handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott vid löpning


Welli
2009-07-06, 18:06
Hej!

Sökte runt en massa men fann bara en tråd i ämnet (söker säkert som en kratta).

Det är så att min bror har börjat springa, runt 5 km åt gången och han undrar vilka tillskott som kan förbättra resultaten. Då jag är helt ute och cyklar när det gäller löpning vänder jag mig till er.

Såg att rage inte var någon höjdare iaf då folk har fått pump som snarare försämrar löppasset.

CVN
2009-07-06, 18:43
BCAA, Kreatin

Eddie Vedder
2009-07-06, 18:45
Att jogga 5 km är ingenting, finns ingen anledning att lägga till något extra tillskott för det. Blir det tal om tävling i 5000 meter är det ju en annan sak men en halvmils joggande är ju bara allmänt motionerande för vad som kan tänkas vara minimum för god hälsa i stort sett.

King Grub
2009-07-06, 18:47
Kreatin blir man tyngre av, och varje kilo man ökar i kroppsvikt försämrar resultaten. Kreatin har inget värde för distansidrottare.

malfunction
2009-07-06, 19:05
Jag har faktiskt aldrig kollat studier på beta-alanin själv men det verkar ju vara ganska passande för distansidrottare. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

CVN
2009-07-06, 19:12
Kreatin blir man tyngre av, och varje kilo man ökar i kroppsvikt försämrar resultaten. Kreatin har inget värde för distansidrottare.

Du har rätt om man pratar om långa distanser, men många friidrottare och fotbollsspelare tar kreatin.

Jag har faktiskt aldrig kollat studier på beta-alanin själv men det verkar ju vara ganska passande för distansidrottare. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Det är ju typ som kreatin.

King Grub
2009-07-06, 19:53
Du har rätt om man pratar om långa distanser, men många friidrottare och fotbollsspelare tar kreatin.

Jag har rätt oavsett distans längre än sprint. Trådstartaren nämner 5 km. Då har man ingen prestationsförbättrande effekt av kreatin. Tvärtom, om något.

-squat-
2009-07-06, 19:56
länken funkade inge vidare.

King Grub
2009-07-06, 19:58
Vilken länk?

-squat-
2009-07-06, 20:41
Vilken länk?

Denna:

http://www.nutrex.se/downloads/beta%20alanine_************.pdf

Welli
2009-07-06, 20:44
Att jogga 5 km är ingenting, finns ingen anledning att lägga till något extra tillskott för det. Blir det tal om tävling i 5000 meter är det ju en annan sak men en halvmils joggande är ju bara allmänt motionerande för vad som kan tänkas vara minimum för god hälsa i stort sett.

Han har tävlat, dock bara hunnit med en gång i år. Han är ute efter något prestationshöjande dels för träning men även för tävlingar. Han pratar om att köra en svensk klassiker nästa år sen vet jag inte om det blir fler lite mindre tävlingar i år. Observera att det inte handlar om någon elitidrottare utan mer en hobbylöpare som vill göra bra resultat.

Så om man nu tävlar i löpning, vad är alternativen då? Antar att det skiljer sig mellan 5km och de 30km som man springer i lidingöloppet. Tänkte samma angående kreatin pga att det binder vätska. Om jag inte missminner mig så skrev väl du Eddie i någon tråd att rage kunde vara bra om magen klarade det? Varpå någon skrev att pumpen kunde vara negativ. Hittar inte tråden.


BCAA skrev någon där uppe, hur påverkar det löpandet? BCAA är väl grenade aminosyror? Fungerar EAA på samma sätt isf?

Tack för svaren hittills.

Zorgus
2009-07-07, 19:32
Hittade en sammanfattning:

http://healthlibrary.epnet.com/GetContent.aspx?token=e0498803-7f62-4563-8d47-5fe33da65dd4&chunkiid=38221

Är själv löpare och tar lite extra B-vitaminer, magnesium samt Q10 regelbundet och tycker det funkar bra. Har testat BCAA, beta-alanin och kre-alkalyn, och kan inte direkt säga att någon av dem funkar bra på mig, varken vid längre långsam löpning eller vid intensiv intervallträning.

Torsk_ole
2009-07-07, 22:49
Koffein:D

CVN
2009-07-08, 08:25
Welli kommer inte ihåg hur det fungerade, vet bara att jag läst något i stil med "BCAA förbättrar löpningsprestationen" eller dylikt.