handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan skivstänger.


- Kreh
2009-07-06, 15:20
När jag tränar i vanliga fall kör jag med en Eleiko-stång.

Nu tränar jag inte på mitt vanliga gym och kör med en casall-stång. Skulle köra push press igår och höll på att tappa balansen med stången. Vet inte riktigt vad det är som är konstigt men något är det. Samma när jag körde bänk senare.

Vad är skillnaden på typ Eleiko-stänger och en casall?

King Grub
2009-07-06, 15:32
Eleiko är rätt exakt vägd och kalibrerad, vilket inte Casall är.

petersson
2009-07-06, 16:11
eleikostången kanske har bättre lager så att vikterna lättare kan rulla

Jorgen
2009-07-06, 16:30
eleikostången kanske har bättre lager så att vikterna lättare kan rulla

Du kan nog plocka bort ordet kanske i den meningen. Eliko har bättre lager än en Casallstång. :)

Arne Persson
2009-07-06, 16:46
eleikostången kanske har bättre lager så att vikterna lättare kan rulla

Gäller dock inte styrkelyftstången som har oljebronslager för att just INTE rotera för lätt. OL stången är det däremot tvärt emot med, den rullar extremt lätt. Sedan kan man nog säga att det dessutom är en "viss" skillnad på stålkvaliteten... Eleikostången är nog aaaaaningen bättre här...:)

petersson
2009-07-06, 16:51
Gäller dock inte styrkelyftstången som har oljebronslager för att just INTE rotera för lätt. OL stången är det däremot tvärt emot med, den rullar extremt lätt. Sedan kan man nog säga att det dessutom är en "viss" skillnad på stålkvaliteten... Eleikostången är nog aaaaaningen bättre här...:)

Okej. Det har jag märkt. Man kan ju ställa sig på en styrkelyftsstång som ligger på golvet lastad med vikter.. Om man gör det på en tyngdlyftarstång så kan det gå illa :D

Vilken av eleikos stänger är vanligast att "gym" köper in? Atletklubbar brukar ju ha båda sorterna såklart.

Honken
2009-07-06, 17:17
Eleikos tynglyftarstänger är magiska, snurra på en kaka och den rullar i minuter.

Arne Persson
2009-07-06, 17:21
Okej. Det har jag märkt. Man kan ju ställa sig på en styrkelyftsstång som ligger på golvet lastad med vikter.. Om man gör det på en tyngdlyftarstång så kan det gå illa :D

Vilken av eleikos stänger är vanligast att "gym" köper in? Atletklubbar brukar ju ha båda sorterna såklart.

Dom flesta gymen köper den utmärkta men något billigare "gym eller övningsstången". Även här är dock kvaliteten och hållbarheten några ljuseoner före dom där i jmf billigare skräpstängerna.

Spiffy
2009-07-06, 17:24
Dom flesta gymen köper den utmärkta men något billigare "gym eller övningsstången". Även här är dock kvaliteten och hållbarheten några ljuseoner före dom där i jmf billigare skräpstängerna.

Vad kostar en sådan där "gym övningsstång"?

petersson
2009-07-06, 20:27
Dom flesta gymen köper den utmärkta men något billigare "gym eller övningsstången". Även här är dock kvaliteten och hållbarheten några ljuseoner före dom där i jmf billigare skräpstängerna.

Okej :)

kjell33
2009-07-06, 20:52
Du kan få en skaplig internationell stång för 1500:- att jämföra med eleiko för 7-8000:-

Arne Persson
2009-07-06, 22:57
Du kan få en skaplig internationell stång för 1500:- att jämföra med eleiko för 7-8000:-

Du kommer troligen att slita ut billiga stänger för ett högre pris än vad en Eleiko-stång kostar och håller

- Kreh
2009-07-07, 15:36
Man tackar för svaren.

mikaelj
2011-05-25, 09:25
Du kommer troligen att slita ut billiga stänger för ett högre pris än vad en Eleiko-stång kostar och håller

Jag kollar runt efter skivstänger: den billiga kostar 1100, den lite dyrare kostar 2500 och Eleikostänger 5-7000 beroende på om det är tränings- eller tävlingsstång. Det är en stor skillnad i pris.

