handdator

Visa fullständig version : Mönstring, otränad, panik


Emma_Gbg
2009-07-06, 19:00
Hjäääääälp!!!!!

Fick ett brev på posten här om att jag är kallad till antagningsprövning i slutet av september, och jag som är så otränad, trodde inte att man skulle bli kallad så snabbt.

Hur kan jag nu göra för att på bästa sätt träna upp mig så att jag fixar bra resultat på mönstringen? Finslipet kan jag ju ta sen, nu gäller det bara att klara testerna alltså...

Alla träningsprogram och liknande jag hittat verkar det som om man ska ha bra mycket mera tid på sig än vad jag har

Hjääääääälp!

hendrong
2009-07-06, 19:03
Kör bara de första 5 månaderna på de där programmen du har hittat.

Det finns en anledning till att de flesta program börjar lugnt: att man inte ska skada sig.

Emma_Gbg
2009-07-06, 19:06
5 månaderna? Jag har ju inte ens 2,5 månad på mig...

Nåt sätt borde det väl finnas, eller ska man försöka skjuta på mönstringen kanske, nån som vet hur det funkar?

Challenge
2009-07-06, 19:08
Gör dåligt ifrån dig på testerna, alternativt skyll på någon annan lökig ursäkt så du slipper ligga där ute i buskarna med dåligt betalt :cool:

Men för att hålla sig till ämnet så finns det bra träningsprogram för nybörjarstyrketräning här http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Ett par pass på gymmet samt några löppass för konditionen i veckan borde vara en bra grund. Kommer knappt ihåg vad det var för tester de hade där. Men ta reda på det och träna på det helt enkelt. Man blir bra på det man tränar.

hendrong
2009-07-06, 19:08
Va? Juli, augusti... September, fan, jag blandar alltid ihop september och november. Fast det är klart, du kan ju köra på mycket hårdare än de där schemana säger och hoppas på det bästa.

Hur kan du vara kallad till mönstring? Är det obligatoriskt för både killar och tjejer nu? Eller heter du inte Emma?

hugok
2009-07-06, 19:10
Ut och spring lite granna och träna in tekniken i marklyft. Är du tjej tror ja nästan du får en plats i vilket fall som.

MrPowa
2009-07-06, 19:34
cykla mycket för att få bra där, annars är väll ryck övningar bra för att få högt på strykan.

Emma_Gbg
2009-07-06, 20:45
Jo det stämmer att ja är tjej, skickade själv in papper om att få antagninspröva och det verkar vara snabba ryck som gäller där borta på pliktverket.

Fick nu iallafall för mig att damma av spinningcykeln för att sätta mig själv på prov så att säga.... herregud, vilja har man ju iallafall, tog nog ut mig alldeles för mycket, spydde över spinningcykeln, vinglar nu runt här i lägenheten som ett annat fyllo och medan ja skriver dansar bokstäverna på skärmen cancan....*spy*

någon som kan ge tips på en bra styrkeövning som liknar den man gör på mönstringen?

Tack för all hjälp än så länge :)

Scratch89
2009-07-06, 20:50
Vet du hur styrkeövningen ser ut? Marklyft och diverse ryckövningar är bra saker att öva på.

hendrong
2009-07-06, 20:51
Jo det stämmer att ja är tjej, skickade själv in papper om att få antagninspröva och det verkar vara snabba ryck som gäller där borta på pliktverket.

Fick nu iallafall för mig att damma av spinningcykeln för att sätta mig själv på prov så att säga.... herregud, vilja har man ju iallafall, tog nog ut mig alldeles för mycket, spydde över spinningcykeln, vinglar nu runt här i lägenheten som ett annat fyllo och medan ja skriver dansar bokstäverna på skärmen cancan....*spy*

någon som kan ge tips på en bra styrkeövning som liknar den man gör på mönstringen?

Tack för all hjälp än så länge :)

Jag skulle börjat träna innan jag skickade in anmälan. Men skit samma.

Ryck är den bästa övningen. Det är praktiskt taget ett ryck du gör på styrketestet. Den är lite kompicerad, så låt helst någon kompetent person visa dig hur man gör.

Marklyft och drag till hakan är de bästa komplementen, skulle jag tro. Men det skadar inte att träna hela kroppen.

Emma_Gbg
2009-07-06, 20:54
Självklart hade det varit det bästa, grejen är att andra tjejkompisar blivit kallad minst efter dubbelt så lång tid som jag, vet inte varför de snabbade på så men min ansökan :(

Bönne
2009-07-06, 20:55
Cykla med trögt motstånd för att få högt på kondition. Drag till hakan och marklyft för att klara bra på styrkan.

Dock räcker det nog med att du inte framstår som en psykopat så ska du nog komma in. FM kvoterar in tjejer.

JMRA
2009-07-06, 21:12
Läser mellan raderna men du verkar ju inte ha varit igång med träningen tidigare så kanske dumt att börja nu och på så vis hamna någonstans där det bara blir jobbigt för dig.

Kan vara rätt tufft som "otränad" tjej att kånka runt på en massa packning, vapen och annan skit anpassad för killar om du inte har en viss styrka i grunden.

Bättre bli placerad där du kan göra bra ifrån dig och där du kan ha roligt.

Har du inte tränat tidigare blir det svårt att göra det på plats, givetvis beroende på var du hamnar dock :)

Skulle själv nöta fötter och axlar med kängor och packning så du slipper problem där.

Bönne
2009-07-06, 21:18
Kan vara rätt tufft som "otränad" tjej att kånka runt på en massa packning, vapen och annan skit anpassad för killar om du inte har en viss styrka i grunden.Det är ingen fara, de andra i gruppen bär hennes utrustning med glädje och accepterar att man får göra mycket i ett långsammare tempo. Det handlar inte om att utbildningen ska ge något, utan att det ska vara jämställt.

Muffin Man
2009-07-06, 21:25
Vad är det för styrketest man gör på mönstringen? Jag kommer banne mig inte ihåg vad man gjorde på min tid (dvs. 20 år sedan). Faktum är att jag kommer inte ens ihåg att det var konditions- eller styrketest. En satans massa morsesignaler minns jag dock...

hendrong
2009-07-06, 21:28
Vad är det för styrketest man gör på mönstringen? Jag kommer banne mig inte ihåg vad man gjorde på min tid (dvs. 20 år sedan). Faktum är att jag kommer inte ens ihåg att det var konditions- eller styrketest. En satans massa morsesignaler minns jag dock...

