handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar egentligen gainers?


oolaa
2009-07-08, 11:08
Hej!

Jag är lite fundersam över hur gainers fungerar. Jag har nyligen börjat styrketräna och funderar på att börja äta gainers så småning om.

Det jag undrar är hur man använder dem på rätt sätt? Ska man bara ta dem precis efter träningen eller även som mellanmål? Hur kan man vara säker på att det bara är musklerna som kommer växa snarare än att man blir tjock?

Tack på förhand!

Frantic
2009-07-08, 11:17
Du kan inte vara säker på att inte bli tjock. Det består av vanligt protein och kolhydrater och är inte magiskt på något sätt. Skulle gainern göra att du du hamnar på ett för stort kaloriöverskott så kommer du att lägga på dig fett.

christian9
2009-07-08, 11:34
I grund och botten brukar det inte vara mer komplicerat än ett snabbt protein blandat med snabba kolhydrater (typiskt vassle + maltodextrin), vilket du behöver efter träning. En portion brukar innehålla väldigt mycket energi, jämförbart med en hel måltid, vilket hjälper dig att öka i vikt om du har svårt (eller inte råd) att göra det mha mat.

Jag hade inte tagit dom annat än just direkt efter träning pga de snabba kolhydraterna, och även då får du nog räkna med att lägga på dig en del fett också om du inte samtidigt gör justeringar i kosten.

Jag tycker själv gainers är rena dumheterna om jag ska vara ärlig... så mycket energi i flytande form vill jag inte ha ens under bulk. Men det är min högst personliga åsikt, har man ohyggligt svårt att gå upp i vikt kan dom säkert vara ett bra hjälpmedel.

oolaa
2009-07-08, 13:28
I sådant fall kanske det är bäst att hålla sig till enbart proteintillskott, åtminstone tills man kommit ned på en kroppsfettsnivå som man är nöjd med?

christian9
2009-07-08, 19:12
Ja vill du gå ner i vikt är vassleprotein och en banan efter passet bara ett mycket bättre val. Ska du använda gainers över huvudtaget gör du det med fördel vid ett tillfälle då du vill öka maximalt i styrka/muskelmassa och inte är rädd att lägga på dig några extra kilo fett på samma gång (vilket kommer hända om du vill öka maximalt, oavsett om du gör det med hjälp av vanlig mat eller "gainers").

Men som sagt, det är inget magiskt med dom alls. Jag tycker tvärtom att dom är rätt otympliga för viktuppgång om man inte sitter och räknar kalorier. Först och främst är det nog ett utmärkt klatschigt försäljningsnamn för kosttillskottillverkare då så många tonåringar tror att gainers är något väldigt speciellt som man måste köpa om man vill bli stor och stark. I själva verket lurar de nog många att bli stora och feta istället om man inte planerar in dom med sin övriga kost.

King Grub
2009-07-08, 19:46
Det är kolhydrat från potatis eller majs och socker, och protein från mjölk. I pulverform. Något konstigare är det inte och påverkar inte på något speciellt annorlunda sätt jämfört med att äta det i "naturlig" form. Det är lättare att dricka mycket energi än att äta den, för den som behöver det.

Blandol
2009-07-08, 21:07
Hej!

Jag är lite fundersam över hur gainers fungerar. Jag har nyligen börjat styrketräna och funderar på att börja äta gainers så småning om.

Det jag undrar är hur man använder dem på rätt sätt? Ska man bara ta dem precis efter träningen eller även som mellanmål? Hur kan man vara säker på att det bara är musklerna som kommer växa snarare än att man blir tjock?

Tack på förhand!

Mitt råd är att ge det ett par månader utan och håll ett öga på vågen då vågen är din vän. Märker du vikten antingen går ner eller håller sej på stabil kan det vara lämpligt att antingen äta mer eller ta en gainer / whey 80 efter träning.

Undvik att grisbulka om du vill gå upp i vikt dvs lägga på dej en 10 - 15 kg på ett halvår. Låt det ta tid att bli större och sikta på en maxökning på 0,5 - 1 kg i månaden, personligen tycker jag att 1 kg är i mesta laget då det är 12 kg på ett år.

Shakes är ett bra sätt att få i sej rätt mängd protein men har man bara en nyttig och allsidig kost med mycket kött/fisk/kyckling är 2g x kv i protein inga problem att komma upp i.

cyclist_90
2009-07-09, 10:11
det där med bulk är svårt eftersom att vågen kan diffa otroligt från dag till dag, därför är 1 kg i månaden enligt min mening för lite om du inte äter exakt samma kost varje dag och väger dig exakt vid samma tidpunkt varje dag. Jag menar 1 kg extra på vågen kan ju vara vätska!! Då du egetnligen inte går upp nånting.

Jag tycker att det är viktigare att använda sig av spegeln, ta kort på dig med jämna mellanrum och jämför. Är ökningen för stor enligt din mening, ja då äter du lite mindre, ser du likadan ut vecka efter vecka ja då ökar du lite i energiintag. Man behöver inte göra det svårare än det är och använda sig av vågen som i min mening är helt världelös. Det är ju inte vikten op vågen som ger resultat eller??

Det är mycket viktigare emd en bra känsla. Ökar du på gymet? Ja då kan du gott fortsätta tills du känner att "nu är jag nöd" utan att ha en massa viktmål. Vikten kommer öka snabbare om du är nybörjareoch efter ett tag kommer du hitta din nisch som passar just DIG. Man lär känna kroppen ganska snabbt när man väl börjat att styrketräna.

Lycka Till och kör hårt:)

Blandol
2009-07-09, 13:55
väger dig exakt vid samma tidpunkt varje dag. Jag menar 1 kg extra på vågen kan ju vara vätska!! Då du egetnligen inte går upp nånting.


Självklart skall man väga sej samma tid dvs på morgonen innan frukost efter toalettbesök. Vad vore poängen om jag ena dagen vägde mej nyskiten och andra dagen på kvällen mätt och belåten ?

därför är 1 kg i månaden enligt min mening för lite

1 kg per månad är en ökning på 12 kg på ett år, menar du att 2 kg per månad är mer lagom dvs 24 kg på ett år? Inte för att påstå att du har fel men jag vill minnas att du för ca 10 dagar sedan ställde en fråga om att börja styrketräna och bulkning. Att råda någon att gå upp 2 kg i månaden tycker jag är sjukt ifall man inte har en egen erfarenhet av det.

Bättre imo att som nybörjare ta det lugnt och försiktigt i början, men såklart är det upp till TS att bestämma och då frågan rörde gainers så kanske jag har hamnat lite OT men gainers är att föredra precis efter träning då kolhydrat depåerna behöver fyllas på om man inte äter eaa isf är det lämpligt att vänta 15 - 30 min.

Eddie Vedder
2009-07-09, 13:58
om man inte äter eaa isf är det lämpligt att vänta 15 - 30 min.

Vill man inta snabba kolhydrater och även tar EAA är ju det bästa att i såfall göra en gainer på just EAA + kolhydrat.

Blandol
2009-07-09, 14:01
oops hade för mej jag läst att det var motverkande att ta protein drink och eaa direkt efter träning.

Men i stand corrected.

Eddie Vedder
2009-07-09, 14:04
oops hade för mej jag läst att det var motverkande att ta protein drink och eaa direkt efter träning.

Men i stand corrected.

Nej alltså jag pratar om en gainer med EAA istället för protein alltså. EAA + kolhydrat istället för protein + kolhydrat.