handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfråga


oolaa
2009-07-05, 21:49
Hej!

Jag har just börjat gymma på friskis & svettis. Jag fick en instruktion med ett färdigtryckt träningsprogram där man går igenom hela kroppen varje träningstillfälle. Träningarna går ut på att man kör 3x10 reps på varje maskin och det är meningen att man ska utföra det här programmet varannan dag ungefär.

Min fundering är dock om det verkligen är lämpligt att köra igenom hela kroppen varannan dag? Hinner musklerna verkligen återhämta sig då. Visst, det är bara en eller två övningar per muskelgrupp men jag tycker ändå det känns märkligt. Dock är jag helt grön när det gäller sånt här och det är därför jag vänder mig hit!

Tack på förhand! :)

kjell33
2009-07-05, 22:03
Som nybörjare kommer du att ha fullt upp med att lära dig övningarna och kommer knappast upp i den intensitet som krävs för att det ska kännas i kroppen dagen efter men du har rätt i att det i längden inte kommer att hålla med tre dagar i veckan per muskelgrupp.

oolaa
2009-07-05, 22:24
Eftersom det är maskiner så är övningarna ganska lätta att komma in i och när jag göra övningar som påverkar överkroppen får jag ganska fin träningsvärk dagen därpå. Syftet med programmet är att man ska syssla med det ungefär två månader innan man går över till fria vikter och där varje muskelgrupp tränas en gång i veckan. Låter detta rimligt?

kjell33
2009-07-05, 22:28
Låter väl inte helt fel men jag skulle flika in lite övningar med fria vikter efterhand, men det kräver lite mer koordination förstås.

Commando1980
2009-07-05, 22:38
Eftersom det är maskiner så är övningarna ganska lätta att komma in i och när jag göra övningar som påverkar överkroppen får jag ganska fin träningsvärk dagen därpå. Syftet med programmet är att man ska syssla med det ungefär två månader innan man går över till fria vikter och där varje muskelgrupp tränas en gång i veckan. Låter detta rimligt?

nej. efter ett tag med helkroppspassen kan du gå över till halvkroppspass där du tränar varje muskelgrupp 2ggr i veckan eller var 5e dag.

angående fria vikter, försök att implementera dem allt eftersom och se till att nöta på tekniken.

Eliass
2009-07-05, 22:44
Känner du dig sliten skulle jag nog ha väntat ännu en dag med att träna. Men annars borde det funka att köra varannan :)

Jag skulle rekommendera att köra på det där maskinprogrammet nån månad först och sen gå över till fria vikter. Maskinerna är bra för att få in grunden men sen för att utvecklas bör du nog blanda med fria vikter :)

oolaa
2009-07-05, 22:44
nej. efter ett tag med helkroppspassen kan du gå över till halvkroppspass där du tränar varje muskelgrupp 2ggr i veckan eller var 5e dag.

angående fria vikter, försök att implementera dem allt eftersom och se till att nöta på tekniken.

Okej, så helkroppspass såhär i början är alltså ingen dålig idé?

Jo, jag tänkte slänga in lite fria vikter efter ett tag, men det är väldigt knepigt som nybörjare eftersom det inte finns någon som kan lära en!

Commando1980
2009-07-05, 22:48
Okej, så helkroppspass såhär i början är alltså ingen dålig idé?

Jo, jag tänkte slänga in lite fria vikter efter ett tag, men det är väldigt knepigt som nybörjare eftersom det inte finns någon som kan lära en!

yup, ett par månader med helkroppspass är en bra idé ..första veckorna kan du köra mestadels med maskiner men försök att lägga in fria vikter allt eftersom (jag menar dock inte att du enbart ska träna med fria vikter), men se till att du har ngn som instruerar dig + läs online om övningsutförande.