handdator

Visa fullständig version : Trött, orkeslös, dåligt humör


austria
2009-07-08, 10:07
Tycker jag sedan en tid tillbaka är väldigt orkeslös på dagarna. Låren känns blytunga och jag orkar inte ta för mig något.

Vet inte om det är mentalt, eller jag äter för dåligt, eller saknar någon vitamin.

Tränar inte supermycket, en vanlig vecka ser ungefär ut så här:

Måndag: 60 min. Rask promenad, 35 min. löpning på lunchen, 40 min. styrketräning kväll

Tisdag: 60 min. Rask promenad, 50 min. löpning lunchen
Onsdag: 35 min. löpning lunchen, 40 min Styrketräning kväll
Torsdag: 60 min. Rask promenad, 35 min löpning lunchen
Fredag: 35 min löpning lunchen, 40 min. Styrketräning kväll
Lördag: 60 min Powerwalk
Söndag: 60 min. Powerwalk, 40 min Styrketräning

Skulle tippa att jag äter runt 3500 kcal/dag

Vad är den vanligaste orsaken till trötthet och orkeslöshet?

Någon som har, eller har haft samma samma symtom?

King Grub
2009-07-08, 10:09
Vad är den vanligaste orsaken till trötthet och orkeslöshet?

Tristess, att man inte har något som intresserar en att göra.

jwzrd
2009-07-08, 10:13
Du tvångstränar tre gånger om dagen, sex dagar i veckan och undrar varför du är trött? Driver du med oss?

austria
2009-07-08, 10:20
Du tvångstränar tre gånger om dagen, sex dagar i veckan och undrar varför du är trött? Driver du med oss?

He he......du kanske har rätt. Har egentligen aldrig sett dom raska promenaderna och powerwalken som träning. Gör det mest för att vakna till och få upp aptiten till frukost.

Borde jag lägga in någon dag där jag inte gör något?

King Grub
2009-07-08, 10:21
Dra bort några promenader och lägg in en dags vila. Prova några veckor och se om du märker någon skillnad. Jag tycker inte det är speciellt mycket träning, och jag blir inte trött av större mängd än så, men alla är olika på den punkten. Har du ett fysiskt arbete också? Då kan det vara för mycket i alla fall.

austria
2009-07-08, 10:25
Dra bort några promenader och lägg in en dags vila. Prova några veckor och se om du märker någon skillnad. Jag tycker inte det är speciellt mycket träning, och jag blir inte trött av större mängd än så, men alla är olika på den punkten. Har du ett fysiskt arbete också? Då kan det vara för mycket i alla fall.

Ok.

Tycker du ändå runt 3500 kcal om dagen låter rimligt att äta för den träningsmängden?

Är 178 cm. och väger 74 kg.

Turbo Rico
2009-07-08, 10:26
Du tvångstränar tre gånger om dagen, sex dagar i veckan och undrar varför du är trött? Driver du med oss?


Får nog hålla med dig här, det där är nog alldeles för mycket träning, kroppen måste få vila, så även psyket.

King Grub
2009-07-08, 10:26
Ok.

Tycker du ändå runt 3500 kcal om dagen låter rimligt att äta för den träningsmängden?

Är 178 cm. och väger 74 kg.

Har du inget fysiskt krävande arbete i övrigt så låter det inte orimligt. Är du viktstabil?

För övrigt: tre pass är väl bara en av dagarna? Övriga dagar är det rätt korta pass, ett kondition och ett styrka eller en promenad och ett kondition. Tycker ni det är så fasansfullt mycket träning?

jwzrd
2009-07-08, 10:34
Det är inte totaltiden som är stor men att träna så pass ofta gör att man aldrig kan koppla av och få tillbaka hjärnan igen. Det är inte bara fysiskt man blir sliten av att ta sig genom ett pass. I min erfarenhet är det effektivare att träna längre och hårdare pass något mer sällan än flera pass varje dag nästan eller alla dagar i veckan.

Det beror givetvis på vad man tycker utgör ett träningspass. Att knalla i en timme tycker jag själv mest är avkopplande men inrutat tillsammans med två andra pass den dagen så blir det kanske snarare bara stress.

austria
2009-07-08, 10:35
Har du inget fysiskt krävande arbete i övrigt så låter det inte orimligt. Är du viktstabil?

För övrigt: tre pass är väl bara en av dagarna? Övriga dagar är det rätt korta pass, ett kondition och ett styrka eller en promenad och ett kondition. Tycker ni det är så fasansfullt mycket träning?


Nja, hyffsat, men om vågen går åt något håll så är det nedåt, men det är verkligen marginellt. Brukar äta lite onyttigt på helger, så då är jag tillbaka på samma vikt igen :)

Peter Hansen
2009-07-08, 10:36
Austria jag skulle titta lite på ditt vätskeintag om inget av ovanstående grejer funkar. Jag var nyligen i Australien och direkt jag inte hade druckit enorma mängder vätska fick jag samma symptom som dig. Det känns ungefär som ett träningspass varje gång man går 5m. Tjejen kände exakt samma sak.

Du behöver ju förståss inte dricka enorma mängder här i Sverige men notera lite hur mycket du dricker per dag och prova dig framåt.

Sömnen kan vara en faktor också. Antingen sover du för lite eller kanske till och med för mycket.

Testa dig fram och lär dig din kropp, typ skriv en liten formdagbok. Man kan fan lära sig sin kropp riktigt bra efter lite empiriska studier om sig själv.

austria
2009-07-08, 10:37
Har du inget fysiskt krävande arbete i övrigt så låter det inte orimligt. Är du viktstabil?

För övrigt: tre pass är väl bara en av dagarna? Övriga dagar är det rätt korta pass, ett kondition och ett styrka eller en promenad och ett kondition. Tycker ni det är så fasansfullt mycket träning?

Austria jag skulle titta lite på ditt vätskeintag om inget av ovanstående grejer funkar. Jag var nyligen i Australien och direkt jag inte hade druckit enorma mängder vätska fick jag samma symptom som dig. Det känns ungefär som ett träningspass varje gång man går 5m. Tjejen kände exakt samma sak.

Du behöver ju förståss inte dricka enorma mängder här i Sverige men notera lite hur mycket du dricker per dag och prova dig framåt.

Sömnen kan vara en faktor också. Antingen sover du för lite eller kanske till och med för mycket.

Testa dig fram och lär dig din kropp, typ skriv en liten formdagbok. Man kan fan lära sig sin kropp riktigt bra efter lite empiriska studier om sig själv.


Tack för tipsen!

Peter Hansen
2009-07-08, 10:43
Om det löser sig vore det kul att höra hur du gick till väga dude ;)

Wikner89
2009-07-08, 19:57
Har samma problem.. antar att det är ganska mkt psykiskt för mig men skriv gärna ner hur det går för dig. kanske kan få något tips av dig :P

Skrollovicz
2009-07-08, 20:50
Har du inget fysiskt krävande arbete i övrigt så låter det inte orimligt. Är du viktstabil?

För övrigt: tre pass är väl bara en av dagarna? Övriga dagar är det rätt korta pass, ett kondition och ett styrka eller en promenad och ett kondition. Tycker ni det är så fasansfullt mycket träning?

Skulle vara kul att veta hur mycket du tränar, King Grub.

Ohyggliga mängder säkert? :)