handdator

Visa fullständig version : Träning för en discobyggare


revilo
2009-07-05, 21:24
Tjena!

Efter att ha läst lite i forumet har jag kommit fram till att jag inte delar kolozzeumkollektivets ideal och ambitioner. Med min träning vill jag inte bli en hulk och bodybilder som kan lyfta bilar och äter tolv kilo gröt varje dag. Det minsta jag kunde bry mig om är hur mina vader ser ut eller hur mycket jag tar i benpress. Tvärtom är jag en fåfäng yngling som bara vill ha en kralligare överkropp.

Jag förstår att benträning även gynnar utvecklingen på överkroppen, men jag tycker det är satans perkele tråkigt att träna ben och tänker inte ödsla min tid på sånt.

Vad är ett bra upplägg för en discobyggare? Med tanke på att jag bara tänker träna överkropp borde det räcka med två pass per vecka? Borde jag köra ett 2-split eller duger det att köra ett halvkroppspass för överkroppen?

ctorsten
2009-07-05, 21:29
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Ta bort alla benövningar bara.. Men jag hoppas att du kommer till insikt någon dag och ser fördelarna med att träna ben. Det Är snyggt med ett par vältränade ben, och det är fördjävla skojj och se hur styrkan utvecklas när man börjar köra knäböj osv. Men det är ju många som börjat med dicobyggning, även jag. Ångrar dock att jag inte körde knäböj från första dagen.

Lycka till

-Englund
2009-07-05, 21:36
jag skulle ha kört en 3-split, och köra varje pass 2 ggr/vecka, alltså 6 pass i veckan. men det är ju upp till dig hur mkt tid du har, hur motiverad du är, hur mycket du orkar osv osv osv osv. Allting är relativt.

Ska du vara disco, och få bekräftelse av personer runt omkring dig tycker jag att du borde köra åtminstone ett plural gånger i veckan så att dina bekräftande medmänniskor upplever att du tränar så relativt ofta som möjligt

Columbia
2009-07-05, 22:10
jag skulle ha kört en 3-split, och köra varje pass 2 ggr/vecka, alltså 6 pass i veckan. men det är ju upp till dig hur mkt tid du har, hur motiverad du är, hur mycket du orkar osv osv osv osv. Allting är relativt.

Ska du vara disco, och få bekräftelse av personer runt omkring dig tycker jag att du borde köra åtminstone ett plural gånger i veckan så att dina bekräftande medmänniskor upplever att du tränar så relativt ofta som möjligt

Sex pass vid discoträning? :smash: Onödigt, om du inte vill lägga ditt liv helt kring träning och käka 12 kilo gröt om dagen.

Jag gillade denna split när jag under ett två månaders tid inte tränade benen:

Dag 1: Bröst, triceps

Dag 2: Biceps, mage

Dag 3: Rygg, axlar

Kör denna varannan dag, håll en sund och tillräcklig kost och du kommer att få resultat. :)

revilo
2009-07-05, 22:16
Kan tänka mig köra knäböj men skippa vadpress, bencurl, benspark osv med tanke på att knäböj så ofta betonas som en viktig basövning.

Att jag bara vill träna överkroppen har inte med bekräftelse från min omgivning att göra. Jag strävar efter en vältränad överkropp för att jag själv råkar tycka det är snyggt. Vidare tränar jag mycket för nöjets skull och jag tycker som sagt det är tråkigt att träna ben.

Ett 3-split 6 pass i veckan bara för överkroppen låter lite overkill. Som sagt hade jag tänkt mig kunna träna 2-3 gånger i veckan när jag ändå bara kör överkropp.

edit: tack columbia

revilo
2009-07-05, 22:35
Skulle gärna göra ett 2-split av det där kom jag på, jag har ganska långt till gymmet och kör hellre längre pass. Skulle vara smidigare för mig att köra

dag 1: bröst, triceps, biceps
dag 2: mage, rygg, axlar

...med två dagars vila mellan passen. Skulle det innebära någon nackdel att göra så istället?

