handdator

Visa fullständig version : Nedsatt styrka i armen


Lord
2009-07-04, 18:14
Hej!

Jag har med hjälp av en sjukgymnast och kunskaper inhämtade härifrån och från andra håll insett att jag skadat rotatorcuff/infraspinatus/supraspinatus och även bicepssenan till viss grad.

Det hela började med en hemsk smärta och stramande på utsidan axeln för ungefär 3 veckor sen. Axelsmärtan är nästan över nu och är påväg åt rätt håll.

Däremot har jag märkt att jag är tydligt svagare i högerarmen både vad gäller biceps, triceps och underarmen. Jag brukar kunna klämma ihop en CoC-gripper 1.5 med både vänster och högerhanden, nu klarar högerhanden inte av CoC 1.0 och när jag "klämmer" så hårt jag kan om någons hand är det inte mycket mer än ett vanligt handslag enligt dem.

Är detta en effekt av axelskadan, och när kan jag förvänta mig att detta går över eller påskynda tillfrisknandet?

Lord
2009-07-05, 21:32
Ingen som har någon idé?

Anders Dybdahl
2009-07-05, 21:46
Det hela började med en hemsk smärta och stramande på utsidan axeln för ungefär 3 veckor sen.

Hur började dina symptom? Skademekanism?

Besvär med smärta i axeln kan ofta ha sitt ursprung från halsryggraden, ofta då i samband med nedsatt styrka i olika muskelgrupper.

Smärta i sig själv kan också leda till nedsatt muskelstyrka, hjärnan "stänger ned" vissa muskelgrupper för att skydda mot ytterligare vävnadsskada.

Lord
2009-07-07, 19:19
Hur började dina symptom? Skademekanism?

Besvär med smärta i axeln kan ofta ha sitt ursprung från halsryggraden, ofta då i samband med nedsatt styrka i olika muskelgrupper.

Smärta i sig själv kan också leda till nedsatt muskelstyrka, hjärnan "stänger ned" vissa muskelgrupper för att skydda mot ytterligare vävnadsskada.

Det började med en oerhört stramande känsla i deltoiderna, främst mittersta. Största sannolikheten är att skadan kom till då jag körde hantellyft åt sidan med 90 graders vinkel i armbågsleden.

Finns det något att rekommendera för att komma över det eller konstatera att det är dags att gå till läkare/naprapat?

Och isåfall kanske du kan rekommendera någon i Göteborg?

nyrjoh
2009-07-07, 19:58
Har du fått känsel och reflexer i armen testade? Låter ju enligt min uppfattning konstigt att du skulle bli så pass svag i handen av en ren axelskada. Kan vara nervpåverkan från nacken som ger så pass uttalad svaghet i armen.

Anders Dybdahl
2009-07-07, 21:23
Det började med en oerhört stramande känsla i deltoiderna, främst mittersta. Största sannolikheten är att skadan kom till då jag körde hantellyft åt sidan med 90 graders vinkel i armbågsleden.

Finns det något att rekommendera för att komma över det eller konstatera att det är dags att gå till läkare/naprapat?

Och isåfall kanske du kan rekommendera någon i Göteborg?

Det är svårt att rekommendera åtgärder när man inte har en diagnos / tillräckligt med information.

I och med att du fortsatt känner svaghet i armen tycker jag du burde gå iväg och få en ordentlig undersökning. Känner tyvärr ingen naprapat i Göteborg. Gå till en sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som har tillräckligt med tid till en ordentlig undersökning (fråga gärna innan, 45 min tycker jag är minimum, men nu är jag själv mkt frågevis :)). Läkare på vårdcentraler har inte tid nog helt enkelt, annat enn att utesluta allvarliga orsaker.

young_george
2009-07-07, 21:31
Och isåfall kanske du kan rekommendera någon i Göteborg?

Martin på Crudo är mycket duktig. 031-13 72 29

Lord
2009-08-03, 19:42
Blev en ortoped i slutändan.
Vid det här laget känns axeln bra igen dock känner jag fortsatt nedsatt styrka till största del i underarmen.
Läkaren bedömde axelproblemet som impinchment och viss påverkan av en av nerverna som går längs underarmen, med förhoppningen att det rättar till sig själv med stretching och lugn träning av armen.