handdator

Visa fullständig version : Hur mycket muskler kan du tappa på ett år?


Wesa
2009-07-03, 20:02
Jag har både läst och hört från många olika källor att en "vanlig" människa utan olagliga preparat ökar ca 2 kg i muskelmassa per år från seriös styrketräning.

Ta då en rätt vältränad man som styrketränat seriöst i 5 år. En dag bestämmer han sig för att sluta träna under ett helt år, han har även ett kontorsjobb så inte blir speciellt aktiverad till vardags heller.

Hur mycket muskelmassa kan han i värsta fall tappa på ett år?

coxie
2009-07-03, 20:04
Räkna på 0-700kcal per dygn tills du brakar ihop totalt och hamnar på sjukhus.

Du kan tappa jävligt mycket vikt på ett år.

ceejay
2009-07-03, 20:14
beror på hur han sköter kosten, det är den viktigaste delen.

Eddie Vedder
2009-07-03, 20:15
Sluta placera träningsrelaterade trådar i Allmänt Wesa. Det här är tredje jag flyttar och jag påpekade det i den senaste också.

Rex
2009-07-03, 20:16
Ni får rätta mig om jag har fel, men det är ju från person till person..
Vissa kan bibehålla muskler och formen utan att träna.. o andra kan förändras totalt.

Det är iallafall det jag har märkt på de jag känner.

Emil_Larsson
2009-07-03, 20:17
Kombinera det kontorslivet med högt sockerintag, minimalt med protein/fett och två paket cigaretter om dagen så lär musklerna försvinna likt en tändsticka i brand.

King Grub
2009-07-03, 20:58
Hur mycket muskelmassa kan han i värsta fall tappa på ett år?

Allt.

Guddi
2009-07-03, 22:20
Vilken fråga. Det hänger ju på hur "hårt" du är beredd att arbeta för att bli av med musklerna. :)

grakka
2009-07-03, 22:57
Halvkonstig fråga. Men är det någon som vet vad som är optimalt för att minska i muskelmassa? Exempelvis att bara låta bli att träna helt och se till att vara så lite fysiskt aktiv som möjligt eller att träna riktigt hårt och strunta i att äta och sova. Vilket hade brutit ned muskelmassan mest? Inget jag planerar att göra, bara undrar.

Ostknäcket
2009-07-03, 23:02
Halvkonstig fråga. Men är det någon som vet vad som är optimalt för att minska i muskelmassa? Exempelvis att bara låta bli att träna helt och se till att vara så lite fysiskt aktiv som möjligt eller att träna riktigt hårt och strunta i att äta och sova. Vilket hade brutit ned muskelmassan mest? Inget jag planerar att göra, bara undrar.

När man dör ruttnar nog musklerna bort ganska snabbt. Annars är det väl bara att lägga sig i en säng och låta bli att äta och inte röra sig det minsta.

grakka
2009-07-03, 23:16
När man dör ruttnar nog musklerna bort ganska snabbt. Annars är det väl bara att lägga sig i en säng och låta bli att äta och inte röra sig det minsta.

Det Kan tänkas stämma. Att dö känns lite "overkill" (HEHE).
Är det verkligen värre att bara vara stilla och inte äta än att träna somfan och inte äta + sova. Det som får mig att tveka är den katabola fasen som uppstår vid träning. Kanske bäst att ta detta någon annan stans/gång så att inte tråden spårar iväg från TS.

Wesa
2009-07-04, 06:09
Sluta placera träningsrelaterade trådar i Allmänt Wesa. Det här är tredje jag flyttar och jag påpekade det i den senaste också.


Jag ber om ursäkt för detta. Tror en av mina tidigare trådar om "löpning med lurar" vart flyttad från träning till allmänt istället så jag har blivit osäker hur jag skall placera dem därefter, för den tråden var ju också delvis relaterad till träning.

Jag måste även ha missat detta du påpekade förra gången.

Aja, ber om ursäkt gör jag iaf. Det blir skärpning nu.

Bahir
2009-07-04, 06:18
Ta då en rätt vältränad man som styrketränat seriöst i 5 år. En dag bestämmer han sig för att sluta träna under ett helt år, han har även ett kontorsjobb så inte blir speciellt aktiverad till vardags heller.


