handdator

Visa fullständig version : Tatueringar och myror i trumpeten


Fagen
2009-07-06, 20:18
När gick tatueringar, klamydia och ett rotlöst kringflackande i världen från att vara något förbehållet sjömän och karnevalsarbetare till att bli ett naturligt inslag i en svensk tonårsuppväxt? Och varför?

NKC
2009-07-06, 20:21
2001. Kul.

MAXX
2009-07-06, 20:26
har aldrig sett en snygg tatuering. allt ser så jävla stereotypt och trashigt ut.

edit: Antony Keidis indian fågel motiv eller vad det är på ryggen tyckte jag såg rätt coolt ut när jag var liten

jakke
2009-07-06, 20:31
jo och på min tid var det ingen som hade kalsonger under badshortsen.

Kwon
2009-07-06, 20:46
people change

what people saw as the standard centuries ago is now odd/excentric behavior and so it shall continue

kalle_banan
2009-07-06, 22:10
Människan är ett djur och tycker om att njuta, det säger ju sig självt. Det krävs disciplin att stanna hemma om man har möjligheten att gå ut och ****** runt, det är ju utan tvekan roligare att känna sig bekräftad och att kunna skryta för polarna med vilken fjälla man lyckades få omkull än att skryta med hur många raidar man lyckades med på en kväll i WoW.

Floddan
2009-07-07, 00:11
SUCK!

Du har inte fattat något som ingen annan har fattar heller...

D Andersson
2009-07-07, 06:38
När gick tatueringar, klamydia och ett rotlöst kringflackande i världen från att vara något förbehållet sjömän och karnevalsarbetare till att bli ett naturligt inslag i en svensk tonårsuppväxt? Och varför?

Bäst är ändå hur vissa (även äldre) vill få det till att det "vidgar deras vyer", ger nya perspektiv på livet och allt vad det kan vara. När man tittar närmare på vad det är för människor som stämmer in på din beskrivning ovan så ser man snabbt att det handlar om mer eller mindre vilsna individer som inte vet vad de ska göra med sina liv, utan utbildning och utan att ha haft ett vettigt jobb, och som istället flyr så fort de har möjlighet.

På A svarar jag kanske 10 år sedan
Och på B dålig uppväxt/dåliga föräldrar

D Andersson
2009-07-07, 06:43
Samt brist på bättre/vettigare saker att göra. Det i sin tur beror på att man inte vill, inte kan, eller inte vet hur man ska göra.

CroCop
2009-07-07, 06:51
Samt brist på bättre/vettigare saker att göra. Det i sin tur beror på att man inte vill, inte kan, eller inte vet hur man ska göra.

Ojoj, snart vaknar Jwrzd och han kommer inte bli glad över ditt inlägg... Du klankar alltså ner både på hans svanktatuering och på hans analkondylom. Bered dig på ett jävla gnäll.*popcorn*

mini
2009-07-07, 07:29
Bäst är ändå hur vissa (även äldre) vill få det till att det "vidgar deras vyer", ger nya perspektiv på livet och allt vad det kan vara. När man tittar närmare på vad det är för människor som stämmer in på din beskrivning ovan så ser man snabbt att det handlar om mer eller mindre vilsna individer som inte vet vad de ska göra med sina liv, utan utbildning och utan att ha haft ett vettigt jobb, och som istället flyr så fort de har möjlighet.

På A svarar jag kanske 10 år sedan
Och på B dålig uppväxt/dåliga föräldrar

Surprise, men ibland kan resande vidga ens vyer.

Loka
2009-07-07, 08:01
Bäst är ändå hur vissa (även äldre) vill få det till att det "vidgar deras vyer", ger nya perspektiv på livet och allt vad det kan vara. När man tittar närmare på vad det är för människor som stämmer in på din beskrivning ovan så ser man snabbt att det handlar om mer eller mindre vilsna individer som inte vet vad de ska göra med sina liv, utan utbildning och utan att ha haft ett vettigt jobb, och som istället flyr så fort de har möjlighet.