Man drar upp en metallstång från smalbenshöjd till hakhöjd. Stången sitter fast i en maskin och motståndet ökar ju fortare man drar. Man gör bara detta en gång, sen är det klart.

Jag tror man fick göra annat för 20 år sedan.

JMRA
2009-07-06, 21:35
Lite fultips jag kan bjuda på är att du skaffar du dig ett par nya kängor och strumpor av den modellen som används och pinnar ut i skogen och går i dem. Dagen du rycker in trycker du ner kängorna i din egna packning och börjar använda dem istället för de halvkassa du får där. Slipper du problem med fötterna har du vunnit massor.

Likaså köper du en likadan ryggsäck som du packar och ger dig ut med i träningssyfte.

Mitt favorittips är dock en liten karbinhake samt en fiskelina med två öglor i. Fäst haken i ena axelremmen och ha öglorna i. När ni är ute på marsch eller dyl så avlastar du tyngden från vapnet från nacken till axelremmen på ryggsäcken med hjälp av fiskelinan som du låter vapnet vila i på bröstet. Syns knappt och behövs det är det bara att rycka till så är vapnet fritt :D

JMRA
2009-07-06, 21:40
Det är ingen fara, de andra i gruppen bär hennes utrustning med glädje och accepterar att man får göra mycket i ett långsammare tempo. Det handlar inte om att utbildningen ska ge något, utan att det ska vara jämställt.

De turas nog om att bära den långsammaste på axlarna också :D

Condemned
2009-07-07, 05:57
Lite fultips jag kan bjuda på är att du skaffar du dig ett par nya kängor och strumpor av den modellen som används och pinnar ut i skogen och går i dem. Dagen du rycker in trycker du ner kängorna i din egna packning och börjar använda dem istället för de halvkassa du får där. Slipper du problem med fötterna har du vunnit massor.

Nuförtiden har många förband en infohelg där man blir tilldelad ett par kängor(oftast modell nyare), så att man har tid att gå in dom tills inryck. Och man får sedan en anpassad iläggssula när man väl ryckt in.

MrPowa
2009-07-07, 07:26
Nuförtiden har många förband en infohelg där man blir tilldelad ett par kängor(oftast modell nyare), så att man har tid att gå in dom tills inryck. Och man får sedan en anpassad iläggssula när man väl ryckt in.

När vi hade infohelg fick vi inte ut kängor pga brist tror ja dem påstod men inget förband av 3 kompanier fick. Så man ska inte lita på FM.
Plus kängor man får där är en standard som jag hade och fick aldrig ont i fötterna av den, sen finns en annan modell som de båda tjejerna i min pluton fick, tror den ska vara mer stabilare. Men när du rycker in så ska du försöka tjata dig till sånna skor.

Spiffy
2009-07-07, 07:34
På tekniska museet i Malmö finns eller fanns det i alla fall en sådan maskin som man på mönstringen testar styrkan på. Kanske finns i GBG också, vilket skulle vara väldigt bra, för att få till tekniken för att dra bra.

MrPowa
2009-07-07, 08:08
Vad är det du vill göra inom FM? Finns nog folk som har varit de mesta som kan ge svar

Emma_Gbg
2009-07-07, 10:05
Tacksam för alla svar, det där om fiskelinan var något nytt, uppfinningsrikt tycker jag.

Ska kanske göra ett par förtydligande, jag är inte helt grön vad gäller gröntjänst, jag är sedan 1,5 år tillbaka verksam i olika frivilligorganisationer, så egen utrustning inklusive ingådda kängor har jag redan. Jag har gjort diverse utbildningar, bland annat befälsutbildningar, vinterutbildningar och soldatprovet (marsch 3 mil, kändes som en söndagspromenad).

Jag är dock av den realistiska skolan och jag VET att killar generellt är fysiskt starkare än tjejer, inget att snacka om. Däremot brukar många tjejer vara ganska sega.

Som exempel kan vi ta när jag gjorde soldatprovet, betydligt fler killar som klagade och tyckte det var jobbigt. Under övningar och utbildningar brukar jag tillhöra en av de där som får bära på andras packningar och peppa de i min grupp. Ta extra eldpostpass och vaktpass för att de andra är så slut osv. Jag är även gammal scout så jag brukar kunna bidra till gruppen med en hel del tips och trix. Och som gammal tävlingsorienterare brukar det vara tacksamt att ha mig i sin grupp då det ska läsas karta och kompass.

Men när det kommer till att springa snabbt med tung utrustning, lyfta mycket tungt och annat som kräver lite mer muskelstyrka brukar killarna få hjälpa mig istället.

När det gäller teorin är jag lite av ett läshuvud och då är det jag och de andra som har lätt för att plugga, killar såväl som tjejer,få förklara och hjälpa de andra.

Jag är av den åsikten att man kompletterar varandra, dock tycker jag att vissa grundförutsättningar ska vara uppfyllda, och där har jag sett både killar och tjejer, främst tjejer, som varit en börda för resten av sin grupp under värnplikten då alla andra fått göra allt åt dem. Många gånger beror det på att man tummat på grejer på mönstringen, mycket dålig stil tycker jag.

Därför kommer jag, om jag nu lyckas få göra värnplikten, se till att vara supervältränad när jag rycker in, både för min egen och andras skull.

Att jag just nu är otränad handlar om att våren var en enda orgie i fylla, cigg och taskig mat, festerna bara staplades på varandra och träningen blev helt bortprioriterad. Jobbade på en båt och ja, det vara bara party hela tiden....

I grunden är jag vältränad, gick idrottsgymnasium och har hållt på med diverse sporter, men som sagt, de senaste månaderna har jag knappt rört mig alls, hög ämnesomsättning har jag så som tur var har jag inte lagt på mig.

Blev ganska långt men kände bara att jag ville förtydliga lite, hehe...

De tjänster jag främst är intresserad av är:

-sjukvårdare
-något inom flottan (då jag varit till sjöss mycket sedan jag var liten)
-fordonsförare
-något inom samband
-mc-ordonnans (har A-körkort)

Så om någon gjort något av detta eller kan ge tips om annan tjänst som är rolig alternativt avskräcka från något tråkigt är det mycket välkommet. :)

kaer
2009-07-07, 10:22
Det är väl offtopic, men är det inte försent så försök slippa eländet.
Militärtjänst var verkligen skit, korkade befäl, massvis av dötid och ingen person tror väl på allvar på det svenska försvaret längre.
Jag tror jag hade kunnat lära mig bädda, passa tiden och hålla ordning på grejjer snabbare än ett år. Däremot så lyckades jag bli ännu sämre på att ta order.

