handdator

Visa fullständig version : Varannan vatten


Nordenator
2009-07-02, 17:18
Varannan vatten är helt klart en av de mer synliga kampanjerna kring alkohol. Men är det egentligen alltid nödvändigt? Läste nyligen en artikel (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/te-och-kaffe-inte-vatskedrivande-1.900274) som talade om att det fanns en nettoeffekt av vätska vid konsumtion av kaffe och te. Det vill säga att det inte är vätskedrivande, enligt den definitionen. Vätskedrivande skulle innebära att förlusten av vätska p.g.a. intaget är större än intaget i sig.

"Studies on caffeine have found very high doses dehydrate and everyone assumes that caffeine-containing beverages dehydrate. But even if you had a really, really strong cup of tea or coffee, which is quite hard to make, you would still have a net gain of fluid."
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5281046.stm

Men hur är det med alkohol? Högre koncentration av alkohol i drycken borde leda till större förlust av vätska. Men vid vilken alkoholprocent börjar drycken egentligen bli vätskedrivande? Så länge man inte driver ut mer vätska med t.ex. öl än man sätter i sig finns väl egentligen inget behov av att dra i sig massvis med vatten, förutsatt att man druckit ordentligt under dagen sett, eller?

stafh
2009-07-02, 17:21
Alkohol inhiberar insöndringen av detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Vasopressin, vilket leder till ökad urinvolym. Så ja, alkohol är vätskeutdrivande.

Larsson85
2009-07-02, 17:21
Poängen är väl främst att man drar ner tempot på drickandet.

Aimbert
2009-07-02, 17:22
Så länge man inte driver ut mer vätska med t.ex. öl än man sätter i sig finns väl egentligen inget behov av att dra i sig massvis med vatten, förutsatt att man druckit ordentligt under dagen sett, eller?

Meningen med kampanjen är väl trots allt att man inte ska bli så full genom att man ska bli "otörstig" då man dricker mycket vatten.

coxie
2009-07-02, 17:22
Är inte meningen med varannan vatten att man inte ska bli drängfull?

Eddie Vedder
2009-07-02, 17:23
Är inte meningen med varannan vatten att man inte ska bli drängfull?

Jo.

Vätskebalansen är sekundär här, det är ju mer en kampanj för ansvarsfullt drickande.

LadyG
2009-07-02, 17:25
Dricker man vatten dricker man inte alkohol, iaf inte just då. Så det är väl mer ett bra sätt att skåla och vara social utan att dricka för mycket alkohol på en gång?

Trodde inte vatten påverkade alkoholförbränningen alls f ö och det är väl det i kombination med intaget som styr hur påverkad man blir?

Nitrometan
2009-07-02, 17:25
Är inte meningen med varannan vatten att man inte ska bli drängfull?
Jo. Men vill man dra i sig 15 stora stark och 4 helrör vodka så ska man iaf bli rejält kissnödig. :)

coxie
2009-07-02, 17:28
Jo. Men vill man dra i sig 15 stora stark och 4 helrör vodka så ska man iaf bli rejält kissnödig. :)

Ja det är klart och det blir svårt att få plats med lika mycket vatten på en kväll.

Slutsats: Varannan vatten suger om man vill bli odrägligt full, och vem vill inte bli det?

Nordenator
2009-07-02, 17:29
Utgå ifrån en given mängd alkohol. Det är inte en eller två jag stött på som spolar i sig massvis med vatten i syfte att inte blir lika bakis. Och i dessa fall är det inget de suger på, utan sveper för att mildra bakfyllan. Och alkohol i sig vet jag är vätskedrivande, men nettoeffekten av vätskeintaget är beroende av alkoholkoncentrationen i drycken.

Eddie Vedder
2009-07-02, 17:30
Trodde inte vatten påverkade alkoholförbränningen alls f ö och det är väl det i kombination med intaget som styr hur påverkad man blir?

Nej etanoloxidationen påverkas inte, men koncentrationen av alkohol i blodet blir lägre och fyllan inte lika kraftig.

