handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om någon har tid/tråkigt =)


Peter Hansen
2009-07-03, 22:48
Har som sagt lite frågor jag undrar över!

Lagras överflödiga fettsyror i fettväven i samma form som de intogs? alltså omättade-, fleromättade-, mättade fettsyror eller ändras formen för att "passa in" i fettväven?

Ökar koffein mängden fria fettsyror i blodet genom att öka frisättningen utav dessa från fettväven?

Om svaret är ja på både utav dessa frågor har jag en följdfråga!

Säg att man skulle gå på en diet med för små mängder fett för att kroppen ska må bra och att ens fettväv bestod av en väldigt god fördelning utav olika fettsyror. Skulle man då kunna äta koffein för att lura kroppen att frisätta mer fettsyror ifrån fettväven än vad den skulle utan koffein? Och i så fall skulle man få samma effekt utav detta som att äta mer fett?

Jag tror jag vet att svaret redan är nej i dessa slutfrågor men det skulle vara väldigt kul att få höra lite spekulationer.

Tack på förhand för alla svar! =)

[UnTr] freshmint
2009-07-04, 00:36
Intressant frågeställning!

Vad jag vet så är det samma fettsyror som man ätit som lagras i fettväven, i viss mån tillverkas eller förändras även fettsyror men jag tror inte det är några stora mängder.

Däremot tror jag inte att "viktiga" fettsyror som omega-3-syrorna lagras in i fettväven?

Någon som har några smarta rader om ämnet på lager? *popcorn*

Scratch89
2009-07-04, 08:50
Äter man så pass lite fett att man börjar få negativa effekter av det så är det troligen bristen på de essentiella fettsyrorna EPA och DHA som gör det. Då de är essentiella kommer du inte att kunna syntetisera dem själv, och således kommer de inte heller att utsöndras från fettväven av vare sig koffein eller kaloriunderskott.

Peter Hansen
2009-07-06, 15:49
Äter man så pass lite fett att man börjar få negativa effekter av det så är det troligen bristen på de essentiella fettsyrorna EPA och DHA som gör det. Då de är essentiella kommer du inte att kunna syntetisera dem själv, och således kommer de inte heller att utsöndras från fettväven av vare sig koffein eller kaloriunderskott.

Jag har ingen koll på om dessa essentiella fettsyror går att lagra i fettväven elelr ej. Dock tycker jag det skulle vara rätt konstigt om man inte kunde lagra dem. Äter man t.ex. 50g omega 3 fetter per dag så måste de ju ta vägen någonstans om man nu inte förbränner dem..men de kanske ändrar form eller någonting innan de lagras in i fettväven...

En annan del är ju att det inte är endast bristen av essentiella fettsyror som skulle föra med sig negativa effekter på kroppen. Ett för lågt fettintag skulle nog inte vara för fördelaktigt över huvud taget.