handdator

Visa fullständig version : Överträning


janolofzon
2009-07-04, 17:46
Mannen med största bicepsen sa detta i en intervju på http://www.criticalbench.com/bodybuilder_Gregg_Valentino.htm

"I use to do 2-3 reps, but I would do 100 sets. I don't do any of that now, but I did that back then.

I also want to say that there is no overtraining, only under- recuperation. People just don't understand I use to do shoulders for hours/ 100 chest... Again it is not overtraining, just recovering that much harder."

Har själv aldrig trott på överträning. Vad tycker ni om detta citat?

Andy.da.wohoo
2009-07-04, 17:49
Att han snackar en massa skit. Gregg Valentinos armar är fyllda med synthol.

janolofzon
2009-07-04, 18:02
Att han snackar en massa skit. Gregg Valentinos armar är fyllda med synthol.

googla lite och såg att det fanns massor med människor som använda synthol, men varför är gregg så känd då

ex denna bild
http://realclearfit.files.wordpress.com/2009/02/synthol3.jpg

Andy.da.wohoo
2009-07-04, 18:08
googla lite och såg att det fanns massor med människor som använda synthol, men varför är gregg så känd då

ex denna bild
http://realclearfit.files.wordpress.com/2009/02/synthol3.jpg

Ingen aning, han gjorde sig känd.
Sen sprack väll hans arm också av all synthol någon gång? Det lär ju ha gett en hel del uppmärksamhet av media.

Tolkia
2009-07-04, 18:26
Det (there is no overtraining only under-recuperation) var väl ungefär som att säga att det finns inget mörker, det finns bara frånvaro av ljus. Öh, ja ...?

young_george
2009-07-04, 18:41
Det (there is no overtraining only under-recuperation) var väl ungefär som att säga att det finns inget mörker, det finns bara frånvaro av ljus. Öh, ja ...?

Är väl inte riktigt samma sak. Vissa menar ju att det träna så mycket enbart kommer ge negativa resultat, hur mycket du än vilar och därför är det "överträning", medan Gregg säger att du kan köra 100 sets bara du återhämtar dig och det kommer ge positiva resultat.

Vad som är sant har jag dock ingen aning om.

WorkOutBuddy
2009-07-04, 19:58
Hur kan man inte tro på överträning?

Man bli ju övertränad av för lite vila, dålig kost, det säger ju sig själv. Kroppen orkar helt enkelt inte med.

King Grub
2009-07-04, 20:00
Man får skilja på "overtraining" och "overreaching".

The available scientific and anecdotal evidence supports the existence of the overtraining syndrome; however, more research is required to state with certainty that the syndrome exists.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15571428&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9068095&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Sniggel
2009-07-04, 20:05
Poliquin säger något liknande:
"there is no such thing as overtraining, only under-eating"
Vilket är bullshit förstås. För de individer han brukar träna kanske den filosofin funkar.

jwzrd
2009-07-04, 20:06
Överträning och overreach är högst verkliga saker men det är LÅNGT ifrån det folk brukar kalla det för. De flesta verkar kalla sig övertränade bara för att de inte riktigt orkar prestera på topp en given dag. För att bli overreached måste man träna ganska många månader förbi det tillstånd där det är rent överjävligt att fortsätta dra av pass. Men väl där tar det sen ganska många månader att ens få tillbaka lusten att hålla i en skivstång.

Arne Persson
2009-07-04, 20:13
Överträning och overreach är högst verkliga saker men det är LÅNGT ifrån det folk brukar kalla det för. De flesta verkar kalla sig övertränade bara för att de inte riktigt orkar prestera på topp en given dag. För att bli overreached måste man träna ganska många månader förbi det tillstånd där det är rent överjävligt att fortsätta dra av pass. Men väl där tar det sen ganska många månader att ens få tillbaka lusten att hålla i en skivstång.

Äkta överträning och overreaching är ganska ovanliga saker... "Internetöverträning" däremot förefaller vara en mycket vanligt förekommande företeelse.

jwzrd
2009-07-04, 20:48
Äkta överträning och overreaching är ganska ovanliga saker... "Internetöverträning" däremot förefaller vara en mycket vanligt förekommande företeelse.

Det är lite det jag säger också. Man kan givetvis vara nedtränad och det känns inte heller särskilt bra.

Arne Persson
2009-07-04, 21:00
Det är lite det jag säger också. Man kan givetvis vara nedtränad och det känns inte heller särskilt bra.

He he... jag ville bara säga det du åsyftade.
Inga skånska besök i sommar? (lite OT...)

Anders The Peak
2009-07-04, 21:03
Överträning är något som oftast händer tidigt i karriären ofta pga av man inte känner till sina resurser och begränsningar.

Jag tror varken Arne eller Patrik har de begränsningarna utan har enbart svårt att förstå att andra inte har samma ypperliga insikt i den egna kapaciteten.

Erik__
2009-07-04, 21:09
Jag är en sån där som inte känner min kropp och alltid blir överaskad när det går åt helvete på något vis.. men är det någon upplevt samma sak som mig, att det främst är intensiteten som kör över en (internetvarianten som går över på en 4-5dagar då)? kört lite jwzrdcrap på sista tiden, oftare och mer än vanligt men känner mig tokfräsch så länge jag inte kör nära max ansträngning.

