var Telia jag pratade om. Hursomhelst förbannade telefon-företag.

porja
2009-07-08, 21:55
Fakturering sker den 1:e varje månad

Saldo* så här långt denna månad(7-8 dar)... Jag tror på ca 20 st samtal....

Samtalstid 00 tim: 32 min: 46 sek
Specifik samtalstid utomlands 00 tim: 00 min: 00 sek
Volym, GPRS/3G 331.03 kB
Specifik volym utomlands, GPRS/3G 0 B
Antal skickade SMS 14 st
Antal skickade MMS 0 st
Köp av Förmedlade tjänster** 0:00 kr
Köp av Innehållstjänster 0:00 kr
Total kostnad inkl. moms 110:68 kr

De 14 SMS:sen skickades med WEB-SMS från en dator. (Varje månad kan man skicka 30 stycken gratis SMS)




Fast månadsavgift för abonnemanget 199:-
Pappersfaktura 0:-
Samtal till fasta nätet 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till Telenors nät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till Telias nät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till Tele2s nät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till övriga nationella mobilnät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
SMS till Telenors nät 0:69:-/st
SMS till Telias nät 0:69:-/st
SMS till Tele2s nät 0:69:-/st
SMS till övriga mobilnät 0:69:-/st
SMS till utlandet 2:50:-/st
MMS 1:69:-/st
Datatrafik (GPRS/3G) 15:-/MB

__________________________________________
TELNORs abonemmang tar slut den 18 juli
Jag teleporteras till TELE2 den 20:e juli, så jag kommer troligen ha Telenor den 19:e juli...

porja
2009-07-08, 21:58
Jag har haft Europolitan/Vodafone/Telenor ända sen 1997 och mer än nöjd med dom.

Förstår inte syftet med tråden, är det inte bättre att ta upp dina synpunkter med just Telenor?


det har jag gjort....

syftet är att bojkotta Telenor och visa konsumentmakt för konsumenternas rättigheter....

Chaan
2009-07-08, 22:04
Tele2,

Dem måste ju gjort det värsta mobilbedrägeriet senaste årtiondet? Runt 2003 skickade de ut fakturor med spec på hundratals gprs-uppringningar som enligt dem telefonerna gjorde. Detta var 10:e sekund. Det var förmodligen en teknisk brist i deras system som gjorde att detta framstod som något kunderna gjort (vilket hade varit ganska löjligt att sitta och koppla upp sig var 10:e sekund i kanske en halvtimme i sträck). Dessa bluff/fakturor skickades ut till tusentals svenskar och i det fallet fick företaget rätt. Det tror jag inte hade kunnat hända nu! Kolla vad som hände ASSA när deras "säkerhetslås" till ytterdörrar gick att bända upp med en fällkniv i vintras. Rena bedrägerier fungerar inte längre för etablerade företag.

porja
2009-07-08, 22:05
Står det så i avtalet?



det är kalrt att det står, men jag tycker att det är orättvist att det man betalar för i samtal till(swe) och från utomlands (199kr/mån fast) läggs på 199kronorna....

PowPow
2009-07-08, 22:08
Fakturering sker den 1:e varje månad

Saldo* så här långt denna månad(7-8 dar)... Jag tror på ca 20 st samtal....

Samtalstid 00 tim: 32 min: 46 sek
Specifik samtalstid utomlands 00 tim: 00 min: 00 sek
Volym, GPRS/3G 331.03 kB
Specifik volym utomlands, GPRS/3G 0 B
Antal skickade SMS 14 st
Antal skickade MMS 0 st
Köp av Förmedlade tjänster** 0:00 kr
Köp av Innehållstjänster 0:00 kr
Total kostnad inkl. moms 110:68 kr

De 14 SMS:sen skickades med WEB-SMS från en dator. (Varje månad kan man skicka 30 stycken gratis SMS)




Fast månadsavgift för abonnemanget 199:-
Pappersfaktura 0:-
Samtal till fasta nätet 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till Telenors nät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till Telias nät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till Tele2s nät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
Samtal till övriga nationella mobilnät 0:59:-/min + startavgift 0:79:-
SMS till Telenors nät 0:69:-/st
SMS till Telias nät 0:69:-/st
SMS till Tele2s nät 0:69:-/st
SMS till övriga mobilnät 0:69:-/st
SMS till utlandet 2:50:-/st
MMS 1:69:-/st
Datatrafik (GPRS/3G) 15:-/MB

__________________________________________
TELNORs abonemmang tar slut den 18 juli
Jag teleporteras till TELE2 den 20:e juli, så jag kommer troligen ha Telenor den 19:e juli...

