handdator

Visa fullständig version : Misstänker en kille för doping!


lanzal
2009-07-01, 22:10
Jag sitter nu och är väldigt osäker på vad jag ska göra och vad är då bättre än att fråga kolo om hjälp!

Jo det var så idag att jag på gymmet tränade på som vanligt och jag går förbi en av de trevligaste personerna vi har på gymmet, en av de största också som alltså är jättetrevlig och han hade med sig sitt barn också som han hade gett nåt att leka med som han gick och passade lite ibland..

Jag går alltså förbi han och ser en burk som det står "Diabol" och massa andra saker på, nåt läkemedel, jag tänkte redan då att fan det kanske var doping men tänkte inte mer på det, nu kom jag hem och läste lite om vad det var på flashback och fick då reda på att det är doping..

Ska jag verkligen säga till personalen på gymmet där jag tränar då jag verkligen tycker han är en av de trevligare personer vi har på gymmet? Jag menar, är det så allvarligt? Han kan väl åka i fängelse och grejer om dem väljer att polisanmäla honom?

Han har en dotter minst som sagt och jag vet inte vad jag ska göra:confused:

Vad hade ni gjort?

edit: burken låg i hans träningsväska, inte ens dold typ..

Lelle Pelle
2009-07-01, 22:12
Mind your own biz.

LoTiX
2009-07-01, 22:12
Victimless crime i mina ögon, låt honom göra vad han vill.

kelk
2009-07-01, 22:13
Låt honom sköta sitt.

Trance
2009-07-01, 22:15
Ingen orsak till moralpanik alls.

joriice
2009-07-01, 22:16
Anmäl honom o se vad som händer!

Larsson85
2009-07-01, 22:16
Sköt du ditt så sköter han sitt. Så länge han inte stör på gymmet så ser jag ingen anledning till att lägga sig i. Varför överväger du ens det?

spange
2009-07-01, 22:16
jag skulle inte göra något. Visst är det olagligt, men om han riskerar att åka fast och har en liten dotter det går ut över, samt att jag inte misstänkte langning utan bara privat bruk skulle jag inte bry mig i att göra något.

The Swedish Oak
2009-07-01, 22:17
Personligen hade jag inte gjort något.

Men han verkar ju inte så smart som ställer burkar med diverse olagliga läkemedel på ett offentligt gym. Att meddela personalen är nog ingen idé, för dom vet nog redan att de "stora" killarna kör ASS hela bunten.

Men känner du ett behov av att få bort honom och allt vad det innebär kan du ju göra en Polisanmälan.

kjell33
2009-07-01, 22:21
Skulle aldrig träna på ett gym som inte var anslutet till rf.

lanzal
2009-07-01, 22:21
Skönt att höra att ni tycker som mig, jag ska inte anmäla honom.. jag själv tycker inte det är så allvarligt, ville bara höra vad ni andra tycker!

Larsson85
2009-07-01, 22:22
Skulle aldrig träna på ett gym som inte var anslutet till rf.

På vilket sätt är det störande för dig att andra dopar sig?

orenfot
2009-07-01, 22:22
Men herregud! om någon dopar sig medvetet, jag utgår ifrån att det är ett olagligt preparat, så är det ditt ansvar som medlem i vårat samhälle att upprätthålla dom lagar och stadgar vi har! Om du är säker på att det var det aktuella ämnet du såg så måste du ta kontakt med ansvariga på din träningsanläggning och sätta stopp för olagligheterna direkt! Du måste göra det för att visa civilkurage och följa moralens väg för att hjälpa till att föra samhället i rätt riktning. Har han själv satt sig i sin situation så finns det inget annat alternativ för dig än att anmäla honom. Det är vida känt att doping är olagligt på gym och det spelar ingen roll att han har en dotter eller att han är en av dom trevligaste där. Gör det rätta och berätta! Vilken dotter vill växa upp med en olaglig fader som fuskar sig till det han vill ha med olagliga hjälpmedel? Om han hamnar i fängelse och får enskilda problem är det hans egen sits! "Som man bäddar får man ligga" säger man ju och det här stämmer. För att avsluta vill jag återigen trycka på att du gör din medborgerliga plikt och berättar. Bättre att stoppa honom nu innan det går för långt, både för honom och för dom i hans omgivning.

/D

frambogir
2009-07-01, 22:23
Anmäl för tusan.

kjell33
2009-07-01, 22:24
På vilket sätt är det störande för dig att andra dopar sig?

Därför att det inte finns ngt i dagens samhälle som förstör mer för kraftsport än just doping.

ceejay
2009-07-01, 22:26
låt honom göra det han vill

joriice
2009-07-01, 22:27
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?

lanzal
2009-07-01, 22:29
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?

Detta gör mig rädd dock.. faaaaaan, jag vet inte vad jag ska göra

saab900
2009-07-01, 22:29
Jag känner till ett flertal på mitt gym som dopar sig. De snackar öppet om det sinsemellan, och bryr sig inte om vem som hör. Jag sköter mitt. De tävlar inte, och är trevliga och låter bli att fråga om jag ska ha utan sköter sitt. Varför ska jag då bry mig? Ett par stycken som jag misstänker dopar sig ligger skadade just nu med avsliten bröstmuskel resp avsliten bicepssena, och en av de andra verkar bara bli tjockare. Ytterligare ett par stycken verkar ha missförstått det och tror att man inte behöver sköta kosten och växer inte nämnvärt. Det är faktiskt bara två stycken som börjat växa rejält. De förstör bara för sig själva, och de inser de en vacker dag. Till dess låter jag dom hållas, det är inte min sak.

Nordström
2009-07-01, 22:31
Men herregud! om någon dopar sig medvetet, jag utgår ifrån att det är ett olagligt preparat, så är det ditt ansvar som medlem i vårat samhälle att upprätthålla dom lagar och stadgar vi har! Om du är säker på att det var det aktuella ämnet du såg så måste du ta kontakt med ansvariga på din träningsanläggning och sätta stopp för olagligheterna direkt! Du måste göra det för att visa civilkurage och följa moralens väg för att hjälpa till att föra samhället i rätt riktning. Har han själv satt sig i sin situation så finns det inget annat alternativ för dig än att anmäla honom. Det är vida känt att doping är olagligt på gym och det spelar ingen roll att han har en dotter eller att han är en av dom trevligaste där. Gör det rätta och berätta! Vilken dotter vill växa upp med en olaglig fader som fuskar sig till det han vill ha med olagliga hjälpmedel? Om han hamnar i fängelse och får enskilda problem är det hans egen sits! "Som man bäddar får man ligga" säger man ju och det här stämmer. För att avsluta vill jag återigen trycka på att du gör din medborgerliga plikt och berättar. Bättre att stoppa honom nu innan det går för långt, både för honom och för dom i hans omgivning.

/D

LOL :smash:

LindaS
2009-07-01, 22:32
Skönt att höra att ni tycker som mig, jag ska inte anmäla honom.. jag själv tycker inte det är så allvarligt, ville bara höra vad ni andra tycker!

Detta gör mig rädd dock.. faaaaaan, jag vet inte vad jag ska göraHur ska du ha det?

Vill du veta vad kolos medlemmar tycker om doping eller vill du veta vad vi tycker att du ska göra? Jag är inte helt säker på om du skulle få samma svar från mig i de frågorna.

Viktor_Balck
2009-07-01, 22:33
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?

Steroider = Slå sönder folk och sitta i finkan.

Sen kan man inte knappast gå runt och tjalla på alla som man misstänker tar anabola steroider, skulle bli rätt jobbigt i längden. Vidare det faktum att man ska gå och oroa sig för de kommer att hitta på för att man inte satte dit dom, personligen har jag andra saker att tänka på.

ceejay
2009-07-01, 22:33
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?

varför skulle han slå sönder ngn?

agazza
2009-07-01, 22:33
Lämnar han en burk dian**ol öppet så hade jag nog sagt till honom lite i skymundan att tänka lite, smågrabbar kan börja googla efter dom sett vad den stora killen tuggar på. Sen får han göra precis vad han vill, bara han är trevlig och skötsam och ställer tillbaka viktjävlarna på rätt ställe.

Nordström
2009-07-01, 22:34
Detta gör mig rädd dock.. faaaaaan, jag vet inte vad jag ska göra

Du ska sköta dig själv, du har inget ansvar. Om du vill fortsätta träna på gymet så bör du inte säga nånting.

sz0
2009-07-01, 22:35
därför att det inte finns ngt i dagens samhälle som förstör mer för kraftsport än just doping.

+1

lanzal
2009-07-01, 22:35
Agazza, det stod diabol på burken, men du säger dianabol, är det samma sak eller?

Kross
2009-07-01, 22:36
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?

Det hade han väl kunna göra lika bra utan sin burk Dianabol. Eller nej, just ja, han blir en komplett vansinnig mordmaskin för att han preppar.

tp_88
2009-07-01, 22:45
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?
Exakt. AAS-expert (Tommy Moberg):
...Han hotar alla till livet som tittar på henne. En kväll vill han prata ut och hon följer med honom. Han avrättar henne.

– Detta är rakt ur regelboken på hur människor reagerar på anabola steroider, berättar Tommy.

jwzrd
2009-07-01, 22:47
Skit i vad han röker, dricker eller injicerar så länge han ger fan i att ställa upp i testade sporter tycker jag.

Tabbe
2009-07-01, 22:47
Det första svaret sammanfattar mina åsikter, Vad han gör är inte din sak att lägga sig i.
Det gäller inte bara doping utan det mesta som jag inte ser som super allvarligt, dock kan det mesta bli allvarligt om det går för långt.

NKC
2009-07-01, 22:53
Choose your battles. Jag hade då inte gjort något i det scenariot du beskriver.

mr ruhl
2009-07-01, 22:54
min tanke är att det kanske är nåt kosttillskott, många tillskott har namn som är lik steroidernas, tänkte eftersom han inte ens dolde burken så kan det ju vara nåt lagligt?

aggression
2009-07-01, 22:56
Kanske inte stog dianabol utan diablo? Nutrabolic har produkter på en stor svensk kosttillskottaffär så jag tror inte det är doping.

Joakim pettersen
2009-07-01, 22:59
Tänk om det var proteinpulver:confused: SHit du måste ringa till aftonbladet och fråga!:laugh:

KlopFer
2009-07-01, 23:00
Skit i ifall din granne knarkar, ifall han inte kör över din dotter med bilen dvs :)

Arf Pingvin
2009-07-01, 23:06
min tanke är att det kanske är nåt kosttillskott, många tillskott har namn som är lik steroidernas, tänkte eftersom han inte ens dolde burken så kan det ju vara nåt lagligt?

Jag tänkte mig faktiskt också att det kan lika gärna handla om nån slags gråzonspreparat med noll bevisad klinisk effekt men med slagkraftig marknadsföring.

hendrong
2009-07-01, 23:08
Jag skulle nog anmält anonymt, eller sagt till gympersonalen anonymt. Tagit reda på vad han heter och lagt en lapp i brevlådan eller nåt.

BobaFett
2009-07-01, 23:19
Men herregud! om någon dopar sig medvetet, jag utgår ifrån att det är ett olagligt preparat, så är det ditt ansvar som medlem i vårat samhälle att upprätthålla dom lagar och stadgar vi har! Om du är säker på att det var det aktuella ämnet du såg så måste du ta kontakt med ansvariga på din träningsanläggning och sätta stopp för olagligheterna direkt! Du måste göra det för att visa civilkurage och följa moralens väg för att hjälpa till att föra samhället i rätt riktning. Har han själv satt sig i sin situation så finns det inget annat alternativ för dig än att anmäla honom. Det är vida känt att doping är olagligt på gym och det spelar ingen roll att han har en dotter eller att han är en av dom trevligaste där. Gör det rätta och berätta! Vilken dotter vill växa upp med en olaglig fader som fuskar sig till det han vill ha med olagliga hjälpmedel? Om han hamnar i fängelse och får enskilda problem är det hans egen sits! "Som man bäddar får man ligga" säger man ju och det här stämmer. För att avsluta vill jag återigen trycka på att du gör din medborgerliga plikt och berättar. Bättre att stoppa honom nu innan det går för långt, både för honom och för dom i hans omgivning.

/D

LOL! Du måste vara polis *screwy* Vad är det han fuskar sig till förresten? Är det en tävling?

Därför att det inte finns ngt i dagens samhälle som förstör mer för kraftsport än just doping. Ehh... han höll väl inte på med kraftsport??

Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen? HAHAHAHAH! Varför skulle han slå någon om TS inte tjallade?

Lämnar han en burk dian**ol öppet så hade jag nog sagt till honom lite i skymundan att tänka lite, smågrabbar kan börja googla efter dom sett vad den stora killen tuggar på. Sen får han göra precis vad han vill, bara han är trevlig och skötsam och ställer tillbaka viktjävlarna på rätt ställe.

+1 Så skulle jag också göra.

Tolkia
2009-07-01, 23:23
Ehh... han höll väl inte på med kraftsport??
Han syftar ju inte heller på killen i fråga, utan på gymmet och fenomenet.

tsp
2009-07-01, 23:25
Anmäl!

The Cure
2009-07-01, 23:38
Ingen tjänar på att du golar. Killen ifråga skadar ju ingen annan så varför bry sig? Glöm och gå vidare.

Tuniz
2009-07-01, 23:38
om han är så trevlig och sköter sig på gymmet så tycker jag inte att du behöver göra något. Låt han sköta sitt helt enkelt.

Hade han däremot varit en grinig och elak jävel på gymmet så gör man han nog en tjänst i att anmäla han.

Tricce
2009-07-01, 23:39
Men herregud! om någon dopar sig medvetet, jag utgår ifrån att det är ett olagligt preparat, så är det ditt ansvar som medlem i vårat samhälle att upprätthålla dom lagar och stadgar vi har! Om du är säker på att det var det aktuella ämnet du såg så måste du ta kontakt med ansvariga på din träningsanläggning och sätta stopp för olagligheterna direkt! Du måste göra det för att visa civilkurage och följa moralens väg för att hjälpa till att föra samhället i rätt riktning. Har han själv satt sig i sin situation så finns det inget annat alternativ för dig än att anmäla honom. Det är vida känt att doping är olagligt på gym och det spelar ingen roll att han har en dotter eller att han är en av dom trevligaste där. Gör det rätta och berätta! Vilken dotter vill växa upp med en olaglig fader som fuskar sig till det han vill ha med olagliga hjälpmedel? Om han hamnar i fängelse och får enskilda problem är det hans egen sits! "Som man bäddar får man ligga" säger man ju och det här stämmer. För att avsluta vill jag återigen trycka på att du gör din medborgerliga plikt och berättar. Bättre att stoppa honom nu innan det går för långt, både för honom och för dom i hans omgivning.

/D

Snacka om troll och inte våga stå för vem du är, så klockrent uppenbart att du gjort en ny user bara för att skriva detta. :banned

Inge Enveten
2009-07-01, 23:41
Hur skulle det kännas om det kom fram att han slagit sönder någon eller sitter i finkan om ett tag pga. du inte sa något, eller inte "brydde dig"? Anabola är ju farliga grejjer som är olagliga, varför skall han undgå lagen?

Ja man blir jätte aggresiv av steroider. Anmäl honom innan han våldtar och mördar alla barn på närmsta dagis!

Tolkia
2009-07-01, 23:42
OK, det kanske är bäst att jag påpekar att tråden mår bäst av att vi håller oss lugna och fina.

hendrong
2009-07-01, 23:51
Killen kanske KOMMER skada någon. Och sen skadar väl själva steroidhandeln folk.

joriice
2009-07-01, 23:52
Ja man blir jätte aggresiv av steroider. Anmäl honom innan han våldtar och mördar alla barn på närmsta dagis!

Ja. Kanske det kanske*popcorn*
Har du testat, du vet inte hur man blir själv ju?

En som tar steroider har väl större risk att begå brott än en som inte tar det?

The Cure
2009-07-01, 23:56
Killen kanske KOMMER skada någon. Och sen skadar väl själva steroidhandeln folk.

Ja, det är lika bra att vi anmäler alla i preventivt syfte. :rolleyes:

hendrong
2009-07-01, 23:59
Ja, det är lika bra att vi anmäler alla i preventivt syfte. :rolleyes:

Alla som dopar sig, ja.

Bahir
2009-07-01, 23:59
Sköt dig själv och skit i andra. Om han inte är ett as, då kan du anmäla.

BobaFett
2009-07-02, 00:01
Ja. Kanske det kanske*popcorn*
Har du testat, du vet inte hur man blir själv ju?

En som tar steroider har väl större risk att begå brott än en som inte tar det?

Har DU testat?