Hejnomax
2009-07-05, 22:36
Att slänga in marklyft också är bra! Då får du en rumpa och en bättre rygg. Det gäller allmänt att köra mycket rygg, det är absolut inget att stressa förbi, ryggen står för mycket massa på kroppen och behövs för att få en balanserad och skadefri kropp.

50cent
2009-07-05, 22:37
3-split
dag1: bröst+armar
dag2: mage+axlar
dag3: rygg

2-split
dag1:bröst, triceps och axlar
dag2: rygg, biceps och mage

btw så är benträning det roligaste som finns, inget slår känslan av knäböj, både tröttheten och värken, det känns verkligen som om man har tränat.

revilo
2009-07-05, 22:43
Att slänga in marklyft också är bra! Då får du en rumpa och en bättre rygg. Det gäller allmänt att köra mycket rygg, det är absolut inget att stressa förbi, ryggen står för mycket massa på kroppen och behövs för att få en balanserad och skadefri kropp.
Självklart ska jag köra marklyft. Ryggträningen har jag aldrig funderat på att eftersätta.

hugok
2009-07-06, 09:15
Pass 1: Marklyft, latsdrag, rodd, hammercurls och bicepscurls=Rygg och biceps + Mage och lite benträning från marklyften.

Pass 2: Bänkpress, Militärpress, Hantellyft åt sidan, Flyes, pushdowns=Bröst, triceps och axlar.

Kör varje pass 2 gånger i veckan=4 pass per vecka totalt.
Vill du köra knäböj är det bara att ersätta bicepscurlsen med knäböj pass 1. Då får du massa magträning.

hendrong
2009-07-06, 10:09
Självklart ska jag köra marklyft. Ryggträningen har jag aldrig funderat på att eftersätta.

Marklyft är helt okej benträning. Din träning förtjänar knappt att kallas discoträning om du kör marklyft. Försök marklyfta 200 med små ben...

Jag tänkte på en grej. Du har skrivit två gånger att du funderar på att köra knäböj, eftersom knäböj även utvecklar överkroppen. Jag gissar att du tänker på de extra tillväxthormoner som utsöndras vid knäböj? I så fall ska du veta att den effekten är kraftigt överskattad.

Däremot är knäböj bra för överkroppen på ett annat sätt: de ökar din bålstabilitet. Vill du ha tvättbrädemage, vilket du självklart vill, kan det därför vara idé att köra knäböj. Men det kanske räcker med marklyft, samt stående överkroppsövningar som militärpress och stångcurl, som också utvecklar bålstabiliteten mycket.

pwnyou
2009-07-06, 10:56
Övningar jag tycker du ska köra för att få med hela överkroppen:

Pull:
Marklyft: Övre trapz, Korsryggen och gluteus.
Rodd: Mellersta trapz, lats och bakre axlar.
Latsdrag/Chins: Nedre trapz, bakre axlar och lats.

Med dessa tre fina ovantstående övningar så får du alltså med alla muskler på ryggen.

Bicepscurl: Biceps...
Framåtlutande hantellyft åt sidan: Isolering av bakre axlar.

Push-musklerna:
Bänkpress/hantelpress: Bröst, triceps och främre axlar.
Militärpress: Främre axlar, mellersta axlar och triceps.
Flyes: Om du vill träna bröst isolerat.
Pushdown: Om du vill träna triceps isolerat.
Hantellyft/Cable åt sidan: Om du vill träna mellersta axlar isolerat.

Ett schema du kan prova kan vara Push/Pull, som kan se ut ungefär såhär:

Dag 1 - Push:
Bänkpress
Militärpress
Pushdown
Hantellyft åt sidan
Flyes

Dag 2 - Pull:
Marklyft
Skivstångsrodd
Latdrag/chins
Framåtlutande hantellyft åt sidan
Bicepscurl

Sedan lägger du bara till mage/underarmar någonstans ifall du vill.