handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt intag/val av kosttillskott uppskattas


Mysterious
2009-07-04, 01:50
Vad jag har räknat ut så ska jag ha i mig ca 187g protein (6 skopor á ca 30-33 g avrundat) varje dag (användandes av regeln one gram of protein per lb of body weight), kan det stämma? Jag väger 85 kg/187 lb.

Då lär jag lägga upp det så här;

Morgonpass innan träning: 4 kapslar rapid BCAA, 1 tsk L-Glutamin, 1 tsk Kreatin, 1 skopa WHEY protein.

Morgonpass efter träning: 1 tsk L-Glutamin, 1 tsk Kreatin och 4 skopor Gainers Fuel.

Någonstans mellan vanliga målen under dagen tar jag 1 skopa Kasein.

Kvällspass innan träning: 4 kapslar rapid BCAA, 1 tsk L-Glutamin, 1 tsk Kreatin, 1 skopa WHEY protein.

Kvällspass efter träning: 1 tsk L-Glutamin, 1 tsk Kreatin och 1 skopa WHEY protein.

Innan läggdags: 1 skopa Kasein, 1 tsk L-glutamin.

Förslag på ändringar? Skippa kreatinet innan kvällspasset och bara ta efteråt?

Mitt mål är givetvis att bygga upp kroppens muskler ordentligt men också att deffa bort mina envisa love handles.

Förslag på ändringar tas emot tacksamt.

AmericanDragon
2009-07-04, 05:38
Tycker att du överdriver. Tycker att du överdriver. Tycker att du överdriver. Tycker att du överdriver. Tycker att du överdriver. Tycker att du överdriver.


Du kan inte bygga upp kroppens muskler "ordentligt" och deffa samtidigt. Åtminstonde inte på exakt samma tidpunkt, så det är svårt att lyckas göra båda ungefär samtidigt.

Äter du INGE mat eller?

Är du rik? För det där kommer bli dyrt i längden.

Tror du kosttillskott är något magiskt?

Tycker att du överdriver.

Hoppas du lyssnar.

MVH

Mysterious
2009-07-04, 06:59
Det skulle vara bra om du skrev på vilket sätt du tycker jag överdriver, jag skrev här av en anledning - jag vill ha synpunkter, gärna lite mer utförligt skrivna. Jo, jag äter, självklart jag gör det. Nu pratar vi tidigt morgonpass och kvällspass, vilka är relativt långt ifrån varandra och imellan blir det många små måltider. Tonfisksallad, keso, mycket frukt, kyckling, brunt ris osv osv.

Så jag kan alltså inte fokusera mig på att deffa och styrketräna på samma gång, utan deffen måste komma strikt först? Förlorar man inte fett när man styrketränar då? Nu skrev jag aldrig att jag skulle tävla i bodybuilding och bulka upp mig enormt, jag pratar endast om att få en snygg och fast kropp.

Skrev här av en anledning som sagt - jag vet mycket mindre än säkert många av er och ber er bara dela med er utförligt, av er kunskap minus sarkasm och spydighet (innan det kommer någon ordentlig sådan dvs). Tack.

Mysterious
2009-07-04, 07:04
Pengar har jag gott om ja, resultaten är viktigare än att spara pengar, dock handlar det ju fortfarande om resultaten och kan jag göra detta på ett bättre sätt så, återigen, berätta hur.

Eddie Vedder
2009-07-04, 07:33
Att du överdriver var faktiskt ett ganska enkelt och bra sätt att ge svar, men vill du ha ett mer konkret svar så säger jag att du helt kan skita i glutamin åtminstone. Sen vet jag inte hur stor fördel du har i att dela upp kreatinintaget så väldigt över dagen.

Jag ser heller ingen anledning att blanda extra BCAA i en vassledrink riktigt.

Maten låter fettsnål.

AmericanDragon
2009-07-04, 11:53
Dear Mysterious,

Bara för du käkar massa kosttillskott betyder det ju inte att du kommer få bättre resultat. Som sagt - det är inga mirakelgrejer du stoppar i dig (de existerar inte). Jag tycker att du kastar en del pengar i sjön. Jag använder själv kosttillskott till en viss grad. Kreatin t ex är billigt och ger effekt, så det använder jag och EAA som vars fördelar finns väl dokumenterade i studier. Håller med Nicklas om att det är lite tårta på tårta att stoppa i sig BCAA OCH vasslepulver på samma gång. Det är just sånna grejer jag tycker du överdriver med. Sen vet jag inte riktigt om jag missförstod vad du skrev i början med "Vad jag har räknat ut så ska jag ha i mig ca 187g protein (6 skopor á ca 30-33 g avrundat) ". Om du menar att du alltså intar ca 187 gram protein om dagen via tillskott så ja, det är att överdriva. Det heter tillskott och inte ersättning av en anledning.