På A svarar jag kanske 10 år sedan
Och på B dålig uppväxt/dåliga föräldrar

Hej Svensson! Snacka om att skolan/samhællet har format dig. Ditt drømliv ær en examen och ett "statusjobb" før att sedan køpa villa och bilda en familj?

Tragiskt tycker jag.

Solros
2009-07-07, 08:02
De ä inge ställe o va på utomlands inte. När jag har semester går jag ner och sätter mig på en stol i källarn, inge fel på det inte.

D Andersson
2009-07-07, 08:28
Surprise, men ibland kan resande vidga ens vyer.

Helt klart, men eftersom resandet oftast inte görs för att vidga några vyer utan för att fly verkligheten och p.g.a. att man mår dåligt kommer det enbart att medföra fler könssjukdomar och överdriven alkoholkonsumtion - ännu mer destruktivt leverne helt enkelt.

D Andersson
2009-07-07, 08:31
Hej Svensson! Snacka om att skolan/samhællet har format dig. Ditt drømliv ær en examen och ett "statusjobb" før att sedan køpa villa och bilda en familj?

Tragiskt tycker jag.

Ja det låter verkligen som en tragisk tillvaro att ha ett statusjobb, bo i villa och bilda familj. Så kan ju ingen vilja leva.

Vem har format dig? Vad är ditt drömliv?

bertbert
2009-07-07, 08:58
Hej Svensson! Snacka om att skolan/samhællet har format dig. Ditt drømliv ær en examen och ett "statusjobb" før att sedan køpa villa och bilda en familj?

Tragiskt tycker jag.

Jag flyttar snart (en vecka) in i en villa i ett bra område. Jag har högskoleexamen, ett mycket bra jobb, och en fantastisk kvinna.

Tyck synd om mig och mitt tragiska liv :laugh: :laugh: :laugh:

Snafu
2009-07-07, 09:13
What D.Andersson said :D

Kischen
2009-07-07, 09:17
har aldrig sett en snygg tatuering. Allt ser så jävla stereotypt och trashigt ut.


+1

D Andersson
2009-07-07, 09:22
+1. Tror det handlar mycket om vad man "borde" göra och ha gjort. Kände själv att jag "borde" resa till thailand några månader för det var ju det alla andra gjorde. Men jag bestämde mig för att flytta hemifrån istället och börja plugga, ett beslut jag idag är glad att jag tog.

Frågan är var ryktet att man "borde" resa och dra omkring istället för att ta tag i sitt liv kommer ifrån. Är snarare det som är resultatet av flockmentalitet än att tänka själv. Vad säger att man inte kan resa och utforska världen efter att man utbildat sig/skaffat jobb? Då är de ekonomiska förutsättningarna betydligt bättre.

Stoltz
2009-07-07, 09:26
Hej Svensson! Snacka om att skolan/samhællet har format dig. Ditt drømliv ær en examen och ett "statusjobb" før att sedan køpa villa och bilda en familj?

Tragiskt tycker jag.

Vad är det som är tragiskt med det? Alla människor har olika mål, vissa mer lika andra än andra. Big deal.

NKC
2009-07-07, 09:31
Vinnare av VM i generaliseringar: D Andersson. Grattis, grattis!

Klart det kan bero på det, det behöver heller inte ha något alls med det att göra. Resa, tatuera sig, investera i klamydia, satsa på karriär, villa, barn... så länge det ger en något och gör en lycklig eller (klamydia brukar ju dock i regel inte tillföra så mycket här)?

Blir ofta förvånad över hur många det är som jag tycker verkar se ner på andra människor, deras livsstil och deras val i livet. Förstår inte vad det är som är så provocerande med att alla inte vill samma sak? Vill/tycker inte A som B är A white trash. B i sin tur är tråkig svennebanan... *rolleyes*

beckman88
2009-07-07, 09:32
En tatuering kan vara jävligt snygg för personen den sitter på även om allmänheten tycker att den är ful.

