handdator

Visa fullständig version : Gaffelhantering


Granatgiraffen
2009-07-07, 14:25
Hej kollegor och vänner. Vilket är egentligen det rätta sättet att bruka en gaffel om man är en finsmakare och rätt tuff? Ska man äta med den som en spade eller som ett spetsverktyg? Om ni hajar. Skopa upp maten eller skopa upp maten på ovandelen av gaffeln. HAJAR NI?
Många äldre äter ju genom att skopa upp maten på gaffeln istället för att gräva som en grävskopa. Galningarna i USA blev helt chockade och menade att detta är såklart fel. Men vad vet dom? Dom måste ju skopa för att få i sig tillräckligt med mat liksom.

swarre
2009-07-07, 14:27
Det viktigaste är att hålla den i rätt hand; höger.

Olegh
2009-07-07, 14:28
Beror på sammanhanget. Avnjuter man lite bättre käk kan man med fördel använda den som ett spetsverktyg, då får det gärna ta lite extra tid också. Är det fråga om lunch under lite mera vardagliga förhållanden lassar jag gärna i mig käket med gaffeln som en sked. Det går snabbare så.

Granatgiraffen
2009-07-07, 14:29
Det viktigaste är att hålla den i rätt hand; höger.

Klart det inte är fel att hålla den i höger hand vid vissa efterrätter och annat. Men skit samma!

saab900
2009-07-07, 14:30
Höger? :confused:

Använd den som spetsverktyg. Det innebär att du måste spetsa varje makaron med gaffeln om du äter sådana, och att det blir jobbigt att äta ris med gaffel. :D

Skämt åtsido, använd den på det sätt som är mest praktiskt för maträtten ifråga, självklart med det sundaförnuftet till hjälp med att hålla ett anständigt bordsskick om situationen kräver det.

Granatgiraffen
2009-07-07, 14:30
Beror på sammanhanget. Avnjuter man lite bättre käk kan man med fördel använda den som ett spetsverktyg, då får det gärna ta lite extra tid också. Är det fråga om lunch under lite mera vardagliga förhållanden lassar jag gärna i mig käket med gaffeln som en sked. Det går snabbare så.

Ja jo, så du säger att båda sätten är korrekt? Amerikanarna då? Dom säger att bara spadsättet är rätt. Ljuger Amerikanarna? Operation Fork.
Jag kan nog också sträcka mig till att båda sätt är rätt faktiskt.

coxie
2009-07-07, 14:35
Jag använder den som en slev.

Wao
2009-07-07, 14:39
Krävs det lite bordsskick när jag äter så använder jag det som ett spetsverktyg om det tillåts, annars får man spada upp det med måtta. Hemma eller på jobbet så slevar jag bara upp det så fort det går.

ceejay
2009-07-07, 15:19
använder den för att skrapa maten till tallrikskanten där jag har min mun.

Tomten
2009-07-07, 15:34
Det viktigaste är att hålla den i rätt hand; höger.

FU, som vänsterhänt tar jag mig rätten att göra som jag känner.

Tolkia
2009-07-07, 16:25
Swarre behagar skoja, tror jag.

Som saab900 skriver, det som är genomförbart med hänsyn till maträtten; med övervikt mot spetsverktygshållet skulle jag säga. Man håller gaffeln som en sked om man använder den som en sked.

Ang. amerikanerna så gissar jag att de använder kniven annorlunda också? I Sverige används ju kniven inte bara för att skära utan även för att fösa upp mat på gaffeln, medan man i USA företrädesvis äter med gaffeln har jag hört (obs har jag hört, jag har ätit ihop med några amerikaner, men jag har inte tänkt på hur de håller gaffeln). Gör man det blir ju sättet att äta med gaffeln som om den vore en sked det enda som inte är sjukt opraktiskt och kräver att man äter en ärta i taget.

strimman
2009-07-07, 18:27
fu, som vänsterhänt tar jag mig rätten att göra som jag känner.

+1

Kimball
2009-07-07, 18:52
FU, som vänsterhänt tar jag mig rätten att göra som jag känner.

