handdator

Visa fullständig version : Behöver råd om min lunchträning


hansapansa
2009-07-07, 12:22
Jag är en tjej, 30 år som börjat träna på lunchen vilket betyder ca 30-40 min träning per gång.
Nu undrar jag hur jag skall lägga upp detta. Tränar 4 ggr ibland 5 ggr/v. Försöker även springa åtminstonde 2 ggr/v och då 5 km. Mitt mål är att bli av med en del kroppsfett och få lite mer muskler.

Tips?

mikaelj
2009-07-07, 12:27
Du har redan sagt att du tränar på lunchen. Vad är då upplägget du behöver råd om? Specificera dig.

Blandol
2009-07-07, 12:59
Träningsprogrammen ifrån stickyn kanske är intressanta om du inte har så mycket erfarenhet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Blandol
2009-07-07, 13:08
Var jag för långsam för att ändra.

Nu vet jag inte hur mycket eller vad du äter, men vill du tappa vikt är det ofta lämpligt att sluta äta godis, läsk mm.

Annars så är det mest instinktiva jag känner att det är för mycket att gå från ingenting till 4 - 5 styrkepass och 2 löppass i veckan. Bättre att börja lugnt och öka succesivt då det tar tid att ändra sitt liv.

hansapansa
2009-07-08, 08:33
Det är inte så att jag går från att ha inte tränat alls till detta. Jag har tränat styrketräning i flera år och sprang marathon och halvmaran förra året men har varit lite slö på sistonde.
Det jag skulle vilja ha tips på är hur jag kan lägga upp styrketräningen på lunchen då jag tränar i endast ca 30-40 min. Hur jag kan dela upp kroppen. Just nu har jag kört på Rygg, axlar en dag, bröst biceps andra dagen och sista dagen ben triceps och lägger in mage på nästan varje pass. Och sen börjar jag om. Är det okej eller någon som har något bättre förslag? Behöver lite inspiration :)

Scratch89
2009-07-08, 15:34
Det tycker jag låter bra. Om du vill träna varje lunch kan du dela upp det lite mer, och försöka få med lite konditionsträning varje pass också. T.ex:

Dag 1: Rygg + 15 minuter roddmaskin
Dag 2: Bröst + 15 minuter löpband
Dag 3: Ben + 15 minuter crosstrainer
Dag 4: Axlar, vader + 15 minuter cykel
Dag 5: Armar + 15 minuter hopprep

Det blir en rätt så stor dos träning tillsammans, med en rätt så liten dos varje gång. Om du håller dig till relativt få övningar och få set (säg, 2 övningar och 3-4 set per övning, per muskelgrupp) så kan det bli riktigt intensiva och svettiga pass.

hansapansa
2009-07-10, 08:38
Aaah, låter som en bra fördelning. Det ska jag testa. Tack :)

Fredrik_S
2009-07-10, 09:02
Ett tips är att ha kort vila(30 sekunder) mellan setten när du inte har jättelång tid på dig.