handdator

Visa fullständig version : Kolla SVT1 nu om mat för träning


Peter
2002-05-27, 20:48
Snart ska Tomas Tengby berätta hur man ska äta för att lyckas med träningen. Slå på ettan snarast.

Peter

Bamse
2002-05-27, 20:54
Den där skånska dialekten känner jag igen från IKSU :)

Peter
2002-05-27, 20:58
Jasså vem har du pratat med då? Jessika?

Tina försökte nyss säga hjorthornsalt alltså salt av hjortens horn. Lät mycket märkligt.

Peter

Bamse
2002-05-27, 21:03
Yes, Jessicas röst brukar ju eka över IKSU. Men hon e go! Det är skönt med profiler ;)

Bamse
2002-05-27, 21:06
"Biffiga plastburkar med powerfuel"

Gött program, haha. Mkt lärorikt. Eller? ;)

stybb
2002-05-27, 21:07
Värsta bullshitet.. Nu har svt lurat alla :))

Örrni!.. vi behöver inte äta nå mer kosttillskott !.. Det har tomas tengby sagt..


Värre en D-flex

Peter
2002-05-27, 21:08
Ganska väntad nivå på det som de kom fram till måste jag säga.

Peter

cjs
2002-05-27, 21:09
Kosttillskott är onödigt var väl ett budskap som trycktes ner i halsen på en. Att det är bekvämt påpekades inte. Mjölk och mackor var däremot jättebra..

spinkoo
2002-05-27, 21:47
Går det en repris? Lyckades missa hela kalaset... :(

MVH/spinkoo

GhostFace
2002-05-27, 22:02
Klart att det går i repris...Det är ju SVT. ;)

Fredszky
2002-05-27, 22:53
Jag störtgillade tjejens kommentar senare när hon skulle göra iordning maten:

"..man måste alltså INTE använda kostillskott, utan bara äta vanlig mat.." (om man tränar)

Oj, jag kan känna hur svensson riktigt sög upp det där som en disktrasa :rolleyes:
inte för att det är något fel på rejäl svensk husmanskost.. men.. när får man höra den positiva sidan av kostilskott från media?

men egentligen spelar det ingen roll, framtiden får avgöra vem som har rätt (biffigast armar) :D :D

Sverker
2002-05-28, 06:27
Det lät som ett spännande TV-program, måste jag se.

Vill inte alla få sin näring från billiga livsmedel ?
All den näring vi behöver från enkla livsmedel som man köper billigt i butiken runt hörnet, vill vi inte se det ?
Varför måste allting vara så " scientific " ?

Jag tycker själv att det blir mer spännande då. Jag väntar på reprisen i TV.


Så till en mer seriös fråga. Vad är IKSU ?

Lalla
2002-05-28, 06:52
Var väl som sagt ganska väntad nivå.
Tycker väl att det var helt rätt svar han fick också, att man inte behöver tillskott. Jag menar att det är ju faktiskt svenssons som tränar kanske 1-2pass/vecka och inte bygger särkilt hårt... ;)

De som verkligen behöver extra protein osv. är ju såna som "oss" och vi tar reda på hur man bör äta via andra källor än nått (iof. bra) matprogram från svt... :D :D

:cool:

Johan1685
2002-05-28, 08:09
Det behövs ju faktiskt inte kosttillskott för att lyckas bra med träningen. Det är ju samma saker i vanlig mat om man nu räknar bort alla special kosttillskott. Jag påstår inte att det är onödigt men det verkar som att man måste äta kosttillskott för att vara seriös med träningen.

Ja jag äter kosttillskott men bara protein pulver och det äter jag för att jag inte ids göra en protein, kolhydrats rik måltid alltid.

Lalla: Det där om att träna 1-2 pass/vecka det är ju inte gym timmarna som räknas utan det är kvaliteten på träningen som räknas.