Ring till deras kundtjänst. Ser ju lite konstigt ut, om du inte ringt betalsamtal. Min ser ut såhär, och då har jag ändå betalt 20 kronor för en blocketannons.


"Saldo*
Samtalstid 01 tim: 27 min: 41 sek
Specifik samtalstid utomlands 00 tim: 00 min: 00 sek
Volym, GPRS/3G 281.46 kB
Specifik volym utomlands, GPRS/3G 0 B
Antal skickade SMS 16 st
Antal skickade MMS 2 st
Köp av Förmedlade tjänster** 0:00 kr
Köp av Innehållstjänster 0:00 kr
Total kostnad inkl. moms 72:55 kr
Total kostnad exkl. moms 58:04 kr"

Sen har jag förvisso lite bättre priser. Men ändå.
Telenor Abonnemang 299
Information Ring, SMS:a och MMS:a för hela månadsbeloppet inom Sverige!
Bindningstid till och med 2011-07-25 Läs mer
Du kan förlänga ditt abonnemang tidigast 2011-01-25
Uppsägningstid 3 månader
Fast månadsavgift för abonnemanget 299:-
Förhöjd månadsavgift 100:-
Pappersfaktura 0:-
Startavgift 0:79:-
Samtal till fasta nätet 0:29:-/min
Samtal till Telenors nät 0:29:-/min
Samtal till Telias nät 0:29:-/min
Samtal till Tele2s nät 0:29:-/min
Samtal till övriga nationella mobilnät 0:29:-/min
SMS till Telenors nät 0:69:-/st
SMS till Telias nät 0:69:-/st
SMS till Tele2s nät 0:69:-/st
SMS till övriga mobilnät 0:69:-/st
SMS till utlandet 2:50:-/st
MMS 1:69:-/st
Datatrafik (GPRS/3G) 15:-/MB
Videosamtal 2:59:-/min
Samtal till EuroVoice 0:29:-/min

Nitrometan
2009-07-08, 22:09
och från utomlands (199kr/mån fast) läggs på 199kronorna....
När du är utomlands eller den som ringer upp dig?

Jorgen
2009-07-08, 22:09
det är kalrt att det står, men jag tycker att det är orättvist att det man betalar för i samtal till(swe) och från utomlands (199kr/mån fast) läggs på 199kronorna....

Ja?

Men varför gick du med på att köpa deras tjänst när du tycker att den är "orättvis"?

porja
2009-07-08, 22:09
[QUOTE=porja;3763512]Fakturering sker den 1:e varje månad

Saldo* så här långt denna månad(7-8 dar)... Jag tror på ca 20 st samtal....

Samtalstid 00 tim: 32 min: 46 sek
Volym, GPRS/3G 331.03 kB

Total kostnad inkl. moms 110:68 kr

En sak glömde jag skriva....

DET STOG ca 24 min för ca 6 timmar sedan

efter att pratat med Telenor 2 ggr (GRATIS ATT RINGA KUNDTJÄNST) SÅ KOM TIDEN TILL 32 min: 46 sek


SÅ JAG HAR HAFT ca 24 min samtalstid på 7-8 dar (till idag).....

Chaan
2009-07-08, 22:10
Detta (utläggningen ovan) gällde alltså på den tiden det hette Comviq men det var väl underförstått.

tsp
2009-07-08, 22:10
det är kalrt att det står, men jag tycker att det är orättvist att det man betalar för i samtal till(swe) och från utomlands (199kr/mån fast) läggs på 199kronorna....