Visa gärna källa för påstånden som dessa.

Tolkia
2009-07-02, 00:02
Välkomna åter imorgon.

Eddie Vedder
2009-07-02, 07:27
Öppen igen.:)

Försök hålla det på en sansad nivå.

Onigiri
2009-07-02, 07:50
Fråga honom undrande och nyfiket "Oj är det där typ som kreatin eller?? Vart har du köpt det?" för att se responsen ;)

Angående anmälan - anmäler du honom är han inte längre snäll och du vinner ingenting annat på det heller.

MrPowa
2009-07-02, 07:50
En som tar steroider har väl större risk att begå brott än en som inte tar det?[/QUOTE]

Begår han inte redan ett brott när han tar steroider ? :smash:

Jag skulle inte anmäla om ja inte va 100% säker på att han tog steroider.

daja
2009-07-02, 07:52
Men varför ska du sätta dit honom, om han nu är trevlig mot dig och inte gjort dig något ser jag ingen anledning att göra det i det här fallet. Skillnad om han hade fått frispel och gått loss på något.

Osten80
2009-07-02, 08:00
Inget att bry sig om, låt det vara.

Trance
2009-07-02, 08:02
Begår han inte redan ett brott när han tar steroider ? :smash:

Jag skulle inte anmäla om ja inte va 100% säker på att han tog steroider.

Det finns många saker man inte får göra som folk gör ändå. De dricker innan de får, de kör bil för fort och de begår upphovsrättsbrott genom att ladda ner filmer och musik. Jag tror det är ganska få som skulle få för sig att anmäla någon på gymmet som de hörde tankade en film igår.

En person som brukar steroider och satsar på sin träning är förmodligen ett mindre hot för dig än alla de som står i baren på lördagskvällen och vill ha en stor stark. Det är väl ingen hemlighet att det finns en väldigt stark association mellan alkohol och alla former av våld?

Shakemynuts
2009-07-02, 08:14
Vad finns det för vetskap om kopplingar mellan steroidmissbruk och våld? Eller andra brott för den delen?

Är inte steroidmissbruk som vilket drogmissbruk som helst? Något som kräver stora summor pengar, gör en beroende vilket påverkar ens logiska tänkande efter ett tag. Jag förstår inte riktigt hur det bara är "ens egen ensak" då drogmissbruk i största allmänhet är ett stort problem för samhället. Eller har det att göra med att vi är på ett byggarforum och det är just steroider vi pratar om?

Frågor jag undrar över.

mangs
2009-07-02, 08:15
Du är säker på att han inte är aktiv luftpistolskytt vid sidan om?

http://www.pyramydair.com/images/500_diablo_match_183.jpg

MrPowa
2009-07-02, 08:24
Det finns många saker man inte får göra som folk gör ändå. De dricker innan de får, de kör bil för fort och de begår upphovsrättsbrott genom att ladda ner filmer och musik. Jag tror det är ganska få som skulle få för sig att anmäla någon på gymmet som de hörde tankade en film igår.

En person som brukar steroider och satsar på sin träning är förmodligen ett mindre hot för dig än alla de som står i baren på lördagskvällen och vill ha en stor stark. Det är väl ingen hemlighet att det finns en väldigt stark association mellan alkohol och alla former av våld?

Men tror folk ändå blir mer upprörda ifall man ser nån ta steroider i sin omgivning än om någa unga dricker/röker/kör för fort/laddar ner sånna saker tillhör vardagen för de flesta.
Därför man reagerar på att folk använder steroider.

Kischen
2009-07-02, 08:33
Vad skulle syftet med anmäla vara? Rensa sitt eget samvete? Tror knappast en person som preppar bara slutar helt plötsligt för att en anmälan kommer. Personen i fråga har säkert tänkt över preppande både en och två gånger och beslutat sig för att ta det.

Lite som kändisar som blir tagna med näsan vit av kokain, alla gör avbön och säger det var första och sista gången, my ass :D

Han får ett straff och byter sen gym, lyckat.

bubbe
2009-07-02, 08:44
Jag tycker du ska prata med personalen. Sen är det upptill gymmet att avgöra vad dom vill göra. En person som är extremt trevlig och visar olagliga preparat helt öppet i väskan skulle ju kunna vara ett sätt att skapa kontakt till ev nya kunder. Å andra sidan verkar det som du är osäker på om det ens var steroider.

Om du inte vill träna tillsammans med steroidmissbrukare så får du antingen anmäla eller byta gym. Det borde inte vara du som ska byta träningslokal pga andra inte klarar av träna utan olagliga hjälpmedel.

Siamand
2009-07-02, 09:01
Vart framgår det att det handlar om en MISSbrukare?

bubbe
2009-07-02, 09:03
Vart framgår det att det handlar om en MISSbrukare?

Du menar han skulle ta steroider för medicinska problem och har fått det utskrivet av läkare?

Trance
2009-07-02, 09:07
Du menar han skulle ta steroider för medicinska problem och har fått det utskrivet av läkare?

Jag tycker nog att man argumentera för att en person kan bruka steroider utan fått det utskrivet av en läkare, på samma sätt som man kan bruka alkohol.

The Cure
2009-07-02, 09:07
Alla som dopar sig, ja.

Hint: Det blir absurt om man ska anmäla folk för att de kanske kan komma att skada någon utan att det finns några som helst belägg för det.

bubbe
2009-07-02, 09:10
Jag tycker nog att man argumentera för att en person kan bruka steroider utan fått det utskrivet av en läkare, på samma sätt som man kan bruka alkohol.

Ja det beror ju på vart man drar gränsen till missbruk/brukande. Mitt synsätt är att om man inte kan träna utan att använda steroider då är man missbrukare. Tar man steroider för att man ska kunna leva ett drägligt liv pga utebliven egen produktion så är man brukare. I grova drag.

BigSpawn
2009-07-02, 09:15
Om man söker på Diabol på google så får man fram lite blandat, men det verkar dock finnas nått som heter så och är samma som dianabol? men om du inte är 100 på att det stod exakt diabol så finns det som sagt kosttillskott som heter liknande det. tex Pro-Anabol, Anabol 5 och till och med ett som heter Dianabol från ett företag som heter Hi-Tech.

Deceiver85
2009-07-02, 09:28
Till trådskaparen...

Om du misstänkte att det vore heroin, amfetamin eller något annat otrevligt så hade du säkerligen anmält. Samma sak gäller för doping...alla tjänar på ett dopingfritt samhälle.

Trance
2009-07-02, 09:41
Ja det beror ju på vart man drar gränsen till missbruk/brukande. Mitt synsätt är att om man inte kan träna utan att använda steroider då är man missbrukare. Tar man steroider för att man ska kunna leva ett drägligt liv pga utebliven egen produktion så är man brukare. I grova drag.

Jag säger inte att det är fel synsätt då det är något som är helt subjektivt. Men min syn på det hela är att det aldrig är så svart eller vitt. Att vilja bli större och välja att manipulera mängden anabola hormoner i kroppen är inte något i sig som är nödvändigtvis skiljt från att t.ex. höja sina kreatinnivåer eller ta koffein för att orka mer på träningen.

Skillnaden består framför allt om risken för skador och risken för missbruk. Moraliskt sett så ser jag inte någon större skillnad på de två (bortser från lagen här). Anledningen till att folk tar båda är väl att få bättre resultat, inte att de inte klarar av att träna utan dem.

Jag menar det är rätt få som anser att det inte går att bruka alkohol, varför får denna drogen en sådan särställning?

Skall avsluta med att säga att jag har inte dopat mig och har inga planer på det heller. Det gäller för övrigt andra droger också, dricker knappt ens alkohol längre.

Siamand
2009-07-02, 09:50
Många av antagadena bygger på fördomar och okunskap. Hur många brott och våldsbrott begås inte under alkoholpåverkan? Blir ni,som dricker alkohol då, också vildsinta ligister på fyllan? Eller är ni konsekventa och avstår ifrån drickandet överhuvudtaget?

kjell33
2009-07-02, 09:54
Det är illa nog att alkohol är tillåtet men att därtill legalisera steroider är väl fullständigt uppåt väggarna?

Siamand
2009-07-02, 10:06
Det är illa nog att alkohol är tillåtet men att därtill legalisera steroider är väl fullständigt uppåt väggarna?

Du sätter alltså gränsen vid lagen? Du tar ingen hänsyn till vad som ligger till grund för polmeiken, alltså det destruktiva som dessa preparat/droger medför samhället? Är bara nyfiken på hur ni sätter gränserna.

Diggler
2009-07-02, 10:08
En skötsam trevlig familjefar, som förutom steroiderna är drogfri. Dessutom är han en tillgång för alla nybörjare på gymmet. Herregud, det är helt fruktansvärt kriminellt, i klass med Al Capone eller Thomas Quick! Måste anmäla på stubinen!

Giljotinen
2009-07-02, 10:13
Om man visste att han tävlade i tex kraftsport hade jag klart sagt till gymägaren. Det var inte denna du såg?

http://www.bodybuilding.com/store/nbol/diablo.jpg

kjell33
2009-07-02, 10:14
En skötsam trevlig familjefar, som förutom steroiderna är drogfri. Dessutom är han en tillgång för alla nybörjare på gymmet. Herregud, det är helt fruktansvärt kriminellt, i klass med Al Capone eller Thomas Quick! Måste anmäla på stubinen!

Och allt det här VET DU?

Det är bara det att det för det mesta är samma personer som ligger bakom ALLA droger.

kjell33
2009-07-02, 10:17
Du sätter alltså gränsen vid lagen? Du tar ingen hänsyn till vad som ligger till grund för polmeiken, alltså det destruktiva som dessa preparat/droger medför samhället? Är bara nyfiken på hur ni sätter gränserna.

Jag vänder mig lite mot att det hela tiden måste relativiseras, dvs jämföras med annat, i det här fallet alkohol. Det vore renhårigare om ni i stället kunde hålla er enbart till steroider och argumentera utifrån det.

Jag upprepar ett av mina tidigare inlägg; det finns inget som förstör mer för kraftsporten än just steroider.

Hobbes
2009-07-02, 10:17
Alla blir inte våldsamma, det slås fast i en review längre ner, vi behöver mer studier på området slås även fast. Men det fråntar inte de relationer man ser till kring AAS och dödfall och liknande:

För er som inte vill sätta er in i sammanfattningarn: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_296752.svd Här står i princip det mesta i korthet!


Morbidity and mortality in patients testing positively for the presence of anabolic androgenic steroids in connection with receiving medical care. A controlled retrospective cohort study.
Petersson A, Garle M, Granath F, Thiblin I.
Drug Alcohol Depend. 2006 Feb 28;81(3):215-20.

Observations by health-care professionals suggest that the use of anabolic androgenic steroids (AAS) may be associated with lethal complications, but this has not yet been confirmed by controlled epidemiological studies. Here, we investigated the diagnoses (in the Swedish patient care records) and mortality rate among patients who tested positively for the presence of AAS (n = 248) in connection with receiving medical care. Patients who had tested negatively (n = 1215) were used for comparison. The proportions of patients who had received institutionalized care for substance abuse, psychiatric disorder or central thoracic pain were significantly higher in the AAS-positive subjects (RR = 2.2, 95% CI = 1.2-4.2; RR = 2.1, 95% CI = 1.4-3.2 and RR = 3.5, 95% CI = 1.1-10.9, respectively). Furthermore, unspecified convulsions were highly over-represented in the AAS-positive group (RR = 53.9, 95% CI = 7.0-415.7) and one of these patients died during a seizure. The standardized mortality ratios (SMR) in the AAS-positive patients and -negative patients were 20.43 (95% CI = 10.56-35.70) and 6.02 (95% CI = 3.77-9.12), respectively. The relatively higher SMR in the AAS-positive patients was observed irrespective of what type clinic had referred the patients for AAS testing. In conclusion, use of AAS appears to be an indicator of increased risk for premature death in several categories of patients. However, the nature of the association between AAS and premature death remains unclear and additional research on this question is urgently required.

Toxicological findings and manner of death in autopsied users of anabolic androgenic steroids.
Petersson A, Garle M, Holmgren P, Druid H, Krantz P, Thiblin I.
Drug Alcohol Depend. 2006 Feb 28;81(3):241-9.

With the aim to characterize patterns in toxicological profile and manner of death in deceased users of anabolic androgenic steroids (AAS), a retrospective autopsy protocol study of 52 deceased users of AAS was undertaken. The AAS users were compared to 68 deceased users of amphetamine and/or heroin who were consecutively tested and found to be negative for AAS. Use of AAS was in the majority of cases (79%) associated with concomitant use of psychotropic substances. AAS-related deaths differed in several respects from deaths among users of heroin or amphetamine, most strikingly with regard to: (a) the median age at death, which was significantly lower for AAS users (24.5 years) than for users of heroin and/or amphetamine (34 and 40 years, respectively); (b) the manner of death, with AAS users dying significantly more often from homicide or suicide than users of other drugs; and (c) the body mass index (BMI), with AAS users exhibiting significantly higher BMI than users of other drugs. These results support the earlier reported association between use of AAS and use of other psychoactive substances. In addition, the data suggest that AAS users are more likely to become involved in incidents leading to violent death and have a higher risk of dying at a younger age than users of other drugs.

Criminality among individuals testing positive for the presence of anabolic androgenic steroids.
Klötz F, Garle M, Granath F, Thiblin I.
Arch Gen Psychiatry. 2006 Nov;63(11):1274-9.

CONTEXT: Observations suggest that the use of anabolic androgenic steroids (AAS) may trigger uncontrolled, violent rage. Other observations indicate that certain groups of criminals may use AAS with the intention of being capable of committing crime more efficiently. OBJECTIVE: To examine the proposed association between the use of AAS and criminality. DESIGN: A controlled retrospective cohort study of registered criminal activity among individuals tested for AAS use during the period of January 1, 1995, to December 31, 2001. SETTING: All individuals in Sweden who were tested for AAS use during this period. These individuals were referred for testing from both inpatient and outpatient clinics as well as from centers for treatment of substance abuse. PARTICIPANTS: Individuals testing positive for AAS (n=241), with those testing negative for AAS during the same period (n=1199) serving as the control group. MAIN OUTCOME MEASURES: The ratios (expressed as relative risk [RR]) of the incidences of several categories of crime in the 2 study groups. RESULTS: The risk of having been convicted for a weapons offense or fraud was higher among individuals testing positive for AAS than among those testing negative (RR, 2.090 and 1.511, respectively; 95% confidence interval [CI], 1.589-2.749 and 1.208-1.891, respectively) whereas there were no significant differences with respect to violent crimes (RR, 1.116; 95% CI, 0.981-1.269) or crimes against property (RR, 0.942; 95% CI, 0.850-1.044). When patients referred from substance abuse centers were excluded, a lower risk for crimes against property was observed for the individuals who tested positive for AAS (RR, 0.761; 95% CI, 0.649-0.893) and the risk for fraud in the 2 groups was equalized (RR, 1.117; 95% CI, 0.764-1.635). The increased risk for a weapons offense among the individuals testing positive for AAS remained virtually unchanged. CONCLUSIONS: In addition to the impulsive violent behavior previously shown to be related to AAS use, such use might also be associated with an antisocial lifestyle involving various types of criminality. However, the existence and nature of this possible association remain unclear and call for further investigation.

Violent crime and substance abuse: a medico-legal comparison between deceased users of anabolic androgenic steroids and abusers of illicit drugs.
Klötz F, Petersson A, Isacson D, Thiblin I.
Forensic Sci Int. 2007 Nov 15;173(1):57-63.

Several case reports and survey studies have indicated that abuse of anabolic androgenic steroids (AAS) often leads to increased aggressiveness and feelings of hostility that may occasionally trigger violent behaviour. Other observations indicate that many users of AAS also abuse alcohol and/or various illegal substances. Since substance abuse is a well-known risk factor for violent behaviour, it could be that violence committed by AAS users might, at least in many cases, actually be caused by abuse of other drugs. In order to examine this possibility further here, the criminal histories (in terms of incidences of convictions) of deceased users of AAS with (AASpos-subst.pos) and without (AASpos-subst.neg) signs of abuse of other illegal substances were compared to the corresponding histories of deceased users of illicit substances testing negatively for AAS (subst.pos-AASneg) at the time of autopsy. The risk of being convicted for a crime against property was significantly higher in the subst.pos-AASneg group than in either the AASpos-subst.neg or AASpos-subst.pos groups (RR=0.048 versus 0.408). At the same time, the risk of being convicted for a crime of violence was at least as high for the two AAS-positive groups as for the AAS-negative group. Furthermore, when compared with the first 3 years after the first criminal conviction, a pronounced increase in the proportion of incidence of violent crimes and a marked reduction in the proportion of incidence of crime against property was observed during the 3-year period immediately preceding death only among the AASpos-subst.neg subjects. In conclusion, the incidence of violent crime among users of AAS without signs of other drug abuse was comparable to the corresponding incidences for drug addicts without AAS use. This observation suggests that the violent criminality observed among AAS users is not confounded in any systematic fashion by abuse of other drugs. The findings also indicate that use of AAS in certain predisposed individuals might cause a high rate of violent crimes, especially if the use of AAS is combined with the use of other illegal substances.