Gå in på www.cyberpump.com (http://www.cyberpump.com) och läs om hur dom tränar och kolla på bilderna också om ni inte tror att det fungerar. Jag säger inte att det är det bästa men det funkar, men allt som innebär progressiv ökning i träningsvikter fungerar ju.

MVH / Johan

Peter
2002-05-28, 09:23
>Så till en mer seriös fråga. Vad är IKSU ?

Träningsanläggning som tack vare att den ligger väldigt nära universitetet i Umeå lyckas lura alla studenter att köpa träningskort där utan att kolla upp utbudet i resten av stan. Har varit mycket snack om den anläggningen på det här forumet, delvis för att kvalet till SM Athletic fitness gick där i år, men också för att minst 4 personer här tränar där.

Vad gäller programmet var han ju inte helt fel ute den där dietisten tycker jag. Han förespråkade ordentligt med vanlig mat, förstärkte upp vanliga måltiderna med mellanmål, drack mjölk flera gånger per dag, la till ett ägg för att få upp proteinet. Sen att han föredrog att göra en drink av bananer, oboy och ägg efter träningen istället för kosttillskott kanske har mer med hans smaklökar att göra. Han var ju inne på protein och snabba kolhydrater direkt efter träningen i alla fall och sa att det inte var några konstigheter med gainers utan att det var mat i pulverform. Tycker vi ska vara nöjda med det han kom fram till. Den dagen någon sitter i SVT och snackar hydrolyserat vassle, proteinöverladdning, glutamin och kreatin får vi nog aldrig uppleva.

Peter

[ 28 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]

stefannn
2002-05-28, 09:45
var det på programet mat???
såfall måste jag upplysa ert om att hon tina är sämst i köket och helt tråkig.,,, (min åsikt har ej sagt att det är så...bara vad jag tycker)
mvh/stefan

JJ
2002-05-28, 10:03
Tina är bra. Så det så.

Pecca
2002-05-28, 14:00
Själv tycker jag att det är bra att kosttillskott inte är "accepterat" av svenssons.
Tänk er den dagen då det blir det (lär komma), och Sara 14 år får för sig att dessa mirakelmedel gör att hon inte behöver äta vanlig mat...Vad händer då???


Och Ja, jag använder olika sorters kosttillskott själv :)

Lalla
2002-05-28, 14:07
Johan1685 > Självklart är kvaliteten väldigt viktig, men om man bara kör 1h styrka och 1h pump (eller nått annat liknande) per vecka så är ju behovet av tillskott nästan obefintlig...

Det var så jag menade, och dessutom, hur många av "vanliga svenssons" vill lägga på sig 24,5kg muskler? :D

Johan1685
2002-05-28, 16:38
Lalla: Jag menade bara att det är som en regel att om man inte tränar minst 3ggr i veckan och äter alla kosttillskott så är man inte seriös.


Jag tycker det är fler som är oseriösa med träningen som äter kosttillskott än dom som är seriösa.

MVH / Johan

[ 28 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Johan1685 ]

Fredszky
2002-05-28, 16:45
tycker att det är 20 ggr värre att Sara 14 år börjar röka med resten av tjejgänget.. säkert i hopp också om att gå ner i vikt

stefannn
2002-05-28, 19:22
[QUOTE]Ursprungligen skickat av Pecca:
[QB]Själv tycker jag att det är bra att kosttillskott inte är "accepterat" av svenssons.
Tänk er den dagen då det blir det (lär komma), och Sara 14 år får för sig att dessa mirakelmedel gör att hon inte behöver äta vanlig mat...Vad händer då???

tänkte att du kanske syftar på att sara 14 år är väldigt smal redan men vill bli smalare?? då e det väl bra att hon äter kosttillskott och får i sig lite näring istället för att gå in på toa och spy upp maten och itne få i sig nån näring..??

z_bumbi
2002-05-28, 20:14
stefannn: Men "flicka 14 år" kanske får för sig att bara äta två små proteindrinkar varje dag plus massor av cla och chitosan (Stavas det så ? Påminner mer om nått jag brukade blanda drinkar med.)
Anorektiker har en tendens att inte gilla fett i maten och då är ett fettfritt pulver perfekt.
Har nylligen verkligen fått upp ögonen för denna typ av problem så jag kanske letar lite väl mycket efter möjliga felanvändningar av kosttillskott men endå.