Okej. Du tycker det är orättvist. Klaga hos telenor och säg att dem är orättvisa då. Men kom inte dragandes hit med ditt klagande, för vi har inget med telenors orättvisor att göra och dessutom har vi problem med att förstå vad fan du vill egentligen.

porja
2009-07-08, 22:11
När du är utomlands eller den som ringer upp dig?

Tillägga: när man är utomlands och får samtal också

porja
2009-07-08, 22:14
Ring till deras kundtjänst. Ser ju lite konstigt ut, om du inte ringt betalsamtal. Min ser ut såhär, och då har jag ändå betalt 20 kronor för en blocketannons.




Jag har inte ringt något betalsamtal "denna månad"...

och har ringt deras kundtjänst, och de säger beställ en trafikspecifikation för dryga 60 utan att ge info direkt och kolla vad som är felet.....så snåla...

PowPow
2009-07-08, 22:18
Jag har inte ringt något betalsamtal "denna månad"...

och har ringt deras kundtjänst, och de säger beställ en trafikspecifikation för dryga 60 utan att ge info direkt och kolla vad som är felet.....så snåla...

Antaligen för att de känner sig säkra på att felet ligger hos dig. Tror inte de är vana vid att saker är deras fel i sådanahär situationer. Beställ en specifikation om du nu känner dig säker. Du kan säkert kräva tillbaka de pengarna om du hittar felaktigheter.

Mescreant
2009-07-08, 22:19
Felet ligger.........


HOS ISRAEL!!! (!!!)

porja
2009-07-08, 22:19
# SMS har inte fungerat idag enligt deras kundtjänst

# flera ggr har jag fått mina SMS en dag senare under de här 2 åren


¤ telefon kö upp till 15 min när de nämnde ca 2 min i början av samtalet... hände förra veckan

Honn
2009-07-08, 22:20
Förutsatt att du inte ringt en del till något annat land så ser det en aning skumt ut. Håller med PowPow. Beställ en specifikation och kräv dom sedan på ersättning för den om felet ligger hos dom.

Robert Svensson
2009-07-08, 22:30
Du hade ju lika gärna kunnat öppna ett .txt-dokument och skrivit av dig där. Vad ska vi göra åt saken?

joriice
2009-07-08, 22:32
Snälla prata inte skit om deras mobila bredband, skall få det nästa vecka, och vill tro att det har sina fördelar. ; (

maaherra
2009-07-08, 22:42
felet ligger.........


hos israel!!! (!!!)

+1

Degpekka
2009-07-08, 22:51
Jag är nöjd med både mitt mobilabonnemang och mitt mobila bredband. Har man problem med att ens mobila bredband kopplar ner så öppna en webradio som du låter va igång på mute(tex sämsta kvallen på sr.se) så kopplas det inte ner. :)

porja
2009-07-08, 22:52
Ja?

Men varför gick du med på att köpa deras tjänst när du tycker att den är "orättvis"?


"det är kalrt att det står, men jag tycker att det är orättvist att det man betalar för i samtal till(swe) och från utomlands (199kr/mån fast) läggs på 199kronorna...."

vi kan stryka över det för att det står i avtalet...

du kan läsa de andra punkterna:

¤ minutpriset sänktes med 20 öre för 1,5 år sedan, men istället för att automatisk sänka mitt oxå, så fick jag betala det gamla priset i flera månader tills jag ringde de och sa att de skulle rätta till det...
Så här lurar de folk, så här suger dem folket på pengar....

¤ hur kan jag ha ringt för så mkt XXX när det står att jag har haft totalt samtalstid inom sverige xxx belopp så här långt?!!!!!!!!!!!!!!

¤ ingen täckning när jag var på fjällresa i Norrland.... mina kompisars
¤ Ej insläppt i Las Vegas mobilnät förra sommaren, ingen ut av de...
kompisens tele2 och telia fungerade....

Sess
2009-07-08, 22:56
Jag vill gärna förstå lite bättre vad det är för roamingsamtal som du påstår att du debiteras för? Om du själv befinner dig utomlands och blir uppringd, är det absolut inget konstigt ifall du debiteras för mottagna samtal som den utländska operatören tar.
Är du däremot i Sverige och blir uppringd från en utländsk mobil, så är det en helt annan sak?

