handdator

Visa fullständig version : Angående godis


Alexandersundq
2009-07-07, 13:06
Hej.

Detta kanske låter dumt men jag undrar en sak. Om jag får äta ca 2000kcal per dag under en vilo dag (jag deffar), är det omöjligt att fortf gå ner i fett om jag väljer att spendera dom 2000kcal på godis? Jag vet att det finns bättre alternativ osv självklart men jag håller ju fortfarande kalorie intaget. Jag menar inte att jag ska äta godis varje dag men någon gång i veckan kanske? Är ju så sugen... Men alltså det jag undrar är om jag fortf går ner i vikt om jag skulle välja att spendera mina kalorier på godis en gång i veckan eller om det ger motsatt effekt?

kalajset
2009-07-07, 13:14
Det är som sagt väldigt dumt, på flera sätt, att välja att spendera hela sitt dagsintag av kalorier på godis, men visst kommer du gå ned i vikt trots detta.

Själv åt jag godis de flesta dagar i veckan under deff, och gick ned 16kg under vintern/våren, inga problem med godiset.

tp_88
2009-07-07, 13:17
I princip, ja. Det är dock en ohyggligt dålig idé. Att du någon gång i veckan baserar ditt kolhydrat/fett-intag på godis, och fortfarande får i dig ordentligt med fullvärdigt protein från andra källor, är i så fall en klart vettigare approach, även om det såklart inte är optimalt.

Om du tvunget måsta äta godis så tror jag att det bästa vore att du flera dagar i veckan byter ut lite av dina kolhydrat/fett-källor till godis, om du kan hantera det och sluta äta i tid, dvs.. :)

TehSaxo
2009-07-07, 13:17
Spelar ingen som helst roll! Så länge du inte går över till energiöverskott :P Dock kan du bli jävligt hungrig om du spenderar alla dina kcal på godis, 500gram eller vad du får för 2000kcal lär ju inte mätta alltförlänge :|.

Själv tycker jag en påse chips mättar längre och det är väl typ 1100 kcal. Lägg till en protte shake senare på dan så ligger du på energiunderskott(+ bra med proteiner) och inget sötsug :)

King Grub
2009-07-07, 13:30
Det spelar stor roll.

Om du redan har täckt ditt behov av protein, fett och mikronutrienter (vitaminer och mineraler), men du finner att du fortfarande har kalorier kvar att spendera, då spelar det mindre, om någon roll.

Men, du kan inte ersätta ovanstående med snask och förvänta dig samma resultat. 2000 kcal sockergodis kan inte användas till samma saker i kroppen som 2000 kcal från en normal blandkost.

Godis kan ingå i kosten även vid viktnedgång, men bör inte utgöra någon majoritet av energiintaget. Det skall i sådana fall vara det lilla extra, inte basen.

Alexandersundq
2009-07-07, 13:31
Spelar ingen som helst roll! Så länge du inte går över till energiöverskott :P Dock kan du bli jävligt hungrig om du spenderar alla dina kcal på godis, 500gram eller vad du får för 2000kcal lär ju inte mätta alltförlänge :|.

Själv tycker jag en påse chips mättar längre och det är väl typ 1100 kcal. Lägg till en protte shake senare på dan så ligger du på energiunderskott(+ bra med proteiner) och inget sötsug :)

Nee preics och jag vet inte varför men om jag äter tex en bit choklad på morgonen blir jag inte hungrig på hela dagen. Vet inte hur detdära funkar men så ligger det till iaf! Bra att veta :)

Alexandersundq
2009-07-07, 13:33
Det spelar stor roll.

Om du redan har täckt ditt behov av protein, fett och mikronutrienter (vitaminer och mineraler), men du finner att du fortfarande har kalorier kvar att spendera, då spelar det mindre, om någon roll.

Men, du kan inte ersätta ovanstående med snask och förvänta dig samma resultat. 2000 kcal sockergodis kan inte användas till samma saker i kroppen som 2000 kcal från en normal blandkost.

Godis kan ingå i kosten även vid viktnedgång, men bör inte utgöra någon majoritet av energiintaget. Det skall i sådana fall vara det lilla extra, inte basen.

Okej, jag kanske kan göra så att jag helt enkelt delar upp en chokladkaka under veckan eller nått sånt och fortf ser till att jag får i mig kolhydrater, protein och fett av naturlig mat.

King Grub
2009-07-07, 13:36
Ja, det är inga problem. Eller så tar du en dag i veckan då du äter rejält med snask i stället.

