handdator

Visa fullständig version : Kommer jag se resultat?


kea
2009-07-07, 21:23
Jag undrar om jag kommer kunna gå ner i vikt genom att äta och träna på följande vis;

Frukost: Ingenting
Lunch: Äpple, fullkornsflingor + mjölk
Mellanmål: ½ honungsmelon
Middag: Broccoli, tomat + tre fiskpinnar
Kvällsmål: te

Träning: 40 min (rask) promenad.

Matintaget set ungefär likadant ut varje dag, träningen varierar. Det är dock svårt att fortsätta vara motiverad då jag konstant är vrålhungrig, mår illa och har ont i huvudet. Jag vet att jag kan äta mer, men jag bor med föräldrar som köper mat och den är inte nyttig, därför äter jag hellre nästintill ingenting.

Kämpar jag förgäves eller kommer jag kunna gå ner i vikt?

young_george
2009-07-07, 21:25
Hur f*n ska vi kunna veta det?

King Grub
2009-07-07, 21:25
Vad definierar du som "nyttig"?

Det du räknar upp är definitivt inte en nyttig kost.

Visst går du ner i vikt av den, men en betydande del av viktförlusten kommer nog att bestå av muskler, och du lär inte ge kroppen vad den behöver för hälsa.

värstingen
2009-07-07, 21:39
Det där matschemat var fan läskigt att läsa

Blandol
2009-07-07, 22:45
Det brukar säjas att frukosten är ett av dagens viktigaste mål.
Nu vet jag inte om du är pojke eller flicka eller hur mycket du väger men jag hade börjat med att läsa deff guiden som är stickrad längst upp.


Nu är jag inte så insatt i just bristsjukdomar men ditt kostschema är en bra start.

Måste fråga varför just fiskpinnar?

mrt4
2009-07-08, 00:02
Jag är ingen guru alls men jag vet tillräckligt för att se att det där är väldigt fel!

Sen uteämnar du en del viktig info Hur gammal är du? Längd, vikt? Kille eller tjej?

En grundregel är ju att om du gör av med mera energi än vad du äter så går du ner i vikt.

Dvs äter du som vanligt men rör dig mera så bör du gå ner i vikt.

Äter du mindre och rör dig lika mycket lär du också gå ner i vikt.


Schemat du lagt upp nu är inte nyttigt för dig, så det vågar jag påstå att du ska gräva ner djupt någonstans.

Mvh Robin

Mr.Sarkastisk
2009-07-08, 00:29
Läs deffguiden och kolla igenom hur andras upplägg ser ut, jämför och reflektera sedan.

Dreas
2009-07-08, 01:00
KEA, vad är onyttig mat som de köper menar du?

Christyle
2009-07-08, 01:06
Jag undrar om jag kommer kunna gå ner i vikt genom att äta och träna på följande vis;

Frukost: Ingenting
Lunch: Äpple, fullkornsflingor + mjölk
Mellanmål: ½ honungsmelon
Middag: Broccoli, tomat + tre fiskpinnar
Kvällsmål: te

Träning: 40 min (rask) promenad.

Matintaget set ungefär likadant ut varje dag, träningen varierar. Det är dock svårt att fortsätta vara motiverad då jag konstant är vrålhungrig, mår illa och har ont i huvudet. Jag vet att jag kan äta mer, men jag bor med föräldrar som köper mat och den är inte nyttig, därför äter jag hellre nästintill ingenting.

Kämpar jag förgäves eller kommer jag kunna gå ner i vikt?

jag kan börja med att säga att frukosten borde bestå av NÅNTING!! kolhydrat på morgonen iaf så att du ska fungera t.e.x. havregryn med mjölk och lunchen borde iaf bestå av lite mer kött

Trance
2009-07-08, 09:03
Jag undrar om jag kommer kunna gå ner i vikt genom att äta och träna på följande vis;

Frukost: Ingenting
Lunch: Äpple, fullkornsflingor + mjölk
Mellanmål: ½ honungsmelon
Middag: Broccoli, tomat + tre fiskpinnar
Kvällsmål: te

Träning: 40 min (rask) promenad.

Matintaget set ungefär likadant ut varje dag, träningen varierar. Det är dock svårt att fortsätta vara motiverad då jag konstant är vrålhungrig, mår illa och har ont i huvudet. Jag vet att jag kan äta mer, men jag bor med föräldrar som köper mat och den är inte nyttig, därför äter jag hellre nästintill ingenting.

Kämpar jag förgäves eller kommer jag kunna gå ner i vikt?

Hej kea

Precis som Grub säger så är det inte en nyttig kost och du gör misstaget att göra det väldigt svårt för dig. Jag vet inte om du är en kille eller tjej men den kosten du äter verkar vara en ganska vanlig svältkost bland tjejer. Du äter för lite samt du äter framför allt för lite protein. Det gör allt så mycket svårare och jobbigare för dig.