Du kan deffa och styrketräna på samma gång. Det är just vad man bör göra för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. När du ligger på kcal-underskott så kommer du tappa både fett och muskler, beroende på hur mycket minus du ligger på, kost och träning osv osv

Hoppas det var till hjälp.

MVH

Mysterious
2009-07-04, 12:15
Är här för att få information ang. vad jag eventuellt kan tänkas göra för fel och t.o.m kanske vad jag gör rätt, så så informativa inlägg som möjligt uppskattas. Alltså inte bara -"Du överdriver" och -"Det och det är överflödigt", utan helst varför också vore underbart att få reda på. Uppskattar ditt sista inlägg AmericanDragon, tackar.

Något tips på reducerat intag vad gäller vassle vore välkommet, likaså vad gäller kreatin.

Får ta och kolla in EAA och också. Jag inser mycket väl att kosttillskott är just tillskott och inte ersättare, därför är jag här och färsöker ta reda på hur mycket som kan tänkas vara bra doseringar.

Vad anser ni annars om gainern i allmänhet? Ska jag skippa den eller är den ett bra sätt att få i sig både vassle och kolhydrater direkt efter träning?

mini
2009-07-04, 12:38
Jag tycker att du börjar i fel ände. Börja med att se över hur din kost ser ut. Först då ser du verkligen behovet av kosttillskott.

187 g protein bör vara ditt dagsintag, och det är alltså inklusive proteinet i maten du äter.

Kräket
2009-07-04, 12:55
Är här för att få information ang. vad jag eventuellt kan tänkas göra för fel och t.o.m kanske vad jag gör rätt, så så informativa inlägg som möjligt uppskattas. Alltså inte bara -"Du överdriver" och -"Det och det är överflödigt", utan helst varför också vore underbart att få reda på. Uppskattar ditt sista inlägg AmericanDragon, tackar.

Något tips på reducerat intag vad gäller vassle vore välkommet, likaså vad gäller kreatin.

Får ta och kolla in EAA och också. Jag inser mycket väl att kosttillskott är just tillskott och inte ersättare, därför är jag här och färsöker ta reda på hur mycket som kan tänkas vara bra doseringar.

Vad anser ni annars om gainern i allmänhet? Ska jag skippa den eller är den ett bra sätt att få i sig både vassle och kolhydrater direkt efter träning?

Hur länge har du tränat? Alltså konsekvent träning, inte bara enstaka pass här och där.

För min del, så säger min (ringa) träningserfarenhet att det finns en stor vits med att skynda långsamt. När jag började träna så körde jag endast med vanlig mat i samband med träningen. Det tyckte jag räckte gott och väl då. Samtidigt började jag läsa allt mer och mitt intresse växte.

Efter ett halvår/ år köpte jag min första burk vassleprotein (halvtom av en kompis). Vips gav det mig en extra push i min träning. Placeboeffekt och kanske, kanske en pytteliten effekt av de extra kcal och proteiner jag gick. Så körde jag på det i ett halvår. Därefter hittade jag dextropur, och vips så satte placeboeffekten igång igen och jag kände ny ork (säkert lite mer kcal också vilket nog gav liten, liten effekt).

Körde nog på detta i c.a. ett och ett halvt år, innan jag provade kreatin. Samma sak hände där. Placebo- och säkert en minimal men vetenskapligt belagd effekt. Kontentan var att det iallafall gav ytterligare en push och gjorde träningen (ännu) roligare.

...Och så har det liksom fortsatt. Idag är jag glad att jag tog mig tid och hade tålamod att skynda långsamt. Att läsa och bilda mig en uppfattning, mycket tack vare Kolozzeum, och lära mig från grunden. Jag utgick från idén om att det inte finns några magiska pulver, burkar eller tillskott utan resultat kommer från svett och vilja. Nu är ju detta en sanning med modifikation. Tillskott är bra och användbara. Men utgångspunkten fick mig att börja använda tillskotten med en mycket realistisk förväntan. En förväntan som faktiskt lade grunden för positiva överraskningar.

De personer som jag tränade med. Som lade upp kostscheman likt ditt. Ja, de tränar inte längre. De körde några månader eller som mest ett år. Sedan ledsnade de och hamnade framför datorn eller i teve-soffan...

Mysterious
2009-07-04, 13:20
Jag har tränat två pass om dagen (mest kardio, en blandning av intensiv spinningjogg, sprint och MMA träning samt lite lätt diverse övningar med fria vikter) med en till två vilodagar i veckan (oftast helgerna). Jag har då använt vassle protein sedan start, men bara en skopa och det efter avslutat pass.