Gällande dina övriga issues...så konsumentansvar finns det faktiskt också något som heter. Det ligger i ditt ansvar att ha koll på vilka allmänna villkor du har godkänt i samband med att du har ingått ett avtal.

Tips - använd "Mina Sidor" och beställ dina samtalsspecifikationer dit. Tror det kostar 12,50 eller något sådant den vägen.

Wao
2009-07-08, 22:57
Asså, är du helt pårökt när du skriver eller vad är det frågan om?

Sess
2009-07-08, 22:58
*suck*

Saldo....priset INNAN eventuella rabatter o dylikt dragits av. Dvs. det belopp du har att ringa för varje månad. Tror säkert det står där också någonstans...

....iaf om man skickar ett saldo-sms till deras SMS-tjänst och begär.

Sess
2009-07-08, 23:01
Tillägga: när man är utomlands och får samtal också

Befinner du dig utomlands och tar emot samtal så får du betala den utländska operatörens taxa för att ta emot samtal.

Detta inklusive allt annat är inte någon statshemlighet och står öppet och klart beskrivet på deras hemsida (OCH allmänna villkor samt den prislista du troligen också har fått en gång i tiden).

PowPow
2009-07-08, 23:04
Aktiverar man Passport så betalar man samma minutpris som i Sverige när man är utomlands. Dock hög uppkopplingsavgift (som kommer var x:e minut). Men ändå. Ett tips kanske.

Funkade dock inte i just USA när jag var där senast. Men det står ju på hemsidan.

Carolinew
2009-07-08, 23:04
Ang. det där att du var tvungen att ringa dem för att få det sänkta priset, är ingenting jämfört med vad ett telefonbolag (Ventelo) gjorde mot mig (och såklart deras andra kunder också) för nåt årsen. Detta gällde iofs hemtelefoni.

När de ringde mig och erbjöd deras "fantastiska tjänst" lovade de att de ALLTID skulle vara billigare än Tele2, Telia, Telenor och alla andra stora telefonbolag. Det lät ju bra, och visst var de billigast när de ringde mig så jag tackade ja och bytte från Telia.

Några månader senare sänkte Tele2 sin månadsavgift långt under den avgift som jag betalade till Ventelo, så jag tänkte att fine, då sänker de min också som de lovat. MEN - jag fick självklart samma höga avgift på fakturan som förut, ringde kundtjänst och frågade - och mycket riktigt hade de sänkt priset under Tele2:s pris - men bara för nya kunder!!! Jag fick inte ta del av det nya låga priset eftersom jag hade bundit mig hos dem i ett år, och därmed även samma pris hela året. Detta hade de inte sagt något om i avtalet (som jag fick höra via telefon). Om jag ville ha det nya låga priset var jag tvungen att avbryta abonnemanget och betala en straffavgift på 600 kr och sedan binda mig i ytterligare 12 månader. Det kallar jag lurendrejeri... :)

Lite korkad var jag dock som gick på skiten.

porja
2009-07-08, 23:04
*suck*

Saldo....priset INNAN eventuella rabatter o dylikt dragits av. Dvs. det belopp du har att ringa för varje månad. Tror säkert det står där också någonstans...

....iaf om man skickar ett saldo-sms till deras SMS-tjänst och begär.

om vi glömmer det belopp jag har att ringa för varje månad(och som jag måste betala minst 199kr) så har jag ringt för ca 110 kr på 7-8 dar från 1 juli !!!!!!!!

Sess
2009-07-08, 23:07
Snälla prata inte skit om deras mobila bredband, skall få det nästa vecka, och vill tro att det har sina fördelar. ; (

Don´t worry. Jag har det och det har fungerat klockrent.

Sitter just nu på en skärgårdsö i Göteborg med strålande täckning. Har varit runt i Sverige och precis som med alla andra operatörer så kan täckningen skifta, men är överlag god.

Har e-faktura och har aldrig haft några problem, varken med avbrott...täckning....service eller annat.

porja
2009-07-08, 23:11
Ang. det där att du var tvungen att ringa dem för att få det sänkta priset, är ingenting jämfört med vad ett telefonbolag (Ventelo) gjorde mot mig (och såklart deras andra kunder också) för nåt årsen. Detta gällde iofs hemtelefoni.