Skriv gärna gärna:

Ålder.
Nuvarande vikt
Vikt du vill nå
Saker du inte gillar eller inte vill äta
Exempel på saker dina föräldrar köper hem

Så kommer du garanterat få hjälp här med att lägga upp ett lite bättre matschema.

kea
2009-07-08, 14:49
Jag är tjej, 18 år, 58kg, 164cm (sist jag vägde mig iaf). Jag skulle vilja gå ner 5 kilo ungefär. Eftersom min äldre bror är galet underviktig köper mamma hem mycket onyttig mat, såsom frysta pizzor och annan snabbmat. Annars köps även köttbullar, fiskpinnar, korv, bacon m.m. De köper aldrig fullkornsris/pasta, nästan aldrig grönsaker. Jag har liksom ingenting att säga till om matväg :/. Det ända jag kan göra är att äta mycket mindre portioner än vad jag brukade göra, eller ingenting alls.

Så om det är någon som vet; kommer endast musklerna tyna iväg, men allt fett stanna kvar? För det vore verkligen inte bra...

patrikjo
2009-07-08, 15:02
Jag provade att lägga in ditt matschemapå fineli.fi och räkna ut hur mycket du egentligen får i dig på en dag. Jag fick höfta ganska rejält, men jag fick det till lite drygt 500 kcal / dag. Du borde verkligen ändra dina matvanor. Det faktum att du har ont i huvudet och mår illa borde fått dig på bättre tankar för länge sedan.

Vad är det för onyttig mat dina föräldrar köper hem?

Sniggel
2009-07-08, 15:09
Ok. Tråkigt att de undviker grönsaker och köper en massa halvfabrikat. Men faktum kvarstår att så som du äter är inte heller nyttigt, för lågt proteinintag och speciellt för lågt kaloriintag (och även för lågt fettintag skulle jag tro). Jag vet inte hur du ska lösa det men något får du försöka komma på. Vet dina föräldrar om att du försöker gå ner i vikt?

mikaelj
2009-07-08, 15:19
Jag är tjej, 18 år, 58kg, 164cm (sist jag vägde mig iaf). Jag skulle vilja gå ner 5 kilo ungefär.

... eller vill du bli av med fett? Det är inte riktigt samma sak som att gå ned i vikt. Om du tränar kan du få muskler också. Rentav stanna kvar på samma vikt. Med den maten du äter kan du mycket väl gå ned i vikt, i form av muskler, men ha kvar nästan allt fett.

Bara något att tänka på.

kea
2009-07-08, 16:02
Jag bryr mig inte direkt om hur mycket jag väger, för det jag vill är att förlora några centimeter lite här och där. Fast stämmer det verkligen, att endast musklerna försvinner? För det är så många jag känner som nästan aldrig äter och är hur smala som helst :S.
Det jag gör nu är i princip att äta när man ska, fast kanske frukter eller yoghurt, sen betydligt mindre portioner. Då får jag ju i mig lite av det man ska fast inte lika mycket, det är väl storleken på portionerna som spelar roll? - (Inte endast såklart)

Och ja mina föräldrar vet, men de skiter fullständigt i det och tycker att jag är töntig :(.

tlof
2009-07-08, 17:03
Att bara gå ner i vikt är inte inget svårt. Det är bara att sluta att äta vilket i stort sett ditt upplägg också innebär. Försök hitta ett upplägg där du får i dig energi och bra mat utan att svälta dig. Resultat blir annars att du kommer bli trött, säkert må dålig och allmänt bara plåga kroppen på ett negativt sätt.

Inget fel i att vilja gå ner några kilo och en vikt säger inte så mycket om man håller proportioner utan att ha sätt bilder. Men gör det på ett mer hälsosamt sätt.

Sniggel
2009-07-08, 18:41
Fast stämmer det verkligen, att endast musklerna försvinner? För det är så många jag känner som nästan aldrig äter och är hur smala som helst :S.

Nej, men du kan förlora mycket muskelmassa om du ligger på ett stort underskott. Du kan även förlora mycket muskelmassa om proteinintaget är lågt. Du uppfyller båda kriterierna (lågt proteinintag, högt underskott). Förlorar du mycket muskelmassa kommer det inte se bra ut, även om du förlorat fett också, och dessutom blir det svårare att undvika att lägga på sig fettet igen.

Hur andra äter har du för det första inte 100% koll på eftersom du inte lever med dem 24/7. Och för det andra så fungerar vi alla olika och något någon annan gör går inte att kopiera och tro att du ska få samma resultat.

melle
2009-07-11, 19:25
Usch jag blev nästan mörkrädd när jag läste ditt kostschema! Du kommer bli sjuk om du äter så!

Kan du inte prata med dina föräldrar om att du vill att de köper hem nyttigare mat som du kan äta? Kyckling, fisk och annat magert kött som du kan tillaga själv med grönsaker och potatis eller annan kolhydratkälla.

Eller helt enkelt be dem om en peng i månaden som du själv kan köpa nyttig mat för om de inte vill köpa det åt dig. Något måste ni ju kunna komma överrens om =). För man ska ju inte behöva svälta bara för att föräldrarna endast köper hem halvfabrikat!

Vill du få en snyggare kropp så är det bra mat och träning som gäller, inte svält..

MVH: Sandra

cyclist_90
2009-07-11, 19:38
HÅLLER MED MELLE!!!!! svälta sin kropp är inte att ta hand om den

CrazyJoeDavola
2009-07-11, 22:18
Dags att återinföra hemkunskapen med lite basic kostlära i skolan?