handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver är onödigt!


sOFFe
2003-08-19, 20:16
http://www.aftonbladet.se/vss/story/0,2789,4363,00.html

King Grub
2003-08-19, 20:24
Och det har de helt rätt i. Det förenklar, men är absolut inte nödvändigt, även om det är svårt att ersätta vasslet efter passet. Deras alternativ (juice?) ger jag dock inte mycket för.

Niclaaas
2003-08-19, 20:27
Aftonbladet
Ät det här i stället för dyra proteintillskott direkt efter träningen

blablabla

Varje förslag ger 100 gram kolhydrater och cirka 15 gram protein.


wow 15g protein efter träningen :thumbup:


klart man inte behöver proteintillskott men då ska man sköta kosten också. det förenklar och är billigt :cool:

Muaytudd
2003-08-19, 20:28
Originally posted by King Grub
Och det har de helt rätt i. Det förenklar, men är absolut inte nödvändigt, även om det är svårt att ersätta vasslet efter passet. Deras alternativ (juice?) ger jag dock inte mycket för.

är det så stor skillnad om man tar vassle istället för tex kasein i målet direkt efter träning (de med de sanbba kolisarna..)

King Grub
2003-08-19, 20:32
Originally posted by Muaytudd


är det så stor skillnad om man tar vassle istället för tex kasein i målet direkt efter träning (de med de sanbba kolisarna..)

Ja, det är stor skillnad. Vassle tas upp mycket, mycket snabbare. En kombination under timmen efter passet fungerar ypperligt, men enbart kasein, ett av de långsammare proteinerna, är nog långt ifrån optimalt. Då skulle du tjäna på att trycka i dig en burk tonfisk t ex istället.

Muaytudd
2003-08-19, 20:39
Originally posted by King Grub


Ja, det är stor skillnad. Vassle tas upp mycket, mycket snabbare. En kombination under timmen efter passet fungerar ypperligt, men enbart kasein, ett av de långsammare proteinerna, är nog långt ifrån optimalt.


Proteinfraktioner:
28% Alfa-kasein, 25% Beta-laktoglobulin, 13% Beta-kasein, 11% Glykomacropeptider, 8% Alfa-laktalbumin, 7% kappa-kasen, 2% immunoglobuliner, 2 gamma-kasein, 1% lactoferrin, 1% serumalbumin, 2% övriga..

51% kaseinprotein, 36%vassleisolat-protein, 13% vassleprotein


Funkar dessa siffror bra till målet efter träning?

(ledsen om jag har jobbiga frågor :em: )

King Grub
2003-08-19, 20:41
Ja, där var det inte bara långsamt protein. Snabbt protein är dessutom anabolt, långsamt är antikatabolt. Efter passet vill man åt den anabola effekten.

Andyh
2003-08-19, 20:42
om man blandar 30g vassle med 30g kasein, kommer då vasslet tas upp snabbt medans kaseinet under längre tid eller kommer kaseinet göra att vasslet tas upp långsammare

Muaytudd
2003-08-19, 20:43
Originally posted by King Grub
Ja, där var det inte bara långsamt protein. Snabbt protein är dessutom anabolt, långsamt är antikatabolt. Efter passet vill man åt den anabola effekten.

tack för infot :)

Munter
2003-08-19, 20:51
Fan vad jag är less på allt snack om protein och den ENORMA skillnaden på upptagningstiden. Inget illa menat mot dig King Grub förstås, jag är bara mycket nyfiken på om någon övht har hört några (ungefärliga) siffror ang. nedbrytnings- och absorbtionstider. Själv har man under många år testat med både kött, vassle, kasein, ägg och blah blah efter passen och inte har jag fått några aha-upplevelser med någon av dem, utan en ganska jämn utvecklingskurva. Nu pratar vi om en period på kanske 5-6 år med konsekvent och "jämn" träning, d.v.s då man kommit förbi de första lätta åren.