Jag som högerhänt håller alltid gaffeln med vänstern om jag inte äter efterrätter eller liknande. Man spetsar köttbiten, vänder gaffeln till slevfattning och lägger lätt på potatisen och toppar med sås?

Blomstrande
2009-07-09, 17:39
Ja jo, så du säger att båda sätten är korrekt? Amerikanarna då? Dom säger att bara spadsättet är rätt. Ljuger Amerikanarna? Operation Fork.
Jag kan nog också sträcka mig till att båda sätt är rätt faktiskt.

Om man ska äta enligt vett och etikett så är det väl inte amerikanarna man ska ta sina ledtrådar från i första hand hehe.

Krävs det lite bordsskick när jag äter så använder jag det som ett spetsverktyg om det tillåts, annars får man spada upp det med måtta. Hemma eller på jobbet så slevar jag bara upp det så fort det går.

+1

Tricce
2009-07-09, 17:43
Är vänsterhänt och kör med gaffeln i vänster (som högerhänta har?) men kör självklart även sked i vänstern när det är soppa och sånt :)

LillSkalman
2009-07-09, 17:50
min mamma låter mig bara äta med sked

Luttis
2009-07-09, 21:36
Hmm, kan vara heeelt åt skogen men jag har fått för mig att om man använder kniv bör gaffeln hållas med vänster hand. Lägger man undan kniven används högerhanden.. Var jag fått det ifrån har jag ingen som helst aning.

Loke
2009-07-09, 21:51
Eftersom jag kommer från en fattig och ADHD-präglad familj på landet har jag aldrig ens tänkt på att försöka lära mig finare bordsskick, som att inte använda gaffeln som en sked. Är det något man bör göra? Skulle ni störa er på en sådan person eller skulle ni bara konstatera att han har andra prioriteringar än er?

Granatgiraffen
2009-07-09, 21:57
Eftersom jag kommer från en fattig och ADHD-präglad familj på landet har jag aldrig ens tänkt på att försöka lära mig finare bordsskick, som att inte använda gaffeln som en sked. Är det något man bör göra? Skulle ni störa er på en sådan person eller skulle ni bara konstatera att han har andra prioriteringar än er?

Om man stör sig på att någon äter med gaffeln som en sked så har man fel prioriteringar! Fimpkastande på marken är ju något som man kan störa sig på t.ex.

tsp
2009-07-09, 23:27
Jag använder den som en slev.

Jag använder en slev.

Matsa
2009-07-10, 00:19
Om jag behöver upprätthålla en illusion av att jag kan föra mig bland folk så har jag gaffeln i vänster hand och antingen spetsar mat med den eller föser på mat med kniven. Är jag på jobbet med bedrövligt kort lunchrast så håller jag matlåda/tallrik nära munnen och använder gaffeln mer som en skyffel. :em:

Lellan
2009-07-10, 00:29
Det här låter kanske tragiskt; men jag har alltid bra bordskick med gaffeln i vänster, kniven i höger (skulle aldrig stoppa den i munnen heller), soppa äter jag genom att luta tallriken åt "fel" håll och fylla skeden osv osv i all oändlighet. Inga problem m vilka bestick man använder när el hur vid finare tillställningar heller.

Såå... Är jag uppväxt med silvfersked i mun och spretande lillfinger till kaffet på herrgården?

Nä, uppväxt med en cowboy till pappa (ja, pappa var kopojke i unga år tills han började jobba vid 13, bodde typ ute i ingenstans m tusen syskon, först till kvarn rådde vid maten) och en psykiskt sjuk mamma som kanske inte alltid var så närvarande fysiskt el psykiskt (uppväxt till viss del på barnhem) så det första jag läste mig till när jag började skolan och hittade en etikettbok var bordsskick. Seriöst alltså. :laugh:

Tänker dock aldrig på hur andra käkar el hur jag själv gör det, oftast är det roligare att prata om ngt kul än bry sig om rätt och fel. Men lite lustigt att det sitter så hårt det jag präntade in som osäker liten vilde. :)