Medusa
2009-07-04, 21:21
Jag tycker överträning är överskattat, jag skadade mig 2003-2004 efter cirka 12 månaders tung och intensiv träning, då var det mina axlar som inte klarade av belastningen, läkaren sade att de var övertränade etc... Men jag hade verkligen tränat i ett år, tungt och ofta, ibland blev det axlar 3 ggr i veckan, bara dem.. Nu är de fullt återställda sedan länge och jag tränar hårdare än aldrig förr, 1,5-2 timmars pass 12 ggr i veckan, jag tränar faktiskt MER än förut men skillnaden är fördelningen av set, reps, över muskelgrupper, etc, sedan 4 år tillbaka är det mellan 70-140 set i veckan per muskelgrupp.. Man kan träna tungt intensivt och ofta utan att bli övertränad men man måste känna sin kropp och vara extremt mottaglig för signalerna och tecknen på potentiella problem ,för de finns alltid där när man ligger på gränsen till vad som är möjligt... Sedan kan inte jag svara för andra men jag har verkligen stor nytta av olika tillskott och märker kraftig skillnad när jag använder dem... Vi är alla olika men i grund och botten är jag inne på Arnes och JWZ spår, överträning är ovanligt..

Medusa
2009-07-04, 21:25
Lärdomen är väl att jag inte kände min kropp 2003 2004, jag var ny då, jag lärde mig det efter skadan, att verkligen förstå den... Det är viktigt som fan, för mig iallafall.. Hade jag fortsatt med samma träning hade jag skadat mig igen... Skadefri sedan dess så funkade för mig..

jwzrd
2009-07-04, 21:31
Överträning är något som oftast händer tidigt i karriären ofta pga av man inte känner till sina resurser och begränsningar.

Jag tror varken Arne eller Patrik har de begränsningarna utan har enbart svårt att förstå att andra inte har samma ypperliga insikt i den egna kapaciteten.

Jag förstår inte vad du menar. Vi har de i tråden som påstår att överträning inte finns. Sen har vi de som tror man inte kan göra fler än ett halvt dussin set i veckan utan att man blir övertränad.

Jag påstår snarare att man kan träna rent hysteriskt mycket, hårt och länge innan man börjar närma sig ens. Man behöver ignorera varningssignaler och verkligen pressa sig med våld ganska länge.

Anders The Peak
2009-07-04, 21:32
Trial and error är troligen den enda vägen till att förstå det här med träning.

Nordström
2009-07-04, 21:32
jag tränar hårdare än aldrig förr, 1,5-2 timmars pass 12 ggr i veckan, jag tränar faktiskt MER än förut

Hur ser din nuvarande kur ut?

jwzrd
2009-07-04, 21:33
trial and error är troligen den enda vägen till att förstå det här med träning.

+1

Anders The Peak
2009-07-04, 21:36
Trial and error är troligen den enda vägen till att förstå det här med träning.

Jag påstår snarare att man kan träna rent hysteriskt mycket, hårt och länge innan man börjar närma sig ens. Man behöver ignorera varningssignaler och verkligen pressa sig med våld ganska länge.
Det verkar som om vi glider på ordet överträning. I sin snällaste variant så uteblir resultaten och i den lite svårare varianten försämras resultaten över tid.

Jag tror att ni pratar utmattningssyndrom och inte övertränings symptom de kan höra ihop men det är fler faktorer som behövs för att det ska slå ut.

major Pectoralis
2009-07-04, 21:43
"Mental utbrändhet" är långt vanligare än överträning. Det förstnämnda drabbas man av om man tränar för ensidigt, tråkigt med felriktade förväntningar och utan någon plan/utvärdering.
Många av de kommersiella gymkedjornas affärsidé bygger ju som bekant på att folk skall chockas till att impulsköpa ett årskort för att sedan bli mentalt utbrända (på träningen) efter 2-3 veckor och därför sluta träna.

Rockhard
2009-07-04, 21:47
googla lite och såg att det fanns massor med människor som använda synthol, men varför är gregg så känd då

ex denna bild
http://realclearfit.files.wordpress.com/2009/02/synthol3.jpg

Han var typ först att se ut så. Och den med störst mun. Faktiskt ganska underhållande i intervjuer.

Anders The Peak
2009-07-04, 21:51
"Mental utbrändhet" är långt vanligare än överträning. Det förstnämnda drabbas man av om man tränar för ensidigt, tråkigt med felriktade förväntningar och utan någon plan/utvärdering.
Många av de kommersiella gymkedjornas affärsidé bygger ju som bekant på att folk skall chockas till att impulsköpa ett årskort för att sedan bli mentalt utbrända (på träningen) efter 2-3 veckor och därför sluta träna.

Jag ser inte direkt någon skillnad på muskulär överträning eller mental utbrändhet det handlar mer om hur personens hjärna klarar av överutnyttjandet av kropp och hjärna. Vi reagerar alla lite olika vissa mår mer somatiskt dåligt och andra får utpräglade psykosomatiska problem.

jwzrd
2009-07-04, 22:03
Det verkar som om vi glider på ordet överträning. I sin snällaste variant så uteblir resultaten och i den lite svårare varianten försämras resultaten över tid.

Jag tror att ni pratar utmattningssyndrom och inte övertränings symptom de kan höra ihop men det är fler faktorer som behövs för att det ska slå ut.

Det är snarare du som tror att överträning är något det inte är. Mina resultat försämras alltid kortsiktigt över en period på några månader och det är inte för att jag är övertränad utan för att grundträning tar bort all form.

Utmattningssyndrom är precis vad överträning innebär.