Feed me!

sOFFe
2003-08-19, 20:58
Nu har jag både Protec+ från EISELT och Whey-80 från "Top Of The Line".
Vilket av dessa ska jag ta, efter träningen, på morgonen, på kvällen, och som mellanmål, för att maximera upptaget och få ut mesta möjliga av dessa olika proteiner?:eating:

Kurtfield
2003-08-19, 20:58
är det inte lättare att bara ta en skoppa protein än att köra aftonbladets förslag;

2 bananer, 2 glas apelsinjuice, 3 dl lättmjölk 4 dl lättfruktyoghurt,1 dl russin 3 glas apelsinjuice, 4 skivor vitt formbröd, 4 skivor ost, 2 msk marmelad 5 dl lättfruktyoghurt, 5 dl sportdryck

Grahn
2003-08-19, 20:58
whey, morgon och efter träning
protec, mellanmål och kvällsmål

William
2003-08-19, 20:59
Jag håller i stort med dig Munter, det är oftast inte så stor skillnad på de olika proteinerna. I mitt tycke är oftast mängden mycket viktigare än typen av protein. Egentligen tvivlar jag en aning på hur stor den egentliga anabola effekten av vassle är gentemot kassein och vanlig mat. Studierna som finns har jag för mig att man har utfört på folk som sovit i dygt 8-10 timmar och sen fått inta antingen vassle eller kassein. Jag är dock inte helt säker.

I min åsikt så kan man utforma studier nästan hur som helst för att åstadkomma ett önskat resultat. Dagens totala proteinintag tror jag är viktigare än ngt enstaka intag under dagen, även om det skulle vara direkt efter träningen.
Kan tyvärr inte ge dig någre konkreta siffror men det är vad jag personligen tror.

mvh William

sOFFe
2003-08-19, 20:59
Tack för det snabba svaret!
:thumbup:

Örjan
2003-08-19, 22:23
>Kurtan: det du räknar upp är flera olika förslag. Kolla artikeln igen och notera punkterna. Jag håller med dig iallafall, men vi behöver ju inte överdriva.

>Grub eller annan med utbildning inom kost: Rätt ofta stöter man på uppgifter om hur mycket protein man som idrottare bör dra i sig, och ofta rekommenderas ett lägre intag än 2g/kg. Det påpekas också att de 2g/kg är en gissning. Stötte du på några andra teorier/tester under utbildningen? Hur pass "säker" är du på att 2g/kg är det bästa? Finns ju en risk att man någon dag kommer att skratta åt oss som tror på den mängden, och jag undrar hur stor du uppskattar den risken vara?

>Munter: Intressanta erfarenheter du framlägger!

michael
2003-08-19, 23:10
Är väl lite beroende på målsättningen med träningen.
Att bli så stor som möjligt ska man äta mycket protein punkt jävla slut.

Tränar du långdistanslöpning är inte protein så viktigt, men däremot ska du ha ett mycket högre tillskott av kolhydrater.

Grahn
2003-08-20, 07:16
Onödigt...tja sköter man kosten perfekt så är säkert vinsten av pulver liten...slarvar man lite så blir nog vinsten större.

King Grub
2003-08-20, 10:02
Originally posted by Örjan

>Grub eller annan med utbildning inom kost: Rätt ofta stöter man på uppgifter om hur mycket protein man som idrottare bör dra i sig, och ofta rekommenderas ett lägre intag än 2g/kg. Det påpekas också att de 2g/kg är en gissning. Stötte du på några andra teorier/tester under utbildningen? Hur pass "säker" är du på att 2g/kg är det bästa? Finns ju en risk att man någon dag kommer att skratta åt oss som tror på den mängden, och jag undrar hur stor du uppskattar den risken vara?

Det är stora skillnader på att leva och må bra och att optimera muskeltillväxten. Det behövs inte mycket protein för det första alternativet, men för det andra har det gjorts rätt många studier som tyder på att det rekommenderade dagsintaget är för lågt för att prestera maximalt.

Clin Sports Med. 1999 Jul;18(3):499-511, vi. Related Articles, Links


Role of protein in exercise.

Rankin JW.

Department of Human Nutrition, Foods, and Exercise, Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, USA.