Lellan
2009-07-07, 21:57
Nee preics och jag vet inte varför men om jag äter tex en bit choklad på morgonen blir jag inte hungrig på hela dagen. Vet inte hur detdära funkar men så ligger det till iaf! Bra att veta :)

Okej, jag kanske kan göra så att jag helt enkelt delar upp en chokladkaka under veckan eller nått sånt och fortf ser till att jag får i mig kolhydrater, protein och fett av naturlig mat.

Har också upptäckt det där. Hittade en chokladkartong på Lidl där de har från 46% till 90% kakaohalt i chokladbitar som är förpackade en och en, en väger ynka 5 g. Ofta räcker det med en till morgonkaffet, sen är man botad för sug och det är ju typ 25 kcal utslängt på en dag med i övrigt bra mat. En droppe i havet, men ack så värdefull droppe.. *drool*

Dessutom ska ju mörk choklad innehålla nyttigheter, definitivt nyttigt för mina dagar iaf! :)

Peter Hansen
2009-07-08, 12:20
Ja, det är inga problem. Eller så tar du en dag i veckan då du äter rejält med snask i stället.

Tycker man ska vara försiktig med att ha en ätardag. Många jag känner och träffat på gymmet har med införandet av en ätardag har fått en liten störd syn på mat. Min personliga tanke är att man börjar koppla dålig mat med någon sorts belöning.

Har ju inte direkt några studier eller utbildning i ämnen för att kunna backa upp min åsikt om detta så ta det för vad det är.

Eddie Vedder
2009-07-08, 12:35
Tycker man ska vara försiktig med att ha en ätardag. Många jag känner och träffat på gymmet har med införandet av en ätardag har fått en liten störd syn på mat. Min personliga tanke är att man börjar koppla dålig mat med någon sorts belöning.

Om det nu är så allvarligt som du beskriver är det ju något som stämmer överens ganska mycket med hetsätning vilket ju är en fastställd ätstörning. Men bara för att "binge eating syndrome", som det heter, ÄR en ätstörning som finns väl beskriven i litteraturen är det ju verkligen inte så att man skall misstänka det i varje fall där personer har dagar man unnar sig massa extra.

Så vetenskapligt stöd finns det gott om, huruvida du har rätt angående dina vänner eller ej är ju en annan femma.:)

Skrollovicz
2009-07-19, 14:48
Har sökt men inte hittat något svar på en fråga som jag har.

Lagras godis som muskelglykogen?

Jag skulle nämligen vilja veta om jag har någon nytta ute i spåret av allt lösgodis som jag nyss har tryckt i mig. :)

Eddie Vedder
2009-07-19, 17:04
Lagras godis som muskelglykogen?

Ja kolhydraterna tas upp av cellerna, både muskelceller och leverceller. Det sker inget magiskt för att du kallar källan för godis.

Christyle
2009-07-19, 17:47
Det spelar stor roll.

Om du redan har täckt ditt behov av protein, fett och mikronutrienter (vitaminer och mineraler), men du finner att du fortfarande har kalorier kvar att spendera, då spelar det mindre, om någon roll.

Men, du kan inte ersätta ovanstående med snask och förvänta dig samma resultat. 2000 kcal sockergodis kan inte användas till samma saker i kroppen som 2000 kcal från en normal blandkost.

Godis kan ingå i kosten även vid viktnedgång, men bör inte utgöra någon majoritet av energiintaget. Det skall i sådana fall vara det lilla extra, inte basen.

::thumbup::thumbup::thumbup:

Skrollovicz
2009-07-19, 19:18
Ja kolhydraterna tas upp av cellerna, både muskelceller och leverceller. Det sker inget magiskt för att du kallar källan för godis.

Tänkte att godis kanske var som frukt, d v s mättar bara levern och värdelös kolhydratkälla ur återhämtningssynpunkt.

King Grub
2009-07-19, 19:36
Så är det inte med frukt heller.

Skrollovicz
2009-07-19, 19:46
Så är det inte med frukt heller.

Kan fruktos lagras som muskelglykogen menar du? Godis är ändå bättre än frukt som bränsle vid högintensiv aktivitet?

King Grub
2009-07-19, 20:00
Frukt är inte ett skal fyllt med fruktos. Fruktos är inte den enda sockerarten i frukter.

Och glukos/fruktos är lika effektivt som enbart glukos för återhämtning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3211096&postcount=1

Vid intag under träning är 50/50 fruktos/glukos(eller maltodextrin) mycket effektivare för exogen kolhydratoxidation än enbart glukos eller enbart maltodextrin.

