handdator

Visa fullständig version : Dricker ni mjölk...


Modde
2009-07-06, 08:46
...för att få i er mer protein vi era måltider?

Jag sitter och knåpar på en veckomatsedel och inser att ska jag komma upp i den kalorimängd jag vill men fortfarande få ca 30% av kalorierna från protein så behöver jag äta avservärt mycket mer kyckling, lax, kött osv...

Det är väl inga problem i sig det är bara det att jag vill försöka hålla nere kostnaden då det är fler i familjen. Mjölk känns som ett relativt billigt allternativ.
(200g mjölk ger närmare 7g protein).

Emil_Larsson
2009-07-06, 08:49
Dricker mjölk för att det är gott, men sen innehåller det ju en del protein med så det är ju bara att tacka och bocka. 1 liter mjölk om dagen blir det minst, och som du säger är det en billig fin dryck! (inte lättmjölk dock, den smakar ingenting.) :thumbup:

JoeyP
2009-07-06, 08:50
Mjölk är bra grejor jag dricker mkt mjölk.

Tonfisk är billigt och bra med tkr jag. Dock rek dem bara 0,5l mjölk om dagen och 2-3burkar tonfisk i veckan tror jag.

firarjulen
2009-07-06, 08:50
mjölk är livet =)

Christyle
2009-07-06, 09:07
Mjölk är det bästa som går att dricka

Trance
2009-07-06, 09:12
Äter du proteinpulver? Det är ett ganska billigt sätt att öka på proteinmängden.

robber
2009-07-06, 09:13
Fil-mjölk kör jag ibland! Dock i pytte doser.

/R

Modde
2009-07-06, 09:25
Äter du proteinpulver? Det är ett ganska billigt sätt att öka på proteinmängden.

Både ja och nej skulle jag svara. Nu har jag inte tränat på typ 2 månader, fick precis en son, men tidigare så tog jag en på morgonen och en på kvällen.

Nu fungerar nästan inget utan rutiner, därav veckomatsedeln. När jag ändå kan ta mig tid att ta fram en bra fungerande rutin så ska jag försöka få kosten så optimal som möjligt. Men antagligen så kommer jag få ta proteindrinkar i samband med träningen åtminstone.

King Grub
2009-07-06, 09:29
Nej, jag dricker inte mjölk mer än en jag har på gröten när jag äter gröt (vilket inte är så ofta det heller). Men jag äter desto mer keso och glass.

WorkOutBuddy
2009-07-06, 11:05
Själv så dricker jag inte mjölk längre, men jag drack omkring 1 liter varje dag för ett tag sedan.

young_george
2009-07-06, 11:07
2-3 liter minimjölk om dagen. Godaste som finns

Kischen
2009-07-06, 11:09
Om jag vid dagens slut har plats i min kcal-budget så blandar jag gärna mitt kasein med mjölk.

noisemore
2009-07-06, 11:26
Det brukar bli ca 1 liter mjölk om dagen för min del. Dricker mjölk till det mesta.

Fredrik_S
2009-07-06, 11:45
Går i perioder... senaste veckorna har det nog blivit en liter till nattmålet(som brukar vara ca 200-250 gram mazariner bullar kakor eller liknande, man måste ju stå sig tills man vaknar ;) ).

Eddie Vedder
2009-07-06, 11:46
Stora mängder yoghurt och en hel del ost. Yoghurt är nog 3-4 liter i veckan.

På den absolut senaste tiden har jag dock börjat käka mannagrynspudding efter träning så nu har det faktiskt blivit lite mjölk. Men det är som sagt den senaste tiden, typ en vecka tillbaka, och jag har aldrig haft mjölk hemma regelbundet sedan jag flyttade hemifrån.

Yoghurt och fil av alla de slag slår mjölk med hästlängder tycker jag.*drool*

hendrong
2009-07-06, 11:48
Dricker mjölk som en kalv, men det är mest för smakens skull. Sällan något smakar så gott och samtidigt är så nyttigt.

Onigiri
2009-07-06, 11:54
Stora mängder yoghurt och en hel del ost. Yoghurt är nog 3-4 liter i veckan.
Nu är vi där igen...

Du äter gröt för flera familjer, ägg för ett stridskompani och nästan en dunk yoghurt i veckan. Hur får det plats? *popcorn*

Eddie Vedder
2009-07-06, 12:00
Nu är vi där igen...

Du äter gröt för flera familjer, ägg för ett stridskompani och nästan en dunk yoghurt i veckan. Hur får det plats? *popcorn*

Lägg till typ 2kg grönsaker om dagen och ofta potatis á 500-600 gram per portion.:D Har ingen botten helt enkelt, i alla fall inte sålänge jag baserar kosten på så kolhydratrik mat. Går ju inte att bli mätt på.