Ska du nu ändå in i det så tycker jag du ska fundera på vad du vill uppnå.

saab900
2009-07-07, 11:02
Det är väl offtopic, men är det inte försent så försök slippa eländet.
Militärtjänst var verkligen skit, korkade befäl, massvis av dötid och ingen person tror väl på allvar på det svenska försvaret längre.
Jag tror jag hade kunnat lära mig bädda, passa tiden och hålla ordning på grejjer snabbare än ett år. Däremot så lyckades jag bli ännu sämre på att ta order.

Ska du nu ändå in i det så tycker jag du ska fundera på vad du vill uppnå.

Inte vara så negativ nu, jag tycker lumpen var en jäkligt rolig tid. :)
Dötid känner jag inte igen, vad gjorde du? Vakt? Det kanske blev annorlunda när man tog fram stora kapsågen och lät alla stridsfordon stå i och för sig.

Emma_Gbg
2009-07-07, 11:11
Det är väl offtopic, men är det inte försent så försök slippa eländet.
Militärtjänst var verkligen skit, korkade befäl, massvis av dötid och ingen person tror väl på allvar på det svenska försvaret längre.
Jag tror jag hade kunnat lära mig bädda, passa tiden och hålla ordning på grejjer snabbare än ett år. Däremot så lyckades jag bli ännu sämre på att ta order.

Ska du nu ändå in i det så tycker jag du ska fundera på vad du vill uppnå.


Tråkigt att höra att du inte upplevde din värnplikt som så positiv, allting passar inte alla och värnplikten är inget undantag. Jag hoppas att du iallafall fick ut något positivt av din värnplikt såsom nya vänner eller liknande.
För mig handlar vpl om så mycket mer än att lära sig passa tider och bädda sängar.

Visst finns det mycket negativt att säga angående vad som skett inom försvaret de senaste åren med alla nedrustningar och dylikt, men jag tycker personalen inom försvarsmakten ska ha en eloge som kämpar och står ut trots ständiga nedläggningshot och liknande. Jag tycker försvarsmakten är viktig, speciellt vad gäller internationella insatser och insatser vid samhällskatastrofer. Själv har jag varit med hemvärnet vid bland annat eftersök och släckning av skogsbränder.

Precis som du säger så är det nog viktigt att fundera på vad man vill uppnå, så att man får ut så mycket som möjligt av sin tid. Jag vill göra utlandstjänst och söka till ofiicer. Förvsarsmakten har en viktig uppgift i att försvara de demokratiska samhällsvärdena och det tycker jag är ett viktigt arbete som jag gärna deltar i.

Någon som gjort utlandstjänst som kan berätta lite mer?

MrPowa
2009-07-07, 11:50
Det är faktiskt mycket dötid i lumpen, ofta det är tid över. Passa tider och bädda sängen är lumpen.

Hbgjjgjh
2009-07-07, 12:21
Med all den där marschvanan tror jag inte du kommer få några problem. Jag tror att marscherna var det som de flesta hade problem med när jag gjorde värnplikten på K3 för ett par år sedan.

http://www.lumpen.nu/Mediarummet/Filmer/Monstringens-styrketest/?popup=yesDär har du i alla fall styrketestet som det utförs. Sen är det bara cyklingen kvar och den är inte speciellt jobbig. Jag hade absolut noll kondition när jag gjorde det men lyckades med lite vilja få en 8:a. Så om du börjar träna nu så tror jag du kommer kunna få ganska bra värden på mönstringen.

Jag hade ruskigt roligt under min värnplikt och speciellt mycket dötid tycker jag verkligen inte vi hade men det är väl olika för alla.

Emma_Gbg
2009-07-07, 12:32
Det är faktiskt mycket dötid i lumpen, ofta det är tid över. Passa tider och bädda sängen är lumpen.

Detta lär ju skilja sig åt då olika personer verkar ha olika erfarenheter kring detta. Klart sägen ska bäddas varje dag, what's the fuss about?

saab900
2009-07-07, 13:00
Det är faktiskt mycket dötid i lumpen, ofta det är tid över. Passa tider och bädda sängen är lumpen.

Fält varannan vecka och kvällstjänst 4 dagar i veckan. Dötid? När man skulle få sova var vårt största problem ;)

MrPowa
2009-07-07, 13:16
Fält varannan vecka och kvällstjänst 4 dagar i veckan. Dötid? När man skulle få sova var vårt största problem ;)

Vad låg du inne som ?

saab900
2009-07-07, 14:32
Vad låg du inne som ?

Pansarskyttegruppchef på strf90.

JMRA
2009-07-07, 16:21
De tjänster jag främst är intresserad av är:

-sjukvårdare
-något inom flottan (då jag varit till sjöss mycket sedan jag var liten)
-fordonsförare
-något inom samband
-mc-ordonnans (har A-körkort)

Så om någon gjort något av detta eller kan ge tips om annan tjänst som är rolig alternativt avskräcka från något tråkigt är det mycket välkommet. :)

Mc är kul i lumpen, kan ju bli en del "riktig" tjänst med eskorter osv.

Sedan är väl resten upp till vad man är intresserad av och hur det ser ut på stället. Om du gillar fält, stad/skog, fordon, djur...

Condemned
2009-07-07, 18:53
När vi hade infohelg fick vi inte ut kängor pga brist tror ja dem påstod men inget förband av 3 kompanier fick. Så man ska inte lita på FM.
Dåligt!

Ska kanske göra ett par förtydligande, jag är inte helt grön vad gäller gröntjänst, jag är sedan 1,5 år tillbaka verksam i olika frivilligorganisationer, så egen utrustning inklusive ingådda kängor har jag redan. Jag har gjort diverse utbildningar, bland annat befälsutbildningar, vinterutbildningar och soldatprovet (marsch 3 mil, kändes som en söndagspromenad).
T.ex under soldatprovet, vad hade du för utr och och vad gjorde ni? I vilket väder och hur var det med mat?

Under övningar och utbildningar brukar jag tillhöra en av de där som får bära på andras packningar och peppa de i min grupp. Ta extra eldpostpass och vaktpass för att de andra är så slut osv.
Samma sak där, hur såg era förutsättningar ut? Vad gjorde ni på dagarna?
Jag vill bara få lite förtydliganden och se vad du har gjort och kanske kunna bidra med info, ifall det skiljer sig mot hur det antagligen kommer att se ut(såklart beroende på vilken tjänst du gör) :)

phrack
2009-07-07, 18:54
Cykla och marklyft mycket inför mönstringen. Kör gärna lyft där du imiterar styrketestet på mönstringen. Därefter kan det nog vara en god idé att börja med Crossfit kompletterat med löpning. Kondition är mycket viktigare än styrka väl på plats.