Eddie Vedder
2009-07-20, 14:52
Kan fruktos lagras som muskelglykogen menar du? Godis är ändå bättre än frukt som bränsle vid högintensiv aktivitet?

Fruktens sockerfördelning är ofta motsvarande vanligt socker. Men det varierar kraftigt mellan olika frukter och även för samma frukt men under olika mognadsgrad, olika arter o.s.v.

Levern "mättas" inte bara för att fruktos tar vägern via levern. Det är leveglykogen som lagras men det betyder inte per automatik att levern blir mättad. Efter långvarig uthållighetsträning har även leveglykogen förbrukats, inte bara lokal glyklogenförbrukniung i arbetande muskulatur alltså. Det senare är dock fallet vid styrketräning, där förbrukas nog inte mer leveglykogen än vad som uppreglerar blodsockret.

mikaelj
2009-07-20, 15:21
Levern "mättas" inte bara för att fruktos tar vägern via levern. Det är leveglykogen som lagras men det betyder inte per automatik att levern blir mättad. Efter långvarig uthållighetsträning har även leveglykogen förbrukats, inte bara lokal glyklogenförbrukniung i arbetande muskulatur alltså. Det senare är dock fallet vid styrketräning, där förbrukas nog inte mer leveglykogen än vad som uppreglerar blodsockret.

Och lite halvt relaterat: vid tömda glykogenlager efter uthållighetsträning, hur mycket glykogen kan lagras in i musklerna? Jag har för mig att mer kan lagras in just i samband med träning (via superkompensation), men jag hittar verkligen ingen info om det när jag söker.

Eddie Vedder
2009-07-20, 20:31
Och lite halvt relaterat: vid tömda glykogenlager efter uthållighetsträning, hur mycket glykogen kan lagras in i musklerna? Jag har för mig att mer kan lagras in just i samband med träning (via superkompensation), men jag hittar verkligen ingen info om det när jag söker.

Ja en vältränad individ har möjlighet att lagra in mer kolhydrater i muskulaturen och det finns en tidsram för när inlagringen är mer effektiv än senare.

30-60 minuter efter hård fysisk ansträngning är glykogeninlagringen mer effektiv ch oberoende av insulin.

Jag har skrivit lite om det i mina tre texter om kolhydratintag bl.a. och referenser finns givna.

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

creperiet
2009-07-20, 20:37
Och lite halvt relaterat: vid tömda glykogenlager efter uthållighetsträning, hur mycket glykogen kan lagras in i musklerna? Jag har för mig att mer kan lagras in just i samband med träning (via superkompensation), men jag hittar verkligen ingen info om det när jag söker.

Enligt Näringslära för Högskolan kan inlagringen se ut se ut på följande sätt:

Efter O timmar: Glykogendepåer princip i botten till följd av 3 dagars kolhydratfattig kost och träningspass
Efter 24 timmar: Ca 110 mmol/kg muskel efter kolhydratrik kost
Efter 48 timmar: Ca 170 -||-
Efter 72 timmar: Ca 200 -||-

Inlagringen sker väsentligt snabbare jämfört med drygt halvfulla depåer.

"Bergström 1967 och Sherman 1987, hämtat från Maughan R. Nutrition in Sports. The encyclopaedia of sports medicine. 2000."

mikaelj
2009-07-20, 20:37
Ja en vältränad individ har möjlighet att lagra in mer kolhydrater i muskulaturen och det finns en tidsram för när inlagringen är mer effektiv än senare.

30-60 minuter efter hård fysisk ansträngning är glykogeninlagringen mer effektiv ch oberoende av insulin.

Jag har skrivit lite om det i mina tre texter om kolhydratintag bl.a. och referenser finns givna.

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

Japp, jag har läst den! Det jag undrade över om du visste någon specifik siffra för hur mycket mer som kan lagras in? 5, 10, 25%? Jag tror inte att jag kan läsa de studierna, och även om jag hade kunnat det så vet jag inte hur jag skall hitta dem. :-)

Normalt borde det vara ~500g i muskler plus ~150g i lever, har jag för mig. Men efter helt glykogentömmande träning, 600-700-800g i musklerna?

Enligt Näringslära för Högskolan kan inlagringen se ut se ut på följande sätt:

Efter O timmar: Glykogendepåer princip i botten till följd av 3 dagars kolhydratfattig kost och träningspass
Efter 24 timmar: Ca 110 mmol/kg muskel efter kolhydratrik kost
Efter 48 timmar: Ca 170 -||-
Efter 72 timmar: Ca 200 -||-

Sedär, lite siffror! Tackar.

Hur översätter man mmol/kg till gram kolhydrat/kg?