Nitrometan
2009-07-07, 09:46
Tyck synd om mig och mitt tragiska liv :laugh:
Stackars berra! *cupid*

har aldrig sett en snygg tatuering. allt ser så jävla stereotypt och trashigt ut.

Har du sett Mr Cool Ice?

Loka
2009-07-07, 09:57
Helt klart, men eftersom resandet oftast inte görs för att vidga några vyer utan för att fly verkligheten och p.g.a. att man mår dåligt kommer det enbart att medföra fler könssjukdomar och överdriven alkoholkonsumtion - ännu mer destruktivt leverne helt enkelt.

Jag tror det mer har med att gøra att folk undermedvetet kænner att det ær helt fel att bli en løneslav på något helt meningsløst arbete før resetn av sitt liv.

Loka
2009-07-07, 10:09
Ja det låter verkligen som en tragisk tillvaro att ha ett statusjobb, bo i villa och bilda familj. Så kan ju ingen vilja leva.

Vem har format dig? Vad är ditt drömliv?

Mitt drømliv ær att syssla med saker som gør mig lycklig inte vad som anses som rætt av andra eller samhællet. Om det krævs en examen før att kunna syssla med det så ær det inget problem. Jag ær totalt ointreserad om det jobbet anses som statusjobb eller inte.

Det ær så otroligt vanligt nu att folk bara utbildar sig till advokat/lækare før att då tjænar man bra och før att få någon "status" i samhællet. Tycker det ær helt sjukt. Men visst alla får gøra som dom vill...

D Andersson
2009-07-07, 10:17
Jag tror det mer har med att gøra att folk undermedvetet kænner att det ær helt fel att bli en løneslav på något helt meningsløst arbete før resetn av sitt liv.

Inga problem eller fel med det, bara du har någon som betalar ditt uppehälle och din tillvaro om du inte vill bli "löneslav".

D Andersson
2009-07-07, 10:18
Vinnare av VM i generaliseringar: D Andersson. Grattis, grattis!

Borde inte Fagen vinna? Det var ju han som startade tråden och formulerade frågeställningen.

Trance
2009-07-07, 10:20
Jag tror det mer har med att gøra att folk undermedvetet kænner att det ær helt fel att bli en løneslav på något helt meningsløst arbete før resetn av sitt liv.

Vad arbetar du med?

Trance
2009-07-07, 10:22
Mitt drømliv ær att syssla med saker som gør mig lycklig inte vad som anses som rætt av andra eller samhællet. Om det krævs en examen før att kunna syssla med det så ær det inget problem. Jag ær totalt ointreserad om det jobbet anses som statusjobb eller inte.

Det ær så otroligt vanligt nu att folk bara utbildar sig till advokat/lækare før att då tjænar man bra och før att få någon "status" i samhællet. Tycker det ær helt sjukt. Men visst alla får gøra som dom vill...

Ursäkta att det blev två inlägg men jag skulle bli extremt förvånad om folk "bara utbildar" sig till läkare för att tjäna pengar. Visst spelar kanske status och pengar in men att bli läkare krävs en dedikation till studier som är snäppet över de flesta andra yrken.

egge
2009-07-07, 10:23
Sjömän är coola.

Loka
2009-07-07, 10:31
Vad arbetar du med?

Før tillfællet med ett jobb jag inte trivs med, ær på full jakt efter nytt jobb eller annan løsning. Account Manager på en firma som sæljer bilder och fonter.

Førstår till 100% varfør folk reser runt och inte væljer att jobba eller studera direkt. Tycker den hetsen om att folk skall utbilda sig direkt efter gymnasiet / lumpen ær jævligt dum.

Loka
2009-07-07, 10:32
Ursäkta att det blev två inlägg men jag skulle bli extremt förvånad om folk "bara utbildar" sig till läkare för att tjäna pengar. Visst spelar kanske status och pengar in men att bli läkare krävs en dedikation till studier som är snäppet över de flesta andra yrken.