Det enda som har visats påskynda etanoloxidationen är mig veterligt höga doser av fruktos. Och det vet vi ju alla på Kolo att fruktos är ett värre gift än alkohol.:D

Nitrometan
2009-07-02, 17:32
Det enda som har visats påskynda etanoloxidationen är mig veterligt höga doser av fruktos. Och det vet vi ju alla på Kolo att fruktos är ett värre gift än alkohol.:D
Oh noes. Alkohol och dötsfruktos! :eek:

Eddie Vedder
2009-07-02, 17:35
Oh noes. Alkohol och dötsfruktos! :eek:

Jag vet inte mekanismen bakom men kan tänka mig att det har med en ökad leveraktivitet överhuvudtaget kanske. Fruktosen måste ju metaboliseras i levern och blir den mättad med både fruktos och etanol kanske den börjar jobba ovanligt hårt och förbränner etanolen snabbare.

Jag har som sagt inte koll.

tsp
2009-07-02, 17:35
Är varannnan vatten-grejen något sätt att försöka "överlista" oss genom att lura oss till en mildare fylla? Eller vad är syftet? Det funkar väl minst lika bra att helt enkelt dricka långsammare och/eller mindre om man inte vill bli lika full? Varför predikas det om "varannan vatten" istället för "drick med måtta"?

Nordenator
2009-07-02, 17:35
Meningen med kampanjen är väl trots allt att man inte ska bli så full genom att man ska bli "otörstig" då man dricker mycket vatten.

Gotcha. Jag verkar ha missuppfattat syftet med kampanjen, men frågorna kvarstår.

Eddie Vedder
2009-07-02, 17:36
Varför predikas det om "varannan vatten" istället för "drick med måtta"?

Menar du att du aldrig fått höra predikan om att dricka med måtta? Du måste bo på en annan planet.:D

L-Sami
2009-07-02, 18:28
Producering av Anti-Diuretiskhormon minskar vid alkoholintag. Njurarna producerar mer urin då.

LadyG
2009-07-02, 18:35
Nej etanoloxidationen påverkas inte, men koncentrationen av alkohol i blodet blir lägre och fyllan inte lika kraftig.

Det enda som har visats påskynda etanoloxidationen är mig veterligt höga doser av fruktos. Och det vet vi ju alla på Kolo att fruktos är ett värre gift än alkohol.:D

Tack, då hade jag inte helt fel i alla fall.

I skola ta er i akt ty fruktos äro djävulens substans. Det leder eder till synd och fördärv :)

Wao
2009-07-02, 18:43
Är varannnan vatten-grejen något sätt att försöka "överlista" oss genom att lura oss till en mildare fylla? Eller vad är syftet? Det funkar väl minst lika bra att helt enkelt dricka långsammare och/eller mindre om man inte vill bli lika full? Varför predikas det om "varannan vatten" istället för "drick med måtta"?

Jag antar att det lindrar eventuell bakfylla också. Fast det kanske jämnar ut sig när man pinkar. Jag känner mig iaf bättre dagen efter om jag tagit några glas vatten under kvällen.

von huff
2009-07-02, 18:43
Jag klarar inte av fler än 6-8öl och sen blir jag alltid så törstig att jag måste dricka ett par glas vatten så för mig är alkohol mycket "vätskeutdrivande"

snej
2009-07-02, 18:56
Varannan vatten brukar jag inte köra på fyllan (man tröttnar eller ''glömmer'' av det helt enkelt:D). Men däremot dra i mej ca 0,5-1 liter vatten och lite salt innan sängen, ELLER resorb som funkar grymt bra. Har aldrig någon huvudvärk dagen efter, och känner mej inte hälften så uttorkad. Så jag säger, resorb + vatten = teh shieeet.

Humbucker
2009-07-02, 19:01
Jag är inne på samma linje som du snej. Hur mycket salt har du i ungefär 1 liter vatten?
Häller du i saltet och blander eller tar du saltet på tungan separat?

Sniggel
2009-07-02, 19:13
Man kanske ska dricka sig full dagen innan en uppdatering av dagsformen :D

snej
2009-07-02, 19:35
Jag är inne på samma linje som du snej. Hur mycket salt har du i ungefär 1 liter vatten?
Häller du i saltet och blander eller tar du saltet på tungan separat?

Jag brukar ta en matsked flingsalt rätt i mun o sen halsa vatten =) Flingsalt av den anledningen av att det inte löses upp lika fort och därmed smakar betydligt mindre jävligt. Festar inte så ofta längre, men gör gott även efter några glas vin eller whisky. Men som sagt, Resorb, finns inget bättre!