I det scenariot skulle jag gissa att man skulle tappa ca 6-10 kg muskler (inte total vikt) om man inte ligger på negativ kaloribalans hela tiden.

Själv så har jag knappt gymmat alls under de senaste 2-3 månaderna, och har dessutom ätit väldigt snålt. Jag har säkert tappat minst 2-3 kg muskler på det, men jag skulle gissa att man kan klara sig bättre om man äter bra, och kanske har någon form av fysisk aktivitet som aktiverar musklerna lite grann i alla fall (t ex armhävningar o dyl).


Förresten, är det Wesa från gamla baskethubben på DC?

hendrong
2009-07-04, 06:24
Det Kan tänkas stämma. Att dö känns lite "overkill" (HEHE).
Är det verkligen värre att bara vara stilla och inte äta än att träna somfan och inte äta + sova. Det som får mig att tveka är den katabola fasen som uppstår vid träning. Kanske bäst att ta detta någon annan stans/gång så att inte tråden spårar iväg från TS.

Träna som fan och inte äta + sova är värre.

Rockhard
2009-07-04, 08:42
Träna som fan och inte äta + sova är värre.

Fast då kolapsar du efter 2 dar. Hinner inte tappa så mkt muskler där.

För att svara på orginalfrågan. Omöjligt att säga hur mkt muskler man skulle tappa. Men jag tror inte alltför mkt. Inte mer än att man kan ta igen det på ett halvår om man börjar träna igen sen.

hendrong
2009-07-04, 12:55
Fast då kolapsar du efter 2 dar. Hinner inte tappa så mkt muskler där.

För att svara på orginalfrågan. Omöjligt att säga hur mkt muskler man skulle tappa. Men jag tror inte alltför mkt. Inte mer än att man kan ta igen det på ett halvår om man börjar träna igen sen.

Kruxet med orginalfrågan är att det inte framgår hur mycket personen i exemplet ska äta. Svälter han kan han mycket väl bli av med "alla" muskler.

Ostknäcket
2009-07-04, 12:59
Träna som fan och inte äta + sova är värre.

Tvivlar jag på, man kommer inte orka träna hårt alls. Inaktivitet är väldigt katabolt.

hendrong
2009-07-04, 13:12
Tvivlar jag på, man kommer inte orka träna hårt alls. Inaktivitet är väldigt katabolt.

Äter man eller sover inte men tränar, även om man inte tränar hårt, dör man fortare än om man bara hade legat still och fått sova men aldrig ätit. Och döden är väldigt katabol.

Ostknäcket
2009-07-04, 13:17
Äter man eller sover inte men tränar, även om man inte tränar hårt, dör man fortare än om man bara hade legat still och fått sova men aldrig ätit. Och döden är väldigt katabol.

Jag menar utan att dö, annars kan man bara säga "begå självmord".

"När man dör ruttnar nog musklerna bort ganska snabbt. Annars är det väl bara att lägga sig i en säng och låta bli att äta och inte röra sig det minsta."
Skrev jag.

hendrong
2009-07-04, 13:19
Jag menar utan att dö, annars kan man bara säga "begå självmord".

Det är ju därför frågan är så sjukt dum. Äter man inte kommer man dö innan alla muskler hinner tyna bort, oavsett vad man gör för övrigt. Det går inte att inte äta utan att dö. Äta bör man annars dör man.

Ostknäcket
2009-07-04, 13:26
Det är ju därför frågan är så sjukt dum. Äter man inte kommer man dö innan alla muskler hinner tyna bort, oavsett vad man gör för övrigt. Det går inte att inte äta utan att dö. Äta bör man annars dör man.

Ja, ett år klarar man sig inte utan mat, men ett tag gör man. Om man tränar utan att äta eller sova jämfört med att vara inaktiv utan att äta eller sova så dör man nog snabbare av tränings metoden. Man hinner då tror jag nog att man hinner förlora mer muskler på metod 2. Men frågan är lite konstig, man kan förlora allt genom att operera bort alla muskler också, och det är kanske det snabbaste sättet, eller att lägga sig i en eld.