När de ringde mig och erbjöd deras "fantastiska tjänst" lovade de att de ALLTID skulle vara billigare än Tele2, Telia, Telenor och alla andra stora telefonbolag. Det lät ju bra, och visst var de billigast när de ringde mig så jag tackade ja och bytte från Telia.

Några månader senare sänkte Tele2 sin månadsavgift långt under den avgift som jag betalade till Ventelo, så jag tänkte att fine, då sänker de min också som de lovat. MEN - jag fick självklart samma höga avgift på fakturan som förut, ringde kundtjänst och frågade - och mycket riktigt hade de sänkt priset under Tele2:s pris - men bara för nya kunder!!! Jag fick inte ta del av det nya låga priset eftersom jag hade bundit mig hos dem i ett år, och därmed även samma pris hela året. Detta hade de inte sagt något om i avtalet (som jag fick höra via telefon). Om jag ville ha det nya låga priset var jag tvungen att avbryta abonnemanget och betala en straffavgift på 600 kr och sedan binda mig i ytterligare 12 månader. Det kallar jag lurendrejeri... :)

Lite korkad var jag dock som gick på skiten.

Det finns många sett storföretagen försöker tjäna pengar på ett orättvist sätt...
De här i styrelsena(inte minst VDen) och personalchefen är boven till att detta sker...

Sess
2009-07-08, 23:12
om vi glömmer det belopp jag har att ringa för varje månad(och som jag måste betala minst 199kr) så har jag ringt för ca 110 kr på 7-8 dar från 1 juli !!!!!!!!

Datavolymen och SMS specificeras där också...som sagt ditt SALDO. Beloppet du har att ringa och SMS:a för dras av ifrån detta. Tänk på att varje samtal även debiteras en startavgift á 79 öre.

Förstår inte att du orkar? Det är ju du själv som har noll koll och sen har mage att klaga?

Sess
2009-07-08, 23:15
Aktiverar man Passport så betalar man samma minutpris som i Sverige när man är utomlands. Dock hög uppkopplingsavgift (som kommer var x:e minut). Men ändå. Ett tips kanske.

Funkade dock inte i just USA när jag var där senast. Men det står ju på hemsidan.

Ja det är faktiskt klockrent.

Ett annat tips som är bra att om man befinner sig utomlands...så ska man alltid stänga av telefonen när man har täckning. Om man stänger av den utanför täckning så blir man ändå debiterad roamingkostnaden då samtalet kopplas över gränsen dit man befann sig i täckning senast. Har man dessutom då passport så kan det bli ganska dyrt om man blir uppringd flera ggr.

Loke
2009-07-08, 23:16
Ang. det där att du var tvungen att ringa dem för att få det sänkta priset, är ingenting jämfört med vad ett telefonbolag (Ventelo) gjorde mot mig (och såklart deras andra kunder också) för nåt årsen. Detta gällde iofs hemtelefoni.

När de ringde mig och erbjöd deras "fantastiska tjänst" lovade de att de ALLTID skulle vara billigare än Tele2, Telia, Telenor och alla andra stora telefonbolag. Det lät ju bra, och visst var de billigast när de ringde mig så jag tackade ja och bytte från Telia.

Några månader senare sänkte Tele2 sin månadsavgift långt under den avgift som jag betalade till Ventelo, så jag tänkte att fine, då sänker de min också som de lovat. MEN - jag fick självklart samma höga avgift på fakturan som förut, ringde kundtjänst och frågade - och mycket riktigt hade de sänkt priset under Tele2:s pris - men bara för nya kunder!!! Jag fick inte ta del av det nya låga priset eftersom jag hade bundit mig hos dem i ett år, och därmed även samma pris hela året. Detta hade de inte sagt något om i avtalet (som jag fick höra via telefon). Om jag ville ha det nya låga priset var jag tvungen att avbryta abonnemanget och betala en straffavgift på 600 kr och sedan binda mig i ytterligare 12 månader. Det kallar jag lurendrejeri... :)

Lite korkad var jag dock som gick på skiten.

