handdator

Visa fullständig version : Hur träna för att ÖKA i vikt


BadlyDrawnboy
2003-08-19, 09:31
Jag har funderat på att börja träna igen. Jag vill träna för att öka i vikt och för att få muskler på min taniga kropp.

Vad ska man träna förutom stryke.
Hur viktigt är de att äta rätt egentligen.

Grahn
2003-08-19, 09:35
Träna tungt äta massor och ofta.

kost > träna exakt rätt.

BadlyDrawnboy
2003-08-19, 09:38
Usch äta det är nog det som är det största problemet. jag gillar inte att äta så värst. Jag äter ett mål om dagen. det är middagen på kvällen.

Grahn
2003-08-19, 09:38
då behöver du ju bara äta 5 ggr så mkt då. :D

Pez
2003-08-19, 09:41
Originally posted by BadlyDrawnboy
Usch äta det är nog det som är det största problemet. jag gillar inte att äta så värst. Jag äter ett mål om dagen. det är middagen på kvällen.

Äter du inte rätt så kan du lika gärna lägga ner träningen.

Den bistra sanningen är att med den kost du just beskrivit så är det nog troligare att du blir mindre än större om du tränar hårt.

/pez

Spud
2003-08-19, 09:42
Originally posted by BadlyDrawnboy
Usch äta det är nog det som är det största problemet. jag gillar inte att äta så värst. Jag äter ett mål om dagen. det är middagen på kvällen.

bara en gång om dagen?? blir du inte hungrig efter det att du har tränat? är du inte hungrig på morgonen?

omg, ät oftare för bövelen! :D

Herkulez
2003-08-19, 09:50
1 gång om dagen räcker, det är typ vad jag gör nu när jag bulkar

Herkulez
2003-08-19, 09:51
fast då pågår det målet i 16 timmar :D

BadlyDrawnboy
2003-08-19, 09:54
nja jag har inte börjat träna på allvar än och så har jag stillasittande arbete. Så jag blir inte så hungrig på dagarna.

Pez
2003-08-19, 09:58
Originally posted by BadlyDrawnboy
nja jag har inte börjat träna på allvar än och så har jag stillasittande arbete. Så jag blir inte så hungrig på dagarna.

Okynnet att bara äta middag (+chips, läsk osv efter denna middag - som det brukar kunna bli...) är en av de sakerna som är på god väg att sabba folkhälsan ordentligt. Skulle tro att "ohälsotalen" skulle sjunka avsevärt om folk tog hand om sig bättre.. :nono:

/pez

Herkulez
2003-08-19, 10:15
Originally posted by Pez


Okynnet att bara äta middag (+chips, läsk osv efter denna middag - som det brukar kunna bli...) är en av de sakerna som är på god väg att sabba folkhälsan ordentligt. Skulle tro att "ohälsotalen" skulle sjunka avsevärt om folk tog hand om sig bättre.. :nono:

/pez

Det är itne konstigt att diabetes ökar så lavinartat

Tomten
2003-08-19, 10:35
Originally posted by BadlyDrawnboy
nja jag har inte börjat träna på allvar än och så har jag stillasittande arbete. Så jag blir inte så hungrig på dagarna.

Det där är skitsnack.

Jag har varit arbetslös ett tag nu och är garanterat mer stillasittande än dig, och jag äter fem-sex gånger om dagen. Jag blir hungrig efter 3-4 timmar.

När jag började träna för snart två år sedan så åt jag inte så mycket, bara frukost och middag och kanske någon macka på kvällen. När du väl börjar lägga om kosten och äter ordentligt så anpassar sig också kroppen efter det.

Om du redan nu kommer med undanflykter som "jag blir aldrig hungrig" och "jag har ett stillasittande jobb" så är det ju bara ett bevis på att du egentligen inte har något intresse av att ta tag i dig själv och börja träna seriöst.

BadlyDrawnboy
2003-08-19, 11:41
Att jag säger att inte blir hungrig under dagen har att göra med att jag äter godis och sånt under dagen. Vi har en kiosk till självkostnadspris precis utanför mitt rum. Så det blir för mycket sånt onödigt intag. Vilket är helt förkastligt jag vet.

Dessutum har jag tagit mig hit så har väl ett visst intresse av att börja träna och dämed och se över min kostsituation. Jag menar ju givetvis inte att jag ska fortstätta att äta en gång om dagen när jag har börjat träna. Jag harsökt mig för att få tips och hjälp om hur jag ska göra för att nå mitt mål - att bli större.

