handdator

Visa fullständig version : Tappat känseln i foten!


Jorpa
2009-07-01, 23:29
Hej jag har tappat känseln i min vänstra fot! Ånej!

Det är inte hela foten, det är Lilltån och ringfingertån, på den ÖVRE sidan, sedan därifrån lite på huden längs foten till precis under fotknölen, där är ett lite större område.

Det har hållt i sig i två dagar nu, har läst att om en nerv är i kläm så dör den efter två dagar, stackars den :(?

har börjat jobba som tidningsbud och sprungit ganska mycket, sprang även med grov träningsverk i vaderna. Sista dagen innan känseln försvann (den försvann över natten) hade jag lite speciellt ont i vänstervadbenet*. För att sedan ha ont i knäet igår och även lite idag.


Har haft nått liknande förut, när jag hade vart på studentflaket i skor som var 4 storlekar för små, i 4 timmar. Så tappade jag delvis känseln i vänstra stortån i 1 månad. Men den är hel nu.

Kan även tillägga att mina löpskor är nya, som jag delar tidningar. Dom var ganska tajta över "my ankle".


Har läst runt lite, domningar i samband med löpning brukar komma tillbax efter man är klar. Och jag tror inte heller på diskbrock då jag är 20 år.

Någon som varit med om något liknande ?

Tolkia
2009-07-01, 23:32
Är det bara känseln, eller har du motoriska förändringar också (d.v.s. kan du röra foten normalt)? Är det bara känselförändringar låter det väl inte osannolikt att det är skorna som trycker. Trycker de tillräckligt hårt/länge kan det ta ett tag innan känseln kommer tillbaka. Prova andra skor ett tag, eller snör inte åt så hårt.

Jorpa
2009-07-01, 23:45
Motoriken fungerar utmärkt, det känns som det är väldigt ytligt. Kan även balansera helt perfekt på det benet.

Men som jag sa, borde inte de bli bättre när man tar av skorna? till viss del iaf.

Tolkia
2009-07-01, 23:50
Nej, inte om du har klämt nerven ordentligt. Då kan det ta ett bra tag innan känseln återkommer.

Jorpa
2009-07-02, 00:02
Okej, tack för de snabba svaren!

Jorpa
2009-07-02, 03:01
Glömde nämna en sak, när jag springer och anstränger vänsterbenet så gör det ont i Muskeln/benet/något annat på insidan av låret. Antar att det är kopplat till foten, går nerverna igenom inre låret, ganska långt ner på knät, 10-15 cm ovanför.

Martin Löwgren
2009-07-02, 11:46
Glömde nämna en sak, när jag springer och anstränger vänsterbenet så gör det ont i Muskeln/benet/något annat på insidan av låret. Antar att det är kopplat till foten, går nerverna igenom inre låret, ganska långt ner på knät, 10-15 cm ovanför.

Nerven du klämt in kan referera smärta men de låter som att dessa två saker inte hänger ihop riktigt utan beror på olika saker där de ena är inklämning av nerv och de andra kan va vadsomhelst.