handdator

Visa fullständig version : Tips för efter-deff?


phoenix91
2009-07-04, 19:58
Hej. Jag är en 18 årig kille som nu under ca 4 veckor har testat att deffa. Detta gjorde jag mest för att jag ville se hur kroppen såg ut utan onödigt fett, för att testa hur jag klarade det, samt för att det skulle vara lärorikt.

Innan deffen vägde jag ca 64 kg och nu väger jag ca 62, vilket betyder en viktminskning på 2 kg / 4 veckor = -0,5 kg / vecka, vilket jag hade tänk innan var bra.

Kan nämna att jag är 173 cm lång, så hade redan innan en ganska slim kropp.

Jag använde mig av programmet hälsovakten och valde att äta ca 500 kcal färre än jag gör av med, per dag.

Nu efter dessa 4 veckor ser man ganska tydliga resultat; man ser magrutor utan att spänna, riktigt tydliga magrutor 6-8 när man spänner, ser blodådrer på mage, bröst samt sidan av magen, vilket man inte kunnat se tidigare.

Nu till frågan. Jag skulle vilja dokumentera mitt resultat lite, med något foto eller så, därför undrar jag om man kan äta något för att maxa volym av muskler snabbt. Har hört att snabba kolisar är bra, stämmer det?
Kan ju passa på att fråga om någon har tips på hur man fotar bra, typ poser eller liknande hehe ;)

Min andra fråga är om jag behöver tänkta på något speciellt innan jag börjar äta som jag gjorde innan, typ en övergångsperiod, eller om det går att börja gluffsa direkt?

Tacksam för alla svar och tips.

Mvh Phoenix

Ps. Är någon intresserad av bilder så kan det gå att fixa.

WorkOutBuddy
2009-07-04, 20:07
Kreatin skulle nog kunna göra så att dina muskler blir lite "fluffigare", det gör så att dina muskler fylls med vätska och ser större ut.

Poseringar kan du köra på de som du tycker ser snyggast ut. Har du mycket muskler? Lats, biceps, triceps, eller är det bara magrutor som syns?

Du borde nog ligga på kcal balans 1-2 veckor innan du börjar gluffsa i dig så att din kropp hinner förstå vad som händer och inte lagrar en massa onödigt fett.

mattilainen
2009-07-04, 20:34
jag vill gärna se bilder

phoenix91
2009-07-05, 07:38
Fotade igår, men märkte hur svårt det var att få det bra. Ge gärna kritik. Första gången jag fotar, samt första gången jag deffar på riktigt. Alla tips och all kritik uppskattas.

Ps. Vet att jag inte är eller var någon biff, men ville som sagt bara testa lite.

http://picasaweb.google.se/lh/photo/VP4S_yKCQ7Kwr7O-xdWwcg?authkey=Gv1sRgCLmbs-Hj55anUA&feat=directlink

Några bilder.

Mourten
2009-07-05, 08:16
Kreatin skulle nog kunna göra så att dina muskler blir lite "fluffigare", det gör så att dina muskler fylls med vätska och ser större ut.

Poseringar kan du köra på de som du tycker ser snyggast ut. Har du mycket muskler? Lats, biceps, triceps, eller är det bara magrutor som syns?

Du borde nog ligga på kcal balans 1-2 veckor innan du börjar gluffsa i dig så att din kropp hinner förstå vad som händer och inte lagrar en massa onödigt fett.


Sluta ge tips du inte har en anning om, andra gången jag läser blaj från dig!
Varför i hela världen skulle han ligga i "balanas" 1-2 veckor för att kroppen inte ska lagra fett, jisses!

Du kan börja äta som vanligt eller bulka eller vad du vill göra direkt.

Kejet
2009-07-05, 09:22
Sluta ge tips du inte har en anning om, andra gången jag läser blaj från dig!
Varför i hela världen skulle han ligga i "balanas" 1-2 veckor för att kroppen inte ska lagra fett, jisses!

Du kan börja äta som vanligt eller bulka eller vad du vill göra direkt.

Går man mestadels ner i fett vid en viktnedgång är det först o främst fett man lägger på sig vid en viktuppgång.
Men nu handlar det om 2kg så skillnaden bör vara marginell iofs.

.357
2009-07-05, 10:05
Du borde nog ligga på kcal balans 1-2 veckor innan du börjar gluffsa i dig så att din kropp hinner förstå vad som händer och inte lagrar en massa onödigt fett.