Jag har faktiskt bekanta som valde utbildningen av den anledningen.

saab900
2009-07-07, 10:54
Hej Svensson! Snacka om att skolan/samhællet har format dig. Ditt drømliv ær en examen och ett "statusjobb" før att sedan køpa villa och bilda en familj?

Tragiskt tycker jag.

Det låter väl ytterst vettigt tycker jag?

saab900
2009-07-07, 10:55
Ja det låter verkligen som en tragisk tillvaro att ha ett statusjobb, bo i villa och bilda familj. Så kan ju ingen vilja leva.

Vem har format dig? Vad är ditt drömliv?

Motsatsen kanske. Han hoppar av gymnasiet, lever på soc, har en ouppfostrad hund och bor i en etta på Råby som inte renoverats sen den bygggdes ;)

Ignatius72
2009-07-07, 10:57
Jag flyttar snart (en vecka) in i en villa i ett bra område. Jag har högskoleexamen, ett mycket bra jobb, och en fantastisk kvinna.

Tyck synd om mig och mitt tragiska liv :laugh: :laugh: :laugh:

Inte bara tragiskt, även pinsamt.

:D

jwzrd
2009-07-07, 10:58
Jag har faktiskt bekanta som valde utbildningen av den anledningen.

Jag har faktiskt bekanta som uppfann månen.

Loka
2009-07-07, 10:59
Motsatsen kanske. Han hoppar av gymnasiet, lever på soc, har en ouppfostrad hund och bor i en etta på Råby som inte renoverats sen den bygggdes ;)

Vilket begrænsat tænkande du har? Det ær dom enda tænkbara vægarna man kan ta i sitt liv?

Vad sægs om att hænge sig totalt till en livstils sport, konst eller musik?

Loyndomsriss
2009-07-07, 11:08
Vilket begrænsat tænkande du har? Det ær dom enda tænkbara vægarna man kan ta i sitt liv?

Vad sægs om att hænge sig totalt till en livstils sport, konst eller musik?

Och på vilket sätt är detta mindre tragiskt än att hänge sig åt sin familj medan man bor i villa som tidigare nämnts? För att det senare är "conformist"? Olika personer trivs med olika liv, do not judge unless ye be judged som Jesus sa..

Loka
2009-07-07, 11:19
Och på vilket sätt är detta mindre tragiskt än att hänge sig åt sin familj medan man bor i villa som tidigare nämnts? För att det senare är "conformist"? Olika personer trivs med olika liv, do not judge unless ye be judged som Jesus sa..

Absolut inte. Men jag har en kænsla av att folk væljer det som samhællet har tryckt in i dom att dom ska gøra. Tror att en stor del mænniskor inte væljer åt sig sjælva.

Men det ær bara vad jag tror, ganska omøjligt att bevisa det.

Tolkia
2009-07-07, 11:23
Det där med att "hänge sig totalt" är så överromantiserat det kan bli. Funkar så länge man har någon annan som försörjer en och sköter markservicen.

Sedan är jag inte säker på att den äldre generationen bara skall gnälla loss på den yngre såsom varande lösaktig och slösaktig utan att se sin egen del i det. Min uppfattning är att det är de som lämnat (den biologiska) ungdomen bakom sig som står för en stor del av romantiserandet av ungdomstiden, och den rätt så vanliga och rätt hysteriska strävan att konservera sig i den. Är det konstigt om ungdomarna övertar det ideal som generationen med mest pengar driver (det är ju inte direkt första gången i världshistorien)? Flugor i trumpeten är det rätt många trettioplussare som har också, vad den saken anbelangar.

D Andersson
2009-07-07, 11:36
Vilket begrænsat tænkande du har? Det ær dom enda tænkbara vægarna man kan ta i sitt liv?

