handdator

Visa fullständig version : öka muskler minska fett?


fillester
2009-07-07, 19:03
Jag har läst runt och folk säger att det i stort sett inte går, okej.. men om man lägger upp det, 2 veckor styrketräning, sedan 2 veckor mer kondition + underskott i kalorier?

kalajset
2009-07-07, 19:47
Det kan gå, det finns en del olika, färdiga dietkoncept som använder sig av kortare tidsperioder för att s as öka i muskler/minska i fett. Problemet kan ofta vara att det är svårt att ligga på en viss, "rätt", kalorimängd dagligen, under en sådan kort period, och risken är inte heller obefintlig att det slutar på plus minus noll i slutändan. Det kan vara rätt svårt att t ex kunna gå upp/avgöra 1kg's "verklig" viktuppgång på två veckor, för att sedan kanske gå ned hälften kommande två veckor. Det kräver verkligen en stor kännedom om sin egen kropp, viktmätningar under så gott som exakt likadana förutsättningar, samt t om en gnutta tur skulle jag vilja hävda.

ABCDE-dieten är ett av dessa koncept, många verkar inte lyckas alls, men de som gör det verkar supernöjda.

Morty
2009-07-08, 13:24
Jag tycker att man borde göra denna "samtidigt" till en period av ett år... 8-9 månaders långsam uppbyggnad med kanske +1kg i månaden och därefter 3-4 månaders deff med cirka 2-4 kg minus i månaden. Då kommer man att öka i muskler och minska i fett, till synes samtidigt.

ABCDE är för övrigt en föråldrad diet som var poppis när man trodde att insulin var anabolt för muskler.

young_george
2009-07-08, 13:28
Mätperoiden behöver knappast vara ett helt år och man behöver inte "växla".

Kontinuerlig styrketräning, god näringstajming och att inte ligga på konstant överskott kommer ge dig mer muskler och mindre fett under en rimlig mätperoid.

Anders The Peak
2009-07-08, 13:46
Allt beror på utgångläget. Lättast är det när man är nybörjare och sedan efter nybörjarstadiet blir det allt svårare eftersom man inte bygger speciellt mycket muskler efter den här nybörjartiden utan då handlar det mer om att minska fettet och se muskelbyggandet som ett projekt i en sk femårsplan.
Sök gärna på Body For Life för lite tips om hur man kan göra det och få lite inspirationsbilder för ökad motivation.
.

Hemi
2009-07-08, 16:26
Jag läste igenom Brad Pitts olika träningsprogram där han inför California och Fight Club avslutade styrketräningsveckorna med en rejäl cardio för att ställa in kroppen på fettförbränning.

Sen vet inte jag allt vad han gjorde och inte gjorde eller om det funkar.

Ostknäcket
2009-07-08, 16:29
Jag läste igenom Brad Pitts olika träningsprogram där han inför California och Fight Club avslutade styrketräningsveckorna med en rejäl cardio för att ställa in kroppen på fettförbränning.

Sen vet inte jag allt vad han gjorde och inte gjorde eller om det funkar.

Det är inget du bör lyssna på eller ta till dig.

Hejnomax
2009-07-08, 16:31
postar i en tråd med en helt unik ide

Hemi
2009-07-08, 17:01
Det är inget du bör lyssna på eller ta till dig.

Håller inte på med sånt ändå, men han verkar vara ur och i form rätt så rejält, lite som en nybörjare med någon extremtränare till hjälp. Han är ju skådis först och främst.

Ostknäcket
2009-07-08, 18:49
Håller inte på med sånt ändå, men han verkar vara ur och i form rätt så rejält, lite som en nybörjare med någon extremtränare till hjälp. Han är ju skådis först och främst.

Sant han är väl vad vissa skulle anse vältränad, men man kan bli vältränade trots sin okunskap. ;)