Hmm, gjorde du något åt saken? Telefonsamtalet finns ju inspelat, sades det att du alltid skulle ha längre pris än konkurrenterna gav så har de ju brutit avtalet.

Carolinew
2009-07-08, 23:19
Hmm, gjorde du något åt saken? Telefonsamtalet finns ju inspelat, sades det att du alltid skulle ha längre pris än konkurrenterna gav så har de ju brutit avtalet.

Nej jag orkade inte göra något åt det, kan tänka mig att de sa "Vi har alltid lägre priser än konkurrenterna" men att de då utelämnade just den detaljen att det bara gäller nya kunder. Det är förjävla jobbigt att bråka mot ett stort företag på egen hand så jag orkade helt enkelt inte.

porja
2009-07-08, 23:22
Nej jag orkade inte göra något åt det, kan tänka mig att de sa "Vi har alltid lägre priser än konkurrenterna" men att de då utelämnade just den detaljen att det bara gäller nya kunder. Det är förjävla jobbigt att bråka mot ett stort företag på egen hand så jag orkade helt enkelt inte.

det här kostar tid, och tid kostar pengar..... vi får ge oss för storföretagen hehe ;)

Carolinew
2009-07-08, 23:27
det här kostar tid, och tid kostar pengar..... vi får ge oss för storföretagen hehe ;)

Ptja finns inte så mycket man kan göra ändå, de bryr sig inte ett skit om att vi sitter här och känner oss lurade. Det är vinstdrivande företag som gör allt de kan för att folk skall missförstå dem så att de kan kräva mer pengar. Funkar inte en sak så kommer de på en annan, och så kommer det fortsätta att vara.

Loke
2009-07-08, 23:31
Nej jag orkade inte göra något åt det, kan tänka mig att de sa "Vi har alltid lägre priser än konkurrenterna" men att de då utelämnade just den detaljen att det bara gäller nya kunder. Det är förjävla jobbigt att bråka mot ett stort företag på egen hand så jag orkade helt enkelt inte.

Fast det är inte din leverantör som gjort fel utan telemarketingföretaget, och dom är ofta rätt små. Men som du säger, man orkar inte. Pengarna det handlar om är inte värda mer än några timmars slit.

Men det vore bra om ljugande telefonförsäljare åkte dit oftare för det vore väldigt bra om folk alltid kunde lita på telefonförsäljarna.

Sen om du hörde fel, ja, då är det ju ditt problem så att säga, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om du faktiskt blev lurad, för det är väldigt lätt för telefonförsäljare att komma undan med det.

porja
2009-07-08, 23:36
Ptja finns inte så mycket man kan göra ändå, de bryr sig inte ett skit om att vi sitter här och känner oss lurade. Det är vinstdrivande företag som gör allt de kan för att folk skall missförstå dem så att de kan kräva mer pengar. Funkar inte en sak så kommer de på en annan, och så kommer det fortsätta att vara.

Jag håller med dig...

i övrigt så tycker jag att det finns nårra i tråden som blundar sig för sanningen...

Carolinew
2009-07-08, 23:39
Fast det är inte din leverantör som gjort fel utan telemarketingföretaget, och dom är ofta rätt små. Men som du säger, man orkar inte. Pengarna det handlar om är inte värda mer än några timmars slit.

Men det vore bra om ljugande telefonförsäljare åkte dit oftare för det vore väldigt bra om folk alltid kunde lita på telefonförsäljarna.

Sen om du hörde fel, ja, då är det ju ditt problem så att säga, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om du faktiskt blev lurad, för det är väldigt lätt för telefonförsäljare att komma undan med det.

Jag hörde absolut inte fel, försäljaren utelämnade bara den där detaljen att det bara gäller nya kunder. Med andra ord, säger de "Vi har alltid lägre pris än konkurrenterna!" så har de inte direkt ljugit, bara utelämnat jävligt relevant information.

Men det är ju så telefonförsäljare jobbar, så att gå med på ett avtal via telefon är nog det sämsta man kan göra.