Pharmacoepidemiology of anabolic androgenic steroids: a review.
Thiblin I, Petersson A.
Fundam Clin Pharmacol. 2005 Feb;19(1):27-44. Review.

Non-prescribed use of anabolic androgenic steroids (AAS) has been associated with a number of physical and psychiatric/behavioural complications, some of which are potentially lethal. Here, we review both observational and experimental studies on human subjects concerned with such side-effects. The only physical complication of AAS use that receives definitive support from such investigations is unfavourable changes in blood lipid profiles. Support for various psychiatric complications has also been provided by a number of cross-sectional studies, most involving comparisons between weight-training individuals who use or do not use AAS. Certain of these complications, in particular hypomania and increased aggressiveness, have been confirmed in some, but not all, randomized controlled studies. Epidemiological attempts to determine whether AAS use triggers violent behaviour have failed, primarily because of high rates of non-participation. Studies regarding the prevalence of AAS use in different populations typically report life-time prevalences of 1-5% among adolescents. However, the life-time prevalence (i.e. use on at least one occasion) is of doubtful relevance in attempting to estimate the number of individuals at risk for side-effects, as most of these complications appear to develop during prolonged use of AAS. Furthermore, it is reasonable to assume that the symptoms and signs of AAS use are often overlooked by healthcare professionals, so that the number of cases of possible AAS-related complications is virtually unknown. These limitations, together with an apparently low prevalence of prolonged AAS use among the general population, indicate that future epidemiological research in this area should focus on retrospective case-control studies and, perhaps, also on prospective cohort studies of populations selected for a high prevalence of AAS use, rather than attempting to perform large-scale population-based studies.

Siamand
2009-07-02, 10:23
Jag vänder mig lite mot att det hela tiden måste relativiseras, dvs jämföras med annat, i det här fallet alkohol. Det vore renhårigare om ni i stället kunde hålla er enbart till steroider och argumentera utifrån det.

Jag upprepar ett av mina tidigare inlägg; det finns inget som förstör mer för kraftsporten än just steroider.

Jag relativiserar det inte utan ger det nyans för att hjälpa er att begrunda era fördomar. Precis som vid alkohol så kan även steroider underlätta för en person att bli våldsam i påverkat sinnestillstånd. Men dena person blir inte våldsam pga av preparatet/drogen i sig utan det är personen i sig som felet/problemet ligger i. Som sagt de flesta brukar alkohol och vet att man inte blir våldsam så fort man blir onykter.



Hur vet vi att denna person tävlar? Och om det nu är så borde det inte vara upp till sportens övervakare att hantera detta?

Zäta
2009-07-02, 10:25
Till trådskaparen...

Om du misstänkte att det vore heroin, amfetamin eller något annat otrevligt så hade du säkerligen anmält. Samma sak gäller för doping...alla tjänar på ett dopingfritt samhälle.


+1 :thumbup:

kjell33
2009-07-02, 10:30
Om vederbörande tävlar eller inte har ingen betydelse, det spiller ALLTID över på oss andra som tävlar/tränar utan droger. Jag tycker för övrigt att resonemanget om våldsamhet eller inte saknar betydelse, det viktigaste är det moraliska ställningstagandet. Det faktum att ludmila engqvist tvingades fly landet efter sitt dopingavslöjande visar på det höga pris de som de som använder steroider får betala. Med rätta.

L-Sami
2009-07-02, 10:30
Du ska vara helt 100% att det handlade om dopningspreparat och inte nåt gråzons kosttillskott innan du ska anmäla honom.

Olegh
2009-07-02, 10:34
Jag håller helt med kjell33. Aktivt tävlande eller inte, det är fortfarande ett jävla oskick och smolk i bägaren för samtliga som tränar. Att bara sköta sig själv och låtsas som det regnar minskar inte precis på dopingproblematiken.

Trance
2009-07-02, 10:39
Alla blir inte våldsamma, det slås fast i en review längre ner, vi behöver mer studier på området slås även fast. Men det fråntar inte de relationer man ser till kring AAS och dödfall och liknande:

För er som inte vill sätta er in i sammanfattningarn: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_296752.svd Här står i princip det mesta i korthet!

Kan vara intressant att påpeka att det är inte direkt medelsvensson som tar AAS heller vanligtvis utan man kan nog lugnt säga att det finns en överrepresentation av våldsamma kriminella som väljer att bli ännu större med hjälp av AAS.

Om vederbörande tävlar eller inte har ingen betydelse, det spiller ALLTID över på oss andra som tävlar/tränar utan droger. Jag tycker för övrigt att resonemanget om våldsamhet eller inte saknar betydelse, det viktigaste är det moraliska ställningstagandet. Det faktum att ludmila engqvist tvingades fly landet efter sitt dopingavslöjande visar på det höga pris de som de som använder steroider får betala. Med rätta.

Vilken tragiskt människosyn du har. Jag hoppas verkligen att du är nykterist och alltid varit det annars drunknar man snart i dubbelmoral.

Nitrometan
2009-07-02, 10:40
Som sagt de flesta brukar alkohol och vet att man inte blir våldsam så fort man blir onykter.
Men risken att utföra ett våldsbrott är 13 gånger högre då en person är påverkad av alkohol.


http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=2782166

Ulrika Grann är forskare på kriminalvården och rättsmedicinalverket. För tre år sedan publicerade Ulrika Grann forskningsresultat från sin doktorsavhandling. Där undersökte hon 133 grova våldsbrottslingar för att ta reda på vilken roll alkoholen spelat för att de tog till våld. Resultatet var tydligt och förvånade henne.

- Det var en 13-faldig riskökning för att begå en våldshandling inom 24 timmar från det att de druckit alkohol.
Så de blir 13 gånger farligare än de skulle varit om de skulle varit nyktra?
- Ja så skulle man kunna säga.

Att använda en sån våldsdrog som jämförelse är kanske inte så bra?

Dessutom såg hon att alkoholen stack ut jämfört med andra droger som hasch, amfetamin och benzodiazepiner – till exempel rohypnol. Ingen av de drogerna kom i närheten av att framkalla våld i så stor utsträckning som alkohol. Och tvärtemot vad många tror gjorde kombinationen alkohol-rohypnol inte försökspersonerna mer våldsamma än bara alkoholen ensam.

- Till och med om man har tittat på Cannabis och benzodiazepiner så har det haft en riskminskande effekt, man har blivit lugnare och mindre benägen att agera våldsamt.


Som Kjell33 säger så förstör dopingen för kraftsporten.

Börje H
2009-07-02, 10:45
Jag håller helt med kjell33. Aktivt tävlande eller inte, det är fortfarande ett jävla oskick och smolk i bägaren för samtliga som tränar. Att bara sköta sig själv och låtsas som det regnar minskar inte precis på dopingproblematiken.

Jag håller också fullständigt med. Massa förbannade skitsnack om att folk skall få göra som de vill och bla bla bla. Om någon preppar på mitt gym drabbar det mig och samtliga som bedriver seriös kraftsport. Dessutom är förhoppningsvis de flesta gymägare mån om att inte preppare skall frodas. Således skulle jag absolut föra denna informationen vidare till ägarna av anläggningen. Om det leder till att han slutar är det toppen och leder det bara till att han byter gym så får man vara nöjd med det.

Du ska vara helt 100% att det handlade om dopningspreparat och inte nåt gråzons kosttillskott innan du ska anmäla honom.

Absolut.


Vilken tragiskt människosyn du har. Jag hoppas verkligen att du är nykterist och alltid varit det annars drunknar man snart i dubbelmoral.

Antar att ovanstående också gäller mig och jag kan bara konstatera att vi är långt ifrån överens. Men, man kan ju inte gilla alla.

Hobbes
2009-07-02, 10:45
Kan vara intressant att påpeka att det är inte direkt medelsvensson som tar AAS heller vanligtvis utan man kan nog lugnt säga att det finns en överrepresentation av våldsamma kriminella som väljer att bli ännu större med hjälp av AAS.


Absolut, en av de sakerna som framgår tydligt i studierna. Alla blir inte våldsamma utan det ligger andra mekanismer bakom detta.

En kollega till mig har just aggression såsom sitt forskningsområde, här är några titlar på presenterat material, det ligger i linje med det vi diskuterar:

Lindqvist, J. K., & Selenius, H. Anger, aggression, and ADHD in Swedish male samples of prison inmates and forensic psychiatric patients. Presentation at the Fifth World Congress of Behavioural & Cognitive Therapies, 11-14 July, 2007, Barcelona, Spain.

Lindqvist, J.K., Dåderman, A.M., & Hellström, Å. Låg emotionell kontroll hos våldsbrottsdömda män [A low emotional control in violent prison inmates]. Paper presented at the Annual Meeting of the Swedish Society of Medicine, November 26-27, 2003, Stockholm, Sweden.

Trance
2009-07-02, 10:52
Antar att ovanstående också gäller mig och jag kan bara konstatera att vi är långt ifrån överens. Men, man kan ju inte gilla alla.

Ja, du tycker det är förjävligt bara för de förstör för din sport och tycker det är ok om de som dopar sig tvingas fly landet. Men du har inga problem med att stödja en industri som står bakom majoriten av allt våld i Sverige, drunkningsolyckor, rattfylleri och vanskötta barn. Skål!

Börje H
2009-07-02, 10:56
Skål!

Tack :)

Olegh
2009-07-02, 11:02
Två fel gör inte ett rätt.
Samma visa med samtliga drogliberaler.

jwzrd
2009-07-02, 11:08
Två fel gör inte ett rätt.
Samma visa med samtliga drogliberaler.

Det är en fråga om konsekvent handlande. Att det skulle vara något slags samhällsproblem man tänker på visas direkt falskt genom att se att ingen bryr sig särskilt mycket om alla supskallar. Att det är laglighetsaspekten det skulle handla om visas även det falskt genom att se att väldigt många andra brott passerar oanmälda.

Man är inte drogliberal för att man _inte_ väljer att specialbehandla andras drog(miss)bruk. Jag tycker själv att vår sämsta jävla drog alkohol är något som alladeles för många brukar i alldeles för stora mängder. Folk är oansvariga jävla barnungar. Samma gäller cigaretter. Båda är feta samhällsproblem. Men orka lägga sig i vad Plucke bestämmer sig för att göra med sin kropp SÅLÄNGE det inte är något som riskerar andras hälsa eller framgång som blir fallet med rattonykterhet eller att dopa sig i en tävling där doping är förbjudet.

thatice
2009-07-02, 11:19
En som åker dit för rattfylla gör inte att någon utan körkort tror att jag automatiskt kör rattfull men om en som väger över 95kg på gymmet åker dit för doping så tror en massa att jag också dopar mig för jag är ju kanske till och med större/starkare en den människan.

Så det drabbar ju en själv på ett annat sätt.
Sedan så skulle jag aldrig anmäla utan jag skulle väl i så fall ta ett snack med honom eller gymägaren och honom.

hendrong
2009-07-02, 11:37
Hint: Det blir absurt om man ska anmäla folk för att de kanske kan komma att skada någon utan att det finns några som helst belägg för det.

Om han tar steroider så finns det väl belägg för att risken är ökad att han ska skada någon? Dessutom ökar han risken för att skada sig själv, och det är inte heller okej, speciellt om han är småbarnsfar. Hamnar han på sjukhus så är det vi skattebetalare som får betala, samtidigt som han tar upp värdefullt sjukhusutrymme som skulle kunna använts till någon som inte skapat sina problem själv.

Jag tycker många här är väldigt naiva när de tror att killen är from som ett lamm bara för att han är supertrevlig på gymmet. På hur många människor tror ni man ser direkt på att de är våldsverkare? Det är för mig ungefär likvärdigt med att tro att tjuvar skulle gå runt 24/7 med svartvitrandig pyjamas och ögonbilndel.

Trance
2009-07-02, 11:45
Två fel gör inte ett rätt.
Samma visa med samtliga drogliberaler.

Problemet i detta fallet är att ni inte identifierar två problem. Ni stödjer en destruktiv drog men bannar allt användande av en annan (om vi nu räknar AAS som drog).

Om han tar steroider så finns det väl belägg för att risken är ökad att han ska skada någon? Dessutom ökar han risken för att skada sig själv, och det är inte heller okej, speciellt om han är småbarnsfar. Hamnar han på sjukhus så är det vi skattebetalare som får betala, samtidigt som han tar upp värdefullt sjukhusutrymme som skulle kunna använts till någon som inte skapat sina problem själv.

Jag tycker många här är väldigt naiva när de tror att killen är from som ett lamm bara för att han är supertrevlig på gymmet. På hur många människor tror ni man ser direkt på att de är våldsverkare? Det är för mig ungefär likvärdigt med att tro att tjuvar skulle gå runt 24/7 med svartvitrandig pyjamas och ögonbilndel.

Allt det som du säger gäller i och för sig så fort någon sätter sig bakom ratten till en bil också. Det som spelar roll är hur stor riskökningen är och vilka den påverkar.

Siamand
2009-07-02, 11:50
Om vederbörande tävlar eller inte har ingen betydelse, det spiller ALLTID över på oss andra som tävlar/tränar utan droger. Jag tycker för övrigt att resonemanget om våldsamhet eller inte saknar betydelse, det viktigaste är det moraliska ställningstagandet. Det faktum att ludmila engqvist tvingades fly landet efter sitt dopingavslöjande visar på det höga pris de som de som använder steroider får betala. Med rätta.

Men grundar sig detta ställinngstagande i då? Att majoriteten av befolkningen i sve fördömde ludmilas snedsteg har inget här att göra då hon tävlade och tillägnade sverige en viss indrottsligstolthet som senare visade sig vara framfuskat.

Det du säger är i princip att privat bruk av doping eller att det överhuvud förekommer per automatik leder till att tävlingsidrottande misstänkliggörs, vilket är att överdriva fenomenet utom rimliga proportioner. OM ens sådan fördumsfull sammankoppling förekommer bland allmänheten.

hendrong
2009-07-02, 11:58
Allt det som du säger gäller i och för sig så fort någon sätter sig bakom ratten till en bil också. Det som spelar roll är hur stor riskökningen är och vilka den påverkar.

Spelar inte syftet för risktagandet in också? Är det inte mer okej att ta en risk för att man måste förflytta sig någonstans snabbt, än för att man vill få större muskler?

saab900
2009-07-02, 11:59
Vad finns det för vetskap om kopplingar mellan steroidmissbruk och våld? Eller andra brott för den delen?

Är inte steroidmissbruk som vilket drogmissbruk som helst? Något som kräver stora summor pengar, gör en beroende vilket påverkar ens logiska tänkande efter ett tag. Jag förstår inte riktigt hur det bara är "ens egen ensak" då drogmissbruk i största allmänhet är ett stort problem för samhället. Eller har det att göra med att vi är på ett byggarforum och det är just steroider vi pratar om?

Frågor jag undrar över.

Haha, är du säker på att det inte är träning överhuvudtaget du pratar om :)

the_PL_man
2009-07-02, 12:07
Apropå studier....

"Increased Premature Mortality of Competitive
Powerlifters Suspected to Have Used Anabolic Agents
M. Pärssinen1, U. Kujala2, E. Vartiainen3, S. Sarna4, T. Seppälä1

Misuse of supraphysiological doses of anabolic steroids is
claimed to have serious side effects. The aim of the study was to
determine the mortality, and the cause of premature deaths
among a group of subjects who are strongly suspected to have
used anabolic steroids for a non-medical purpose over several
years. The mortality of 62 male powerlifters placed 1st–5th in
weight series 82.5–125 kg in Finnish championships during
1977–1982 was compared with the mortality of population controls.
The mortality during the 12-year follow-up was 12.9% for
the powerlifters compared to 3.1% in the control population. By
1993 eight of 62 powerlifters and 34 of 1094 population controls
had died, thus the risk of death among the powerlifters was 4.6
timer higher (95% CI 2.04–10.45; p = 0.0002). The causes of premature
death among the powerlifters were suicide (3), acute
myocardial infarction (3), hepatic coma (1) and non-Hodgkin’s
lymphoma (1). These findings add to the growing amount of
evidence of an association between anabolic steroid abuse and
premature death, and support the view that measures to decrease
AAS misuse among both competitive and amateur athletes
are justified."