Men någon lågkolhydratkost orkar jag inte börja med av ren lathet.

Cerberus
2009-07-06, 12:09
i princip aldrig, händer väl. Får mitt kalcium via proteinpulver och grönsaker.

eller jo ja äter mycket yoghurt(mini), blir ofta några liter i veckan iaf.

BB1942
2009-07-06, 12:15
4dl till fruktost sedan ngt glas till varje måltid mer eller mindre

spoonchest
2009-07-06, 12:32
Dricker en hel del. Gratis är gott.

kalajset
2009-07-06, 12:33
Har nyligen ökat mitt mjölkdrickande till ca en liter per dag. Brukar blanda det med proteinpulver, både efter träning och som mellanmål. (Har det även ofta till gröt, och vissa vanliga måltider). Dricker det för att det är gott, för att få i mig första klassens protein, samt för att det är näringsrikt. Att det ev. kan vara "farligt" med mjölkkonsumtion av detta slag tar jag ganska lätt på. Ett i övrigt aktivt liv, med, förhoppnigsvis, en lagom mängd av vitaminer och antioxidanter väger nog upp en hel del.

BrorDuktig
2009-07-06, 12:41
Kunde dricka hur mycket mjölk som helst när man var i tonåren, tycker att smaken blir värre för varje år som går. Kanske är bara jag men ju längre tid som går mellan mjölkintaget, desto sämre tycker jag det smakar. Dricker alltid vatten till måltiderna, mjölk gör bara att man känner sig äcklig, med allt slem som bildas x.x

Alfred Nobel
2009-07-06, 13:05
Tycker inte om mjölk, grädde eller smör förutom i matlagning. Har försökt dricka mjölk men klarar bara inte av smaken. Samma gäller vispgrädde och smör, har försökt äta gräddtårta i alla mina dar (som liten var det jobbigt på kalas) men det kommer upp lika snabbt som det gick ner.

Men mjölk till proteinpulver, oboy och i matlagning is the shit :thumbup:

forslund
2009-07-06, 13:28
Dricker aldrig.
Har dock 1dl till gröten varje morgon, men äter en hel del yoghurt. Helt enkelt för att jag tycker vatten är godare till maten, yoghurt är godare när jag vill ha något mer "bastant".
Till matlagning används det rätt ofta.

mattilainen
2009-07-06, 13:29
Jag dricker nu för tiden nästan ingen mjölk alls. Jag gör inte detta då jag lägger de kalorierna på annat istället.

machine gun
2009-07-06, 13:49
Yoghurt och fil av alla de slag slår mjölk med hästlängder tycker jag.

+1

Äter iofs inte så mkt av det heller, kanske 1 liter per vecka i snitt. Mjölk har jag bara till gröten eller om jag får för mig att äta flingor. Äter däremot en del ost.

Kappman
2009-07-06, 13:53
Nej,
är mjölkallergiker :cryout:

-Englund
2009-07-06, 15:08
Känns som jag baserar mitt födointag på Mjölk, eftersom jag dricker det och har druckit det hela mitt liv varje dag med oftast runt 5 timmar mellan varje intag. Blir väl en liter om dagen ungefär

frambogir
2009-07-06, 15:17
Jag dricker massa mjölk, men inte för att öka proteinintaget, det är helt enkelt bland det godaste jag vet!

Cohen
2009-07-06, 15:24
Dricker aldrig mjölk längre. Som liten var det standard med mellanmjölk till maten, både hemma och i skolan. Men med åren har det blivit mindre och mindre. Undantaget är väl om man äter blodpudding (vilket i och för sig inte händer speciellt ofta), då kan ett glas kall mjölk vara gott.

Är inget större fan av grädde heller. Har aldrig gillat gräddtårta eller gräddiga bakelser. Yoghurt är däremot gott.

Peter Hansen
2009-07-06, 15:33
Ibland, typ 1/10 ggr, äter jag musli istället för gröt. Jag brukar då ta en halv burk kvarg från LIDL, en halv burk ger ca 30g protte och kostar ca 5,50kr, och blanda den med en liten mängd mjölk för att få en nice fil. filen kommer då innehålla ca 37g protte! det tillsammans med musli samt ett par löskockta ägg borde väl vara en godkänd mängd protein vid frullen? =)

Scratch89
2009-07-06, 15:44
Nej, jag dricker inte mjölk mer än en jag har på gröten när jag äter gröt (vilket inte är så ofta det heller). Men jag äter desto mer keso och glass.