MrPowa
2009-07-07, 20:37
Pansarskyttegruppchef på strf90.

Okej trodde du skulle skriva KJ lr FJ, men är väll olika vad man tycker är dötid

Torsk_ole
2009-07-07, 22:29
Okej Emma.

Frivilligverksamheten och Försvarsmakten är väldigt skiljda varandra. Tidigare har du kört i kortare perioder med mycket civil aktivitet mellan varven. Nu kommer ditt liv att bestå av lumpen. Det är som sagt lite annorlunda. Men det klarar du. Har dock märkt att en hel del inom frivilligverksamhet inte vill lyssna och ta till sig som andra. Eftersom de har lärt sig andra saker och deras sätt är rätt. Efter en tid i försvarsmakten kommer du inse att många sätt är rätt. En del är reglementarade, andra inte. Ibland är rätt sätt inte det bästa osv osv.


Du vill ha tjänst som:

-sjukvårdare

Man kan vara det på många olika platser, allt från jägarsjukvårdare till sjukvårdsplutonbefäl osv osv. Men gissar att du syftar på de mer rena sjukvårdstjänsterna. Detta är lökigt och inte särskilt ansträngande mer än under GSU:n

-något inom flottan (då jag varit till sjöss mycket sedan jag var liten)

Vad du än väljer här kommer det inte att vara fysiskt jobbigt och inte vara lumpen som alla andra "tror och gör". Dock så tycker jag att väldigt många trevliga människor håller till här. Man utvecklas nog väldigt mycket som person här, särskilt den sociala biten.


-fordonsförare

Kan egentligen vara vad som helst. Finns i princip fordonsförare i varje grupp. Vad menar du?

-något inom samband

Ockå en lökigt tjänst till största del. Har ingen erfarenhet av detta, men vad jag har förstått så är detta en utbildning som många ofta kommer förknippa med vad lumpen "är"

-mc-ordonnans (har A-körkort)

Kan med 100 % säkerhet säga att den tjänsten inte finns kvar. Försvann för några år sedan. Du kan bara bli detta genom SMCK eller vad de heter.

För att lyckas på mönstringen så ska du ha bra mjölksyretålighet. Sätt dig på en cykel och cykla i max 20 minuter. Under denna tid ska se till att du får sjukt mycket mjölksyra, men ändå kan trampa. Googla på mjölksyreträning.

Sen tränar du marklyft, drag till hakan och liknande och vips drar du max på styrkan.

Ta god tid på dig när du gör intelligenstesten och var en "vanlig" person hos psykologen. Det är fruktansvärt lätt att veta vad man ska svara och deras bedömningen efter 15 min samtal kan vara allt från bra till helt kass.

Och framförallt ha tur:D:D:D

Har du fler frågor så fråga gärna eftersom jag har lite erfarenhet och kunskap. Dvs inte när jag gjorde lumpen så:D:D

saab900
2009-07-07, 22:29
Okej trodde du skulle skriva KJ lr FJ, men är väll olika vad man tycker är dötid

Inte mycket slöare än jägare faktiskt. Dötid för mig är tid man lökar eller vilar. Sådan hade vi inte. Dök en ledig timme eller två upp kunde man ge sig fan på att det blev vapenvård då. Vad låg du inne som?
Men det är egentligen helt ovidkommande. Vad jag ville komma till är att det beroende på befattning är olika arbetsintensivt att göra värnplikten.

MrPowa
2009-07-08, 08:06
Jag låg som stadsskyttesoldat, de vi hade ofta var ex 1:a grp träna 2:a grp träna/vila 3:e grp vila 4:e grp vila så rotera vi så blev för mkt vila ist för träna

Emma_Gbg
2009-07-08, 12:15
Dåligt!


Jag vill bara få lite förtydliganden och se vad du har gjort och kanske kunna bidra med info, ifall det skiljer sig mot hur det antagligen kommer att se ut(såklart beroende på vilken tjänst du gör) :)


Aboslut, soldatprovet kan ju se ut på en rad olika sätt. Jag gjorde väl långt ifrån en av de tuffare varianterna.
*Vi hade packning/utrustning som vägde ca 12 kg (men mer än hälften av tiden bar jag utrustning åt en kompis, hade nåt problem med ryggen så jag hade ca 14-15 kg räknade jag ut. Kompisen var för övrigt en riktig gnällspik som inte verkade ha ont i ryggen senare när det skulle briljeras inför befäl).
* Vi gick under en dag och i olika etapper som skulle klaras av på olika maxtider. Skulle dock inte vilja påstå att det var särskilt stressigt.
* Mellan etapperna var det olika stationer, typ sjukvård, skjuta AK4, kasta handgranat, nåt med karta och kompass osv.
* Vi fick mat, dock inte så mastig mat utan mer lättare måltider, jag kommer ihåg att jag var ganska hungrig.
* Vi hade ganska kuperad terräng, dock har jag hört om bra mycket värre.
* Vädret var sådär, regnade först så man blev rejält blöt, sedan kom solen och då blev det istället varmt och jobbigt.
* Lyckades undvika skavsår sånär som på ett par mycket lindriga =)

Jag tyckte det var ganska roligt, lite tradigt emellanåt, så tur att stationerna fanns så att det hände lite emellanåt. Det var jobbigt och det blev tungt med packningen, men det är väl meningen, dock mer tungt för mig som väger typ 60 än för de som väger typ 90, men så är det ju, skulle inte vilja bära lättare bara för att ja väger mindre.

Det där hur dagarna sett ut på de utbildningar och övningar jag vart på skiljer sig väldigt åt. Vissa har varit full rulle i fält medan andra varit mer teoretiskt inriktade, dock upplevar jag det inte som att man haft en massa dötid, och har det varit dötid har det gått till plugg, materialvård eller annat som behöver fixas. Ibland har vi haft lätta förutsättningar med bra och mycket mat, fint väder och bra utrustning medan det ibland handlat mer om att försöka vända hopplösa situationer.

Nu får du gärna komma med en massa info, du lär ju ha bra mycke mer koll än vad jag har när detta ska relateras till värnplikt =)

Emma_Gbg
2009-07-08, 12:40
Okej Emma.

