handdator

Visa fullständig version : Mjölk


Muaytudd
2003-08-19, 21:25
Jag har kommit på att jag dricker ganska mycket mjölk..



en halvliter i gröten till frukost.

en halvliter till prottepulvret i mellanmål ett

enhalvliter till lunchen

en halvliter till prottepulvret i mellanmål två


gör detta så att mina insulinnivåer flippar totalt?

eller rättare sagt, har det en dålig inverkan, typ som sämre insulinkänslighet etc?

Har ni några ideér?

Fok
2003-08-20, 09:03
Bra fråga!

Nu har jag ju självklart inget svar men jag konsumerar typ exakt lika mycket under en dag =/

Får hoppas Mr Grub ser frågan.

Grahn
2003-08-20, 09:05
Nej men om du ofta är orolig i magen så kanske du bör dra ner, annars är det väl inget problem.

King Grub
2003-08-20, 09:53
Du får insulintoppar varje gång du dricker så pass mycket mjölk, men om du inte är i slutfasen av en stendeff är två liter mjölk knappast något att oroa sig för när det gäller insulinet. I slutändan är det ändå kalorier in/kalorier ut som gäller - det kan inte bildas kroppsfett från tomma luften. Och är du i uppbyggnadsfas är några insulinspikar bara anabolt och uppbyggande samtidigt.

Muaytudd
2003-08-20, 10:05
Originally posted by King Grub
Du får insulintoppar varje gång du dricker så pass mycket mjölk, men om du inte är i slutfasen av en stendeff är två liter mjölk knappast något att oroa sig för när det gäller insulinet. I slutändan är det ändå kalorier in/kalorier ut som gäller - det kan inte bildas kroppsfett från tomma luften. Och är du i uppbyggnadsfas är några insulinspikar bara anabolt och uppbyggande samtidigt.


ska inte deffa de nämsta 5 åren så det låter super.


Tack för info.

King Grub
2003-08-20, 10:32
Originally posted by Muaytudd



ska inte deffa de nämsta 5 åren så det låter super.


Tack för info.

Då behöver du inte vara rädd för höga insulinindexvärden alls, så länge det är bra mat det är frågan om. Bra mat med högt II är tusen gånger bättre än skräpmat med lågt II. Insulin är ett väldigt anabolt hormon.