PowPow
2009-07-08, 23:40
Jag håller med dig...

i övrigt så tycker jag att det finns nårra i tråden som blundar sig för sanningen...

Eller så finns inte dina problem för vissa andra i tråden. Jag har haft telenor/vodafone i ganska många år, och aldrig varit med om några oskäliga fakturor.

Utan att veta hur telenors system för fakturering fungerar, så är jag ändå ganska övertygad om att det är du som gjort/tänkt fel gällande dina kostnader vs. dina samtalsminuter.

Övriga "problem" är väl egentligen inga problem. Det handlar bara om att du inte tagit reda på vad som gäller och hoppats på det bästa. Då är det svårt att hålla telenor ansvariga.

porja
2009-07-08, 23:45
Eller så finns inte dina problem för vissa andra i tråden. Jag har haft telenor/vodafone i ganska många år, och aldrig varit med om några oskäliga fakturor.

Utan att veta hur telenors system för fakturering fungerar, så är jag ändå ganska övertygad om att det är du som gjort/tänkt fel gällande dina kostnader vs. dina samtalsminuter.

Övriga "problem" är väl egentligen inga problem. Det handlar bara om att du inte tagit reda på vad som gäller och hoppats på det bästa. Då är det svårt att hålla telenor ansvariga.


ok :)

Jag tror att det kommer går bra med Tele2, kommer ha den 20.e denna månad.

har köpt min PPC-mobil separat, och tecknat med Tele2 nu :)


billigt och störst jämsides med Telia :)

Loke
2009-07-09, 00:17
Jag hörde absolut inte fel, försäljaren utelämnade bara den där detaljen att det bara gäller nya kunder. Med andra ord, säger de "Vi har alltid lägre pris än konkurrenterna!" så har de inte direkt ljugit, bara utelämnat jävligt relevant information.

Men det är ju så telefonförsäljare jobbar, så att gå med på ett avtal via telefon är nog det sämsta man kan göra.

Jag tycker inte nödvändigtvis att ditt samtal låter som lureri. Om Ica säger att deras mjölk alltid är billigare än konsums mjölk så förväntar man sig ju att ica anpassar dagens pris efter det pris som konsum satt den dagen. Om du därmot köper mjölk på ica, ställer den i kylen och nästa dag märker att mjölken är lite billigare på konsum så kan du ju knappast förvänta dig att få pengar tillbaka hos ica. Du får helt enkelt köpa en ny mjölk.

Tycker det mer låter som du blivit lurad av sättet som avtal och bindningstider fungerar än av en telefonförsäljare.

Sen är det kul att du pratar om att utelämna viktiga detaljer, när det i ditt första inlägg låter som ett framtida löfte som gällde dig: "lovade de att de ALLTID skulle vara billigare" men att det senare kommer fram att de talade om en nuvarande status: "Vi har alltid lägre pris än konkurrenterna!"

Du borde börja med telefonförsäljning, du har talang! :)

Honn
2009-07-09, 00:24
Fast det är inte din leverantör som gjort fel utan telemarketingföretaget, och dom är ofta rätt små. Men som du säger, man orkar inte. Pengarna det handlar om är inte värda mer än några timmars slit.

Men det vore bra om ljugande telefonförsäljare åkte dit oftare för det vore väldigt bra om folk alltid kunde lita på telefonförsäljarna.

Sen om du hörde fel, ja, då är det ju ditt problem så att säga, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om du faktiskt blev lurad, för det är väldigt lätt för telefonförsäljare att komma undan med det.
MM. Teleförsäljare är jobbiga. Både för kunder och företag. Alltid lika kul när någon försäljare lovat guld, gröna skogar och halva landets förstfödda. Sen ringer kunden in, lagom glad efter att ha upptäckt att han endast köpt lite nickel och en buske.:furious:

porja
2009-07-09, 00:27
MM. Teleförsäljare är jobbiga. Både för kunder och företag. Alltid lika kul när någon försäljare lovat guld, gröna skogar och halva landets förstfödda. Sen ringer kunden in, lagom glad efter att ha upptäckt att han endast köpt lite nickel och en buske.:furious:

ja försöker alltid säga nej tack, till telefonförsäljarna...
medlar det till andra också...

vem vill ha ett sådant jobb, stackarna som nekas vid luren...