Hade det varit på vår atletklubb du hade sett detta så hade jag uppskattat att du informerat styrelsen, vilka kunde ha tagit en diskussion med individen. Men då hade det krävts att du haft mer på fötterna än att du "tror" att du sett något.
Eftersom vi är RF-anslutna så hade vederbörande (om det kunde bevisats) slängts ut ögonaböj.

Två av de fd lyftarna från 80-talet i vår klubb som bevisligen använt steroider är nu döda (en hängde sig i häktet efter att ha torskat för steroidsmuggling, den andre har jag för mig dog av en överdos narkotika).

Under alla omständigheter så är det inte ovanligt att missbrukare av AAS finansierar sitt eget missbruk genom langning. Skit drar till sig skit.

Av de lyftare som jag känner från 80-talet som missbrukade AAS så har ingen klarat sig utan kvardröjande fysiska och/eller psykiska biverkningar.

mvh
the_PL_man

fragile
2009-07-02, 12:12
Vem fan bryr sig så länge han gör rätt för sig.

Shakemynuts
2009-07-02, 12:19
Haha, är du säker på att det inte är träning överhuvudtaget du pratar om :)

Beroenden i största allmänhet kan väl spikas in på det där till viss del. Men just nu pratade jag drogberoende ja.

Shakemynuts
2009-07-02, 12:21
Det är en fråga om konsekvent handlande. Att det skulle vara något slags samhällsproblem man tänker på visas direkt falskt genom att se att ingen bryr sig särskilt mycket om alla supskallar. Att det är laglighetsaspekten det skulle handla om visas även det falskt genom att se att väldigt många andra brott passerar oanmälda.

Man är inte drogliberal för att man _inte_ väljer att specialbehandla andras drog(miss)bruk. Jag tycker själv att vår sämsta jävla drog alkohol är något som alladeles för många brukar i alldeles för stora mängder. Folk är oansvariga jävla barnungar. Samma gäller cigaretter. Båda är feta samhällsproblem. Men orka lägga sig i vad Plucke bestämmer sig för att göra med sin kropp SÅLÄNGE det inte är något som riskerar andras hälsa eller framgång som blir fallet med rattonykterhet eller att dopa sig i en tävling där doping är förbjudet.

Jag +1ar den där eftersom du skrev "SÅLÄNGE det inte är något som riskerar andras hälsa eller framgång som blir fallet med rattonykterhet eller att dopa sig i en tävling där doping är förbjudet."
Det gillade jag.

Olegh
2009-07-02, 12:24
Det är en fråga om konsekvent handlande. Att det skulle vara något slags samhällsproblem man tänker på visas direkt falskt genom att se att ingen bryr sig särskilt mycket om alla supskallar. Att det är laglighetsaspekten det skulle handla om visas även det falskt genom att se att väldigt många andra brott passerar oanmälda.

Man är inte drogliberal för att man _inte_ väljer att specialbehandla andras drog(miss)bruk. Jag tycker själv att vår sämsta jävla drog alkohol är något som alladeles för många brukar i alldeles för stora mängder. Folk är oansvariga jävla barnungar. Samma gäller cigaretter. Båda är feta samhällsproblem. Men orka lägga sig i vad Plucke bestämmer sig för att göra med sin kropp SÅLÄNGE det inte är något som riskerar andras hälsa eller framgång som blir fallet med rattonykterhet eller att dopa sig i en tävling där doping är förbjudet.

Att inte agera alls med argumentet att det inte påverkar någon annan är ett steg mot acceptans. Den dagen, om den kommer när droganvändning(doping, knark, välj vilken du vill) är lika utbrett som alkohol och cigaretter så kan man väl knappast påstå att utvecklingen har gått åt rätt håll.

Att vända synen på alkohol och tobak torde vara så gott som en utopisk föreställning, däremot att sätta ner foten för annan skit är fullt möjligt.

Problemet i detta fallet är att ni inte identifierar två problem. Ni stödjer en destruktiv drog men bannar allt användande av en annan (om vi nu räknar AAS som drog).

Två fel gör inte ett rätt.

Trance
2009-07-02, 12:28
Två fel gör inte ett rätt.

Fördömer du alkohol lika starkt som doping?

spoonchest
2009-07-02, 12:31
Visst, folk i tråden säger att det inte är så farligt, för att folk som tar olagliga preparat inte alltid går bärsärk. Men det finns en anledning till att det är olagligt, tänk på det.
Lagen gäller honom också, oavsett hur trevlig han är. Tipsa polisen anonymt på 11414. Det kanske inte händer så mkt, men du har iaf gjort något. Barn ska skyddas ifrån sånt här, spelar ingen större roll hur bra förälder han är i övrigt.

kjell33
2009-07-02, 12:49
Jag dricker inte heller, vad det nu skulle ha med saken att göra. Problemet som jag ser det är att dopingproblemet i mångt och mycket är ett problem som är exklusivt rör sporter som är representerade på detta forum medan alkohol är ett problem för hela samhället. Det skulle hjälpa mycket om ALLA gymägare anslöt sig till något av RF-förbunden, för att därigenom öppna för tester överallt. Därigenom skulle de valt sida.

The Cure
2009-07-02, 13:04
Visst, folk i tråden säger att det inte är så farligt, för att folk som tar olagliga preparat inte alltid går bärsärk. Men det finns en anledning till att det är olagligt, tänk på det.
Lagen gäller honom också, oavsett hur trevlig han är. Tipsa polisen anonymt på 11414. Det kanske inte händer så mkt, men du har iaf gjort något. Barn ska skyddas ifrån sånt här, spelar ingen större roll hur bra förälder han är i övrigt.


Ibland kanske man ska sätta brottets betydelse mot vad det får för konsekvenser för vederbörande och hans familj om någon golar.

Att anmäla bara för att "det finns en anledning till att det är olagligt" skulle innebära att många här inne skulle vara moraliskt förpliktigade att tjalla på folk de känner som fildelar illegalt, kör för fort, ej betalar tv-licens etc.

Shakemynuts
2009-07-02, 13:07
Ibland kanske man ska sätta brottets betydelse mot vad det får för konsekvenser för vederbörande och hans familj om någon golar.

Att anmäla bara för att "det finns en anledning till att det är olagligt" skulle innebära att många här inne skulle vara moraliskt förpliktigade att tjalla på folk de känner som fildelar illegalt, kör för fort, ej betalar tv-licens etc.

Men skaffa lite perspektiv ändå. Ser du ingen skillnad ur en farlig synvinkel på att inte betala tv-licens och trycka steroider för ett litet barn?

Verbatim
2009-07-02, 13:11
Men skaffa lite perspektiv ändå. Ser du ingen skillnad ur en farlig synvinkel på att inte betala tv-licens och trycka steroider för ett litet barn?

Nu är det ju förhoppningsvis inte hans unge som trycker dock.

bubbe
2009-07-02, 13:11
Ibland kanske man ska sätta brottets betydelse mot vad det får för konsekvenser för vederbörande och hans familj om någon golar.

Att anmäla bara för att "det finns en anledning till att det är olagligt" skulle innebära att många här inne skulle vara moraliskt förpliktigade att tjalla på folk de känner som fildelar illegalt, kör för fort, ej betalar tv-licens etc.

Det står alla fritt att "gola" på folk som de tycker bör sluta med sina olagligheter. Om man tycker det är viktigt så kan man väl tjalla på de som ej betalar tv-licensen. Medans för andra så kanske de ser det som viktigare att det inte förekommer dopingpreparat på det gym där dom tränar.

lanzal
2009-07-02, 13:17
Om man visste att han tävlade i tex kraftsport hade jag klart sagt till gymägaren. Det var inte denna du såg?

http://www.bodybuilding.com/store/nbol/diablo.jpg

Nej, det var något vit burk som jag nästan är 100 % säker att det stod Diabol på. Jag tror inte att han tävlar nej, fast jag kan ju inte vara säker på det heller.

BobaFett
2009-07-02, 13:17
Apropå studier....

"Increased Premature Mortality of Competitive
Powerlifters Suspected to Have Used Anabolic Agents
M. Pärssinen1, U. Kujala2, E. Vartiainen3, S. Sarna4, T. Seppälä1

Misuse of supraphysiological doses of anabolic steroids is
claimed to have serious side effects. The aim of the study was to
determine the mortality, and the cause of premature deaths
among a group of subjects who are strongly suspected to have
used anabolic steroids for a non-medical purpose over several
years. The mortality of 62 male powerlifters placed 1st–5th in
weight series 82.5–125 kg in Finnish championships during
1977–1982 was compared with the mortality of population controls.
The mortality during the 12-year follow-up was 12.9% for
the powerlifters compared to 3.1% in the control population. By
1993 eight of 62 powerlifters and 34 of 1094 population controls
had died, thus the risk of death among the powerlifters was 4.6
timer higher (95% CI 2.04–10.45; p = 0.0002). The causes of premature
death among the powerlifters were suicide (3), acute
myocardial infarction (3), hepatic coma (1) and non-Hodgkin’s
lymphoma (1). These findings add to the growing amount of
evidence of an association between anabolic steroid abuse and
premature death, and support the view that measures to decrease
AAS misuse among both competitive and amateur athletes
are justified."

Av de lyftare som jag känner från 80-talet som missbrukade AAS så har ingen klarat sig utan kvardröjande fysiska och/eller psykiska biverkningar.

mvh
the_PL_man

Det bevisar mer att det inte är bra att styrkelyfta tycker jag. Hur bra för kroppen kan det vara att lyfta 300 kilo på ryggen :smash:

Förresten vad är det för fysiska och psykiska biverkningar?

Shakemynuts
2009-07-02, 13:24
Nu är det ju förhoppningsvis inte hans unge som trycker dock.

Prova läs vad som skrivits så kanske du förstår vad jag skrev.

Trance
2009-07-02, 13:26
Visst, folk i tråden säger att det inte är så farligt, för att folk som tar olagliga preparat inte alltid går bärsärk. Men det finns en anledning till att det är olagligt, tänk på det.
Lagen gäller honom också, oavsett hur trevlig han är. Tipsa polisen anonymt på 11414. Det kanske inte händer så mkt, men du har iaf gjort något. Barn ska skyddas ifrån sånt här, spelar ingen större roll hur bra förälder han är i övrigt.

Vad är anledningen till att det är olagligt?

the_PL_man
2009-07-02, 13:28
Det bevisar mer att det inte är bra att styrkelyfta tycker jag. Hur bra för kroppen kan det vara att lyfta 300 kilo på ryggen :smash:

Det är din tolkning. Det är inte min tolkning.

2002: Pärssinen Miia; Seppälä Timo
Steroid use and long-term health risks in former athletes.
Sports medicine (Auckland, N.Z.) 2002;32(2):83-94.

This article focuses on anabolic steroid adverse effects on the cardiovascular system and mental health issues as well as the possible increase in the incidence of neoplasms in anabolic steroid users. On the basis of findings in the literature, the authors consider these three issues as the most significant concerning morbidity and mortality among anabolic steroid users. A study by Pärssinen et al. (2000) has shown an increased incidence of premature mortality among power lifters. Anabolic steroids and other concomitantly used drugs are the probable cause of this increased mortality, as power training itself does not increase health risks and all types of physical activity promote health.

Förresten vad är det för fysiska och psykiska biverkningar?

Lever och njurproblem. Humörsvängningar, personlighetsförändringar, depressioner, våldsamhet etc

kjell33
2009-07-02, 13:28
Med tanke på hur synen på doping inom styrklelyft såg ut på sjutti- och åttitalet är det väl ingen högoddsare att dra slutsatsen att användningen av anabola steroider är den bakomvarande orsaken till forskningsresultatet.

Trance
2009-07-02, 13:30
Där kan man väl i och för sig tala om steroidmissbruk samt även blandmissbruk. Jag har talat med några gamla rävar och man undrar hur de faktiskt fortfarande kan stå upp med tanke på vad folk har tryckt i sig.

The Cure
2009-07-02, 13:51
Men skaffa lite perspektiv ändå. Ser du ingen skillnad ur en farlig synvinkel på att inte betala tv-licens och trycka steroider för ett litet barn?

Nej "farliga synvinklar" intresserar mig inte längre. :)

Grejen är den att jag inte anser att folk blint ska låta sig styras av moralpanik utan istället tänka till lite kring situationen. I det här fallet gäller det en kille som eventuellt trycker AAS, inte någon som har begått massmord. Att i det läget gå till bängen och tjalla "för att det finns en anledning till att det är olagligt" känns inte så genomtänkt. Och gillar man inte att det finns folk på gymmet som trycker så kanske man bör byta gym, eller sysselsättning.

the_PL_man
2009-07-02, 14:00
Nej "farliga synvinklar" intresserar mig inte längre. :)

Grejen är den att jag inte anser att folk blint ska låta sig styras av moralpanik utan istället tänka till lite kring situationen. I det här fallet gäller det en kille som eventuellt trycker AAS, inte någon som har begått massmord. Att i det läget gå till bängen och tjalla "för att det finns en anledning till att det är olagligt" känns inte så genomtänkt. Och gillar man inte att det finns folk på gymmet som trycker så kanske man bör byta gym, eller sysselsättning.

"Bängen", "gola", "tjalla" ?
Denna vokabulär brukar höra hemma hos kriminella. Är det sambandet kriminella <--> dopingliberalism du vill påvisa med dina inlägg? :D

Shakemynuts
2009-07-02, 14:03
Nej "farliga synvinklar" intresserar mig inte längre. :)

Grejen är den att jag inte anser att folk blint ska låta sig styras av moralpanik utan istället tänka till lite kring situationen. I det här fallet gäller det en kille som eventuellt trycker AAS, inte någon som har begått massmord. Att i det läget gå till bängen och tjalla "för att det finns en anledning till att det är olagligt" känns inte så genomtänkt. Och gillar man inte att det finns folk på gymmet som trycker så kanske man bör byta gym, eller sysselsättning.

Varför skulle man anse att folk ska styras av moralpanik istället för att tänka till lite?

Det är inte så svårt att bara fråga killen först. Men när du säger att han inte ska skvallra och sen likställer steroidbruk med ett litet barn i sitt hem med att inte betala tv-licens så måste du ju skaffa lite perspektiv hursomhelst. Det är inte ens i närheten samma sak.

spoonchest
2009-07-02, 14:05
Ibland kanske man ska sätta brottets betydelse mot vad det får för konsekvenser för vederbörande och hans familj om någon golar.


Borde han inte rimligtvis ha tänkt på det själv och därmed övervägt riskerna han utsätter sig själv och sin familj för, redan innan han började preppa?
Typ vad som kommer att hända med hans barn om han åker dit, de medicinska aspekterna osv..

Sen menar jag inte att det är moraliskt förpliktigande att anmäla alla brott, men jag tycker inte att man ska behöva tveka rent moraliskt när man väl lämnar ett tips till polisen. Som om man gör något fel. Sköter man sig inte så har man sig själv att skylla på.
Såvida man inte själv håller på med samma sak, då kan jag förstå att man känner sig kluven.

BigSpawn
2009-07-02, 14:12
Som andra säger så tycker jag det är larvigt att sätta doping = våld men samtidigt som man säger det så super man gärna själv till på helgerna och skiter i att alkohol är högst delaktig i många brott.
För min får de gärna förbjuda alkohol o cigaretter så det blir jämställt med förbuden, varför tillåta ena men förbjuda andra

grakka
2009-07-02, 14:17
Vad tänker ni med som säger att ingen åtgärd bör göras eftersom ingen annan drabbas utav lagbrottet? Tycker ni att det är okej att åka i 150km/h på en 50km/h väg förbi ett rödljus i en korsning (farsan) så länge ingen krockar? Eller kanske 150km/h utanför ett dagis/skola där det egentligen är 30km/h. Är det okej att göra det så länge ingen annan dör eller blir drabbad?

Imni
2009-07-02, 14:20
Vad tänker ni med som säger att ingen åtgärd bör göras eftersom ingen annan drabbas utav lagbrottet? Tycker ni att det är okej att åka i 150km/h på en 50km/h väg förbi ett rödljus i en korsning (farsan) så länge ingen krockar? Eller kanske 150km/h utanför ett dagis/skola där det egentligen är 30km/h. Är det okej att göra det så länge ingen annan dör eller blir drabbad?

Bra argument, dock kan det vara lite svårare med droger då det finns de som är både kraftiga och tillåtna. Jag kommer inte på någon motsvarighet till dina argument som är lagliga och då blir det så mycket lättare att svara på den frågan.