Vad sægs om att hænge sig totalt till en livstils sport, konst eller musik?

Jag har frågat det förut: Vem ska betala för din livsstilssport, konst, musik och dina resor om du inte vill bli löneslav? Om du är så duktig att du kan försörja dig på det är det bara att gratulera, men av 1000 personer kanske 5 når dit.

De flesta jobbar nog inte för att de så gärna vill eller ser sitt jobb som ett självändamål, utan för att de helt enkelt måste försörja sig på något sätt.

coxie
2009-07-07, 11:40
Utan ett arbete är det som sagt svårt att finansiera roliga intressen.

saab900
2009-07-07, 11:43
Vilket begrænsat tænkande du har? Det ær dom enda tænkbara vægarna man kan ta i sitt liv?

Vad sægs om att hænge sig totalt till en livstils sport, konst eller musik?

Ironisk smiley?

Du verkar ha ett begränsat tänkande. Du verkar ha svårt att förstå att andra kan uppskatta den trygghet i vardagen det innebär att vara stadgad, äga sitt boende, ha en bra och stabil inkomst etc. Detta ger frihet, eftersom du får eknomiska möjligheter att förverkliga dig själv. Inte många jobbar för att de tycker att det är det roligaste som finns, utan för att kunna göra det de vill på fritiden. För dig verkar det enda rätta vara att bara leva efter sina infall, annars är man misslyckad.

Loyndomsriss
2009-07-07, 11:53
Absolut inte. Men jag har en kænsla av att folk væljer det som samhællet har tryckt in i dom att dom ska gøra. Tror att en stor del mænniskor inte væljer åt sig sjælva.

Men det ær bara vad jag tror, ganska omøjligt att bevisa det.

Well, jag kan bara svara för egen del då jag i skrivande stund är inne på just den banan - att utbilda mig till ett högavlönat yrke med sikte på familj och barn i ett bra område. Detta gör jag dock endast för att jag är fast övertygad om att det är den typen av liv jag vill ha i framtiden; förhållandevis bekvämt, tryggt och trevligt om allt går väl - att köra sydostasienrundan lockar mig ärligt talat inte alls.

Det finns garanterat folk som är missnöjda med sitt "svenssonliv" och som av olika skäl ändå har hamnat där (kanske reste de för mycket i sin ungdom istället för att plugga sig till ett bra jobb ;)). Att man är lycklig i sin lott torde ändå vara viktigast, vad man än gör och varför man än kom dit.

coxie
2009-07-07, 11:56
Ironisk smiley?

Du verkar ha ett begränsat tänkande. Du verkar ha svårt att förstå att andra kan uppskatta den trygghet i vardagen det innebär att vara stadgad, äga sitt boende, ha en bra och stabil inkomst etc. Detta ger frihet, eftersom du får eknomiska möjligheter att förverkliga dig själv. Inte många jobbar för att de tycker att det är det roligaste som finns, utan för att kunna göra det de vill på fritiden. För dig verkar det enda rätta vara att bara leva efter sina infall, annars är man misslyckad.

Vanligt bland oupplysta som tror att just dom är en speciell snöflinga och därmed måste leva i nuet helt utan verklighetsförankring. Tro fan man måste anpassa sig till hur världen fungerar.

Jag är inte sugen på familj, villa och Volvo men att utan ekonomisk säkerhet flyta vind för våg och förverkliga alla mina nyckfulla ideér är inget jag är sugen på.

Loka
2009-07-07, 12:03
Ironisk smiley?

Du verkar ha ett begränsat tänkande. Du verkar ha svårt att förstå att andra kan uppskatta den trygghet i vardagen det innebär att vara stadgad, äga sitt boende, ha en bra och stabil inkomst etc. Detta ger frihet, eftersom du får eknomiska möjligheter att förverkliga dig själv. Inte många jobbar för att de tycker att det är det roligaste som finns, utan för att kunna göra det de vill på fritiden. För dig verkar det enda rätta vara att bara leva efter sina infall, annars är man misslyckad.