Vad innebär "slita ut"? Vad är det man bör vara extra noga med när man skall skaffa en stång? Det framgår inte här i tråden.

robbob
2011-05-25, 11:19
Jag kollar runt efter skivstänger: den billiga kostar 1100, den lite dyrare kostar 2500 och Eleikostänger 5-7000 beroende på om det är tränings- eller tävlingsstång. Det är en stor skillnad i pris.

Vad innebär "slita ut"? Vad är det man bör vara extra noga med när man skall skaffa en stång? Det framgår inte här i tråden.

Mycket intressant fråga! För en hemmatränare som ännu är svag, finns det då någon mening i en superstång? På gymmet borde de slitas 100-tals gåner fortare. Men märks det? Behöver gym kassera stänger och i såfall varför?

tntballe
2011-05-25, 11:38
Mycket intressant fråga! För en hemmatränare som ännu är svag, finns det då någon mening i en superstång? På gymmet borde de slitas 100-tals gåner fortare. Men märks det? Behöver gym kassera stänger och i såfall varför?

Jag köpte min stång av ett gym som skulle skaffa nya stänger. En stång i mellansegmentet som dom haft i x antal år. Jag behövde smörja lagrena för att få bra snurr igen men annars är jag nöjd. Inte lika bra snurr som en ny OL-stång men jag klarar att amatörlyfta utan att tänka på det. Lettringen är fortfarande bra och jag tvivlar på att det kommer ändras på några år.

hugok
2011-05-25, 11:51
Du kommer troligen att slita ut billiga stänger för ett högre pris än vad en Eleiko-stång kostar och håller

+1
Min stång för 1000:- Gick sönder efter knappt ett år med i princip bara bänk och böj.

espeto
2011-05-25, 11:58
På mitt gym har vi både Eleiko och något annat märke.
Skillnaden jag märkt är att Eleikostången är lite smalare.
Jag tycker att den är lättare att hålla i..

don ramon
2011-05-25, 11:59
Rippetoe har en informationsvideo om begagnade skivstänger på startingstrength.com

Han pratar om både det ena och det andra som man ska tänka på när man köper begagnat.

tntballe
2011-05-25, 11:59
+1
Min stång för 1000:- Gick sönder efter knappt ett år med i princip bara bänk och böj.

Hur gick den sönder och vad var det för stång?

Ungrim
2011-05-25, 12:04
qHqgJaAtUEU

Hoppa till 0:36sec

1500kg tryck. Undra hur det skulle sett ut med en 1000kr stång.

mattilainen
2011-05-25, 12:33
qHqgJaAtUEU

Hoppa till 0:36sec

1500kg tryck. Undra hur det skulle sett ut med en 1000kr stång.

Så sjukt imponerande!

Ponitus
2011-05-25, 12:49
qHqgJaAtUEU

Hoppa till 0:36sec

1500kg tryck. Undra hur det skulle sett ut med en 1000kr stång.

Eleikostänger alltså. <3

don ramon
2011-05-25, 14:07
Handlar mest om hur man kollar om stången är rak. Men han tar även upp lite andra grejer. t ex en böjd Eleiko-stång.

Video (http://vimeo.com/22156830)

kettlebellGuden
2011-05-25, 14:11
Mycket intressant fråga! För en hemmatränare som ännu är svag, finns det då någon mening i en superstång? På gymmet borde de slitas 100-tals gåner fortare. Men märks det? Behöver gym kassera stänger och i såfall varför?

Vad jag har sett ske är en stång på ett lokalt gym som blev helt jäkla böjd efter ett drag på någonstans runt 250kg. Hela stången är helt jäkla sne (och snåla som de är så byter de inte ut den).

Fartman
2011-05-25, 17:25
Finns viss risk att casallstången är böjd också, kommer ihåg dom gamla casallstängerna som iksu hade.. Minst en var böjd, sjukt obehagligt när jag upptäckte det (den vobblade till när jag lyfte ut den från racken fullastad på nacken).

hugok
2011-05-25, 21:19
Hur gick den sönder och vad var det för stång?

Det var den ringen eller vad man ska kalla det som ser till att vikterna inte åker in mot en så att säga som lossnade. Den var fastskruvad som en mutter på några gängor, men gängorna blev ogängade så att säga så den gled fram och tillbaks. Ingen aning om vad det är för märke men en internationell 20kg stång för 1000:-.

Rickard
2011-05-25, 21:31
Sedan så erbjuder ju Eleiko den servicen att om man nu skulle lyckas börja sin Eleiko-stång att rikta den.