Mathias Blomberg
2003-08-20, 06:13
Skall du öka massa så bör du se lite seriöst på det hela. Kvalitémat för kvalité muskler är något som är bra att ha i baktanken. Skall du äta sockergodis gör då detta efter träningen, lämna choklad och annat godis med fett i till ett annat tillfälle. Kött, fisk, kyckling. Ris, pasta, potatis. Basen ett kostprogram som du kommer lägga på dig muskler med bara du äter ofta och mycket. Ät var tredje timme. Köp ett bra proteinpulver som du kan dricka under dagen.

Ett enkelt kostprogram kan se ut såhär

Frukost

Mjölk/filmjölk
Juice
havregrynsgröt(förmodar att du ej gillar detta så kör fullkornsmackor, inga vita med korn i utan mörka brödskivor som är GROVA med stora hela korn i. Knäckebröd väger knappt något + har snabba kolhydrater i sig så välj hellre fullkorn av råg, grovt och tungt. Eller fil, all brandflakes, frukt.
Vatten
proteindrink eller tonfisk eller stekt kycklingfilé på mackorna.

Mellanmål

Proteindrink + 1 tesked olja + en macka till det.

Lunch

Potatis, ris eller pasta. Till det någon form av kött eller fisk.

Mellanmål. Frukt, en elelr flera mackor, en burk kesella blandat med fun light är bra mellanmål, lite keso är ok det med. Eller en proteindrink, eller som det första mellanmålet.

Lunch

Som innan, variera maten.

Mellanmål igen

efter träningen

vassleprotein, druvsocker

En billig variant om man ej har proteinpulver(långsammare proteiner men bättre än inget)

1 liter mjölk eller filmjölk. 2dl havregryn som du inte kokar utan äter som det är i filen/mjölken. Lite sylt på det.

Eller ett mål mat efter träningen som är snabbt absorberat
Ett stort glas lättmjölk
1 påse potatismos(pulver), eller riktigt mos som du lagar om du orkar det. 1-2 kycklingfiléer, eller något annat kött eller tonfisk/vit fisk som torsk.

Vill du se resultat så måste du äta.

Tomten
2003-08-20, 06:40
Något man också ska ta i åtanke är vilken förbränning kroppen har, och hur mycket du rör på dig.

Jag är nog inte en av dom som tränar mest seriöst här (väldigt liten chans faktiskt). Fast man ska tänka på att om du inte kompleterar styrka med konditionsträning, så behöver du inte så sanslöst mycket näring. I dagsläget väger jag 95 kilo (alldeles för mycket) på 179 cm, och då äter jag endå bara kring 2200-2500 kcal per dag, fördelat på fem-sex mål, då får jag i mig ungefär 170-210 gram protein (också på gränsen till för lite).

Om jag nu INTE hade varit så lat och kört lite kondition med, så skulle jag säkert väga bra mycket mindre och vara i bättre form, men då skulle jag säkert måsta klämma i mig mer mat... men, men, det beror ju helt på hur seriös man är :D

-AG-
2003-08-20, 08:38
En mellanväg till HighPerformance förslag vore att börja äta frukost, lunch, middag och kvällsmål och lägg in träningen mellan middag och kvällsmål. Lunch och middag ska bestå av "vanlig" mat, köttbullar och makaronar, fisk och potäter, ris och kyckling... Frukost och kvällsmål kan bestå av fil och smörgåsar, gröt, ägg, osv... Skippa kosttillskott till att börja med iaf.

BadlyDrawnboy
2003-08-20, 12:07
Så det ni alla är överens om är att äta mer, vilket kanske ger sig naturligt allt eftersom man tränar så lär hungern öka.

Frågan är då vad ska man träna, ska man träna på t ex Nautilus eller är det bättre på ett traditionellt gym med fria vikter och dylikt?

King Grub
2003-08-20, 12:10
Originally posted by BadlyDrawnboy
Så det ni alla är överens om är att äta mer, vilket kanske ger sig naturligt allt eftersom man tränar så lär hungern öka.

Frågan är då vad ska man träna, ska man träna på t ex Nautilus eller är det bättre på ett traditioellt gym med fria vikter och dylikt?

Är det muskeltillväxt du är ute efter: det senare!

Mathias Blomberg
2003-08-20, 15:43
Variation är behövligt. De flesta nautilus gym har idag förstått att fria vikter är behövligt och har därför detta. Valet är ditt, men be om en provrunda i gymmet innan du köper kort