handdator

Visa fullständig version : Utgånget datum på Esa Pro


Loka
2009-07-06, 20:48
Hej, jag undrar om det är något problem att dricka Esa Pro från Euselt som gått ur bäst före datum. Det gick ut 04 2009, burken har varit helt oöppnad tills idag. Tror ni det är något problem att dricka det ändå?

Scratch89
2009-07-06, 20:56
Har den inte klumpat sig är det inga problem.

Loka
2009-07-06, 21:06
Utan tvekan det absolut äckligaste kosttillskottet jag någonsin druckit!

kjell33
2009-07-06, 21:09
Utan tvekan det absolut äckligaste kosttillskottet jag någonsin druckit!

Det är det som är själva poängen!:thumbup:

Var det grape tonic??;)

Loka
2009-07-06, 21:24
Det var grape tonic. :cryout:

young_george
2009-07-06, 22:24
Man vänjer sig. Om några burkar kommer du tillome tycka om det :)

Guddi
2009-07-07, 08:59
Det tog mig bara en någon vecka sen hade jag någon slags hatkärlek till det hela. Först i med drickan och sen va det dags att träna :)

Jag föredrar dock Farings apelsinsmak mot Eiselt grape tonic, vad jag hört så har båda tillverkarna godare smaker ute nu dock...

Hermit
2009-07-07, 09:49
Det var grape tonic. :cryout:

Citrus är ofantligt god!

Jens.Andersson
2009-07-07, 10:23
Citrus är ofantligt god!

Det var väl en överdrift men det går dricka iaf.

cyclist_90
2009-07-07, 11:26
Citrus är ofantligt god!


det är iaf ett effektivt sätt att testa sina kräkreflexer;)

Lejon
2009-07-07, 12:25
Blanda lite Fun Light Grape i din Esa Pro, det gör den mer acceptabel att få ner.

Mister Mister
2009-07-07, 22:34
citrus är ofantligt god!

+1

Torsk_ole
2009-07-07, 22:47
Äh man vänjer sig vid allt. Tycker att FX:s chreathyl eller vad det heter inte är så farligt längre, smakar dock inte gott.

Tänk effekt och inte smak:D

pony
2009-07-10, 02:28
Har den inte klumpat sig är det inga problem.

Menar du klumpat sig i burken eller att den klumpar sig när den kommer i vatten? This is relevant to my interest...

Blanda lite Fun Light Grape i din Esa Pro, det gör den mer acceptabel att få ner.

Om man är så pass blödig att man vill röra sig från "acceptabel" till "god", rent av: testa blanda med lika delar mineralvatten och juice (exempelvis jordgubb - en höjdare).

Hejnomax
2009-07-13, 22:49
Jag smakade EAA för första gången idag, och kände mig otroligt manlig när jag märkte att jag inte tyckte det var särskilt äckligt alls. (esa pro citrus)

Fick en burk med bäst-före datumet bortskrapat, men kör på tills den klumpar sig, blir prima!

F.W.Y.H
2009-07-13, 23:19
Jag dricker mina doser Esapro på gymmet, precis innan och precis efter passet, om jag sovit länge så tar jag det en stund innan frukost. Ni som blandar era doser med saft/mineralvatten och god knows what, står ni och mixar och joxxar i omklädningsrummet?
Det känns ju inte särskilt troligt, funkar det att blanda shakes hemma och låta ligga i väskan nån timme?

Ashenshugar777
2009-07-13, 23:35
Jag dricker mina doser Esapro på gymmet, precis innan och precis efter passet, om jag sovit länge så tar jag det en stund innan frukost. Ni som blandar era doser med saft/mineralvatten och god knows what, står ni och mixar och joxxar i omklädningsrummet?
Det känns ju inte särskilt troligt, funkar det att blanda shakes hemma och låta ligga i väskan nån timme?

Proteinet bryts ner beroende på pH värdet i vätskan man blandar den med. Om proteinet har legat en timme i vatten har 5% brutits ner, men det som är mer anmärkningsvärt är väl baktierer som kan odlas om den står för länge. Vet inte om det är protein som protein eller om Eaa bryts ner olika från Vassle / kasein.

F.W.Y.H
2009-07-13, 23:47
Proteinet bryts ner beroende på pH värdet i vätskan man blandar den med. Om proteinet har legat en timme i vatten har 5% brutits ner, men det som är mer anmärkningsvärt är väl baktierer som kan odlas om den står för länge. Vet inte om det är protein som protein eller om Eaa bryts ner olika från Vassle / kasein.

Intressant! Det där med bakterier hade jag läst någonstans, nått man ska ta på allvar då. Känns ju som att EAA produkter lättare främjar bakterietillväxt? Det är väll därför som vassleshakes luktar *** om de legat varmt med lite kvar i botten.

Sverker
2009-07-14, 07:16
:D

Ja, aminosyror är många gånger känsligare än rent protein m a p bakterier.
Aminosyror är mumsmums för bakterier. Lätta att ta upp och enkla att snabbt bryta ned till illaluktande ämnen. Lite maltodextrin eller socker kommer att göra det ännu värre.

Ifall det är någon skillnad på resultatet ifrån protein eller aminosyror vet jag inte. Skillnader i illaluktande ämnen är säkert mer beroende på vilka bakterier som finns med i vattnet/pulvret/flaskan.

Jag skulle själv aldrig låta en färdigblandad drink stå längre än max 45 minuter.

Grenen
2009-07-14, 07:21
Gällande smak, Citrus är helt ok. Smakar som dom gamla pripps energy som fanns i början av 90 talet (kanske fortfarande existerar).