Jag har nu börjat med avsevärt mer vikter samt trappat upp MMA träningen och har nu börjat sett över min kost och kosttillskott och därför är jag här. Har som sagt också lite att deffa (har alltid haft svårt att tappa fett men lätt att dra på mig). Har kört med en blandning av kreatin, L-Glutamin, BCAA, Calcium Pyruvat och CLA samt ett ökat intag av vassle protein under ca 3 månader nu och har definitivt märkt att jag tappat fett men inser att det kommer ta ett bra tag att nå mitt mål vilket är helt ok. Har inte brottom.

Tackar för inläggen, tar till mig.

Ostknäcket
2009-07-04, 13:32
Dra i dig lite mer protein från mat istället från tillskott anser jag. Vassle finns det lite av i mjölk, t.ex. Nu har jag inte läst hela tråden jättenoga men det ser ut som du får i dig en jäkla massa tillskott. Vassleprotein efter/före träning och kreatin. Sen bra, vanlig proteinrik mat.

L-Sami
2009-07-04, 14:16
Då lär jag lägga upp det så här;

Morgonpass innan träning: 1 tsk Kreatin, (1 dos EsaPro/Amino Rush/Kolo EAA)

Morgonpass efter träning: 1 tsk Kreatin och 4 skopor Gainers Fuel och mat ca 1h efteråt.

Någonstans mellan vanliga målen under dagen tar jag 1 skopa Kasein.

Kvällspass innan träning: (1 dos EsaPro/Amino Rush/Kolo EAA).

Kvällspass efter träning: 1 skopa WHEY protein.

Innan läggdags: 1 skopa Kasein



Ett förslag på ändringar.

Tycker inte att kreatin behövs så många gånger per dag. EAA är nog bättre alternativ än BCAA. Skippa Glutaminet, kroppen producerar det redan själv och vasslepulver innehåller det också. Utöver det där så äter du vanlig mat som består av protein, kolhydrater och fett.

Mysterious
2009-07-07, 06:54
Uppskattar inläggen, tack.

En undran, de dagar jag bara kör kardio (1 timmes pass med intensiv spinningjogg och en halvtimmes pass med intensiv MMA sparring), hur tycker ni jag ska lägga upp kosttillskotten/näringsintaget då jämfört med när det också blir styrkesträning? Skulle vara intressant att få lite synpunkter på det.

Eddie Vedder
2009-07-07, 07:03
En undran, de dagar jag bara kör kardio (1 timmes pass med intensiv spinningjogg och en halvtimmes pass med intensiv MMA sparring), hur tycker ni jag ska lägga upp kosttillskotten/näringsintaget då jämfört med när det också blir styrkesträning? Skulle vara intressant att få lite synpunkter på det.

Om den dagen innebär ett högre energibehov så äter du mer den dagen. En gainer efter avslutat pass är ju inte fel.

Men vilka förändringar har du tänkt göra? Glutaminet är som sagt pengarna i sjön, extra BCAA i en proteindrink känns som rejält slöseri och överhuvudtaget känns det som onödigt mycket proteindrinkspimplande.

young_george
2009-07-07, 10:40
Ett annat tips är att inte köpa kapslar. Onödigt dyrt när det finns att köpa löst

Mr.Sjöborg
2009-07-07, 10:50
Vad består dina morgon/kvällspass av?

Håller med de flesta att du slänger i dig otroligt mycket proteindrinkar, tror att du skulle kunna ta bort en hel del av dom och äta mer istället.

Mysterious
2009-07-15, 11:43
Ok, har inte hunnit tänka så mycket på de förändringar jag dock inser att jag måste införa. Har varit stressigt.

För det första tänker jag ersätta vassle innan träning, med EAA. Dock vet jag inte om jag ska satsa på Esa Pro eller Kolozzeum's egna EAA burk. Någon som kan tippa mig i någon riktning? Är väl kanske mest smaken som kommer att avgöra. Sedan ska jag läsa lite i trådarna ang. dosering. 10g innan och 10 efter ser väl ut av vara mest populärt. Sedan tar ju de flesta malto också, som jag måste läsa mig in på mer och vad för dosering jag ska ha. Sedan verkar många ta vassle med EAA'n efter träning, kommentarer?

Jag vill ju deffa i första hand men givetvis inte tappa i muskler utan snarare bygga så mycket som Möjligt i samband med deffningen.

Har en känsla av att jag lägger upp min träning fel. Måste också se över de hantel och skivstångsövningar jag gör, får kolla upp någon video eller något så jag tar på rätt muskler på rätt sätt då jag ibland får ont i ryggen.

Jag börjar morgonen med en halvtimme kardio (ca 2 mil intensiv spinningjogging) för att sedan köra diverse hantelövningar, sedan en halvtimme intensiv MMA träning (slag och spark mot sandsäck), sedan kör jag skivstång med olika övningar. Efter det börjar jag om cykeln ovan och avslutar passet alltså med skivstång. Detta gör jag morgon och kväll, 5 dagar i veckan.

