handdator

Visa fullständig version : Att lära sig ett nytt språk


Genesis
2009-07-04, 23:37
God kväll kära medlemmar!

Jag står nu inför utmaningen att lära mig ett nytt språk och det är franskan som ska väckas till liv. Vi kan utgå från att mina nuvarande kunskaper ligger nära noll. Från dagens datum är det två månader tills jag far till Frankrike och ju mer franska jag kan desto bättre är det!

Mina möjligheter att praktisera språket fram till avresa är begränsade så jag är extra tacksam för tips om böcker och annat teoretiskt material som kan vara en bra start.

Bonne nuit!

lul
2009-07-05, 01:07
Tycker du ska gå en "introkurs" där du lär dig lite smågrejjer bara (om det inte är det du menar med begränsade). Resten kommer när du flyttar ner till Frankrike!

hoikka poika
2009-07-05, 01:37
Har du någon erfarenhet av franska?

Om den ska väckas till liv så antar jag att det räcker att titta på mycket fransk film. Ett tips kan vara att läsa internationella nyheter på både franska och svenska.

Annars +1 på lul

Halldin
2009-07-05, 09:41
Försök hitta program till datorn med glosor och liknande.
Finns nog en del interaktiva saker på Internet med.

donpedro
2009-07-05, 10:12
rosetta stone är väldigt bra.. dyrt men bra

Bubban
2009-07-05, 12:50
se på franska filmer!
lyssna på fransk musik!

vive la fete, stereo total, yelle t.ex.

kjell33
2009-07-05, 13:04
Eftersom du bara har två månader på dig så skulle jag rekommendera att du koncentrerar dig på att lära dig de vanligaste fraserna, dvs leta upp en turistparlör.

Muskelbyggaren
2009-07-05, 13:42
Hur många är det som egentligen lärt sig ett språk i vuxen ålder utan att befinna sig i ett land där det talas? Har varit sugen på att lära mig franska länge men är rädd för att bara lägga ned en massa tid på nåt som inte ger nån utdelning.

Allan
2009-07-05, 14:01
Bildningsförbundens kurser är alltid fulltecknade, och det är många som lär sig en semesterfranska eller -spanska. Sen kan man spinna vidare på det. Idag har man större möjlighet att vardagsträna språk, via nätet t ex. Så se till att lära dig lite franska nu

Loke
2009-07-05, 14:26
Eftersom du bara har två månader på dig så skulle jag rekommendera att du koncentrerar dig på att lära dig de vanligaste fraserna, dvs leta upp en turistparlör.

Nej, det måste jag säga att jag tycker är helt fel väg att gå.

Bit istället i det sura äpplet och lär dig grundläggande gramatik och vanliga glosor. På så sätt kommer de flesta meningar innehålla något man känner igen, och då blir det lättare att lära sig bara genom att läsa och lyssna.

Lär man sig de vanliga fraserna så kommer det då och då uppstå situationer då man helt förstår, men 99% av fallen kommer man enbart stå och se dum ut, man kommer inte ens kunna greppa efter halmstrån. Därmed inte sagt att det är dåligt att kunna vissa fraser, men på vägen till att lära sig ett nytt språk är de en återvändsgränd.

Vad gäller material så kan jag bara tipsa om engelska wikibooks. Jag har inte tittat i deras franskalärobok, men för övriga språk har de ibland väldigt bra material. Haken är såklart att man lär sig med engelska som utgångspunkt, men å andra sidan är det gratis.

Rataxes
2009-07-05, 15:38
Är du pirat (eller rik) finns det som sagt inget bättre för självstudier än The Rosetta Stone, skulle även komplettera med Pimsleur (ljudböcker). De kan båda verka rätt simpla i början men blir progressivt mer avancerade på ett väldigt genomtänkt sätt.

Nu hade du bara två månader vilket är lite kort varsel, men vill du sen börja utvecklas ordentligt har du nog med Rosetta Stone tillräcklig grund för att kunna börja läsa böcker på språket med ett online-lexikon som www.wordreference.com till hjälp. Det kan vara lite segt i början, men i slutändan är läsning (och skrivning) det enda riktigt effektiva sättet att bygga upp ett ordentligt ordförråd.

Kan tipsa om den här artikeln också:
How I Learned French in One Year (http://www.kuro5hin.org/story/2004/12/29/15258/287)

Genesis
2009-07-05, 16:04
Tack för alla tips!

Två månader är inget direkt deadline utan det är då jag kommer flytta till Frankrike och stanna där i minst 6 månader. I min sysselsättning kommer jag använda mig utav engelskan men franskan lär såklart blir viktig för en givande fritid och jag vill vara så förberedd som möjligt när jag kommer dit.

aggression
2009-07-05, 17:35
Lär mig själv franska just nu (själv, har ingen hjälp från lärare) och min rekommendation är rosetta stone samt pimsleur. Har kört i 1 månad nu och har lärt mig mycket snabbare än jag trodde, dock är jag ganska långt ifrån att kunna föra mer än en basic konversation t,ex hej vad heter, vad gör du och liknande frågor men jag tror att i början på rosetta stone utökar man nog mest sin vokabulär för att senare i programmet börjar man lära sig konversera. Detta är vad jag hört, har inte kommit så långt än så jag är inte helt säker på om det är så.

Vad jag gillar mest med rosetta stone är också att man lär sig uttal och att lyssna, vilket är betydligt svårare att lära sig om man bara har en bok att lära sig ifrån.

Sparven från Minsk
2009-07-06, 08:03
Se franska filmer, först med subtitle sen tar du bort den och övar! Prata med i filmen med mera.

L-Sami
2009-07-06, 08:08
Översätt ntressanta franska texter/hemsidor med hjälp av ordbok. Man brukar lära sig bäst när man är intresserad av någonting. Någon intensivkurs i franska skadar nog inte heller.