handdator

Visa fullständig version : Träning före måltid, men inte efter, sänker blodglukos och glukosreglerande setpoint


King Grub
2009-07-02, 09:51
INTRODUCTION:: Reduced counterregulatory responses to a next-day hypoglycemic challenge and hypoglycemia result from two spaced episodes of moderate-intensity exercise and have been characterized as exercise-associated autonomic failure. We hypothesized that this phenomenon is caused by postabsorptive state at the time of exercise rather than by autonomic failure.

METHODS:: Participants were nine healthy postmenopausal women in a crossover study. Two hours of treadmill exercise at 43% of maximal effort were performed twice a day, separated by 5 h, either 1 h before (Before-Meals trial) or 1 h after a meal (After-Meals trial). Plasma insulin, counterregulatory hormones (glucagon, growth hormone, cortisol), and metabolites (glucose, free fatty acids, ketones) were measured to evaluate the effects of nutritional timing. Analyses of HR and vagal tone were measured to assess autonomic function.

RESULTS:: Before-Meals exercise, but not After-Meals exercise, reduced postabsorptive plasma glucose by 20.2% during a 16-h period, without a change in counterregulatory response, and elicited postexercise ketosis. A 49% increase in insulin-glucagon ratio during meals, a 1 mM decline in glucagon glycemic threshold, and a reduced vagal tone during exercise were associated with Before-Meals but not with After-Meals trials.

CONCLUSIONS:: These results demonstrate that exercise performed in postabsorptive, but not in postprandial state, lowers glucoregulatory set point and glucagon glycemic threshold and is accompanied by reduced vagal tone, counterregulatory responses, and glucagon glycemic threshold and by increased insulin-glucagon ratio. Reduced counterregulatory response, altered neuroendocrine function, and sustained lowering of blood glucose are most likely the consequences of reduced carbohydrate availability during exercise.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Jun 30. Two Bouts of Exercise before Meals, but Not after Meals, Lower Fasting Blood Glucose.

Arnoldski
2009-07-02, 10:05
Det betyder alltså att kroppen så att säga lite mer "stressad" då kolhydratsnivåerna är lägre?
Det blir ju normalt ett ökat vagalt påslag efter matintag och det är väl det man ser här kan jag tro.

Jag förstår dock inte vilken effekt (om någon alls) detta anses ha på träningen i sig. Dras det dylika slutsatser?

Asdf
2009-07-02, 10:45
Att du förbättrar möjligheterna med viktminskning ifall du tränar efter jobbet ( några timmar efter lunch) istället för efter du kommit hem o hunnit äta din middag. Om jag inte har fel?
"Sustained lowering of blood glucose levels"

dt06mj2
2009-08-21, 11:07
Det är alltså bättre att äta efter träningen än före?

Halldin
2009-08-21, 11:11
Det är alltså bättre att äta efter träningen än före?
Jo men det är inget nytt.

(sen finns det väl extremfall där det kanske inte gäller)

Dan S
2009-08-21, 19:30
Skönt att få på text. Fast många visste nog det med glukosnivåerna i blodet. Av egna erfarenheter dvs.

Peter Hansen
2009-08-24, 21:03
Duktiga ni är som klarar av att tyda den där texten. Jag anser mig själv vara rätt bra på engelska men det där är fan svårt =(

Lawgivah
2009-08-24, 21:05
Blir även jävligt seg om jag käkar innan jag tränar.

Känner mig belåten och bara drygar runt typ:(

haa
2009-08-25, 10:15
Lika bra att träna innan frukost oxå, eller?

Action Fighter
2009-08-25, 11:04
Lika bra att träna innan frukost oxå, eller?

http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Skulle tipsa om att käka frukost och sen träna och sen käka direkt efter igen om du vill morgonträna.

Bra tråd för övrigt. Fattar inte alla begrepp på engelska men förstår ju helheten. Har själv alltid käkat efter, tycker dock det faktiskt kan vara bra att ta något litet innan om man är trött efter en dag i skolan/jobbet, typ ett mellanmål så man får lite energi.

SeTi
2009-08-25, 11:42
Jag brukar inte märka så stor skillnad på prestation på styrketräning om jag ätit innan eller inte, dock vill jag ha minst 3 timmar fasta innan ett konditionspass. Blir alltid galet hungrig efter styrketräning medans kondition mer är törst och sugen på nåt sött typ en nice smoothie.
Studien är helt klart intressant och det är tur att det finns andra, mer begåvade här på forumet som kan "översätta" :D