Trance
2009-07-02, 14:27
Vad tänker ni med som säger att ingen åtgärd bör göras eftersom ingen annan drabbas utav lagbrottet? Tycker ni att det är okej att åka i 150km/h på en 50km/h väg förbi ett rödljus i en korsning (farsan) så länge ingen krockar? Eller kanske 150km/h utanför ett dagis/skola där det egentligen är 30km/h. Är det okej att göra det så länge ingen annan dör eller blir drabbad?

I detta fallet kanske 130 på en motorväg är ett bättre exempel.

Tricce
2009-07-02, 14:35
Men snälla ts är inte ens säker på vad han såg *mini
Ta reda på fakta innan du gör en anmälan imfho.

Sleigh
2009-07-02, 14:40
Men snälla ts är inte ens säker på vad han såg *mini
Ta reda på fakta innan du gör en anmälan imfho.

- Hej är det anabola sterider i den burken?
- Ja
- Ok vänta, ska bara gå till receptionen en snabbis

hendrong
2009-07-02, 14:42
Man kan väl anmäla saker innan man är säker på att brott har begåtts. Är han oskyldig händer ju ingenting.

Tricce
2009-07-02, 14:42
- Hej är det anabola sterider i den burken?
- Ja
- Ok vänta, ska bara gå till receptionen en snabbis

Du tycker han ska anmäla på lösagrunder istället? Det jag menar är iom att han inte vet säkert så ska han inte anmäla heller.

grakka
2009-07-02, 14:44
I detta fallet kanske 130 på en motorväg är ett bättre exempel.

Okej, my bad. Klart att pappan ska ta roids!

hendrong
2009-07-02, 14:44
Du tycker han ska anmäla på lösagrunder istället? Det jag menar är iom att han inte vet säkert så ska han inte anmäla heller.

Burken han såg är väl inte lösa grunder?

grakka
2009-07-02, 14:46
Du tycker han ska anmäla på lösagrunder istället? Det jag menar är iom att han inte vet säkert så ska han inte anmäla heller.

Ska du låta bli att anmäla någon med en pistol också på grund av att det skulle kunna vara en soft airgun som är licensfri?

Imni
2009-07-02, 14:47
Burken han såg är väl inte lösa grunder?

Jo, det skulle jag nog säga. Han såg en burk och han "typ" uppfatta vad som stod på och både du och jag vet att det finns en mängd burkar med alla möjliga sorters innehåll där ord "anabolic" eller liknande finns tryckta.

tsp
2009-07-02, 14:49
Det är en smutsig marknad som går hand i hand med övrig droghandel. Är det något ni vill stödja så fine, men jag tänker fan inte göra det. Ser jag någon som preppar tjallar jag direkt.

The Cure
2009-07-02, 14:49
Man kan väl anmäla saker innan man är säker på att brott har begåtts. Är han oskyldig händer ju ingenting.

Ryktet lär nog dock vara svårt att göra sig fri ifrån även om han inte döms.

Sleigh
2009-07-02, 14:50
Du tycker han ska anmäla på lösagrunder istället? Det jag menar är iom att han inte vet säkert så ska han inte anmäla heller.

Jag tar ingen ställning i över hur han borde agera, men om vi utgår ifrån att han vill anmäla det till gymet så tycker jag en skådad misstänkt burk räcker.

Ryktet lär nog dock vara svårt att göra sig fri ifrån även om han inte döms.

Jag utgick nu att anmälan skulle göras till ansvariga för gymet, vilka då förhoppningsvis skulle sköta det hela med diskresion.

Imni
2009-07-02, 14:52
Jag tar ingen ställning i över hur han borde agera, men om vi utgår ifrån att han vill anmäla det till gymet så tycker jag en skådad misstänkt burk räcker.

Då kommer frågan; vilka tycker ni han ska prata med? Polisen eller Gympersonalen?

hendrong
2009-07-02, 14:53
Ryktet lär nog dock vara svårt att göra sig fri ifrån även om han inte döms.

Dopingrykte får man nog bara genom att ha stora muskler. Att ha blivit friad från dopinganklagelser skulle nog snarare kunna hjälpa hans rykte.

Dan S
2009-07-02, 14:54
Ingen alls, bra att förstöra barnets framtid för att den killen har en burk som kanske inte ens är anabola, han kanske preppar diskret men den burken var något annat. Chanser finns att det inte är som man tror, chansen att han preppar öppet finns där också. Det bästa för alla du skulle kunna göra är ju att tala om för honom vad du såg och be honom va lite mer diskret, ÄVEN om det inte är en burk AAS.

grakka
2009-07-02, 14:56
Jo, det skulle jag nog säga. Han såg en burk och han "typ" uppfatta vad som stod på och både du och jag vet att det finns en mängd burkar med alla möjliga sorters innehåll där ord "anabolic" eller liknande finns tryckta.

Dåligt argument. Man kan faktiskt inte avgöra vad något innehåller genom att kolla vad det står på burken. Där med kan man inte heller utesluta något. Nu tänker du säkert; "precis, då behöver det inte vara roids". Men ska man då anta att alla människor med ryggsäckar eller väskor är självmordsbombare? Nej, man måste utgå ifrån vad man tror ibland. I detta fallet så tror TS att han såg något olagligt och bör därför anmäla det enligt min åsikt. Är det inget olagligt så händer inget. Se mitt exempel ovanför med pistolen.

Tricce
2009-07-02, 14:59
Ska du låta bli att anmäla någon med en pistol också på grund av att det skulle kunna vara en soft airgun som är licensfri?

Haha bra liknelse :smash:

BobaFett
2009-07-02, 15:00
i7qGvm05swQ

Imni
2009-07-02, 15:02
Dåligt argument. Man kan faktiskt inte avgöra vad något innehåller genom att kolla vad det står på burken. Där med kan man inte heller utesluta något. Nu tänker du säkert; "precis, då behöver det inte vara roids". Men ska man då anta att alla människor med ryggsäckar eller väskor är självmordsbombare? Nej, man måste utgå ifrån vad man tror ibland. I detta fallet så tror TS att han såg något olagligt och bör därför anmäla det enligt min åsikt. Är det inget olagligt så händer inget. Se mitt exempel ovanför med pistolen.

Verkligen inget dåligt argument enligt mig, jag vet inte om jag hade gjort en anmälan i detta läge. Om någon viftar med en pistol (för att svara på ditt exempel) så tror jag att både jag och fler med mig hade anmält utan att veta om det är en riktigt pistol av den enkla anledningen att jag tror att folk ser att risken för skada är så pass stor OM det nu skulle vara en riktig. För trots allt är risken för att skada sig själv och andra större med en pistol än med doping.

Commando1980
2009-07-02, 15:03
Jag sitter nu och är väldigt osäker på vad jag ska göra och vad är då bättre än att fråga kolo om hjälp!

Jo det var så idag att jag på gymmet tränade på som vanligt och jag går förbi en av de trevligaste personerna vi har på gymmet, en av de största också som alltså är jättetrevlig och han hade med sig sitt barn också som han hade gett nåt att leka med som han gick och passade lite ibland..

Jag går alltså förbi han och ser en burk som det står "Diabol" och massa andra saker på, nåt läkemedel, jag tänkte redan då att fan det kanske var doping men tänkte inte mer på det, nu kom jag hem och läste lite om vad det var på flashback och fick då reda på att det är doping..

Ska jag verkligen säga till personalen på gymmet där jag tränar då jag verkligen tycker han är en av de trevligare personer vi har på gymmet? Jag menar, är det så allvarligt? Han kan väl åka i fängelse och grejer om dem väljer att polisanmäla honom?

Han har en dotter minst som sagt och jag vet inte vad jag ska göra:confused:

Vad hade ni gjort?

edit: burken låg i hans träningsväska, inte ens dold typ..


ingenting....men skulle han börja sälja grejer öppet (speciellt till ungdomar) då skulle jag agerat på något sätt.

The Cure
2009-07-02, 15:03
Borde han inte rimligtvis ha tänkt på det själv och därmed övervägt riskerna han utsätter sig själv och sin familj för, redan innan han började preppa?
Typ vad som kommer att hända med hans barn om han åker dit, de medicinska aspekterna osv..

Sen menar jag inte att det är moraliskt förpliktigande att anmäla alla brott, men jag tycker inte att man ska behöva tveka rent moraliskt när man väl lämnar ett tips till polisen. Som om man gör något fel. Sköter man sig inte så har man sig själv att skylla på.
Såvida man inte själv håller på med samma sak, då kan jag förstå att man känner sig kluven.

Det kan man givetvis tycka men alla kan begå misstag. I det här fallet är det (möjligtvis) ett ringa brott som man inte behöver driva till sin spets bara för att.

Är du kluven?

Doctor Snuggles
2009-07-02, 15:06
Vad tänker ni med som säger att ingen åtgärd bör göras eftersom ingen annan drabbas utav lagbrottet? Tycker ni att det är okej att åka i 150km/h på en 50km/h väg förbi ett rödljus i en korsning (farsan) så länge ingen krockar? Eller kanske 150km/h utanför ett dagis/skola där det egentligen är 30km/h. Är det okej att göra det så länge ingen annan dör eller blir drabbad?

Ja, om ingen annan KAN bli drabbad (t.ex. för att di andra vägarna är avstängda) så är det helt ok. På samma sätt som t.ex. att köra dragrace, eller slå hastighetsrekord i bil osv är ok.

grakka
2009-07-02, 15:12
Ni som tycker att TS inte ska göra något åt saken och låta pappan köra på som vanligt och flexa med sin diabol burk. Ska ni läsa tidningen med stängda ögon den dagen då era egna barn kommer hem med diabol burkar i fickorna med anledningen att dom har sett andra med sådana burkar? Även om burken ditt barn såg var något annat, vad spelar det för roll när burken i din grabbs ficka inte är något annat än diabol?

qwerty1
2009-07-02, 15:15
Ni som tycker att TS inte ska göra något åt saken och låta pappan köra på som vanligt och flexa med sin diabol burk. Ska ni läsa tidningen med stängda ögon den dagen då era egna barn kommer hem med diabol burkar i fickorna med anledningen att dom har sett andra med sådana burkar? Även om burken ditt barn såg var något annat, vad spelar det för roll när burken i din grabbs ficka inte är något annat än diabol?

Precis sådär går det nog till!....

grakka
2009-07-02, 15:18
Ja, om ingen annan KAN bli drabbad (t.ex. för att di andra vägarna är avstängda) så är det helt ok. På samma sätt som t.ex. att köra dragrace, eller slå hastighetsrekord i bil osv är ok.

Absolut sämst/värdelöst argument enligt mig eftersom andra KAN bli drabbade i detta fallet. Varför börjar folk snusa och röka? Inte för att det är gott. Det finns INGEN som tycker att det är gott med rök eller snussmak vid första kontakten. Man kan inte heller vara beroende utav det om man aldrig har gjort något utav det tidigare. Samma sak med en stor byggare som flexar med steroider för andra. Man börjar med att röka/snusa pga att man tycker att det är häftigt och sedan blir man beroende. Det är många som vill bli stora och ha snygga muskler, speciellt folk som faktiskt går till gym för att träna. Du tror inte att folk blir upplysta att ta steroider om man ser att någon annan tar det och att personen som tar det mår bra och lever ett bra liv. Varför skulle man då inte ta det?

The Cure
2009-07-02, 15:21
"Bängen", "gola", "tjalla" ?
Denna vokabulär brukar höra hemma hos kriminella. Är det sambandet kriminella <--> dopingliberalism du vill påvisa med dina inlägg? :D

Det är så man snackar när man hängt med raggarna och haft 22 tjejer i sitt liv. :naughty:

Back to topic.

grakka
2009-07-02, 15:21
Precis sådär går det nog till!....

Hur går det till då? Är det kanske storken som kommer med diabol? Eller ligger det kanske i påskägget?

Imni
2009-07-02, 15:22
Absolut sämst/värdelöst argument enligt mig eftersom andra KAN bli drabbade i detta fallet. Varför börjar folk snusa och röka? Inte för att det är gott. Det finns INGEN som tycker att det är gott med rök eller snussmak vid första kontakten. Man kan inte heller vara beroende utav det om man aldrig har gjort något utav det tidigare. Samma sak med en stor byggare som flexar med steroider för andra. Man börjar med att röka/snusa pga att man tycker att det är häftigt och sedan blir man beroende. Det är många som vill bli stora och ha snygga muskler, speciellt folk som faktiskt går till gym för att träna. Du tror inte att folk blir upplysta att ta steroider om man ser att någon annan tar det och att personen som tar det mår bra och lever ett bra liv. Varför skulle man då inte ta det?

Nu var det ju i och för sig så att Doctor Snuggles endast besvarade den fråga du ställde tidigare; om ni/man tycker det är okej att köra 150km/h utanför en skola. Känns som om du bör gå ut i köket och ta ett gla vatten och lugna ner dig.

grakka
2009-07-02, 15:26
Nu var det ju i och för sig så att Doctor Snuggles endast besvarade den fråga du ställde tidigare; om ni/man tycker det är okej att köra 150km/h utanför en skola. Känns som om du bör gå ut i köket och ta ett gla vatten och lugna ner dig.

Har druckit upp en hel loka snart. Tycker faktiskt att det är kul med debatt, speciellt när det är ett intressant ämne att diskutera. Alla får tycka hur dom vill. Är absolut inte "arg" på någon eller på något vis. Men det är lustigt att ingen kan komma med en bra anledning till varför man inte ska anmäla någon med en diabol burk i sin träningsväska på ett gym.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 15:26
Ni som tycker att TS inte ska göra något åt saken och låta pappan köra på som vanligt och flexa med sin diabol burk. Ska ni läsa tidningen med stängda ögon den dagen då era egna barn kommer hem med diabol burkar i fickorna med anledningen att dom har sett andra med sådana burkar? Även om burken ditt barn såg var något annat, vad spelar det för roll när burken i din grabbs ficka inte är något annat än diabol?

Jag kommer vara för upptagen med att ungarna jackass-hoppar från hustaket, skjuter ihjäl varandra med headshots från ak 47:or, käkar skit ur en kopp, lägger upp videos på youtube där de gråter å Brittans vägnar och blir megastjärnor som dör av en överdos lugnande.
F'låt - vad var din poäng nu igen?

tsp
2009-07-02, 15:28
Det är en smutsig marknad som går hand i hand med övrig droghandel. Är det något ni vill stödja så fine, men jag tänker fan inte göra det. Ser jag någon som preppar tjallar jag direkt.

grakka
2009-07-02, 15:29
Jag kommer vara för upptagen med att ungarna jackass-hoppar från hustaket, skjuter ihjäl varandra med headshots från ak 47:or, käkar skit ur en kopp, lägger upp videos på youtube där de gråter å Brittans vägnar och blir megastjärnor som dör av en överdos lugnande.
F'låt - vad var din poäng nu igen?

Skulle det kunna vara att det är dumt att någon vältränad person flashar med en burk diabol på ett gym utan att någon gör något åt saken tro?

jwzrd
2009-07-02, 15:33
Skulle det kunna vara att det är dumt att någon vältränad person flashar med en burk diabol på ett gym utan att någon gör något åt saken tro?

Tråden handlar om varför. Varför?

Micke-s
2009-07-02, 15:34
alla tar doping.,, det har aftonbladet sagt

Doctor Snuggles
2009-07-02, 15:36
Absolut sämst/värdelöst argument enligt mig eftersom andra KAN bli drabbade i detta fallet. Varför börjar folk snusa och röka? Inte för att det är gott. Det finns INGEN som tycker att det är gott med rök eller snussmak vid första kontakten. Man kan inte heller vara beroende utav det om man aldrig har gjort något utav det tidigare. Samma sak med en stor byggare som flexar med steroider för andra. Man börjar med att röka/snusa pga att man tycker att det är häftigt och sedan blir man beroende. Det är många som vill bli stora och ha snygga muskler, speciellt folk som faktiskt går till gym för att träna. Du tror inte att folk blir upplysta att ta steroider om man ser att någon annan tar det och att personen som tar det mår bra och lever ett bra liv. Varför skulle man då inte ta det?

Och hur är det relevant till det jag skrev? Jag sade absolut inget om någon annan KAN bli drabbad av steroidbruk, utan att om att man förutsätter att ingen kan bli skadad så är det ok.

Men för att beröra det du skrev:
Visst påverkas människor av varandra, men so what?
Vad som är relevant i detta fallet är om den eventuella skada man kan åsamka sin omgivning är större (enligt någon slags värdeskala) än värdet av den personliga friheten.
I fallet steroider så är farorna sjukligen överdrivna, och liknar den skräckpropaganda och moralpanik som länge funnits kring ruspreparat.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 15:37
Skulle det kunna vara att det är dumt att någon vältränad person flashar med en burk diabol på ett gym utan att någon gör något åt saken tro?