Du ær rolig. Hela diskusionen børja med att några bashade den yngre generationen før att dom inte gjorde som samhællet ville och utbilda sig direkt och skaffa jobb. Jag førstår helt att vissa inte vill ta reda på vad deras drømmar ær och jaga dem utan væljer trygghet istællet. I jakten på denna trygghet tror jag man kan lætt glømma bort "førverklings" biten.

Och ni pratar alla om pengar. Detta ær ju vældigt beroende på vad man vill gøra eller hur? Vissa drømmar och livstilar kræver inte 25000:- efter skatt varje månad før att leva.

Jag sjælv vill gærna leva ett halvår i Yosemite Valley eller motsv. och bara syssla med klættring tex. Før det krævs inga 25000:- i månaden utan jag kan bara jobba upp pengarna under några månader sen gøra det.

Fagen
2009-07-07, 12:34
På A svarar jag kanske 10 år sedan


Sålunda är det alltså sena 70-talister och tidiga 80-talister som, först, övertog dessa sjömannsattribut? Hur ser det ut bland 90-talisterna, har även de hängt på denna trend?

Hej Svensson! Snacka om att skolan/samhællet har format dig. Ditt drømliv ær en examen och ett "statusjobb" før att sedan køpa villa och bilda en familj?

Tragiskt tycker jag.

Du ser det ironiska i att "gå sin egen väg" och "bejaka sin individualitet" innebär att man gör precis som alla andra i sin generation. Lite som när dagens föräldrar vill att deras barn skall heta något personligt - istället för Malin och Mattias - och därför döper sina barn till Nova och Liam. Precis som alla andra i deras generation...

saab900
2009-07-07, 12:37
Du ær rolig. Hela diskusionen børja med att några bashade den yngre generationen før att dom inte gjorde som samhællet ville och utbilda sig direkt och skaffa jobb. Jag førstår helt att vissa inte vill ta reda på vad deras drømmar ær och jaga dem utan væljer trygghet istællet. I jakten på denna trygghet tror jag man kan lætt glømma bort "førverklings" biten.

Och ni pratar alla om pengar. Detta ær ju vældigt beroende på vad man vill gøra eller hur? Vissa drømmar och livstilar kræver inte 25000:- efter skatt varje månad før att leva.

Jag sjælv vill gærna leva ett halvår i Yosemite Valley eller motsv. och bara syssla med klættring tex. Før det krævs inga 25000:- i månaden utan jag kan bara jobba upp pengarna under några månader sen gøra det.


Tack för komplimangen ;)

Ja, det låter mysigt och jag nekar dig inte att göra det och jag kommer inte heller att kalla dig slyngel för det. Men du nekar oss andra att vilja leva "Svenssonliv" och kallar oss träbockar :)
Ser ner på oss i den grå massan och tycker att din väg är den enda rätta. Som sagt, vem är inskränkt?

Alla när inte drömmar om att resa jorden runt utan prioriterar andra saker i livet. Varav trygghet kan vara en. Inget av mina fritidsintressen kräver att jag "offrar" min grå Svenssonvardag för att förverkliga dem. Oftast går det ju att planera saker runt jobb och skola, och att resa har man ju sedan semestern till. Vill man ut och resa kan man ta sin intjänade lön och göra det, istället för att t ex åka till Australien några månader och klippa får, även om det också är ett sätt att komma dit.

Trance
2009-07-07, 12:39
Du ær rolig. Hela diskusionen børja med att några bashade den yngre generationen før att dom inte gjorde som samhællet ville och utbilda sig direkt och skaffa jobb. Jag førstår helt att vissa inte vill ta reda på vad deras drømmar ær och jaga dem utan væljer trygghet istællet. I jakten på denna trygghet tror jag man kan lætt glømma bort "førverklings" biten.

