handdator

Visa fullständig version : Mat mellan styrka och löpning


Tårtkennet
2009-07-07, 12:55
Hej,

Jag har tänkt att köra ett styrketräningspass på en timma och efter det ställa mig på crosstrainern i ca 45 min direkt efter det.

Min fråga är vad man ska fylla på med i kroppen? Behöver man det och i sådana fall vad?

kalajset
2009-07-07, 13:47
Hej!, menar du att du tänkt fylla på med "något" just i gapet mellan styrketräningen och crosstrainern?.

Protein är en väldigt bra idé isåfall, gärna i form av en dryck, (pulver), så får du vätska samtidigt som kroppen har en bra möjlighet att ta upp det snabbt. Proteinet är bra för att bygga upp/underhålla den muskelmassa du aktiverade under gympasset, och för att förhindra att crosstrainerpasset blir s as alltför kontraproduktivt.

Kolhydrater kan även det vara en god idé beroende på dina mål med träningen. De kan möjligen få dig att prestera lite bättre/återhämta dig bättre, men om ditt mål är att gå ned i vikt, (vilket jag antar med tanke på upplägget i detta fall), så överväger troligen nackdelarna fördelarna i just ditt fall. (Nackdel="onödig" energi när man ändå försöker gå ned i vikt).

Tårtkennet
2009-07-07, 13:58
Japp det är precis min tanke att fylla på med något just emellan. Jag har whay 80 som jag brukar ta, kan det vara nåt? Efter styrkepasset brukar jag annars ta en gainer, men kanske ska ta gainern efter crosstrainern då? Och köra Whey 80 mellan styrkan och crosstrainern?

Jag väger just nu 80 kg och mitt mål är väl att gå upp lite i muskelmassa samtidigt som jag vill bli av med lite överflödigt, framför allt i magtrakterna, och har då tänkt att ibland kombinera träningen på detta sätt. Andra gånger kör jag bara ren kondition och då är det väl kanske bättre med rena kolhydrater än protein efter passet? Rätta mig om jag har fel.

Som jag skrev så skulle jag vilja lägga på mig lite mer i muskelmassa samtidigt att förbränna lite runt magen. Vet att det inte går att punktförbränna men att gå ner lite i fett då om jag säger så.

Detta kanske är helt fel upplägg av mig, men hur skulle du rekommendera att jag gjorde i stället?

kalajset
2009-07-07, 14:59
Ekvationen minska i fettmassa, men öka i muskelmassa "samtidigt" är rätt svår att få ihop, frågan har diskuterats många gånger på detta forum. Att däremot gå ned i fettmassa, och samtidigt kunna dra nytta av nybörjarökningar, i form av t ex ökad styrka, (ifall du är ny på träning?), är däremot lättare.

Kort och gott handlar det, starkt förenklat, om att ifall musklerna ska växa, krävs ett energiöverskott, (kaloriöverskott). För att gå ned i fettmassa krävs istället ett energiunderskott, (kaloriunderskott). Även om nu detta som sagt är en förenkling, (kroppen är väldigt mycket mer komplex än "såhär"), gäller denna regel ändå i grund och botten. Därav det svåra med att både öka i muskelmassa, men minska fettmassan, "samtidigt".

Däremot, eftersom kroppen s as aldrig ligger på samma nivå konstant, kan man försöka göra det bästa av situationen, och inte underskatta varken kostens innehåll eller näringstiming. T ex kommer 2500kcal baserade på jordgubbssaft och chips påverka kroppen radikalt annorlunda än samma mängd kalorier baserade på grönsaker, fisk, ägg, och mjölkprodukter. Därtill är det aldrig en nackdel att försöka lägga merparten av sitt näringintag timmarna kring träning, då har troligen kroppen störst chans att teoretiskt kunna använda bränslet "så effektivt som möjligt".

M ao, med dina mål i åtanke hade iaf jag långsamt försökt gå ned några kilon till önskad nivå, (ett halvt kilo i veckan kan vara en bra grundregel, ju mindre fettmassa man har desto större är risken för muskelförlust), och därefter, gärna sakta för att undvika så stor ökning av fettmassa som möjligt, (ökning av muskelmassa följs tyvärr oftas åt av en ökning av fettmassan i praktiken), försökt bygga upp mer muskelmassa, (öka i vikt igen). Tillvägagångssättet du har nu kan säkert fungera bra om du trivs med det, konditionsträning är bra i syfte att förbränna kalorier, (samt att det dessutom såklart är nyttigt i övrigt också), men fokus bör alltid ligga på själva gymträningen för att undvika muskelförluster under viktnedgång.