Frivilligverksamheten och Försvarsmakten är väldigt skiljda varandra. Tidigare har du kört i kortare perioder med mycket civil aktivitet mellan varven. Nu kommer ditt liv att bestå av lumpen. Det är som sagt lite annorlunda. Men det klarar du. Har dock märkt att en hel del inom frivilligverksamhet inte vill lyssna och ta till sig som andra. Eftersom de har lärt sig andra saker och deras sätt är rätt. Efter en tid i försvarsmakten kommer du inse att många sätt är rätt. En del är reglementarade, andra inte. Ibland är rätt sätt inte det bästa osv osv.


Du vill ha tjänst som:

-sjukvårdare

Man kan vara det på många olika platser, allt från jägarsjukvårdare till sjukvårdsplutonbefäl osv osv. Men gissar att du syftar på de mer rena sjukvårdstjänsterna. Detta är lökigt och inte särskilt ansträngande mer än under GSU:n

-något inom flottan (då jag varit till sjöss mycket sedan jag var liten)

Vad du än väljer här kommer det inte att vara fysiskt jobbigt och inte vara lumpen som alla andra "tror och gör". Dock så tycker jag att väldigt många trevliga människor håller till här. Man utvecklas nog väldigt mycket som person här, särskilt den sociala biten.


-fordonsförare

Kan egentligen vara vad som helst. Finns i princip fordonsförare i varje grupp. Vad menar du?

-något inom samband

Ockå en lökigt tjänst till största del. Har ingen erfarenhet av detta, men vad jag har förstått så är detta en utbildning som många ofta kommer förknippa med vad lumpen "är"

-mc-ordonnans (har A-körkort)

Kan med 100 % säkerhet säga att den tjänsten inte finns kvar. Försvann för några år sedan. Du kan bara bli detta genom SMCK eller vad de heter.

För att lyckas på mönstringen så ska du ha bra mjölksyretålighet. Sätt dig på en cykel och cykla i max 20 minuter. Under denna tid ska se till att du får sjukt mycket mjölksyra, men ändå kan trampa. Googla på mjölksyreträning.

Sen tränar du marklyft, drag till hakan och liknande och vips drar du max på styrkan.

Ta god tid på dig när du gör intelligenstesten och var en "vanlig" person hos psykologen. Det är fruktansvärt lätt att veta vad man ska svara och deras bedömningen efter 15 min samtal kan vara allt från bra till helt kass.

Och framförallt ha tur:D:D:D

Har du fler frågor så fråga gärna eftersom jag har lite erfarenhet och kunskap. Dvs inte när jag gjorde lumpen så:D:D

Givetvis ska man komma ihåg att frivilligförsverksamhet och värnplikt skiljer sig åt många gånger, jag har pratat mycket med instruktörer och befäl inom frivilligverksamheten som gjort lumpen och de pekar just på detta som du säger, att man får vara beredd på att det blir en vardag istället för ens hobby. Att man ska vara lyhörd och öppen. inte tro att allt man hittills lärt sig är rätt och att saker och ting kan skilja sig åt. Framförallt inte spela besserwisser typ: jag är med i hemvärnsungdom eller annan frivilligverksamhet så jag kan och vet redan allt. De säger också att de hade nytta av att först engagera sig i frivilligförsvaret för då blev inte allt så himla chockartat och nytt. Jag har bott på logement, jag har ätit grönpåsar, varit i fält, skjutit på skjutbana, fått skavsår, duschat med killar (både på kasern och i fält), haft jävliga befäl, överpedantiska visitationer osv osv. MEN, självklart kommer det att bli tufft iallafall, det är jag väl medveten om.

Angående utbildningarna håller jag med dig vad gäller flottan, också hört att det ska vara goa människor där =) flottans glada gossar liksom...

Angående MC-ordonnans kollade jag med pliktverket och både MC-ordonannser och MC-ordonnansbefäl utbildas, nästa kull rycker in jan 2010 och kullen efter det juli 2011.

Angående sambandstjänst skiljer de sig nog åt en del från tjänst till tjänst, vissa verkar mest vara att signalera charlie charlie lite år höger och vänster eller leka kabeltattare medan andra verkar vara lite tuffare där det krävs att man har huvet på skaft men även god fysik.

Vad gäller fordonsförare är det nog mest för att jag vill göra utlandstjänst, men tror inte ja skulle trivas bra med det, att vara fordonsförare alltså, så kul är det inte att köra och det är framförallt inte så jag vill spendera min värnpliktstid.

Sjukvård tycker jag är väldigt intressant, framför allt akutsjukvård så därför tror jag att jag skulle tycka det var givande + bra cevil merit som alltid är bra att kunna.

Du verkar kunna en del, var gjorde du din värnplikt och är den tjänsten nåt du kan rekomendera?

Tack för tipset om mjölksyreträning =)

Timmi
2009-07-08, 12:51
Bli militärpolis! Jag är inte alls partisk mot den fantastiska skvadronen och särskilt 2:a pluton på sagda skvadron :D

Ordentligt fysisk tjänst samt mentalt krävande i och med MP-utbildningen så man spenderar inte 11 månader bland massa köttskallar (inget ont om dessa!), utbildas på olika vapen (de flesta 08/09 pangade ak, ksp och pistol), man får spendera massa tid på K1 bland hästarna men även i fält, du får sjukvårdsutbildning, finns möjligheter till att hamna i sambandsgruppen eller att utbildas till MC-ordonnans.

Angående mönstringen önskar jag dig lycka till, bara att träna på ordentligt fram tills dess och sen vara tjurskallig som få vid kondistestet och ta i för kung och fosterland gällande styrkan sen är resten smooth sailing ;)

Emma_Gbg
2009-07-08, 13:13
Bli militärpolis! Jag är inte alls partisk mot den fantastiska skvadronen och särskilt 2:a pluton på sagda skvadron :D

Ordentligt fysisk tjänst samt mentalt krävande i och med MP-utbildningen så man spenderar inte 11 månader bland massa köttskallar (inget ont om dessa!), utbildas på olika vapen (de flesta 08/09 pangade ak, ksp och pistol), man får spendera massa tid på K1 bland hästarna men även i fält, du får sjukvårdsutbildning, finns möjligheter till att hamna i sambandsgruppen eller att utbildas till MC-ordonnans.

Angående mönstringen önskar jag dig lycka till, bara att träna på ordentligt fram tills dess och sen vara tjurskallig som få vid kondistestet och ta i för kung och fosterland gällande styrkan sen är resten smooth sailing ;)

Kollade faktiskt på MP, verkar mycket spännande, dock måste man vara minst 171 cm och jag är 167, så tyvärr, men håller med, verkar mycket roligt!

