handdator

Visa fullständig version : Hyperperspiration


Adebisi
2009-07-03, 10:04
Hej!

På vanlig svenska så är det som så att jag svettas så rikligt när jag springer att det är direkt besvärande och plågsamt, som om jag hade hormonförändringar...*screwy*

Jag har valt att förlägga löppassen till efter 19.00 på kvällarna och att ladda upp med att äta ordentligt åtskilliga timmar i förväg och att, som är så otroligt viktigt nu, dricka mycket vatten och isthé.

I går orkade jag tex bara springa 25 minuter och det ser både ansträngt ut och aktionstiden jag kan vara ute i spåret på förkortas avsevärt.

Jag är mer värmekänslig än andra och jag undrar hur ni andra som också är det, tacklar det problemet? Man kan ju inte gärna springa helnäck även om jag ibland brukar ta av mig linnet och springa med det i nävarna(där inte så mycket folk är).


Dessutom undrar jag om det stämmer att kvinnor är mindre känsliga för värme än vad vi män/grabbar är?

När jag ser kvinnor som springer så ser de alls inte lika svettiga, röda och ofräscha ut som jag och polarna. Fastän de håller ett duktigt tempo och intensitet de också. *screwy*
**drool*



mvh/Adebisi

Pjotor
2009-07-03, 14:36
Om kvinnor är värmeokänsligare gissar jag att det framför allt är på grund av (i typfallet) mindre relativ kroppsyta per kilo kroppsvikt och därmed bättre förmåga att avge värme från kroppen. I andra hand gissar jag att den -- återigen i typfallet -- mindre procentuella muskelmassan leder till mindre värmeutveckling.

För egen del så är allt över 25 grader för varmt. Å andra sidan fryser jag väldigt sällan vintertid, inte ens när jag har klätt mig för lätt, och jag badar gärna i vatten som andra tycker är svinkallt.

I den nuvarande värmeböljan behöver kroppen göra av med mycket energi för att hålla temperaturen på en hälsosam nivå. Ett 45-minuters löppass i 30 graders värme motsvarar ett betydligt längre löppass vid 15-20 grader, eftersom mer energi krävs per sprungen meter. Däremot vet jag inte om den extra energiåtgången ger någon aerob träning.

Klä dig ljust, klä dig tunt, drick mycket vatten är mina tips. Vill du konditionsträna så är cykling ett alternativ istället -- den extra fartvinden svalkar bra.