Most research confirms that the body's increased use of protein, as a "fuel" and for repair, increases with aerobic exercise, especially during high intensity and long duration activity. Protein intake higher than the United States Food and Drug Administration's Recommended Dietary Allowance (RDA), with additional energy and resistance training, results in optimal protein status for participants in strength training. Although many active individuals interpret this research to mean that they need to consume extra protein foods or supplements to perform optimally, most people in the United States already consume protein at a level well above the RDA. Physicians should be aware that low energy consuming individuals (e.g., women, those dieting for weight loss, the elderly) may be at risk for low protein intake, and thus protein status, if they are active.

EiseltUK
2003-08-20, 15:53
Originally posted by Munter
Fan vad jag är less på allt snack om protein och den ENORMA skillnaden på upptagningstiden. Inget illa menat mot dig King Grub förstås, jag är bara mycket nyfiken på om någon övht har hört några (ungefärliga) siffror ang. nedbrytnings- och absorbtionstider. Själv har man under många år testat med både kött, vassle, kasein, ägg och blah blah efter passen och inte har jag fått några aha-upplevelser med någon av dem, utan en ganska jämn utvecklingskurva. Nu pratar vi om en period på kanske 5-6 år med konsekvent och "jämn" träning, d.v.s då man kommit förbi de första lätta åren.

Feed me!

Många tränande tenderar att fokusera för mycket på små detaljer istället för helheten. Viktigast är givetvis att du får i dig tillräckligt med protein utspritt under dagen. När du väl fått ordning på det kan du kolla in vilken typ av protein du tar vi olika tillfällen. Jag tror inte att skillnaden blir extremt stor bara för att man "timar" rätt, men om det skadar nog inte och dessutom är det en viktigt motivationsfaktor för träningen.

/ Henrik

Ozz
2003-08-20, 23:47
Finns det någon undersökning som säger att 30g vassle är mer anabolt än 30g kasein?
Visst, 30g vassle tas upp snabbare och kan ge en kort anabol topp men personligen tror jag det blir samma sak med 30g långsamt utsöndrande kasein. Alltså att det totala anabola effekten blir lika stor fast uttdragen under en längre tid.
Är nog den totala mängden protein (och dess kvalitet såklart)
som är viktigt. Det tror jag i alla fall :)

Munter
2003-08-21, 00:09
Originally posted by EiseltUK


Många tränande tenderar att fokusera för mycket på små detaljer istället för helheten. Viktigast är givetvis att du får i dig tillräckligt med protein utspritt under dagen. När du väl fått ordning på det kan du kolla in vilken typ av protein du tar vi olika tillfällen. Jag tror inte att skillnaden blir extremt stor bara för att man "timar" rätt, men om det skadar nog inte och dessutom är det en viktigt motivationsfaktor för träningen.

/ Henrik Ja, motivationen håller jag definitivt med om. Tycker bara det är så otroligt oväsentligt om folk äter ett sorts protein eller ett annat eller, gud förbjude, kött och fisk då det uppenbarligen rör sig om skillnader som man inte kan mäta, om det ens finns några skillnader. De som inte testat sig fram under många år sväljer det vanliga svaret att man ska krubba ett visst protein vid en viss tidpunkt och tror att inget annat "fungerar"... jag ser ju exempel på detta var eviga dag här på forumet, och tycker det är lite synd. Det är mest därför jag lägger mig i, tycker det hela är rätt festligt, tragiskt eller vad man ska kalla det.

Sedan herr Eiselt, kan du inte ge mig de ungefärliga siffrorna jag bad om i min förra post ? Du om någon måste väl ha läst mycket om detta, och jag har alltid velat veta!

/fidde

Grahn
2003-08-21, 07:03
Munter, folk tenderar att fokusera aldelens förmkt på detaljer i detta som i allt annat tyvärr. Att göra ngn liten del av kosten "perfekt" ger ju mycket mindre resultat än att se över helheten så att den är i tipptopp.

Personligen tycker jag pulver efter träning är bra men det är tråkigt att så många fokuserar bara på detta utan att fixa resten av dygnet.