Men men inget att göra åt, kan ju inte springa runt på styltor eller platådojor, så jag får hitta nåt annat kul helt enkelt :)

saab900
2009-07-08, 13:54
Givetvis ska man komma ihåg att frivilligförsverksamhet och värnplikt skiljer sig åt många gånger, jag har pratat mycket med instruktörer och befäl inom frivilligverksamheten som gjort lumpen och de pekar just på detta som du säger, att man får vara beredd på att det blir en vardag istället för ens hobby. Att man ska vara lyhörd och öppen. inte tro att allt man hittills lärt sig är rätt och att saker och ting kan skilja sig åt. Framförallt inte spela besserwisser typ: jag är med i hemvärnsungdom eller annan frivilligverksamhet så jag kan och vet redan allt. De säger också att de hade nytta av att först engagera sig i frivilligförsvaret för då blev inte allt så himla chockartat och nytt. Jag har bott på logement, jag har ätit grönpåsar, varit i fält, skjutit på skjutbana, fått skavsår, duschat med killar (både på kasern och i fält), haft jävliga befäl, överpedantiska visitationer osv osv. MEN, självklart kommer det att bli tufft iallafall, det är jag väl medveten om.



Oh ja, bra att du inser det redan nu! :)

De två på vår pluton som varit med i FBU var de drygaste jävlar världen skådat under de första GSU-veckorna, och hatades mer eller mindre av alla. De kunde ta me fan allt (enligt dem själva), och skulle jämt lägga sig i vad alla andra gjorde och ställa till meningslösa diskussioner om petitesser. Vart efter tiden gick kom de dock till insikt om att vad de gjort skilde sig ganska mycket från vår utbildning, och att många, faktiskt de flesta, snabbt sprang om dem i kunskap och utförande. De förstod att de inte var Guds gåva varken som skyttar eller tältuppsättare eller uthållighetsmarscher trots att de gjort det förut, och hittade sin egen plats i gruppen, kanske mer underordnat och nedtonat än de tänkt sig på förhand. Därmed inte sagt att du inte skule tillhöra toppskiktet, bara att FBu inte är mycket att showa med.

Det är en salig blandning av människor i en pluton, och det var säkert ännu mer varierat när jag låg inne och en hel tredjedel av grabbarna i årskullen faktiskt var uttagna. En del är smarta, en del är starka, en del är svagare, en del är simulanter, en del glider med på andras arbete och en del är rentav ganska korkade. Men alla har egenskaper som gör att de fyller sin funktion i gruppen, saker som de gör bättre och effektivare än någon annan i gruppen. Och ju fortare man inser det som gruppchef och identifierar och lär sig ta tillvara på dessa egenskaper hos varje person, desto bättre går det.

T ex kan stf. Oscarsson och sold. Nilsson vara ena jäklar på att få upp tältet när alla väl hjälpts åt att resa det, men Johansson är kung på att placera ut larmminor snabbt, medan Karlsson är brutalt stark och kan bära fram all tältutrustning och vedsäckar och sådant från stab och tross 200 m bort. Medan Olsson kanske gärna smiter undan och inte klarar sig så bra utan konstant vägledning, så då får han maskera tältet så att Oscarsson och Nilsson kan "vägleda" honom. Och allt sker automatiskt medan du är på ordergivning. Och vips så får alla käka och sova 10 minuter tidigare för att rätt man gör rätt saker. :)

Torsk_ole
2009-07-08, 14:10
Lite om gruppdynamik

Det är bra att du är ödmjuk i alla fall. För det kommer du behöva vara. Nästan oavsett vilken grupp du kommer hamna i kommer det vara mest killar. En tjej som är duktig och kan saker... tja vad ska man säga kommer behöva bete sig på i visst sätt tyvärr. Likadant ifall situationen hade varit tvärtom. Men de flesta grupper har svårt att ta en duktig tjej. Om de inte börjar se dig som en i "kille". Jag har sett det en hel del gånger och det drabbar duktiga tjejer som inte vill spela killar. Du ska bara vara medveten om att det här sker och kan hända. Det är för det mesta inget fel på dig, även om en sådan behandling kan vara väldigt knäckande.

Mc

Känner folk som gjort som MC-ordonnans. Det är lite speciellt faktiskt. Men det är nästan krav på att du kört cross/enduro tidigare. De jag känner som gjorde där hade gjort det och det hade alla andra också.

Samband

Det finns signalister i nästan varje grupp också, precis som fordonsförare. Vissa tjänster är dock "mer" renodlade mot just sambandstjänst och mycket mer avancerande än just bara signalering.

Sjukvård

Att vara sjukvårdare när man söker in och att bli vald till det i lumpen är STOR skillnad. Och all sjukvård i lumpen är akut.

Soldatprovet

Om man säger så här. Jag kallar inte det soldatprov, men det finns typ inga klara definitioner på vad ett soldatprov är, mer än att de ska pågå i minst 8 h eller liknande.

Tjänster jag rekomenderar


De som med största sannolikhet kan få chans till utlandstjänst.
Ammunitionsröjningsplutonbefäl
Ammunitionsröjsoldat

Bra civilt meritvärde!
Lastbilsförare

Typiska lumpen tjänster i stridande befattningar:
Skyttesoldat
Spaningssoldat
Stridsfordonsskytt

Emma_Gbg
2009-07-08, 14:59
Lite om gruppdynamik

Det är bra att du är ödmjuk i alla fall. För det kommer du behöva vara. Nästan oavsett vilken grupp du kommer hamna i kommer det vara mest killar. En tjej som är duktig och kan saker... tja vad ska man säga kommer behöva bete sig på i visst sätt tyvärr. Likadant ifall situationen hade varit tvärtom. Men de flesta grupper har svårt att ta en duktig tjej. Om de inte börjar se dig som en i "kille". Jag har sett det en hel del gånger och det drabbar duktiga tjejer som inte vill spela killar. Du ska bara vara medveten om att det här sker och kan hända. Det är för det mesta inget fel på dig, även om en sådan behandling kan vara väldigt knäckande.

Mc

Känner folk som gjort som MC-ordonnans. Det är lite speciellt faktiskt. Men det är nästan krav på att du kört cross/enduro tidigare. De jag känner som gjorde där hade gjort det och det hade alla andra också.

Samband

Det finns signalister i nästan varje grupp också, precis som fordonsförare. Vissa tjänster är dock "mer" renodlade mot just sambandstjänst och mycket mer avancerande än just bara signalering.