Tolkia
2009-07-02, 20:46
Är varannnan vatten-grejen något sätt att försöka "överlista" oss genom att lura oss till en mildare fylla? Eller vad är syftet? Det funkar väl minst lika bra att helt enkelt dricka långsammare och/eller mindre om man inte vill bli lika full? Varför predikas det om "varannan vatten" istället för "drick med måtta"?
Man får vara otroligt selektiv i sin perception för att missa måttlighettsbudskapet i "varannan vatten" (d.v.s. antingen vara otroligt korkad, eller, mera troligt, välja att se det man vill se). Som försök att "lura" folk att bli mindre fulla skulle det ju kräva att ingen individ som är gammal nog att köpa sprit vet skillnaden mellan sprit och vatten? Att dricka vartannat glas vatten är dock ett bra alternativ för den som dricker av "sociala skäl", vilket ju många hävdar att de gör (sant eller inte). LadyG beskrev det annars bra här ovan.
Utgå ifrån en given mängd alkohol. Det är inte en eller två jag stött på som spolar i sig massvis med vatten i syfte att inte blir lika bakis. Och i dessa fall är det inget de suger på, utan sveper för att mildra bakfyllan. Och alkohol i sig vet jag är vätskedrivande, men nettoeffekten av vätskeintaget är beroende av alkoholkoncentrationen i drycken.
Det verkar iofs inte ha så mycket med "varannan vatten" att göra, se mängder av inlägg ovan, utan om en uppfattning de du känner har om hur man förebygger bakfylla.

stafh
2009-07-02, 21:05
Att dricka en massa vatten driver inte ut alkoholen ur kroppen, men en del av obehaget i bakfyllan är ju uttorkningen, som lindras av att man hivar i sig massa vatten.

Nordenator
2009-07-02, 23:21
Det verkar iofs inte ha så mycket med "varannan vatten" att göra, se mängder av inlägg ovan, utan om en uppfattning de du känner har om hur man förebygger bakfylla.

Gotcha. Jag verkar ha missuppfattat syftet med kampanjen, men frågorna kvarstår.

Visst, felaktig tolkning. Frågeställningarna har hittils inte ens berörts däremot.

Då den urindrivande effekten är beorende av koncentrationen av alkohol i drycken (med given volym) kommer även nettoeffekten variera.

Vid någon punkt kommer nettoeffekten vara 0. Om det nu skulle vara runt 8%:ig dryck skulle man således ha en nettovinst av vätska genom att dricka öl på 5%. Med given mängd alkoholintag borde vidare vattenintag vara onödigt. Är det däremot runt 3% så får man ta ett glas vatten. Men det kan vara intressant att veta ungefär var en sådan punkt kan tänkas ligga (rent generellt)

Det enda jag har hittat hittils är någon studie från 40-talet.

Roughly, every extra 10 g. alcohol results in an extra 100 c.c. urine excretion.
The diuretic action of alcohol in man
MG Eggleton - The Journal of Physiology, 1942 - Physiological Soc

Med dessa siffror så skulle en starköl á 500 ml med 5% alkoholinnehåll ge upphov till 250 ml (500x0,05=25, 25x10=250) utdrivning av urin. Man skulle alltså dra en nettovinst av 250 ml vatten av en halvliter 5%:ig öl. Skulle man basera sitt drickande på 5%:ig öl skulle man enligt de siffrorna inte ha något vidare behov av vatten. Enligt de siffrorna får det vara 10g alkohol mer 100 ml för att gå +/- 0. ~10% alkoholhalt. Vin skulle således oftast vara urindrivande om det >10%, medan öl som oftast är <10% inte kan ses som urindrivande (enligt definitionen att urindrivande ger upphov till vätskeförlust med intag i åtanke).

Nu tror jag inte att det är så pass enkelt, och tänkte att någon kanske borde ha bättre koll än en amatörgooglare.

Nordenator
2009-07-02, 23:29
Visserligen är mina uträkningar inte korrekta då jag verkar att ha gjort antagandet att 25g av dessa 500ml är alkohol, men inte gjort plats för dem i burken. Men.. ni förstår säkert vad jag menar.

maaherra
2009-07-03, 08:35
Rätt mig gärna om jag har fel, men är inte 25g alkohol förbannat mycket?