Fernicus
2011-05-26, 00:52
På Atletklubben här i Arvika är det Eleikostänger som gäller, skulle aldrig vilja träna med något annat. Har provtränat på "det andra gymmet" (vill inte svartmåla någon) några gånger nu, där de har nåra random skitstänger, och aldrig mer säger jag. Dom känns lite tjockare, usel lättring och mitt spider sense tinglar när jag tar i dem :/

Dennis93
2011-05-26, 10:04
Mycket intressant fråga! För en hemmatränare som ännu är svag, finns det då någon mening i en superstång? På gymmet borde de slitas 100-tals gåner fortare. Men märks det? Behöver gym kassera stänger och i såfall varför?

Där jag går på gym kastar de nog stänger lite då och då... Vet inte vad det är för märke. Böjda blir de inte sätt tunga mark dragits med dem men det är typ kullagrena som lossnar och glider runt på "grepp" delen av stången.

Arne Persson
2011-05-26, 10:29
För ett antal år sedan sålde jeg motvilligt en billig kinastång till ett gym. Dom fick den superbilligt ca 700-800 kr. När dåvarande ägaren byggaren Rickard Larsson skulle "inviga" stången med ett knäböjpass så hände det lite lustigheter med stången. Han började värma med lätta vikter och ökade på hela tiden. Det var tänkt att själva träningen skulle börja vid 200 kg. Redan vid 160 kg när han hakat av stången i Powerracket och backat bak till utgångsläget ser jag hur stången börjar böja sig mer och mer. Innan han börjar köra sina knäböj så får han "rusa" tillbaks och haka på stången igen. Stången var extremt kraftigt böjd och hade troligen knäckts, med risk för svåra skador som följd, om han försökt börjat träna med den.
Ibland bedrar snålheten visheten.
Stången blev permanent kasserad ev en viss anledning.

robbob
2011-05-26, 11:59
För ett antal år sedan sålde jeg motvilligt en billig kinastång till ett gym. Dom fick den superbilligt ca 700-800 kr. När dåvarande ägaren byggaren Rickard Larsson skulle "inviga" stången med ett knäböjpass så hände det lite lustigheter med stången. Han började värma med lätta vikter och ökade på hela tiden. Det var tänkt att själva träningen skulle börja vid 200 kg. Redan vid 160 kg när han hakat av stången i Powerracket och backat bak till utgångsläget ser jag hur stången börjar böja sig mer och mer. Innan han börjar köra sina knäböj så får han "rusa" tillbaks och haka på stången igen. Stången var extremt kraftigt böjd och hade troligen knäckts, med risk för svåra skador som följd, om han försökt börjat träna med den.
Ibland bedrar snålheten visheten.
Stången blev permanent kasserad ev en viss anledning.

Får jag fråga dig vad du rekommenderar till en som tränar hemma. Mitt mål i marklyft på mellan långsikt är att uppnå 2*kroppsvikt. Jag väger ca 84kg så mellan 160-170kg. På längre sikt vill jag nå längre, men det är ännu hypotetiskt(kanske 3*kv...). Så behöver jag en eleiko? Om jag köper en sämre stång, riskerar jag då att skada mig och den? Är verkligen alla andra märken så mycket sämre?

Jag är bara lite misstänksam för ofta brukar märkesfixering leda till overkill. Men jag litar på era erfarenheter, jag måste bara fråga.

Arne Persson
2011-05-26, 13:56
Får jag fråga dig vad du rekommenderar till en som tränar hemma. Mitt mål i marklyft på mellan långsikt är att uppnå 2*kroppsvikt. Jag väger ca 84kg så mellan 160-170kg. På längre sikt vill jag nå längre, men det är ännu hypotetiskt(kanske 3*kv...). Så behöver jag en eleiko? Om jag köper en sämre stång, riskerar jag då att skada mig och den? Är verkligen alla andra märken så mycket sämre?

Jag är bara lite misstänksam för ofta brukar märkesfixering leda till overkill. Men jag litar på era erfarenheter, jag måste bara fråga.

Du kan lätt köpa en sk "elitstång" från Kina. Dom brukar uppges att klara mellan 680 -720 kg.

mikaelj
2011-05-26, 14:07
Du kan lätt köpa en sk "elitstång" från Kina. Dom brukar uppges att klara mellan 680 -720 kg.

Vad är din erfarenhet av såna stänger? Hur mycket vikt håller de faktiskt för och hur snabbt slits lagren?