Har du dragit ner på oboyen?

Wiken
2009-07-06, 15:49
Nepp. Intolerant.

hilfebre
2009-07-06, 16:06
mjölk dricker iallafall jag för att det är gott, proteinet är en bonus :thumbup:

Danneskjöld
2009-07-06, 16:55
Tror jag har köpt mjölk två gånger sen jag flyttade hemifrån för tre år sedan...

Hermit
2009-07-06, 19:44
Blir nog en 2 liter mjölk om dagen, röd standardmjölk (3% fett).

Tycker det är gott och ett enkelt sätt att få i sig lite extra kalorier.

rbn
2009-07-06, 20:06
Ett glas gammaldags mjölk i gröten varannan dag ungefär.

Liven
2009-07-06, 23:32
Blir alltid ett glas direkt efter träningen för att få i mig lite aminosyror innan jag lagar maten.
Brukar ta ett till varje måltid samt till frukost, ytterst lite till frukost dock, bara nån matsked till gröten.

Det är ju så gott också. :)

ceejay
2009-07-06, 23:40
Brukar dricka några gånger under dagen, utöver det dricker jag 1 liter mjölk i samband med gainern efter träning

Mr.Sarkastisk
2009-07-07, 00:30
Jag dricker mjölk i princip varje dag. Mjölk är ju näst intill oumbärligt!

Zetor99
2009-07-07, 04:08
Dricker väl en till två liter mjölk (1 eller 1,5 % fett beroende på pris och datum) per dag mest för att få ner all fast föda samt för de extra kalorierna, proteinet är mer av en bonus. Att det är gott och avsvalkande skadar ju inte heller.

Dessutom brukar det lätt bli 0,5 till 1 kg yoghurt i dagen, och ungefär en liter glass i veckan. :)

Guddi
2009-07-07, 08:49
Jag dricker nog en 10 liter i veckan ungefär. Sen kanske 3 liter filmjölk, 500 g keso och lite ost...

borde nog dra ner på det lite, men det är såå gott :)

Hejnomax
2009-07-07, 15:09
14 liter i veckan, standardmjölk. Medvetet val, gott om protte och kalorier.

stevebc
2009-07-07, 15:43
Ja, det gör jag ofta. Proteinerna i mjölk kompletterar andra protein mycket bra, särskilt från sädesslag samt att måltiden, om den inte redan innehåller en mejeriprodukt, blir mer komplett med näringsämnen.

vicarious
2009-07-07, 17:33
Mjölk är så gott, och passar i alla tillfällen.. Det blir minst en halvliter om dagen. *drool*

Demoneyes
2009-07-07, 17:39
1-/dagen

Är det inte farligt att dricka så mkt mjölk som en del av oss gör? Och om det är farligt VAD är det då som är farligt med det och hur mycket måste man dricka för att det ska bli farligt?

machine gun
2009-07-07, 17:49
1-/dagen

Är det inte farligt att dricka så mkt mjölk som en del av oss gör? Och om det är farligt VAD är det då som är farligt med det och hur mycket måste man dricka för att det ska bli farligt?

Höga intag av kalcium har satts i samband med en ökad risk för prostatacancer.

Demoneyes
2009-07-07, 17:58
Höga intag av kalcium har satts i samband med en ökad risk för prostatacancer.

I vilka mängder intag talar vi om då (liter/veckan)

Insulinus
2009-07-07, 18:27
Ja!

Eddie Vedder
2009-07-07, 18:49
Är det inte farligt att dricka så mkt mjölk som en del av oss gör? Och om det är farligt VAD är det då som är farligt med det och hur mycket måste man dricka för att det ska bli farligt?

Sambandet mellan mjölkintag och diabetes och den redan nämnda prostatacancern. Likaså bröstcancer till viss del. Kalcium som bov i prostatacancerfallet diskuteras men är inte klarlagd, hormonet IGF-1 tros kunna ligga bakom också. Sålänge fettreducerade mjölkprodukter är A-vitaminberikade finns ju en risk att högt intag av mjölkprodukter innebär för höga intag av A-vitamin dessutom.

Demoneyes
2009-07-08, 09:45
Sambandet mellan mjölkintag och diabetes och den redan nämnda prostatacancern. Likaså bröstcancer till viss del. Kalcium som bov i prostatacancerfallet diskuteras men är inte klarlagd, hormonet IGF-1 tros kunna ligga bakom också. Sålänge fettreducerade mjölkprodukter är A-vitaminberikade finns ju en risk att högt intag av mjölkprodukter innebär för höga intag av A-vitamin dessutom.

