handdator

Visa fullständig version : Övre traps.


pr0llan
2009-07-07, 15:21
Tja.

Har ett drygt problem, har tränat i ca 3 månader nu och innan det så var min ena traps större än den andra. Det stör mig nått så förbannat varje gång jag tittar i spegeln.
Kommer detta reda ut sig med tiden? och ni kanske har tips på övningar, just nu kör jag bara stång till hakan, och lyfter på axlarna med vikter i händerna.. vet inte va dom heter :)
Den som redan var större har växt det ser jag, den andra vet jag inte eftersom den inte hänger med den andra :p

hoppas nån kan hjälpa mig.

dojjan
2009-07-07, 15:40
Tja.

Har ett drygt problem, har tränat i ca 3 månader nu och innan det så var min ena traps större än den andra. Det stör mig nått så förbannat varje gång jag tittar i spegeln.
Kommer detta reda ut sig med tiden? och ni kanske har tips på övningar, just nu kör jag bara stång till hakan, och lyfter på axlarna med vikter i händerna.. vet inte va dom heter :)
Den som redan var större har växt det ser jag, den andra vet jag inte eftersom den inte hänger med den andra :p

hoppas nån kan hjälpa mig.

Drag mot hakan är väl inte precis någon övning för traps och det finns andra anledningar till att den inte är rekommenderad, se http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

Annars är det bara att träna på, det kommer förmodligen att jämna till sig med tiden. Var noga med utförande så du drar båda axlarna lika högt i shrugs etc.

Swisskniven
2009-07-07, 15:43
Kan det vara så att du kör marklyft med mixat grepp utan att alternera? Har sett folk som kör så med olika stora traps som resultat.

pr0llan
2009-07-07, 15:52
Drag mot hakan är väl inte precis någon övning för traps och det finns andra anledningar till att den inte är rekommenderad, se http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

Annars är det bara att träna på, det kommer förmodligen att jämna till sig med tiden. Var noga med utförande så du drar båda axlarna lika högt i shrugs etc.

Har sett både och, att den är för axlar, men även traps.. tack för länken, intressant. Försöker vara nogrann när jag drar upp axlarna.


Kan det vara så att du kör marklyft med mixat grepp utan att alternera? Har sett folk som kör så med olika stora traps som resultat.


Förstår inte riktigt vad du menar med mixat grepp utan att alternera, men jag kör marklyft ialla fall. Utveckla gärna :)

Pjotor
2009-07-07, 16:12
Mixat grepp är när den ena handflatan pekar mot dig och den andra från dig. Då drar du inte med armarna på samma sätt, därav olikheterna på sikt.

Jag tränar inga särskilda trapsövningar, utan låter marklyften göra allt. Har bara tränat ett halvår än så länge, så jag har inget att visa upp. Kanske lika bra det...

pr0llan
2009-07-07, 16:27
Mixat grepp är när den ena handflatan pekar mot dig och den andra från dig. Då drar du inte med armarna på samma sätt, därav olikheterna på sikt.

Jag tränar inga särskilda trapsövningar, utan låter marklyften göra allt. Har bara tränat ett halvår än så länge, så jag har inget att visa upp. Kanske lika bra det...

Tack :)

Jag kör marklyft med händerna åt samma håll så då kan det inte vara problemet då, men tack för informationen :)

Wao
2009-07-07, 18:01
Är du säker på att det är trapsen som är olika stora, och inte ena axeln som är mer framåtlutad än den andra?

pr0llan
2009-07-09, 11:18
Är du säker på att det är trapsen som är olika stora, och inte ena axeln som är mer framåtlutad än den andra?


Jag är säker, har bett folk se till att axlarna står i samma läge, ändå ser man att den ena är större.


Behöver man ens egentligen lägga in traps i ett träningspass? eller gör marklyft/axlar jobbet? :)

loffepoffe
2009-07-09, 12:20
Jag har exakt samma problem. Försökt träna bort det ett längre tag nu men är ju helt j*vla omöjligt... Håller inte heller mixat grepp i marklyft eller i någon annan övning. Det börjar bli väldigt irriterande för när jag svankar när jag kör t.ex. bänkpress hamnar jag snett eftersom mina traps är olika stora.

mattilainen
2009-07-09, 13:19
Jag är säker, har bett folk se till att axlarna står i samma läge, ändå ser man att den ena är större.


Behöver man ens egentligen lägga in traps i ett träningspass? eller gör marklyft/axlar jobbet? :)

Beror på hur lätt du har för att bygga just traps. Vissa bygger lättare än andra. Men kör på och träna traps ett tag och se om det blir bättre? Kör efter vad din "minsta" traps klarar av.

pr0llan
2009-07-11, 12:51
Beror på hur lätt du har för att bygga just traps. Vissa bygger lättare än andra. Men kör på och träna traps ett tag och se om det blir bättre? Kör efter vad din "minsta" traps klarar av.

Skulle gissa på att jag inte har så lätt att bygga traps, men det är precis som ovanstående att det svankar när jag kör bröst typ.
Får köra traps ett tag som du skrev, o hoppas på det bästa :) tackar.

Degpekka
2009-07-11, 19:11
Det kommer säkerligen att jämna ut sig med tiden. Sen är det oftast inte någon annan än en själv som lägger märke till sånna här saker.

Peter Hansen
2009-07-13, 19:20
Är du säker på att det är trapsen som är olika stora, och inte ena axeln som är mer framåtlutad än den andra?

Tänkte precis samma sak! =) Om du nu ser att axeln är mer framåtlutad på den sidan där ö.trap är störst för du se till att träna baksida axlar, och bröstrygg mera för att rotera tillbaka armen.

Timme
2009-07-13, 19:21
Marklyft och/eller svintunga shrugs

z_bumbi
2009-07-14, 09:29
På tre månader hinner inga skillnader jämnas ut så var du av någon anledning mer tränad i den enda delen av kroppen så syns det ganska så tydligt. Om du inte har någon uppenbar snedhet i resten av kroppen så är det oftast bara att köra på så minskar skillnaden vartefter.