Måste ställa mig på Mourtens sida, finns det några som helst vetenskapliga belägg för att det är på det där viset? Det som Kejet skriver gäller väl även om man ligger på kaloribalans i två veckor efter avslutad viktnedgång, innan man börjar viktuppgång. Eller?

phoenix91
2009-07-05, 11:00
Sluta ge tips du inte har en anning om, andra gången jag läser blaj från dig!
Varför i hela världen skulle han ligga i "balanas" 1-2 veckor för att kroppen inte ska lagra fett, jisses!

Du kan börja äta som vanligt eller bulka eller vad du vill göra direkt.

vad skönt att höra. nu är det ju faktiskt 3/4 som säger som du, så jag chansar på det =)

Flytkorken
2009-07-05, 11:58
Jag kommer att ta de lugnt 1-2veckor efter deffen även fast de inte finns några studier som stöder de. Beroende på hur mycket du gått ner så kan ditt energibehov ha ändrats sedan förut. Så iaf jag tänker öka ckal intaget långsamt och försöka hålla lite koll på vågen och magkänslan.

Scratch89
2009-07-05, 12:17
Men, alltså, du har gått ner 2 kg. Det är vad som kan diffa från dag till dag beroende på hur mycket man ätit och bajsat. Det är inte så att du har gått ner från obes till underviktig. Det är inga skillnader i hormonnivåer och det är inte mycket som har ändrats alls, faktiskt.

Om du nu vill öka mycket i volym är det träning och mat som gäller, så klart. Om du nu vill överäta direkt eller ta det lite lugnt är upp till dig, men du kan nog inte förvänta dig störa ökningar om du håller igen på maten. Om du är rätt så ung kan det vara bra att vara något restriktiv med maten, för att på så sätt få ett hum om hur mycket energi du faktiskt gör av med och behöver.

WorkOutBuddy
2009-07-05, 18:12
Jag går ju efter vad folk har sagt på forumen. Klart att man inte hittar på en massa. Men som sagt så väljer man väl själv om man vill börja köra på kcal överskott på en gång eller ligga på balans ett tag, balans hade jag kört på innan överskott iaf.

phoenix91
2009-07-05, 20:47
Jag har nu börjat äta mer, men håller nere med kolhydrater ett tag framöver.
Föresten, vad tyckte ni om resultatet? Var det godkännt, eller borde det hänt mer?

Blir inte ledsen för hård kritik, vill verkligen höra vad folk tycker =)

lanzal
2009-07-05, 21:04
Jag tyckte du såg stark ut iaf! Väldigt fördelaktig bild med ljus och allt, du kanske skulle backat lite med kameran så man fick lite mer perspektiv på hur stor du var och så, men helt klart en bra beachform! Den hoppas jag nå nästa sommar då jag själv lagt på mig lite muskler :P.

phoenix91
2009-07-05, 21:23
Jag tyckte du såg stark ut iaf! Väldigt fördelaktig bild med ljus och allt, du kanske skulle backat lite med kameran så man fick lite mer perspektiv på hur stor du var och så, men helt klart en bra beachform! Den hoppas jag nå nästa sommar då jag själv lagt på mig lite muskler :P.

tack tack =)

förstår vad du menar. det var mest för att jag beskurit de så pass mycket, för att inte ha emd ansikte och så.


tack för bra kritik, det uppskattas

CVN
2009-07-05, 22:30
Jag har nu börjat äta mer, men håller nere med kolhydrater ett tag framöver.
Föresten, vad tyckte ni om resultatet? Var det godkännt, eller borde det hänt mer?

Blir inte ledsen för hård kritik, vill verkligen höra vad folk tycker =)

Hur ska vi veta om det är godkänt utan en före bild? Av den extremt dåligt fotade bilden som du lade upp så har du ju helt klar en definerad kropp i alla fall och snyggt 8-pack, men vi kan ju inte säga "resultatet" utan att ha sett utgångsläget...

phoenix91
2009-07-06, 20:57
Oj, först nu insåg jag mitt misstag, mitt album var stängt. Det var mer bilder, några mindre bra, men någon är nog okej.

Har tyvärr inga bra innan-deff bilder.

http://picasaweb.google.se/zam1991/Visa?feat=directlink#

.357
2009-07-06, 21:12
Haha fy fan vad sjukt, riktigt bra form!

phoenix91
2009-07-06, 22:18
Haha fy fan vad sjukt, riktigt bra form!

tack tack :)