Uppenbarligen så gick min tirad rätt över huvudet på herrn.

lanzal
2009-07-02, 15:43
Vad tror ni händer om jag anmäler han då? Kommer dem komma och låta han ta prover och sånt? Typ blodprov / kissa i en burk? För jag antar att man inte får preppa på vårat gym.

Sebbe_H
2009-07-02, 15:46
Vad tror ni händer om jag anmäler han då? Kommer dem komma och låta han ta prover och sånt? Typ blodprov / kissa i en burk? För jag antar att man inte får preppa på vårat gym.

Vad är det för gym? En stor gymkedja? RF-anslutet?


F.ö tycker jag inte att du ska hoppa på nån utan konkreta bevis, kunde varit vilken burk som helst.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 15:48
Vad tror ni händer om jag anmäler han då? Kommer dem komma och låta han ta prover och sånt? Typ blodprov / kissa i en burk? För jag antar att man inte får preppa på vårat gym.

Han kommer roida och börja hiva hantlar efter dig varenda gång du går förbi i gymmet.

Annars så beror det väl på föreskrifterna i gymmet, och hur mycket de orkar bry sig. Är gymmet anslutet till rf så blir han nog testad och om dopad - avstängd har jag för mig.

Då kommer han vänta utanför din lägenhet o hiva hantlar istället. :D

saab900
2009-07-02, 15:48
Det är så man snackar när man hängt med raggarna och haft 22 tjejer i sitt liv. :naughty:

Back to topic.

Jag gillar inte Wikipedia, men http://sv.wikipedia.org/wiki/Argot

Du är kriminell din fan! ;)

mystic[-_-]
2009-07-02, 15:49
Du ska anmäla en kille som du tycker är trevlig för en burk som du inte ens vet vad det är i? Vad är ditt problem?

grakka
2009-07-02, 15:53
Och hur är det relevant till det jag skrev? Jag sade absolut inget om någon annan KAN bli drabbad av steroidbruk, utan att om att man förutsätter att ingen kan bli skadad så är det ok.

Men för att beröra det du skrev:
Visst påverkas människor av varandra, men so what?
Vad som är relevant i detta fallet är om den eventuella skada man kan åsamka sin omgivning är större (enligt någon slags värdeskala) än värdet av den personliga friheten.
I fallet steroider så är farorna sjukligen överdrivna, och liknar den skräckpropaganda och moralpanik som länge funnits kring ruspreparat.

Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3754315&postcount=147 . Du säger att det är okej att göra det om ingen KAN bli påverkad. Du kan ju inte jämföra två saker med olika förutsättningar. Som att köra 150km/h förbi en skola är inte jämförbart med att köra i 150km/h på en racingbana. Faktum är att man KAN bli påverkad om det ligger en diabol burk i en väldigt vältränad persons väska på gymmet. Du skriver ju själv att människor påverkas av varandra. Din anledning är desvärre; "men so what?". Vilket indirekt är desamma som att du tycker att det är okej att ta diabol och visa att man tar det. Vilket jag tycker är konstigt. Jag tycker iaf att man utan tvekan borde anmäla en sak som detta.

jwzrd
2009-07-02, 15:56
Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3754315&postcount=147 . Du säger att det är okej att göra det om ingen KAN bli påverkad. Du kan ju inte jämföra två saker med olika förutsättningar. Som att köra 150km/h förbi en skola är inte jämförbart med att köra i 150km/h på en racingbana. Faktum är att man KAN bli påverkad om det ligger en diabol burk i en väldigt vältränad persons väska på gymmet. Du skriver ju själv att människor påverkas av varandra. Din anledning är desvärre; "men so what?". Vilket indirekt är desamma som att du tycker att det är okej att ta diabol och visa att man tar det. Vilket jag tycker är konstigt. Jag tycker iaf att man utan tvekan borde anmäla en sak som detta.

Hur? Är det kanske dags för dig att veta också att diabol är ett kosttillskott och att dianabol är namnet på dopingmedlet. Kan vara värt att veta åtminstone EN enda sak om ämnet man talar om.

The Cure
2009-07-02, 15:57
;3754387']Du ska anmäla en kille som du tycker är trevlig för en burk som du inte ens vet vad det är i? Vad är ditt problem?

Moralpanik påeldad av kolos PK-mobb? TÄNK PÅ BARNEN FFS!!11

lanzal
2009-07-02, 16:02
Vad är det för gym? En stor gymkedja? RF-anslutet?


F.ö tycker jag inte att du ska hoppa på nån utan konkreta bevis, kunde varit vilken burk som helst.

Det är ingen gymkedja, bara ett gym som är anslutet till ett badhus, tror inte det är anslutet till RF då ingen där tävlar så vitt jag vet.

Nej jag vet inte, känns ju larvigt att anklaga någon för en burk med diabol, när jag inte är 100 % säker att det var det, kanske kan gå förbi hans väska några gånger till när jag träna och se om jag ser den igen :D

Commando1980
2009-07-02, 16:11
grakka: dricker du alkohol?

Doctor Snuggles
2009-07-02, 16:11
Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3754315&postcount=147 . Du säger att det är okej att göra det om ingen KAN bli påverkad. Du kan ju inte jämföra två saker med olika förutsättningar. Som att köra 150km/h förbi en skola är inte jämförbart med att köra i 150km/h på en racingbana. Faktum är att man KAN bli påverkad om det ligger en diabol burk i en väldigt vältränad persons väska på gymmet. Du skriver ju själv att människor påverkas av varandra. Din anledning är desvärre; "men so what?". Vilket indirekt är desamma som att du tycker att det är okej att ta diabol och visa att man tar det. Vilket jag tycker är konstigt. Jag tycker iaf att man utan tvekan borde anmäla en sak som detta.

Du missar eller missförstår flera punkter.
Jag säger inte att köra utanför en skola under normala förutsättningar i 150 km i timmen är ekvivalent med att köra på en racingbana. Jag säger att det är ekvivalent (rörande faran för omgivningen) om resterande vägar är avstängda eller dylikt så det inte finns någon möjlighet för mötande eller korsande trafik, d.v.s. ingen fara alls. Vilket är argumentet för enskilt bruk av steroider, och vilket du argumenterade emot i ditt ursprungliga inlägg.

Jag säger vidare inte "so what" för att man ska låta alla göra precis vad de vill. Jag säger att det inte är någon nyhet och att man måste väga fördelar och nackdelar.
Av det följer att om någon KAN bli påverkad, så ligger bevisbördan på den som vill förbjuda och kriminalisera.

Tyvärr så trumfar politisk agenda baserad på moralpanik ofta sunt förnuft om man ser till verkligheten, så att den sista punkten inte blir efterföljd.

the_PL_man
2009-07-02, 16:12
I fallet steroider så är farorna sjukligen överdrivna, och liknar den skräckpropaganda och moralpanik som länge funnits kring ruspreparat.

Angående farorna så delar inte all din uppfattning.

MAXX
2009-07-02, 16:27
Jag sitter nu och är väldigt osäker på vad jag ska göra och vad är då bättre än att fråga kolo om hjälp!

Jo det var så idag att jag på gymmet tränade på som vanligt och jag går förbi en av de trevligaste personerna vi har på gymmet, en av de största också som alltså är jättetrevlig och han hade med sig sitt barn också som han hade gett nåt att leka med som han gick och passade lite ibland..

Jag går alltså förbi han och ser en burk som det står "Diabol" och massa andra saker på, nåt läkemedel, jag tänkte redan då att fan det kanske var doping men tänkte inte mer på det, nu kom jag hem och läste lite om vad det var på flashback och fick då reda på att det är doping..

Ska jag verkligen säga till personalen på gymmet där jag tränar då jag verkligen tycker han är en av de trevligare personer vi har på gymmet? Jag menar, är det så allvarligt? Han kan väl åka i fängelse och grejer om dem väljer att polisanmäla honom?

Han har en dotter minst som sagt och jag vet inte vad jag ska göra:confused:

Vad hade ni gjort?

edit: burken låg i hans träningsväska, inte ens dold typ..

men lol

doping är väldigt vanligt förekommande i gymvärlden om du inte visste det. ska du springa runt o gola på varenda kotte som du misstänker då eller..

som jwzrd sa såvida han inte tävlar i någon testad sport orka bry sig....

Ahead Of The Pack
2009-07-02, 16:48
Skit i vad han röker, dricker eller injicerar så länge han ger fan i att ställa upp i testade sporter tycker jag.

Om personen som dopar sig tycker att han har blivit tilräckligt stark om ett år för att börja tävla i tex styrkelyft, är det ändå ok??

jwzrd
2009-07-02, 16:49
Om personen som dopar sig tycker att han har blivit tilräckligt stark om ett år för att börja tävla i tex styrkelyft, är det fortfarande ok då??

Jag skrev ju det.

Ahead Of The Pack
2009-07-02, 16:53
Jag skrev ju det.

Förutsatt att han slutar preppa innan han börjar med lyftningen??

Doctor Snuggles
2009-07-02, 16:58
Angående farorna så delar inte all din uppfattning.

Ja, uppenbarligen sett till hur lagar i olika länder ser ut. Your point?

tp_88
2009-07-02, 17:37
Det är en smutsig marknad som går hand i hand med övrig droghandel. Är det något ni vill stödja så fine, men jag tänker fan inte göra det. Ser jag någon som preppar tjallar jag direkt.
Kom igen, posta detta inlägget en tredje gång nu!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3754289&postcount=135
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3754356&postcount=156

Verbatim
2009-07-02, 17:56
Det är en smutsig marknad som går hand i hand med övrig droghandel. Är det något ni vill stödja så fine, men tsp tänker fan inte göra det. Ser tsp någon som preppar tjallar tsp direkt.

NKC
2009-07-02, 18:04
det är en smutsig marknad som går hand i hand med övrig droghandel. Är det något ni vill stödja så fine, men tsp tänker fan inte göra det. Ser tsp någon som preppar tjallar tsp direkt.

+1

Doctor Snuggles
2009-07-02, 19:04
Det är en smutsig marknad som går hand i hand med övrig droghandel. Är det något ni vill stödja så fine, men jag tänker fan inte göra det. Ser jag någon som preppar tjallar jag direkt.

Det är lite bakvänd logik det där. Ens "stöd" innebär inte att det blir smutsigare. Och hur skitigt det är beror på den lagliga statusen, så man kan se det som civilkurage att inte anmäla. ;)

F.ö. så har du en rätt lös semantisk svångrem om du anser att se mellan fingrarna är samma sak som att stödja.

D Andersson
2009-07-02, 19:11
Förutsatt att han slutar preppa innan han börjar med lyftningen??

Det vore intressant att veta vad församlingen tycker i frågan.

talan
2009-07-02, 19:22
jag skulle inte göra något. Visst är det olagligt, men om han riskerar att åka fast och har en liten dotter det går ut över, samt att jag inte misstänkte langning utan bara privat bruk skulle jag inte bry mig i att göra något.

ja för det är ju jävligt ansvarsfullt att sitta o trycka i sig dopingspreparat när man har en familj o tänka på. *mini

snej
2009-07-02, 19:32
ja för det är ju jävligt ansvarsfullt att sitta o trycka i sig dopingspreparat när man har en familj o tänka på. *mini

Håller med till fullo, och ändå är det alltid sån jävla kö på bolaget varje fredag..... *grr27*

the_PL_man
2009-07-02, 20:33
Ja, uppenbarligen sett till hur lagar i olika länder ser ut. Your point?

Du skrev;
"I fallet steroider så är farorna sjukligen överdrivna, och liknar den skräckpropaganda och moralpanik som länge funnits kring ruspreparat."

Jag skrev:
"Angående farorna så delar inte all din uppfattning."

Du tycker att farorna sjukligen överdrivna, lagstiftningen i en stor del av världen anser att AAS är för farligt för en enskild att självmedicinera med.

Vem ska man lyssna på.....

See my point?

jwzrd
2009-07-02, 20:47
Du skrev;
"I fallet steroider så är farorna sjukligen överdrivna, och liknar den skräckpropaganda och moralpanik som länge funnits kring ruspreparat."

Jag skrev:
"Angående farorna så delar inte all din uppfattning."

Du tycker att farorna sjukligen överdrivna, lagstiftningen i en stor del av världen anser att AAS är för farligt för en enskild att självmedicinera med.

Vem ska man lyssna på.....

See my point?

Men de två sakerna står inte i konflikt med varandra, Lars. Sprit är tillåtet trots att det är OHYGGLIGT farligt om man mäter på dess verkan på samhället. Alltså är det vanskligt att använda laglighet som ett mått på hur pass farligt ett visst beteende är. Fler faktorer spelar in (som i fallet alkohol att det vore och är befängt att ge sig på ett förbud - det skulle bli revolution).

Farorna med AAS kan vara sjukligt överdrivna SAMTIDIGT som stora grupper människor till och med underskattar riskerna med ett bruk av dem.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 21:08
Du skrev;
"I fallet steroider så är farorna sjukligen överdrivna, och liknar den skräckpropaganda och moralpanik som länge funnits kring ruspreparat."

Jag skrev:
"Angående farorna så delar inte all din uppfattning."

Du tycker att farorna sjukligen överdrivna, lagstiftningen i en stor del av världen anser att AAS är för farligt för en enskild att självmedicinera med.

Vem ska man lyssna på.....

See my point?

Ok, men igen så hur emotsäger det något jag sade? Jag har redan stipuleradtatt åsikterna skiljer sig åt.
Vem sen man ska lyssna på är en fråga om sunt förnuft och faktagranskning.
Vad sägs om att lyssna på vad DEA själv säger om långtidseffekterna :Most data on the long-term effects of anabolic steroids on humans come from case reports rather than formal epidemiological studies. From the case reports, the incidence of life-threatening effects appears to be low, but serious adverse effects may be under-recognized or under-reported. Data from animal studies seem to support this possibility. One study found that exposing male mice for one-fifth of their lifespan to steroid doses comparable to those taken by human athletes caused a high percentage of premature deaths.(8)

Steroid abuse has been associated with cardiovascular diseases (CVD), including heart attacks and strokes, even in athletes younger than 30. Steroids contribute to the development of CVD, partly by changing the levels of lipoproteins that carry cholesterol in the blood. Steroids, particularly the oral types, increase the level of low-density lipoprotein (LDL) and decrease the level of high-density lipoprotein (HDL). High LDL and low HDL levels increase the risk of atherosclerosis, a condition in which fatty substances are deposited inside arteries and disrupt blood flow. If blood is prevented from reaching the heart, the result can be a heart attack. If blood is prevented from reaching the brain, the result can be a stroke.(9)

Steroids also increase the risk that blood clots will form in blood vessels, potentially disrupting blood flow and damaging the heart muscle so that it does not pump blood effectively.(10)"

Visst, det finns antydningar på att det inte är helt ofarligt (vilket jag aldrig sagt) men man skulle lika gärna kunna byta ut steroids mot mättat fett och få ungefär samma text. Märk också att de adversa effekterna egentligen först uppnås i markant högre doser än rekommenderade medicinära sådana. Skulle man ta samma relativa doser av t.ex. alkohol så skulle man för länge sedan vifta med svansen från ovan.

jwzrd
2009-07-02, 21:12
Visst, det finns antydningar på att det inte är helt ofarligt (vilket jag aldrig sagt) men man skulle lika gärna kunna byta ut steroids mot mättat fett och få ungefär samma text. Märk också att de adversa effekterna egentligen först uppnås i markant högre doser än rekommenderade medicinära sådana. Skulle man ta samma relativa doser av t.ex. alkohol så skulle man för länge sedan vifta med svansen från ovan.

Det där är inte antydningar (men det påstår du kanske inte heller). Sen är det så att ingen använder steroider i medicinska doser utan snarare 10-100x (nej, jag överdriver inte!).

mr ruhl
2009-07-02, 21:18
intressant tråd, helt klart*popcorn*

men åter igen, min uppfattning är att det förmodligen är ett lagligt tillskott, har ju svårt att tänka mig att en annars ansvarsfull småbarnspappa skulle ha en burk med olagligheter så öppet på gymet att folk kan se det (ok ansvarsfull är ju nåt jag bara tror men med tanke på att han är pappa och verkar ha god hand med sitt barn så hoppas jag att det är så)

om du nu ska göra nån sak av det, varför inte bara säga åt han rakt ut att du sett nåt i hans väska som du misstänker är steroider, och så får han en chans att förklara sig och kanske kan visa burken bättre så du får läsa texten, har han ingen förklaring då så får du väl ta ställning till vad du ska göra då..såpass mycket stake ska man ju ha att man inte ska gå och skvallra utan att låta han få en chans att förklara sig..

the_PL_man
2009-07-02, 21:20
Men de två sakerna står inte i konflikt med varandra, Lars. Sprit är tillåtet trots att det är OHYGGLIGT farligt om man mäter på dess verkan på samhället. Alltså är det vanskligt att använda laglighet som ett mått på hur pass farligt ett visst beteende är. Fler faktorer spelar in (som i fallet alkohol att det vore och är befängt att ge sig på ett förbud - det skulle bli revolution).