Och ni pratar alla om pengar. Detta ær ju vældigt beroende på vad man vill gøra eller hur? Vissa drømmar och livstilar kræver inte 25000:- efter skatt varje månad før att leva.

Jag sjælv vill gærna leva ett halvår i Yosemite Valley eller motsv. och bara syssla med klættring tex. Før det krævs inga 25000:- i månaden utan jag kan bara jobba upp pengarna under några månader sen gøra det.

Alla håller inte med om det bara. Jag skulle vilja säga att det "rätta" (om man ser till grupptryck) att göra efter gymnasiet är att resa någonstans. Det verkar finnas någon inställning att när man väl börjat plugga/skaffa seriöst jobb så har man givit upp.

Varför inte bara leta upp en karriär som intresserar dig så kan du ha roligt på jobbet också?

Fagen
2009-07-07, 12:45
Undrar om inte denna tråd nedan hör ihop med ämnet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69278

Loka
2009-07-07, 13:22
Alla håller inte med om det bara. Jag skulle vilja säga att det "rätta" (om man ser till grupptryck) att göra efter gymnasiet är att resa någonstans. Det verkar finnas någon inställning att när man väl börjat plugga/skaffa seriöst jobb så har man givit upp.

Varför inte bara leta upp en karriär som intresserar dig så kan du ha roligt på jobbet också?

Jag advokerar inte att man ska følja grupptænk utan gøra det som kænns rætt inuti sig sjælv. Om det ær att studera till något drømyrke så ær det helt rætt. Jag tycker bara det ær synd att så många bara væljer jobb før att uppnå nån status. Det ær bara en illusion.
Att resa till andra kulturer dær det finns andra værderingar tror jag ær bra før alla mænniskor. Så om ungdomar gør det efter skolan før att det finns någon instællning att "så ska man gøra" så tycker jag inte det ær något fel med det. Det kan få en in på tankebanor som gør att man hittar det man verkligen vill lægga ner tid och energi på.

D Andersson
2009-07-07, 13:43
Jag advokerar inte att man ska følja grupptænk utan gøra det som kænns rætt inuti sig sjælv. Om det ær att studera till något drømyrke så ær det helt rætt. Jag tycker bara det ær synd att så många bara væljer jobb før att uppnå nån status. Det ær bara en illusion.
Att resa till andra kulturer dær det finns andra værderingar tror jag ær bra før alla mænniskor. Så om ungdomar gør det efter skolan før att det finns någon instællning att "så ska man gøra" så tycker jag inte det ær något fel med det. Det kan få en in på tankebanor som gør att man hittar det man verkligen vill lægga ner tid och energi på.

Har du sett Into the wild nyligen eller vad är det med dig?

Du slåss mot väderkvarnar, jag säger inte att det är fel. Det jag sa från början var att många inte alls reser för att vidga sina vyer och "hitta sig själva" som du är inne på, och även om man påstår sig göra det är det inte så egetntligen. Utan man gör det för att man är allmänt vilsen, flyr från verkligheten och istället fastnar i ett destruktivt mönster av att bara dra omkring utan att göra något av sitt liv. Trådskaparen hävdar rentav att detta är normen numera, d.v.s. de som gör såhär är de som följer gruppen och inte tänker själva.

Jag undrar fortfarande vem som eller hur du ska betala för detta sökande efter dig själv.

Loka
2009-07-07, 13:52
Har du sett Into the wild nyligen eller vad är det med dig?

Du slåss mot väderkvarnar, jag säger inte att det är fel. Det jag sa från början var att många inte alls reser för att vidga sina vyer och "hitta sig själva" som du är inne på, och även om man påstår sig göra det är det inte så egetntligen. Utan man gör det för att man är allmänt vilsen, flyr från verkligheten och istället fastnar i ett destruktivt mönster av att bara dra omkring utan att göra något av sitt liv. Trådskaparen hävdar rentav att detta är normen numera, d.v.s. de som gör såhär är de som följer gruppen och inte tänker själva.

