handdator

Visa fullständig version : Smärta vid tunga dips...


Pretender
2003-08-19, 11:54
Dips har alltid varit en kanonövning för mig, har kört den sedan jag började träna. På senare tiden har det emellertid uppstått problem.

Efter ett set tunga dips 4-6reps så upplever jag en otäck, stickande smärt över nyckelbenen/axlarna. Känner aldrig av ngt under själva setet utan det är direkt efter.

Vill helst inte sluta upp med tunga dips - vad kan tänkas jag gör för fel? Man vill ju inte gärna skada axlarna...

Mitt utförande tycker jag borde vara godkänt - en bit under 90 grader i bottenläget och raka armar i toppläget. Kör de lätt framåtlutande för att få pecsen att dra det tunga lasset så att säga.

Jaja, tacksam för svar.

Vänl,
Pretender

Ladd
2003-08-19, 11:58
Låter som att du spänner dig när du utför övningen.....vilket resulterar i lite kramper när du har kört klart.................

men det är bara en liten teori

// Ladd

LunaSpice
2003-08-19, 12:39
Ursäkta att jag sticker emellan med en fråga här Pretender men jag vill inte starta en ny tråd ang. detta.

Jag kör framsida axlar med bröst och baksida axlar med rygg. Armar separat, likaså ben. mage kör jag med rygg och baksida axlar. Jag har dock en fråga, när anser ni att jag ska köra dips? Bröstdagen borde väl vara det självklara valet eller? Jag vill bara ha det bekräftat. :bpump:

Pretender
2003-08-19, 13:46
Originally posted by LunaSpice
Ursäkta att jag sticker emellan med en fråga här Pretender men jag vill inte starta en ny tråd ang. detta.

Jag kör framsida axlar med bröst och baksida axlar med rygg. Armar separat, likaså ben. mage kör jag med rygg och baksida axlar. Jag har dock en fråga, när anser ni att jag ska köra dips? Bröstdagen borde väl vara det självklara valet eller? Jag vill bara ha det bekräftat. :bpump:

Det beror väl lite på vilken muskelgrupp du huvudsakligen vill aktivera. Man kan ju genom att ändra lutningen på dipsen aktivera bröst eller triceps mera. Så antingen bröst eller armdagen då.

ivandrago
2003-08-19, 16:36
har alltid fått en stickande smärta i nyckelbenen direkt efter ett set dips. Enda sättet att undvika den är att saaaaakta släppa spänningen efter sista repetitionen. Men det kanske är en annan typ av smärta du får?

Pretender
2003-08-19, 16:55
Originally posted by ivandrago
har alltid fått en stickande smärta i nyckelbenen direkt efter ett set dips. Enda sättet att undvika den är att saaaaakta släppa spänningen efter sista repetitionen. Men det kanske är en annan typ av smärta du får?

Det är exakt det jag också upplever! Ok, så släppa spänningen sakta, måste testa det. Tack!

//Pretender

Niclaaas
2003-08-19, 16:57
Originally posted by ivandrago
har alltid fått en stickande smärta i nyckelbenen direkt efter ett set dips. Enda sättet att undvika den är att saaaaakta släppa spänningen efter sista repetitionen. Men det kanske är en annan typ av smärta du får?


det har jag fått nån gång. men då har jag kännt att jag belastat fel under setet också. aldrig upplevt det när jag haft bra kontakt och kört strikt

Pressarn
2003-08-20, 15:28
Varför "armdag"? Vad har biceps och triceps gemensamt egentligen? Triceps räknas jag in på bröstdagen och biceps på ryggdagen iaf.

Mathias Blomberg
2003-08-20, 15:47
LÄgg nert dipsen för en 4 veckors tid. Kör smala bänkpressar istället och scullcrushers, lite pressdowns, tricepspresar ovan huvudet. Återgå sen till Dipsen och värm då upp som aldrig förr. Ibland behöver kroppen en spark åt ett annat håll än det man är van vid. Kanske du även skall se över ditt axelprogram. Kanske är det en nerv som kommit i kläm, det har jag upplevt och fick övergå till helt andra övningar för att tillsut gpå tillbaka med resultat av smärtfri träning.