Farorna med AAS kan vara sjukligt överdrivna SAMTIDIGT som stora grupper människor till och med underskattar riskerna med ett bruk av dem.

Patrik, jag VET att sprit är OHYGGLIGT farligt. Det är ingen som går ut och säger att sprit är nyttigt, alla känner till att överdoserar du ex vis Vårdguidens (http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Ord-och-begrepp/) rekommenderade veckomaxintag med 50ggr så kommer du att få problem (14 glas vin X 50 per vecka).

Samtidigt sitter Plucke på något forum och säger att det är ofarligt att inta AAS i doser 50 ggr högre än vad läkare rekommenderar.

Jag har hittills aldrig träffat på en "AAS-brukare", bara "AAS-missbrukare". De tidiga studierna som gjorde med av läkare rekommenderade doser gav ingen större styrkeökning/muskeltillväxt, vilket ledde till att man i slutet på 70-talet fortfarande diskuterade om dess effekt. Samtidigt så överdoserade idrottarna dessa läkemedel kraftigt, och fick de effekter de önskade (samt ett antal oönskade).

De flesta jag känner dricker avsevärt mindre än 14 glas vin i veckan....

Hade vi inte haft ett flertusenårigt förhållande till alkohol i vår kultur utan att den hade dykt upp nu, så vet både du och jag att den skulle vart totalförbjuden.

mvh
the_PL_man

hendrong
2009-07-02, 21:20
såpass mycket stake ska man ju ha att man inte ska gå och skvallra utan att låta han få en chans att förklara sig..

Jag håller faktiskt inte med där. Tycker att man ska kunna anmäla brottsmisstankar anonymt.

Commando1980
2009-07-02, 21:22
Jag håller faktiskt inte med där. Tycker att man ska kunna anmäla brottsmisstankar anonymt.

han pratar väl om det här specifika fallet och inte generellt?

the_PL_man
2009-07-02, 21:23
Visst, det finns antydningar på att det inte är helt ofarligt (vilket jag aldrig sagt) men man skulle lika gärna kunna byta ut steroids mot mättat fett och få ungefär samma text. Märk också att de adversa effekterna egentligen först uppnås i markant högre doser än rekommenderade medicinära sådana. Skulle man ta samma relativa doser av t.ex. alkohol så skulle man för länge sedan vifta med svansen från ovan.

Saken är att det inte är av läkare rekommenderade doser som AAS-missbrukarna intar sitt läkemedel, och det vet du också.

hendrong
2009-07-02, 21:24
han pratar väl om det här specifika fallet och inte generellt?

Och? Jag tycker fortfarande man har rätt att anmäla anonymt - i det här specifika fallet.

mr ruhl
2009-07-02, 21:24
Jag håller faktiskt inte med där. Tycker att man ska kunna anmäla brottsmisstankar anonymt.

ja det är väl bra att folk kan tycka olika, annars hade det varit en tråkig värld att leva i..:)

men visst, gäller det nåt allvarligt brott som mord eller rån så förstår jag ju om man inte vill skylta med att man anmält=)

Commando1980
2009-07-02, 21:27
Och? Jag tycker fortfarande man har rätt att anmäla anonymt - i det här specifika fallet.

vadå och? är väl inget som förbjuder honom att anmäla utan folk har helt enkelt gett sina åsikter.

hendrong
2009-07-02, 21:29
vadå och? är väl inget som förbjuder honom att anmäla utan folk har helt enkelt gett sina åsikter.

"Och-et" var för att jag menade att det inte spelar någon roll om han menar generellt eller i det här fallet. Huvudsaken var att JAG menar generellt.

jwzrd
2009-07-02, 21:33
Patrik, jag VET att sprit är OHYGGLIGT farligt. Det är ingen som går ut och säger att sprit är nyttigt, alla känner till att överdoserar du ex vis Vårdguidens (http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Ord-och-begrepp/) rekommenderade veckomaxintag med 50ggr så kommer du att få problem (14 glas vin X 50 per vecka).

Samtidigt sitter Plucke på något forum och säger att det är ofarligt att inta AAS i doser 50 ggr högre än vad läkare rekommenderar.

Jag har hittills aldrig träffat på en "AAS-brukare", bara "AAS-missbrukare". De tidiga studierna som gjorde med av läkare rekommenderade doser gav ingen större styrkeökning/muskeltillväxt, vilket ledde till att man i slutet på 70-talet fortfarande diskuterade om dess effekt. Samtidigt så överdoserade idrottarna dessa läkemedel kraftigt, och fick de effekter de önskade (samt ett antal oönskade).

De flesta jag känner dricker avsevärt mindre än 14 glas vin i veckan....

Hade vi inte haft ett flertusenårigt förhållande till alkohol i vår kultur utan att den hade dykt upp nu, så vet både du och jag att den skulle vart totalförbjuden.

mvh
the_PL_man

Men läste du över huvud taget ett enda ord jag skrev?

Commando1980
2009-07-02, 21:34
"Och-et" var för att jag menade att det inte spelar någon roll om han menar generellt eller i det här fallet. Huvudsaken var att JAG menar generellt.

fattas lite i huvudet på dig va?

du citerar honom och får hans uttalande till att gälla anonyma anmälningar i allmänhet.

hendrong
2009-07-02, 21:36
fattas lite i huvudet på dig va?

du citerar honom och får hans uttalande till att gälla anonyma anmälningar i allmänhet.

Va? Nej, jag fattar att han menar detta specifika fallet. Och jag menar att man även i detta specifika fall kan anmäla anonymt.

Hobbes
2009-07-02, 21:41
Såg annonsen ovanför tråden:

http://utbdb.hig.se/webkat/kurs.php?kurs_id=76227&amne_nu_id=646

Någon som ska kolla efter reservplatser?

Doctor Snuggles
2009-07-02, 21:43
Det där är inte antydningar (men det påstår du kanske inte heller). Sen är det så att ingen använder steroider i medicinska doser utan snarare 10-100x (nej, jag överdriver inte!).

Det är klart att det finns en uppsjö av människor, särskilt i USA, som använder steroider i medicinska doser, t.ex. anti-aging intresserade som inte har några egentliga sjukdomar. Om man ska tro den där fitness modellen från Bigger, better... så använder han sådana doser numer.

Ok, antydningar är kanske inte helt representativt, men sett till medicinskt evidensiära grunder så är det inte långt ifrån. "Case studies" är precis steget ovanför okritiska expertutlåtanden som i princip är steget ovanför anekdotiska "bevis".

Om vi återgår till PL's inlägg, varför är isf inte mättat fett kriminaliserat om sådana grunder räcker?
Moralpanikpolitik.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 21:46
Saken är att det inte är av läkare rekommenderade doser som AAS-missbrukarna intar sitt läkemedel, och det vet du också.

Återigen, din poäng? Hur har det någon relevans till laglighetsstatus?
Medicinska fakta (eller brist på) kvarstår.

Trance
2009-07-02, 21:47
Saken är att det inte är av läkare rekommenderade doser som AAS-missbrukarna intar sitt läkemedel, och det vet du också.

Läkare rekommenderar väl dosen 0 för muskelbygge så det är klart de använder en högre dos.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 21:51
Samtidigt sitter Plucke på något forum och säger att det är ofarligt att inta AAS i doser 50 ggr högre än vad läkare rekommenderar.


Ursäkta trippelposten, men i relation med vad vi vet alkohol gör med systemet om man dricker 100 glas vin om dagen, så är AAS ofarligt. Det är det som är poängen - rimligheten bakom lagstiftningen.
Sedan kan man diskutera om en illegallisering överhuvudtaget gör någon nytta, men det har väl redan överbevisats i den nu försvunna tråden om legalisering av knark.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 21:53
Läkare rekommenderar väl dosen 0 för muskelbygge så det är klart de använder en högre dos.

Han menar antagligen rekommenderade doser som används för t.ex. brist på egenproduktion och andra åkommor.

the_PL_man
2009-07-02, 22:20
Men läste du över huvud taget ett enda ord jag skrev?

Ja, vartenda ord.

the_PL_man
2009-07-02, 22:28
Han menar antagligen rekommenderade doser som används för t.ex. brist på egenproduktion och andra åkommor.

Rätt uppfattat.

jwzrd
2009-07-02, 22:31
Ja, vartenda ord.

Det är imponerande att du inte förstod ett ord av vad jag sa då. Du ville göra en poäng av att man kunde se hur farligt AAS var genom att se hur vanligt ett förbud mot dem är. Jag förklarade då för dig att om förbud var ett bra mått på farlighet så skulle sprit vara förbjudet. Dra nu den slutsats man kan dra av lagar som mått på farlighet och ta ett steg vidare!

the_PL_man
2009-07-02, 22:31
Om vi återgår till PL's inlägg, varför är isf inte mättat fett kriminaliserat om sådana grunder räcker?
Moralpanikpolitik.

Varför är inte självmedicinering med cellgifter tillåten?
Varför får inte fullt friska människor injicera insulin precis som de vill?
Moralpanikpolitik?

jwzrd
2009-07-02, 22:33
Varför är inte självmedicinering med cellgifter tillåten?
Varför får inte fullt friska människor injicera insulin precis som de vill?
Moralpanikpolitik?

Varför får du inte köpa Glucosamin till vettiga priser längre? (Och samma sak för andra ämnen med bevisad effekt)

daks
2009-07-02, 22:40
Jag sitter nu och är väldigt osäker på vad jag ska göra och vad är då bättre än att fråga kolo om hjälp!

Jo det var så idag att jag på gymmet tränade på som vanligt och jag går förbi en av de trevligaste personerna vi har på gymmet, en av de största också som alltså är jättetrevlig och han hade med sig sitt barn också som han hade gett nåt att leka med som han gick och passade lite ibland..

Jag går alltså förbi han och ser en burk som det står "Diabol" och massa andra saker på, nåt läkemedel, jag tänkte redan då att fan det kanske var doping men tänkte inte mer på det, nu kom jag hem och läste lite om vad det var på flashback och fick då reda på att det är doping..

Ska jag verkligen säga till personalen på gymmet där jag tränar då jag verkligen tycker han är en av de trevligare personer vi har på gymmet? Jag menar, är det så allvarligt? Han kan väl åka i fängelse och grejer om dem väljer att polisanmäla honom?

Han har en dotter minst som sagt och jag vet inte vad jag ska göra:confused:

Vad hade ni gjort?

edit: burken låg i hans träningsväska, inte ens dold typ..

En sorts diabol


http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoAmnen.cfm?AmnID=425&visa=ja&sokval=CAS

annan sorts

http://www.camobutiken.se/produkt/-148.html

the_PL_man
2009-07-02, 22:42
Det är imponerande att du inte förstod ett ord av vad jag sa då. Du ville göra en poäng av att man kunde se hur farligt AAS var genom att se hur vanligt ett förbud mot dem är. Jag förklarade då för dig att om förbud var ett bra mått på farlighet så skulle sprit vara förbjudet. Dra nu den slutsats man kan dra av lagar som mått på farlighet och ta ett steg vidare!

Och jag pekar på anledning till att inte alkohol är förbjuden trots dess farlighet.
Läste du inte hela inlägget?

Förstår du överhuvudtaget anledningen till varför självmedicinering med läkemedel är förbjuden? Varför man måste gå till en läkare för att få ett recept?
Sist jag kollade så var AAS läkemedelsklassat.

the_PL_man
2009-07-02, 22:43
Varför får du inte köpa Glucosamin till vettiga priser längre? (Och samma sak för andra ämnen med bevisad effekt)

Det kan du köpa till vettigt pris.
Åk till Häst & Hundshopen.

Du behöver inte recept för att köpa Glucosamin.

jwzrd
2009-07-02, 22:49
Och jag pekar på anledning till att inte alkohol är förbjuden trots dess farlighet.
Läste du inte hela inlägget?

Förstår du överhuvudtaget anledningen till varför självmedicinering med läkemedel är förbjuden? Varför man måste gå till en läkare för att få ett recept?
Sist jag kollade så var AAS läkemedelsklassat.

Men för fan Lars, kom igen nu. Mitt inlägg innehåll även det orsaken till att sprit inte är förbjudet men DU påstod något som helt enkelt inte stämmer en bit upp.

Är det på riktigt så att du tror att jag inte förstår det här ämnet, Lars?

Jag har inte påstått eller ens skrivit något som antyder att man skulle behöva recept för att skaffa sig Glucosamin. Du däremot tog för vanligt folk tydligt negativa mediciner som exempel på varför vi har vissa lagar. Jag ville visa dig att det finns fall där sådana som du och jag drabbas av detta. Vi går till en jävla hästshop och köper hästmediciner...

Doctor Snuggles
2009-07-02, 23:09
Varför är inte självmedicinering med cellgifter tillåten?
Varför får inte fullt friska människor injicera insulin precis som de vill?
Moralpanikpolitik?

Jag känner inte till dessa beteendens lagliga status, tror dock inte de är kriminaliserade. Även om de vore det, så förstår jag återigen inte din poäng och varför du gör jämförelsen.
För det första så finns det väl inget publikt intresse för dessa beteenden så de ligger nog ganska långt bortom medias och politikers blickfång.
För det andra så är det ingen som överdriver de skador som dessa beteenden skulle kunna åsamka utövaren eller omgivningen.
För det tredje så finns det väl inga direkta moraliska aspekter på dem.

Och du svarade inte på min ursprungliga fråga.

the_PL_man
2009-07-02, 23:18
Jag känner inte till dessa beteendens lagliga status, tror dock inte de är kriminaliserade. Även om de vore det, så förstår jag återigen inte din poäng och varför du gör jämförelsen.

AAS är läkemedelsklassat. Cellgifter & Insulin är läkemedelsklassade. De är alla receptbelagda.
Varför krävs recept för vissa läkemedel? Jo, för att de bedöms ha för stora biverkningar/skadeverkningar för att en amatörer skall "experimentera" med dem.

För det första så finns det väl inget publikt intresse för dessa beteenden så de ligger nog ganska långt bortom medias och politikers blickfång.

Vad har det med saken att göra? F ö är väl kombinationen AAS + Insulin populär i byggarvärlden?

För det andra så är det ingen som överdriver de skador som dessa beteenden skulle kunna åsamka utövaren eller omgivningen.

Det är ingen som överdriver AAS biverkningar, om de tas i de doser som rekommenderas av läkare.

För det tredje så finns det väl inga direkta moraliska aspekter på dem.

Det finns det väl inte på AAS som läkemedel heller.

the_PL_man
2009-07-02, 23:21
Men för fan Lars, kom igen nu. Mitt inlägg innehåll även det orsaken till att sprit inte är förbjudet men DU påstod något som helt enkelt inte stämmer en bit upp.

Vadå? Att vissa läkemedel är recptbelagda pga att de anses för "farliga" för självmedicinering?

Är det på riktigt så att du tror att jag inte förstår det här ämnet, Lars?

Har jag aldrig påstått. Dock så delar jag inte din syn på vissa aspekter av det.

Jag har inte påstått eller ens skrivit något som antyder att man skulle behöva recept för att skaffa sig Glucosamin. Du däremot tog för vanligt folk tydligt negativa mediciner som exempel på varför vi har vissa lagar. Jag ville visa dig att det finns fall där sådana som du och jag drabbas av detta. Vi går till en jävla hästshop och köper hästmediciner...

Vi kan gå till Apoteket och köpa det nu också eftersom det inte är receptbelagt, men vi är för snåla för det.... :D
Men priserna kanske sjunker nu i.o.m att Apoteket skall bli konkurrensutsatt ? :)

the_PL_man
2009-07-02, 23:23
.

Och du svarade inte på min ursprungliga fråga.

Vilken var?

Tolkia
2009-07-02, 23:34
Ursäkta trippelposten, men i relation med vad vi vet alkohol gör med systemet om man dricker 100 glas vin om dagen, så är AAS ofarligt.
Om vi jämför en dos AAS som motsvarar dosen 100 glas vin om dagen? Det kan vara jag som behöver repetera grundläggande fysiologi, men tillåt mig tvivla.