Jag undrar fortfarande vem som ska betala för detta sökande efter sig själv.

Va længe sen jag såg den filmen.

Jag kænner mest att jag ær en motvikt mot inlæggen ibørjan på tråden som handla om att man ær en dålig mænniska om man inte "tar tag i sitt liv direkt".

Tillskillnad från dig så tycker jag inte att man flyr från verkligheten genom att resa. Visst vissa kanske inte utvecklas av att resa men det ær upp till var och en.

Det kænns som du blir upprørd att folk testar sig fram istællet før att bara vælja ett jobb och stanna dær tills pension? Varfør bryr du dig om det? Ær du rædd att staten får mindre pengar och du inte kommer få din pension eller vad ær grejen?

Du undrar vem som betalar før detta? Ja antaglitvis dem sjælva, eller ungdomarnas førældrar, vad har du med det att gøra?

D Andersson
2009-07-07, 14:34
Jag kænner mest att jag ær en motvikt mot inlæggen ibørjan på tråden som handla om att man ær en dålig mænniska om man inte "tar tag i sitt liv direkt".

Du har missförstått det men är ursäktad.



Tillskillnad från dig så tycker jag inte att man flyr från verkligheten genom att resa. Visst vissa kanske inte utvecklas av att resa men det ær upp till var och en.

Det är ett vanligt sätt att fly från något jobbigt beslut och istället skjuta det framför sig.


Det kænns som du blir upprørd att folk testar sig fram istællet før att bara vælja ett jobb och stanna dær tills pension? Varfør bryr du dig om det? Ær du rædd att staten får mindre pengar och du inte kommer få din pension eller vad ær grejen?

Detta går att lägga ut hur långt som helst. Först och främst såg jag gärna att fler tog tag i sina liv för deras egen skull. Jag kan inte påstå att jag är speciellt orolig över det men när ca en tredjedel av alla ungdomar är arbetslösa medför och kommer det att medföra stora problem och kostnader för samhället på sikt.
Det blir mycket riktigt jag och andra skattebetalare som ska betala det kalaset.


Du undrar vem som betalar før detta? Ja antaglitvis dem sjælva, eller ungdomarnas førældrar, vad har du med det att gøra?

Hur betalar man för något själv om man inte har ett jobb?
Hur många föräldrar tror du har 25-50000 kr över till sitt barn i övre tonåren att resa för?

skaparn
2009-07-07, 16:37
Undrar om inte denna tråd nedan hör ihop med ämnet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69278

Den här kanske ännu mer

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904

Ett lysande exempel på hur man kan ha kvar ett intresse trots ett jobb. Jobb är väl i detta fall nästan en förutsättning.

Fagen
2009-07-07, 19:03
Den här kanske ännu mer

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904

Ett lysande exempel på hur man kan ha kvar ett intresse trots ett jobb. Jobb är väl i detta fall nästan en förutsättning.

Snarare hör väl den tråd du länkade till ihop med denna?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133041

skaparn
2009-07-07, 19:12
Snarare hör väl den tråd du länkade till ihop med denna?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133041

Haha! Jag hade tänkt försöka svara något käckt på det där, men insåg att när man är ägd så är man ägd, och skall tyst kravla i stoftet.

Hemi
2009-07-07, 19:49
På 80-talet skulle ju alla tågluffa i Europa och jag kan tycka att de som reste mycket i den generationen har klarat sig bra senare i livet. Att åka till USA var knappt tänkbart, väldigt stort i så fall. Tidigt 90-tal var det också populärt att resa och längre bort än Europa. Men man fick pussla ihop resorna själv med biljetter och utforska möjligheter och även under resan. I dag finns en massa resebyråer som gör detta åt en och kan tala om vart enda monument och varenda bergsstig åt en. Samt, internet finns! Lågprisflyg och färdiga respaket gör det möjkligt att "ryggsäcksresa" i Thailand t ex. Och nästan varenda kotte har varit i USA.