handdator

Visa fullständig version : Insulinpåslag med vassle!


Mega_man1000
2009-07-07, 14:06
Shoo allesammans!:hbang:

Kom ihåg att jag läste en trådom vad insulin var! men då nämner Kung Grub att vassle har ett högt Insulin "värde?" så då undrar jag alltså att det inte är lämpligt då att bara dra sig i för många vassle drinkar varje dag om man vill undvika för mycket fettinlagring? Å sen ja jag brukar äta Fiberberikad Havregrynsgröt på morgonen men då tillsammans med en Skopa Whey 80 + ett glas mjölk! Bör jag byta ut detta för att inte få ett för högt insulinvärde?

Hare bra!!! PEACE!

King Grub
2009-07-07, 14:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116829&highlight=insulin+vassle

Mega_man1000
2009-07-07, 14:11
hmm okej... Så att proteinet sänker endast GI men det blir ändå ett STORT insulin påslag! kan man göra något för att minska det? asså jag menar till frukost?

King Grub
2009-07-07, 14:14
Varför vill du minska det? Läs tråden jag länkade till.

Mega_man1000
2009-07-07, 14:18
men du sa ju i en annan tråd att för "många" Insulin inslag var dåligt? Eller kanske det är bra på morgonen då man legat lågt hela natten? Är det kanske frukost och efter träningen som det är bäst med ett insulin påslag?

King Grub
2009-07-07, 14:25
"Vassle är dessutom ett fettförbrännande protein, insulinfrisättningen och den akuta lipolyshämmande effekten till trots. Vassle under en diet, t ex, ökar fettförlusten, inte tvärtom. Vassle nedreglerar hepatiska lipogena (fettinlagrande) enzymer. Det finns ingen anledning att undvika vassle under diet "

"Akut insulinfrisättning är inte skadlig. Det är kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer, orsakade av allmänt dålig kost och livsstil, som är det."

Så. Nu har jag skrivit det jag skrev i tråden jag länkade till här också.

Du kan minska vasslets (eller vad som helst) insulinfrisättning genom att göra magsäckstömningen långsammare, t ex genom att blanda i loppfrön. Varför du nu skulle vilja det. Gör du så, minskar du inte bara insulinfrisättningen, utan också vasslets muskeluppbyggande egenskaper.

Du behöver inte försöka manipulera insulinfrisättning från protein eller en vanlig blandkost. Äter du så du får skadliga insulinnivåer, är din kost en katastrof.

Mega_man1000
2009-07-07, 15:54
juste får jag bara fråga när det gäller mjölkprodukter! Hur mycket påverkas insulinet av t,ex kvarg eller Keso? Kanske inte är så bvra då att man lägger dem vid kvällarna då lr eftersom de åker för högt upp?

King Grub
2009-07-07, 15:55
Alla mjölkprodukter ger kraftig akut insulinfrisättning.

Pepz
2009-07-07, 16:01
Mega man1000 -insulin är på intet sätt farligt!! finns ingen anledning att jaga jämna insulinnivåer för en tränande människa med en hyfsad kost

Mega_man1000
2009-07-07, 16:15
ahaa okej men fick ba insynen om att de va "VIKTIGT" men då ere väl soft förmodrar jag och inget man behöver oroa sig om da:)