Carolinew
2009-07-09, 01:53
Jag tycker inte nödvändigtvis att ditt samtal låter som lureri. Om Ica säger att deras mjölk alltid är billigare än konsums mjölk så förväntar man sig ju att ica anpassar dagens pris efter det pris som konsum satt den dagen. Om du därmot köper mjölk på ica, ställer den i kylen och nästa dag märker att mjölken är lite billigare på konsum så kan du ju knappast förvänta dig att få pengar tillbaka hos ica. Du får helt enkelt köpa en ny mjölk.

Tycker det mer låter som du blivit lurad av sättet som avtal och bindningstider fungerar än av en telefonförsäljare.

Sen är det kul att du pratar om att utelämna viktiga detaljer, när det i ditt första inlägg låter som ett framtida löfte som gällde dig: "lovade de att de ALLTID skulle vara billigare" men att det senare kommer fram att de talade om en nuvarande status: "Vi har alltid lägre pris än konkurrenterna!"

Du borde börja med telefonförsäljning, du har talang! :)

De två citat du tog från mina inlägg där är ju i princip synonymer, så vad är det du inte får ihop?

Precis som jag själv skrev ljög aldrig telefonförsäljaren, utan han utelämnade bara den information som till 100 % hade fått mig att avböja. Svårare än så är det inte. Det är ju uppenbart att de vill vilseleda en dock eftersom de framhäver just det att de alltid är billigare än konkurrenterna, när jag som kund egentligen inte har någon nytta av det med min bindningstid. Jag har lärt mig av mitt misstag och kommer aldrig i mitt liv ingå något avtal via telefon igen, var så säker :)

Longshot
2009-07-09, 09:21
Telenor är skit. Var tvingad att använda det i några månader - urusel täckning.

Shakemynuts
2009-07-09, 11:30
Jag har haft Telenor och kan inte säga att jag är nöjd egentligen. Det är ren smörja med deras täckning, min morsa blev uppringd och dom fråga om hon ville ha och sa "Nej tack, min son har Telenor och han har inte täckning här hemma ens" hon fick ett surt svar: "Bor du i en jävla grotta eller?". Jag var tvungen att springa ut på balkongen när det ringde och nej, jag bodde inte i en grotta. :D
Ganska centralt, 3e våningen, inget konstigt.

Jag gillar 3, kommer nog inte byta på ett bra tag, skrev upp mig på mitt 2a 2års abonnemang och fick en ny telefon på köpet som vanligt.

porja
2009-07-09, 12:08
Jag glömde helt och hållet säga att det är så jxxxla dålig täckning hemma hos mig i GBG, blir nästan alltid tvungen att dra ut huvet ur fönstret.
+ flera andra ställen

Aldrig mer Telenor, kommer att förmedlar det till alla...

jakke
2009-07-09, 12:27
Jag har haft Telenor och kan inte säga att jag är nöjd egentligen. Det är ren smörja med deras täckning, min morsa blev uppringd och dom fråga om hon ville ha och sa "Nej tack, min son har Telenor och han har inte täckning här hemma ens" hon fick ett surt svar: "Bor du i en jävla grotta eller?". Jag var tvungen att springa ut på balkongen när det ringde och nej, jag bodde inte i en grotta. :D
Ganska centralt, 3e våningen, inget konstigt.

Jag gillar 3, kommer nog inte byta på ett bra tag, skrev upp mig på mitt 2a 2års abonnemang och fick en ny telefon på köpet som vanligt.

Öhh, du vet att 3 och telenor delar delar av sitt 3g-nät va?
http://www.3gis.se/

Shakemynuts
2009-07-09, 13:04
Öhh, du vet att 3 och telenor delar delar av sitt 3g-nät va?
http://www.3gis.se/

Irrelevant då täckningen är så annorlunda att jag kan ringa när jag är hemma i båda mina hem med 3, vilket jag inte kunde med Telenor. Problemet hos Telenor kvarstår oavsett om de delar på vissa delar av 3G nätet.