Så vad talar vi för mängder för att man ska vara i risk zonen? Hur många liter behöver man dricka?

King Grub
2009-07-08, 09:54
En liter vad gäller kalcium.

Rekommenderat dagligt intag av kalcium är 800 mg. En liter mjölk ger 1200 mg.

Allmänna maxrekommendationer för kalciumintag för män med tanke på prostatacancerrisken är 1200 mg per dag. Och då gäller det totalt intag.

Peter Hansen
2009-07-08, 10:40
Jag dricker ofta mjölk tillsammans med mina havregryn-och-ägg pankakor! Mjölk+Havregryn+ägg = the shit ;)

_slipknot1_
2009-07-08, 11:05
Sällan, ibland i proteinshaken istället för vatten och förut innan lhcf dieten till gröten.

coxie
2009-07-08, 11:20
Dricker aldrig mjölk för jag hatar smaken men i matlagning använder jag kanske 1-2 liter i veckan.

eop
2009-07-08, 15:50
...för att få i er mer protein vi era måltider?

Jag sitter och knåpar på en veckomatsedel och inser att ska jag komma upp i den kalorimängd jag vill men fortfarande få ca 30% av kalorierna från protein så behöver jag äta avservärt mycket mer kyckling, lax, kött osv...

Det är väl inga problem i sig det är bara det att jag vill försöka hålla nere kostnaden då det är fler i familjen. Mjölk känns som ett relativt billigt allternativ.
(200g mjölk ger närmare 7g protein).

mjölk i alla dess former är underbart både till smaken och proteinmängden :)

Hemi
2009-07-08, 15:55
Sålänge fettreducerade mjölkprodukter är A-vitaminberikade finns ju en risk att högt intag av mjölkprodukter innebär för höga intag av A-vitamin dessutom.

kan du på rak arm säga vilka det gäller, enbart fettreducerade? Hur är det med grädde?

Eddie Vedder
2009-07-08, 18:16
kan du på rak arm säga vilka det gäller, enbart fettreducerade? Hur är det med grädde?

Jag vet inte exakt varenda produkt men all icke-ekologisk och naturell fil, mjölk och yoghurt under 3% i alla fall. Hur det sedan är med alla miljoner olika smaksatta varianter o.s.v. vet jag inte.

Grädde är så rikt på A- och D-vitamin redan, där har man ju kvar jättemycket fett. Det är ju anledningen till berikningen, man tar bort fettet och därmed de naturligt förekommande fettlösliga vitaminerna.

Margarin är också berikat för att likna smör i näringsinnehåll.

OneManArmy
2009-07-09, 10:13
Mixar mitt proteinpulver i mjölk en gång om dan typ, mer än så blir det inte

Liven
2009-07-14, 11:54
14 liter i veckan, standardmjölk. Medvetet val, gott om protte och kalorier.

Va? :confused:
Blir du inte skum i magen av den mängden?

Rumsren
2009-07-14, 21:38
Va? :confused:
Blir du inte skum i magen av den mängden?

2 liter om dagen är inte så stora mängder då det kanske även ersätter kvarg,fil osv. för personen :)

Troll
2009-07-14, 22:19
Har mjölk på gröten varje dag.
Sen blir det till minst en proteindrink om dan, antingen till kvällen innan läggdags eller efter träning på träningsdagar. Skulle inte falla mig in att blanda protte med vatten igen!! *spy* Men med mjölk blir det mumma!! *drool*

Använder även mjölk i matlagning och dricker mjölk till maten om det är soppa eller pankakor.. . Fråga inte varför! *screwy*

Skulle tippa på att jag dricker mellan 0,7 till 1,2 liter mellanmjölk om dagen.

vicarious
2009-07-15, 16:14
Har mjölk på gröten varje dag.
Sen blir det till minst en proteindrink om dan, antingen till kvällen innan läggdags eller efter träning på träningsdagar. Skulle inte falla mig in att blanda protte med vatten igen!! *spy* Men med mjölk blir det mumma!! *drool*

Använder även mjölk i matlagning och dricker mjölk till maten om det är soppa eller pankakor.. . Fråga inte varför! *screwy*

Skulle tippa på att jag dricker mellan 0,7 till 1,2 liter mellanmjölk om dagen.

Håller med, vatten till proteinpulvret är ingen höjdare! Mjölk däremot blir det mums med! *drool*

Liven
2009-07-15, 16:15
2 liter om dagen är inte så stora mängder då det kanske även ersätter kvarg,fil osv. för personen :)

Det är väl rätt så stora mängder då det överskrider rekommendationen rätt så långt, eller missuppfattade jag det hela kanske?