Sjukvård

Att vara sjukvårdare när man söker in och att bli vald till det i lumpen är STOR skillnad. Och all sjukvård i lumpen är akut.

Soldatprovet

Om man säger så här. Jag kallar inte det soldatprov, men det finns typ inga klara definitioner på vad ett soldatprov är, mer än att de ska pågå i minst 8 h eller liknande.

Tjänster jag rekomenderar


De som med största sannolikhet kan få chans till utlandstjänst.
Ammunitionsröjningsplutonbefäl
Ammunitionsröjsoldat

Bra civilt meritvärde!
Lastbilsförare

Typiska lumpen tjänster i stridande befattningar:
Skyttesoldat
Spaningssoldat
Stridsfordonsskytt

Jo det kommer vara mest killar, ja är lite äldre, läste på högskolan direkt efter gymnasiet så kommer väl vara typ 23 när jag rycker in. Läste en utbildning i idrottsvetenskap med inriktning på just gruppdynamik, ledarskap och sånna grejer. Man kan aldrig veta hur det kommer att bli, det beror på så många saker, grupprocesser är ju komplicerade grejer. Det jag redan nu vet är att jag trivs bättre i killars sällskap än i tjejers, har väldigt många killkompisar men inte många tjejkompisar, de flesta killar brukar se mig som "en av grabbarna". Många tjejer brukar störa sig på detta, att jag har så lätt att få kontakt med killar. Jag är mer orolig för att det förmodligen kommer att förväntas att tjejerna ska hänga med varandra, oavsett om man kommer bra överens eller inte.

Jag låg ute i fält i våras två veckor, vi var väl 75% killar, 25% tjejer, jag tycker det där med kön suddas ut ganska snabbt, man orkar inte bry sig om folk har kläder på sig eller inte osv

Vore kul att höra från er: hade ni några tjejer på er pluton? Hur funkade det?

Rockhard
2009-07-08, 16:31
För att lyckas på mönstringen så ska du ha bra mjölksyretålighet. Sätt dig på en cykel och cykla i max 20 minuter. Under denna tid ska se till att du får sjukt mycket mjölksyra, men ändå kan trampa. Googla på mjölksyreträning.

Sen tränar du marklyft, drag till hakan och liknande och vips drar du max på styrkan.


Vill du ta livet av henne? :D

Condemned
2009-07-08, 17:11
Aboslut, soldatprovet kan ju se ut på en rad olika sätt. Jag gjorde väl långt ifrån en av de tuffare varianterna.
*Vi hade packning/utrustning som vägde ca 12 kg (men mer än hälften av tiden bar jag utrustning åt en kompis, hade nåt problem med ryggen så jag hade ca 14-15 kg räknade jag ut. Kompisen var för övrigt en riktig gnällspik som inte verkade ha ont i ryggen senare när det skulle briljeras inför befäl).
* Vi gick under en dag och i olika etapper som skulle klaras av på olika maxtider. Skulle dock inte vilja påstå att det var särskilt stressigt.
* Mellan etapperna var det olika stationer, typ sjukvård, skjuta AK4, kasta handgranat, nåt med karta och kompass osv.
* Vi fick mat, dock inte så mastig mat utan mer lättare måltider, jag kommer ihåg att jag var ganska hungrig.
* Vi hade ganska kuperad terräng, dock har jag hört om bra mycket värre.
* Vädret var sådär, regnade först så man blev rejält blöt, sedan kom solen och då blev det istället varmt och jobbigt.
* Lyckades undvika skavsår sånär som på ett par mycket lindriga =)

Jag tyckte det var ganska roligt, lite tradigt emellanåt, så tur att stationerna fanns så att det hände lite emellanåt. Det var jobbigt och det blev tungt med packningen, men det är väl meningen, dock mer tungt för mig som väger typ 60 än för de som väger typ 90, men så är det ju, skulle inte vilja bära lättare bara för att ja väger mindre.

Det där hur dagarna sett ut på de utbildningar och övningar jag vart på skiljer sig väldigt åt. Vissa har varit full rulle i fält medan andra varit mer teoretiskt inriktade, dock upplevar jag det inte som att man haft en massa dötid, och har det varit dötid har det gått till plugg, materialvård eller annat som behöver fixas. Ibland har vi haft lätta förutsättningar med bra och mycket mat, fint väder och bra utrustning medan det ibland handlat mer om att försöka vända hopplösa situationer.

Nu får du gärna komma med en massa info, du lär ju ha bra mycke mer koll än vad jag har när detta ska relateras till värnplikt =)

Ok, du har ju helt klart en väldigt bra grund att stå på. :) Men som du säkert redan räknat med så kommer allting snäppas upp en eller några nivåer. T.ex så kommer utrustningen oftast vara tyngre, speciellt om det är längre marscher och under strid(lite beroende på uppgiften såklart). Kombinationen lite mat, dåligt med sömn, stress och jobbig utr kommer vara mer frekvent än vad den antagligen har varit hittills för dig.

Just strid kommer antagligen vara väldigt jobbigt i början. Mycket nya moment, olika vapensystem som ska bäras runt på, springa som en tok hit och dit, osv.

Det lär bli en hel del "Res tält - Grattis nu ska ni riva och göra om, igen, igen och igen". Om ni nu har tält. Hela lumpen är egentligen en enda lång gör om/gör rätt lektion där man lär sig små delar på vägen för att tillslut börja sy ihop allting och sedan öva om och om igen. ^^ Men det är absolut inget fel med det, man lär sig det man ska och förhoppningsvis så är man själv tillräckligt alert för att bli riktigt duktig inom sin befattning.

Sen det här med dåliga befäl som många pratar om är ingenting att haka upp sig på. Dom kan stå och skrika, vara otrevliga eller helt inkompetenta. Men sålänge man sållar bort skitsnacket och inte tar för allvarligt på en del av skrikandet så är det hur lugnt som helst. Sen så är visst skrikande berättigat.

Nu låter det mesta bara jobbigt och många moment är jobbiga, men många övningar är också riktigt roliga och man är hela tiden med sin grupp som man förhoppningsvis utvecklar en otrolig gemenskap inom.

Det blev ett långt och kanske lite osammanhängande inlägg där jag säkert upprepadet vad andra redan har sagt, men det kanske finns något att ta med sig iaf. :)

Emma_Gbg
2009-07-09, 20:38
Just strid kommer antagligen vara väldigt jobbigt i början. Mycket nya moment, olika vapensystem som ska bäras runt på, springa som en tok hit och dit, osv.