Hur bör jag lägga upp kosttillskotten med sådan träning för att få till bästa deffen men samtidigt bevara och bygga på "lean" muskler?

Ni får ha tålamod med mig, är novis på detta.

Ang. L-glutaminet så har jag känt att jag behövt ge mitt immunförsvar en så stor boost som möjligt då jag har kraftigt nedsatt immunförsvar i allmänhet. Vad har ni för synpunkter på det?

För övrigt tänker jag testa Arnge Krush innan träning, vad ska man se upp att blanda det med? Lämpar det sig väl att ta med kreatin och EAA?

Eddie Vedder
2009-07-15, 16:04
Sedan verkar många ta vassle med EAA'n efter träning, kommentarer?

Det tror jag nog du läst fel i så fall. Jag vet ingen som gör så och om någon gör det så är det helt onödigt.

Alla de fördelar som fria EAA har gentemot intakt vassleprotein slösas ju bort och vad du får är ett proteinpulver med redan helt fullvärdigt protein som blir EAA-berikat typ. Så det är slöseri på pengar att köpa EAA om du än¨då ska blanda ut med med protein.

Mr.Sjöborg
2009-07-15, 21:34
Massa text

Tvivlar starkt på att du springer ca 2 mil på 30min...om du gör de:thumbup:

Om jag var du skulle jag försöka dela upp sakerna, så att du inte kör allt det du sa två gånger om dagen, låter ganska extremt i mina öran.

Kanske dela upp det på gym/MMA dagar? vet inte riktigt vad för muskelgrupper som används primärt vid MMA så kan inte rekommendera något schema

Mysterious
2009-07-15, 22:14
Jodå, det är 2 mil men jag springer inte, som jag skrev är det spinningjogging, alltså spinning men att man joggar med armarna för ökad intensitet. Löjligt att ljuga om sådan skit på ett forum, vad skulle det göra för nytta om man nu ber om hjälp vad gäller utvärdering.

Nejdå, jag klarar av den träningen och det fungerar bra för mig rent uthållighetsmässigt men jag skulle vilja ha hjälp med att utvärdera när innan/under/efter dessa pass jag ska ta mina kosttillskott för bästa resultat osv.

EAA, Vassle, Malto, Kreatin, Gainer, vanliga måltider osv. Dosering och tidpunkt måste jag utröna, gärna med lite hjälp.

Noterat Eddie, tack för svar.

Duffman
2009-07-15, 23:36
Shit vad kostar allt det där per månad?

Eddie Vedder
2009-07-16, 05:54
Jodå, det är 2 mil men jag springer inte, som jag skrev är det spinningjogging, alltså spinning men att man joggar med armarna för ökad intensitet. Löjligt att ljuga om sådan skit på ett forum, vad skulle det göra för nytta om man nu ber om hjälp vad gäller utvärdering.

Nejdå, DU talar antagligen sanning. Men distansmätninen ljuger nog desto mer.;)

EAA, Vassle, Malto, Kreatin, Gainer, vanliga måltider osv. Dosering och tidpunkt måste jag utröna, gärna med lite hjälp.


Du överanalyserar. Skippa färdig gainer, vad ska du med den till när du har både proteinoulver, EAA och malto? Proteinpulvret kan du ju ta som mellanmål då och då om du vill, en dos EAA före och en efter. Blandar med malto gör du om du känner för det.

Mysterious
2009-07-16, 13:38
Hur pålitliga är distansmätarna på spinningcyklar egentligen? Jag kör på en rätt låg motståndsvikt så det blir hög rpm. Sedan antar jag att cykelns mätning av kaloriförbränning inte är något att förlita sig på, inte minst för att jag också rör mycket på överkroppen när jag cyklar. Aja, off topic.

Ok, tack för tipsen Eddie. Tar och skippar gainern faktiskt.

Eddie Vedder
2009-07-16, 14:46
Hur pålitliga är distansmätarna på spinningcyklar egentligen? Jag kör på en rätt låg motståndsvikt så det blir hög rpm. Sedan antar jag att cykelns mätning av kaloriförbränning inte är något att förlita sig på, inte minst för att jag också rör mycket på överkroppen när jag cyklar. Aja, off topic.

Ja okej, jag fattade inte riktigt att det var fråga om cykel. Då är 2 mil på 30 minuter inte orimligt.

Flexipop
2009-07-16, 16:32
10g eaa före träning + 10g eaa efter träning. Sen äter du mat och ser till att du får i dig dina gram protein per dag och sen är det klart. Behöver inte vara svårare än så. Ditt upplägg låter lite väl överambitiöst.