Lalla
2002-05-28, 21:22
Johan1685 > I see your point...

spinkoo
2002-05-28, 21:28
Fick en uppläxning i skolan idag av de flesta som vet att jag trycker pulver. Ägg och bananer är mycket bättre :D !

Det sa nämligen en dietist och jag är bara ett stackats offer för reklam! :(

Stackars mig :(

Men lika glad är /spinkoo för det :D

Fredszky
2002-05-29, 17:11
hehe ja... mycket snack lite vikter..
bara att slänga upp mördarbicepsen så får dom tro vad dom vill om kosten sen

Baha
2002-05-29, 18:15
jag tyckte programmet var bra iaf

dom kostråden han gav var ju helt ok, skulle ge tillräckligt med protein för nån i den vikten han sa tex. och han har ju rätt i att kosttillskott inte behövs om man inte vill så

Pecca
2002-05-29, 22:05
Me mitt inlägg menade jag som Mr Bumbi skrev.

Även om ni har en viss poäng i att "Sara 14 år" skulle kunna ha en viss nytta av att stoppa i sig lite kosttillskott, men frågan är hur bra hon vet vilket hon ska välja.
Det vet man ju knappt själv ;)

Pretender
2002-06-01, 12:36
tror bestämt att reprisen sänds idag 15:40...för er som är intresserade

//Pretender

Muskelsmurfen
2002-06-01, 14:09
HALLÅ!!!
Vad väntar ni er av en Dietist i SVT...
Det där mantrat han körde med har man ju fått itutat sig sedan man var en tvärhand hög. Det verkar som att alla dietister får lära sig ett standardsvar som man skall repetera om man någonsin hamnar i TV.

Men iofs man överlever ju på 0.8g protein/kg kroppsvikt och räknar man sedan på intag av protein mot ökad muskelmassa så kan man bygga muskler även på detta intag.

1kg muskler=1000g protein utslaget på ett år så blir det 2,7g/dag. En person på 80kg behöver alltså 67g protein per dag o.s.v.

Läser man om RDI så ser man oftast något i stil med 30% fett, 25% protein och 45% kolhydrater.

Förlåt om jag svamlar, jag tyckte ockå att programmet var skit. Man skall inte titta på program för svensson om man tror att det man får höra är något annat än standardiserade fraser upprepade som mantran.

mvh :D

leffo
2002-06-01, 15:07
Kosttillskott i all ära.

Kom bara ihåg att det är en kombination av rätt träning, kost och sömn som ger resultat, och inget annat. Kosttillskott kan man väl käka men kom ihåg att det skall brukas precis som det låter, -tillskott till den vanliga maten.

Jag har använt många olika tillskott men på senare tiden haft ett uppehåll (mest pga pengabrist) och istället börja äta mycket bättre mat i allmänhet. Jag upplever precis samma ökningar ändå.

Peace.

Wraith
2002-06-01, 17:44
vad var det Tina sa om speltvete?

hon sa att det innehöll extremt mycket proteiner, mycket mer än i vanligt vetemjöl, som för övrigt innehåller 10% protein.

undrar hur mycket proteiner speltvete innehåller då?

spinkoo
2002-06-02, 00:06
Såg reprisen. Den där dietisten var ITNE uppbyggd på bananer och oboy :eek:

Respect :cool: :cool:

MVH/spinkoo

stefannn
2002-06-02, 23:01
för övrigt innehålle väl vanligt vete mer än så??

Fredszky
2002-06-04, 13:10
hehe nej.. han hade rätt grymma biccar .. bananer i all ära