Strid är kul! Har varit med på ett par stridsövningar samt skjutit med AK4, kulspruta, handgranat, granatgevär och glock. Har gått en ubildning som heter KU-strid (kompletterande utbilding i strid), en stridskurs för oss som inte gjort värnplikt. Det var skoj, men finns givetvis massor mer att lära, och ja det är jobbigt!

Men jag vill nog inte ha en stridande tjänst i värnplikten, strid kommer man ju få öva ändå i värnplikten känns det som. Dessutom: jag hatar, och jag menar verkligen hatar, vapenvård!!!!

Vilket vapen har de värnpliktiga nu? AK5 A eller? Har hört nåt om att AK5 C är på g, någon som vet?

Snorre Snabel
2009-07-09, 21:20
Det låter som flottan är nåt för dig. Trevliga befäl, seriösa och välplanerade övningar och bra mat. Visst det är ingen ramboutbildning med soldatprov med 50 kg tross och stridshinderbana men med din aktuella fysiska status och vad det verkar som du är intresserad av tror jag flottan passar perfekt! Du kommer kunna prata med utbildningsförättaren under mönstringen, se till att förhöra denna ordentligt innan du bestämmer dig för vilken utb. DU vill ha, inte var dem vill sätta dig.
Du kommer ha skitskoj, kul att du söker!

Condemned
2009-07-09, 21:25
Strid är kul! Har varit med på ett par stridsövningar samt skjutit med AK4, kulspruta, handgranat, granatgevär och glock. Har gått en ubildning som heter KU-strid (kompletterande utbilding i strid), en stridskurs för oss som inte gjort värnplikt. Det var skoj, men finns givetvis massor mer att lära, och ja det är jobbigt!

Men jag vill nog inte ha en stridande tjänst i värnplikten, strid kommer man ju få öva ändå i värnplikten känns det som. Dessutom: jag hatar, och jag menar verkligen hatar, vapenvård!!!!

Vilket vapen har de värnpliktiga nu? AK5 A eller? Har hört nåt om att AK5 C är på g, någon som vet?

Dåså, då har du ett hum om det iaf. Men det är enorm skillnad på strid och strid. KU-Strid är väldigt basic.

AK5A är standard. Vissa vakt-nissar får ha C och det delas ut till en del GB/PB, men det är inte standard på något sätt och det variera från kompani till kompani.

Vi fick en gång strida(plutonsstrid) oss fram ca 7km. Vi fick sammanstöt efter ca 200m och fick därefter ta terräng, utan något understöd resten av vägen. Vi hade fått order att ta med oss am för långvarig strid så våran utr snittade på ca 50kg/person. Men den var betydligt lättare mot slutet. Fick även skadade längs vägen som skulle bäras med. Övningen tog ca 6h att genomföra. Adrenalin och utmattning om vartannat. Jag har aldrig varit med om att så mycket am gått åt under ett och samma genomförande, visserligen löst, men ändå. :Virro Det var inte under värnplikten kanske ska tilläggas.

Condemned
2009-07-09, 21:26
det låter som flottan är nåt för dig. Trevliga befäl, seriösa och välplanerade övningar och bra mat. Visst det är ingen ramboutbildning med soldatprov med 50 kg tross och stridshinderbana men med din aktuella fysiska status och vad det verkar som du är intresserad av tror jag flottan passar perfekt! Du kommer kunna prata med utbildningsförättaren under mönstringen, se till att förhöra denna ordentligt innan du bestämmer dig för vilken utb. Du vill ha, inte var dem vill sätta dig.
Du kommer ha skitskoj, kul att du söker!

+1

Torsk_ole
2009-07-09, 21:28
Sånt där får inte många göra under värnplikten. Däremot verkade alla NBG personer få skjuta en jävla massa.

Ak5C är på ingång, det som de flesta får utbildning i nu.

Condemned
2009-07-09, 23:05
Sånt där får inte många göra under värnplikten. Däremot verkade alla NBG personer få skjuta en jävla massa.

Ak5C är på ingång, det som de flesta får utbildning i nu.

Jag var aldrig med i NBG. Men jag håller med, NBG fick fria tyglar att skjuta upp iprincip vad dom ville som jag har förstått det. Pengar gick det åt iaf.

Lallle
2009-07-12, 14:05
Det viktigaste av allt: Vad än snubben på pliktverket ljuger ihop, bli absolut inte skyddsvakt. Det är som ett vanligt jobb på securitas men med en lön på 70 kr om dagen. Dom har bytt namn på det till Insatssoldat för att det ska låta lite hårdare, men det är samma skit.

z_bumbi
2009-07-12, 14:11
Cykla och marklyft mycket inför mönstringen. Kör gärna lyft där du imiterar styrketestet på mönstringen. Därefter kan det nog vara en god idé att börja med Crossfit kompletterat med löpning. Kondition är mycket viktigare än styrka väl på plats.

Varför köra crossfit om det är konditionen som är det viktiga? Iofs gäller samma fråga om det var styrka vilket för många tjänster är minst lika viktigt.

phrack
2009-07-12, 19:06
Varför köra crossfit om det är konditionen som är det viktiga?

Därför att majoriteten av Crossfits workouts handlar minst lika mycket om kondition som styrka. Det är ett utmärkt sätt att träna på inför militär aktivitet, mycket bättre än traditionell styrketräning kombinerat med aerob träning. Det är inte en slump att det är så populärt bland militär och polis.

Iofs gäller samma fråga om det var styrka vilket för många tjänster är minst lika viktigt.

Det är inte min uppfattning alls. Vilka tjänster tänker du på då?

mellankrigarn
2009-07-13, 23:34
Men jag vill nog inte ha en stridande tjänst i värnplikten, strid kommer man ju få öva ändå i värnplikten känns det som. Dessutom: jag hatar, och jag menar verkligen hatar, vapenvård!!!!

Vilket vapen har de värnpliktiga nu? AK5 A eller? Har hört nåt om att AK5 C är på g, någon som vet?

Kan ju lova att du åker på att göra en massa vapenvård oavsett befattning, låg på Spaning och under GSUn räckte det med att man skött 30buller för att sedan behöva vårda i 5-6h tills klockan blev mellan 23-01 på natten och det var omöjligt att bli godkänd. Ungefär 65% av utbildning under GSUn kändes som det var någon form av vård.

Värnpliktiga har AK5A fortfarande eftersom det inte finns tillräckligt med lösskjutningsanordningar för Ceasar i dagsläget.

"Svina"