handdator

Visa fullständig version : Stel i högra benet


knubbsson
2009-07-06, 09:30
Tja, jag har en stelhet i mitt högra ben på quadricep som känns ungeför som träningsvärk som jag har ständigt. det försvinner om jag stretchar lite eller cärmer upp muskeln.

Kan det bero på att jag har stretchat för lite satt den har dragit ihop sig så mycket att det känns som ständig träningsverk?

Martin Löwgren
2009-07-06, 19:53
Kan vara en gammal bristning som kroppen lagat med bindväv.

Mvh

Anders Dybdahl
2009-07-06, 20:24
En retning av femoralis nerven kan ge liknande besvär / symptom. Mer information om dina besvär, uppkomst etc. kan kanske ge några flera ledtrådar.

Martin Löwgren
2009-07-06, 20:33
En retning av femoralis nerven kan ge liknande besvär / symptom. Mer information om dina besvär, uppkomst etc. kan kanske ge några flera ledtrådar.

Varför skulle en nervpåverkan kännas bättre om man stretchar (förlänger nervev och muskeln) eller värmer upp den?

Mvh

knubbsson
2009-07-06, 21:13
Om det nu är en "bindvävslagning" är det nåt som jag kommer ha och få anpassa mig efter när jag tränar? kommer det bli värre? Finns det nåt jag kan göra för att bli av med det? :)

Anders Dybdahl
2009-07-06, 22:01
Varför skulle en nervpåverkan kännas bättre om man stretchar (förlänger nervev och muskeln) eller värmer upp den?

Mvh

Aktiv uppvärmning kan leda till ökad cirkulation till nerven.

Stretching ger en ökad tolerans för stretch känslan/smärtan centralt. Om personen ifråga inte har utvecklat central sensitisering.

Stretching av nerv (tensioner) ger ökad intraneuralt tryck som kan "pressa" bort ödem/svullnad/irriterande substanser.

"Ständigt träningsvärk", är det värk i vila?
Tidigare skador / sträckningar / trauma framsida lår?

knubbsson
2009-07-06, 22:12
inga skador elelr några konstigheter alls. jag känner bara av den här stelheten när jag böjer på mig neråt eller stretchar ut framsida lår

Martin Löwgren
2009-07-07, 08:12
Aktiv uppvärmning kan leda till ökad cirkulation till nerven.

Stretching ger en ökad tolerans för stretch känslan/smärtan centralt. Om personen ifråga inte har utvecklat central sensitisering.

Stretching av nerv (tensioner) ger ökad intraneuralt tryck som kan "pressa" bort ödem/svullnad/irriterande substanser.

"Ständigt träningsvärk", är det värk i vila?
Tidigare skador / sträckningar / trauma framsida lår?Måste ju vara skillnad på om nerven ligger under tryck eller om det är en nervskada?

Anders Dybdahl
2009-07-07, 10:46
Måste ju vara skillnad på om nerven ligger under tryck eller om det är en nervskada?

Ja, och beroende på nervens "retbarhet", hur bra den klarar av normala rörelser/påfrästningar som glidning, tryck, sträck.