Whey-80 är i sin tur utmärkt att ta mellan dina två pass, ett vassleprotein med kanonbra egenskaper för bibehållen/ökad muskelmassa/fettförbränning. I ett upplägg som syftar till fettminskning hade jag skippat extra kolhydrater runt träning, (t ex i form av maltodextrin), helt och hållet, liggar man inte på en förhållandevis väldigt hög nivå, eller strävar efter att gå upp i vikt, brukar en normal kost i övrigt täcka det individuella behovet av kolhydrater. Mer om det i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133072

En annan mycket bra tråd att läsa är denna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till!

Christyle
2009-07-07, 17:52
Hej,

Jag har tänkt att köra ett styrketräningspass på en timma och efter det ställa mig på crosstrainern i ca 45 min direkt efter det.

Min fråga är vad man ska fylla på med i kroppen? Behöver man det och i sådana fall vad?

Det verkar inte vara en bra idé kondis/Styrke samtidigt men visst kör på och drick en gainer eller proteinshake helst efter passet istället

Tårtkennet
2009-07-07, 18:32
Hmm tack för era svar, men vid närmare eftertanke så tro jag att jag hoppar att gå ner i vikt. Ligger fakt på vikten som jag skulle vilja ha nu. 80 kg plus ett eller två kilo skulle jag nog vilja ligga på. ska jag köra kondition kan jag göra det på de träningsfria dagarna annars...
Blir väl att köra på med styrkan och köra Whey 80 efter eller kanske gainer...vet ju inte riktigt vilket som är bäst.

Tårtkennet
2009-07-07, 18:36
Ekvationen minska i fettmassa, men öka i muskelmassa "samtidigt" är rätt svår att få ihop, frågan har diskuterats många gånger på detta forum. Att däremot gå ned i fettmassa, och samtidigt kunna dra nytta av nybörjarökningar, i form av t ex ökad styrka, (ifall du är ny på träning?), är däremot lättare.

Kort och gott handlar det, starkt förenklat, om att ifall musklerna ska växa, krävs ett energiöverskott, (kaloriöverskott). För att gå ned i fettmassa krävs istället ett energiunderskott, (kaloriunderskott). Även om nu detta som sagt är en förenkling, (kroppen är väldigt mycket mer komplex än "såhär"), gäller denna regel ändå i grund och botten. Därav det svåra med att både öka i muskelmassa, men minska fettmassan, "samtidigt".

Däremot, eftersom kroppen s as aldrig ligger på samma nivå konstant, kan man försöka göra det bästa av situationen, och inte underskatta varken kostens innehåll eller näringstiming. T ex kommer 2500kcal baserade på jordgubbssaft och chips påverka kroppen radikalt annorlunda än samma mängd kalorier baserade på grönsaker, fisk, ägg, och mjölkprodukter. Därtill är det aldrig en nackdel att försöka lägga merparten av sitt näringintag timmarna kring träning, då har troligen kroppen störst chans att teoretiskt kunna använda bränslet "så effektivt som möjligt".

M ao, med dina mål i åtanke hade iaf jag långsamt försökt gå ned några kilon till önskad nivå, (ett halvt kilo i veckan kan vara en bra grundregel, ju mindre fettmassa man har desto större är risken för muskelförlust), och därefter, gärna sakta för att undvika så stor ökning av fettmassa som möjligt, (ökning av muskelmassa följs tyvärr oftas åt av en ökning av fettmassan i praktiken), försökt bygga upp mer muskelmassa, (öka i vikt igen). Tillvägagångssättet du har nu kan säkert fungera bra om du trivs med det, konditionsträning är bra i syfte att förbränna kalorier, (samt att det dessutom såklart är nyttigt i övrigt också), men fokus bör alltid ligga på själva gymträningen för att undvika muskelförluster under viktnedgång.

Whey-80 är i sin tur utmärkt att ta mellan dina två pass, ett vassleprotein med kanonbra egenskaper för bibehållen/ökad muskelmassa/fettförbränning. I ett upplägg som syftar till fettminskning hade jag skippat extra kolhydrater runt träning, (t ex i form av maltodextrin), helt och hållet, liggar man inte på en förhållandevis väldigt hög nivå, eller strävar efter att gå upp i vikt, brukar en normal kost i övrigt täcka det individuella behovet av kolhydrater. Mer om det i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133072

En annan mycket bra tråd att läsa är denna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till!

Stort tack för tipsen, ska läsa trådarna oxå och grotta ner mig för att få bästa resultat=)

Förstår att ekvationen minska i fett och öka i muskelmassa inte blir lätt och kanske får ta och borse från det och koncentrera mig på en sak i taget i sådana fall..