Bruket av uttryck som "moralpanik" och "moralism" i trådar av den här typen tycks mig ha mycket gemensamt med bruket av "PK" i trådar som berör kulturföreteelser eller samhällsproblem. Den ultimata universaldissen, typ.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 23:38
AAS är läkemedelsklassat. Cellgifter & Insulin är läkemedelsklassade. De är alla receptbelagda.
Varför krävs recept för vissa läkemedel? Jo, för att de bedöms ha för stora biverkningar/skadeverkningar för att en amatörer skall "experimentera" med dem.


Vi pratar om den lagliga statusen av bruk. Det är inte olagligt att bruka icke-receptbelagda preparat vad jag vet. AAS är det däremot.



Vad har det med saken att göra? F ö är väl kombinationen AAS + Insulin populär i byggarvärlden?


Det kan inte uppstå moralpanik om ämnet inte är tillräckligt känt. Du gjorde jämförelsen för att visa att mina kriterier var falska, men för det måste man jämföra äpplen med äpplen.


Det är ingen som överdriver AAS biverkningar, om de tas i de doser som rekommenderas av läkare.


Skojar du? I skolor, media och diverse publika forum så tros ofta om de värsta eventuellt möjliga sideffekterna att de är 100% säkra och permanenta. Det finns också myter, som den om roidrage.

Det finns det väl inte på AAS som läkemedel heller.

Klart det finns. Först och främst så kom kriminaliseringen pga idrottvärldens adaption där man anser det vara fusk, och studsade vidare ner hos svensson där det anses utöver det vara "fult", "smutsigt", "onaturligt" osv att använda AAS för att bygga kroppen. Man får fula, bulliga muskler och är en finnig förlorare som inte kan få tjejer osv.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 23:42
Om vi jämför en dos AAS som motsvarar dosen 100 glas vin om dagen? Det kan vara jag som behöver repetera grundläggande fysiologi, men tillåt mig tvivla.

Bruket av uttryck som "moralpanik" och "moralism" i trådar av den här typen tycks mig ha mycket gemensamt med bruket av "PK" i trådar som berör kulturföreteelser eller samhällsproblem. Den ultimata universaldissen, typ.

Tvivla på vad? Pl_mannen talade om 50 ggr högre dos. 14 glas vin i veckan / 7 dagar * 50 ggr = 100

Mycket riktigt, moralpanik är ett tragikomiskt flockbeteende som inte borde få något rum hos de som vi anförtror styrandet av landet till.

Doctor Snuggles
2009-07-02, 23:44
Vilken var?

Varför har man inte kriminaliserat bruk (och för den delen försäljning) av mättat fett? Bevisen för den påstådda graden av skadlighet är ungefär lika starka.
Hell, byt ut "mättat fett" till "transfett" i frågan istället, där bevisen faktiskt är någorlunda starka, men fortfarande inte bruket eller försäljningen är kriminaliserad.

Tolkia
2009-07-02, 23:50
Tvivla på vad? Pl_mannen talade om 50 ggr högre dos. 14 glas vin i veckan / 7 dagar * 50 ggr = 100
Jag uppfattar det som att PL_mannen anser att det är förkastligt att/om/när mindre nogräknade individer hävdar att AAS är ofarligt i doser som vida överstiger de av läkare rekommenderade (jag antar att han menar de doser som används för behandling av sjukdomstillstånd). Du kontrar med att AAS är ofarligt jämfört med alkohol, som vi ju tillåter. Jag tvivlar på att AAS i en dos som förhåller sig till "ofarlig" dos som "ofarlig" dos vin förhåller sig till 100 glas om dagen är just så ofarligt. Vilket jag tror att du förstod egentligen.
Mycket riktigt, moralpanik är ett tragikomiskt flockbeteende som inte borde få något rum hos de som vi anförtror styrandet av landet till.
Ja, som jag skrev tidigare det har framgått att du och många andra tycker att det är en svår förolämpning, och därför trevlig att använda. Själv tycker jag att ordet i så hög grad brukas just som universalpejorativ i alla sammanhang att det börjar förlora sin kraft.

Doctor Snuggles
2009-07-03, 00:06
Jag uppfattar det som att PL_mannen anser att det är förkastligt att/om/när mindre nogräknade individer hävdar att AAS är ofarligt i doser som vida överstiger de av läkare rekommenderade (jag antar att han menar de doser som används för behandling av sjukdomstillstånd). Du kontrar med att AAS är ofarligt jämfört med alkohol, som vi ju tillåter. Jag tvivlar på att AAS i en dos som förhåller sig till "ofarlig" dos som "ofarlig" dos vin förhåller sig till 100 glas om dagen är just så ofarligt. Vilket jag tror att du förstod egentligen.

Ja, som jag skrev tidigare det har framgått att du och många andra tycker att det är en svår förolämpning, och därför trevlig att använda. Själv tycker jag att ordet i så hög grad brukas just som universalpejorativ i alla sammanhang att det börjar förlora sin kraft.

Nu upplevde jag dina syftningar som lite snurriga, kanske är jag som är trött, men vad jag menar är att riskerna för 50 ggr den rekommenderade dosen som man ej bör överstiga var dag för AAS är obefintliga i jämförelse med respektive förhållande för vin.


Detta är dessutom OM man stipulerar att skadegraden för AAS man idag bara har svaga bevis för stämmer.
Skulle du få i dig 20 flaskor vin om dagen skulle du nog vara ganska död, ganska snart.

the_PL_man
2009-07-03, 00:31
Vi pratar om den lagliga statusen av bruk. Det är inte olagligt att bruka icke-receptbelagda preparat vad jag vet. AAS är det däremot.

Du får gärna peka ut var det står att det är olagligt att bruka AAS som du fått på recept av läkare(delta i idrott får du dock inte göra). Vad jag vet så är bruk tillåtet.



Skojar du? I skolor, media och diverse publika forum så tros ofta om de värsta eventuellt möjliga sideffekterna att de är 100% säkra och permanenta. Det finns också myter, som den om roidrage.
Nu pratar du om missbruket av AAS. Blanda inte ihop de frukterna.

Ett problem är att det ur etisk synvinkel är svårt att få tillstånd till kontollerade studier där försökspersoner utsätts för massiva doser AAS över tid, vilket såklart gör att det finns få sådana rapporter att peka på.

En snabb sökning gav några intressanta studier:

PJ Goldstein (The drugs-violence nexus: A tripartite conceptual network. J. Drug Issues
1985; 14: 493-506)


2002: Pärssinen Miia; Seppälä Timo
Steroid use and long-term health risks in former athletes.
Sports medicine (Auckland, N.Z.) 2002;32(2):83-94.



Long-term psychiatric and medical consequences of anabolic–androgenic steroid abuse: A looming public health concern?
Gen Kanayamaa, James I. Hudsona and Harrison G. Pope Jr., a,

Biological Psychiatry Laboratory, McLean Hospital/Harvard Medical School, 115 Mill Street, Belmont, MA 02478, United States

Forensic Sci Int. 2007 Nov 15;173(1):57-63. Epub 2007 Mar 2. Links
Violent crime and substance abuse: a medico-legal comparison between deceased users of anabolic androgenic steroids and abusers of illicit drugs.
Klötz F, Petersson A, Isacson D, Thiblin I.
Department of Surgical Sciences, Forensic Medicine, Uppsala University, Sweden. fia.klotz@surgsci.uu.se


J Forensic Sci. 2000 Jan;45(1):16-23. Links
Cause and manner of death among users of anabolic androgenic steroids.
Thiblin I, Lindquist O, Rajs J.
Department of Forensic Medicine, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden.

Drug Alcohol Depend. 2009 Jun 1;102(1-3):130-7. Epub 2009 Apr 1. Links
Features of men with anabolic-androgenic steroid dependence: A comparison with nondependent AAS users and with AAS nonusers.
Kanayama G, Hudson JI, Pope HG Jr.
Biological Psychiatry Laboratory, McLean Hospital/Harvard Medical School, 115 Mill Street, Belmont, MA 02478, United States.


Am J Public Health. 2008 Dec;98(12):2185-7. Epub 2008 Oct 15. Links
Anabolic-androgenic steroid use and involvement in violent behavior in a nationally representative sample of young adult males in the United States.
Beaver KM, Vaughn MG, Delisi M, Wright JP.
College of Criminology and Criminal Justice, Florida State University, Tallahassee, FL 32306-1127, USA. kbeaver@fsu.edu


Arch Gen Psychiatry. 1994 May;51(5):375-82.
Psychiatric and medical effects of anabolic-androgenic steroid use. A controlled study of 160 athletes.
Pope HG Jr, Katz DL.
Biological Psychiatry Laboratory, McLean Hospital, Belmont, Mass.

Front Neuroendocrinol. 2008 Oct;29(4):490-506. Epub 2008 Jan 3. Links
Anabolic-androgenic steroid dependence? Insights from animals and humans.
Wood RI.
Department of Cell & Neurobiology, Keck School of Medicine of the University of Southern California, 1333 San Pablo Street, BMT 401, Los Angeles, CA 90033, USA. riw@usc.edu


Toxicol Lett. 2005 Sep 15;158(3):167-75. Links
Adverse effects of anabolic steroids in athletes. A constant threat.
Maravelias C, Dona A, Stefanidou M, Spiliopoulou C.
Department of Forensic Medicine and Toxicology, University of Athens, Medical School, 75 Mikras Asias Street, Goudi, Athens 115 27, Greece.

Doctor Snuggles
2009-07-03, 01:12
Du får gärna peka ut var det står att det är olagligt att bruka AAS som du fått på recept av läkare(delta i idrott får du dock inte göra). Vad jag vet så är bruk tillåtet.

Nu pratar du om missbruket av AAS. Blanda inte ihop de frukterna.


Visst, men eftersom du verkar missat min poäng, så menade jag förstås bruk ej ordinerat av läkare per recept. Om det sedan namnges som missbruk är mindre relevant då jag pratar om själva akten. Oavsett om du brukar eller missbrukar så är själva akten av själva inmundigandet utav AAS den samma (kvantitet kan förstås skilja osv). Akten är olaglig. Akten i fall av andra recept-belagda preparat är det inte. Jag kan ha fel dock, men det är så jag uppfattat det.

Resten ska jag kolla på sedan, jag gick som sagt efter DEA:s egna ord om riskerna för det långvariga bruket, vilket torde anses vara rätt så trovärdiga då de talar mot "eget intresse".

JMRA
2009-07-03, 08:17
Tycker precis som många har nämnt att ska man vara emot "droger" så ska man vara emot allt, tolka mig rätt. Låter himla fel att selektivt plocka bort vissa delar som alkohol osv för att man själv tycker om de bitarna. Ser ingen logik i det överhuvudtaget förutom att man försöker rättfärdiga sitt egen tyckande och försöka trycka ner andras. Själv är tydligen bästa man.

Trance
2009-07-03, 08:33
Man använder inte AAS så mycket i medicin som man kanske borde på grund av den hårda klassificeringen samt skriverier i tidningar. Vilket är lite synd i vissa fall där det verkar hjälpa en del. Tror det håller på att vända dock.

Doctor Snuggles
2009-07-03, 12:58
Ett problem är att det ur etisk synvinkel är svårt att få tillstånd till kontollerade studier där försökspersoner utsätts för massiva doser AAS över tid, vilket såklart gör att det finns få sådana rapporter att peka på.


Visst, men det är inget bevis åt något håll.


PJ Goldstein (The drugs-violence nexus: A tripartite conceptual network. J. Drug Issues
1985; 14: 493-506)

- Förstod inte riktigt utformningen av undersökningen från beskrivningen, så jag kan inte kommentera dess validitet eller bevisvärde, men jag har inte ifrågasatt humörförändringar eller att man kan mer sannolikt bli våldsam på AAS, utan själva begreppet roidrage.

2002: Pärssinen Miia; Seppälä Timo
Steroid use and long-term health risks in former athletes.
Sports medicine (Auckland, N.Z.) 2002;32(2):83-94.

- Lågt bevisvärde, en artikel om kliniska rapporter och en studier. Talar om prematur dödlighet hos tyngdlyftare bl a som använder AAS.
Återigen, inget som skiljer det från påstådda effekter hos transfett t.ex.

Long-term psychiatric and medical consequences of anabolic–androgenic steroid abuse: A looming public health concern?
Gen Kanayamaa, James I. Hudsona and Harrison G. Pope Jr., a,

- Lågt bevisvärde, en undersökning av klinisk litteratur.
Säger återigen inte speciellt mycket, typ att AAS kan orsaka (har inte tillgång till fullängdarn så ser inte vad det innebär rent procentuellt) irreversibel hjärtkärl toxicitet (återigen vet jag inte till vilken grad).
Intressant dock är att de hittar ingen ökad risk för någon annan organskada, inte ens för prostatacancer.


Forensic Sci Int. 2007 Nov 15;173(1):57-63. Epub 2007 Mar 2. Links
Violent crime and substance abuse: a medico-legal comparison between deceased users of anabolic androgenic steroids and abusers of illicit drugs.
Klötz F, Petersson A, Isacson D, Thiblin I.
Department of Surgical Sciences, Forensic Medicine, Uppsala University, Sweden. fia.klotz@surgsci.uu.se

- Undersökte "case histories" av döda AAS brukare och icke-AAS brukande knarkare. Väldigt lågt bevisvärde, många osäkra parametrar. Även om det stämmer så pratar vi fortfarande om väldigt låga risker för ökat aggressivt beteende, återigen inget i närheten av den absolut säkra mytomspunna roidragen.

J Forensic Sci. 2000 Jan;45(1):16-23. Links
Cause and manner of death among users of anabolic androgenic steroids.
Thiblin I, Lindquist O, Rajs J.
Department of Forensic Medicine, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden.

- Typ samma som ovan.

Drug Alcohol Depend. 2009 Jun 1;102(1-3):130-7. Epub 2009 Apr 1. Links
Features of men with anabolic-androgenic steroid dependence: A comparison with nondependent AAS users and with AAS nonusers.
Kanayama G, Hudson JI, Pope HG Jr.
Biological Psychiatry Laboratory, McLean Hospital/Harvard Medical School, 115 Mill Street, Belmont, MA 02478, United States.

- Fattade inte om den var epidemiologisk eller bara en undersökning.
Ger stöd för att det kan finnas beroendepotential för AAS brukare, men säger inget om hur stor risken är vilket t.ex. skulle ge en jämförelse mellan dem folk som missbrukar typ internet, mat, eller vad som helst.

Am J Public Health. 2008 Dec;98(12):2185-7. Epub 2008 Oct 15. Links
Anabolic-androgenic steroid use and involvement in violent behavior in a nationally representative sample of young adult males in the United States.
Beaver KM, Vaughn MG, Delisi M, Wright JP.
College of Criminology and Criminal Justice, Florida State University, Tallahassee, FL 32306-1127, USA. kbeaver@fsu.edu

- Lågt bevisvärde, undersökning av självrapporterat bruk o dyl.
Ger en korrelation mellan ökat våld och AAS bruk, men jag ser inte i vilken grad, ej heller ett etablerat orsakssamband (t.ex. kan personer som vill ta AAS vara predisponerade psykologiskt till våldsamt beteende från en början) .



Ok, nu orkar jag fan inte mer. Misstänker att resterande studier/artiklar är av samma rang. Istället för att spotta fram bara referenser, var god kolla igenom åtminstone abstrakten. Hitta sådana som ger högre stöd och påstår värre effekter än t.ex. för påverkan av transfett eller något i samma dignitetsgrad. Jag har fortfarande inte sett något som talar för något annat än orimliga moralistiska bedömningar som grund för kriminaliseringen.

Hobbes
2009-07-03, 13:12
Så AAS är inte farligare än transfett? Är det den enkla tolkning vi skall göra av din övervinkling av de studier som presenterats och som jag redan presenterat i tidigare trådar även denna!

Korrsponera med en av de främsta på området: http://www.uu.se/findperson.php?uid=N4-151

Nyfiken på att se hur han responderar till dina kommentarer bara!

G_lund
2009-07-03, 13:15
Jag skulle inte sagt nått.. han dopar sig väl om han vill, inte mitt problem.

Om jag inte vet att han tävlar på elitnivå i nån sport, då hade jag kanske tjallat :)

shibi
2009-07-03, 14:57
A victimless crime sade någon. Mind your own biz sa nån annan. Jag håller med er.

Bara föga förvånad att så fort någon sitter med en spliff och tar det lugnt.. då blir det ett jävla liv. skällsord hit och dit, och blåvitt knackandes på dörren.

Ser man genom fingrarna om någon dopar sig men inte när någon flummar, så tycker jag man kanske borde skaffa sig mer kunskap. För dubbelmoral är vad det är.

Syftar inte personligen på någon användare här nu.

Doctor Snuggles
2009-07-03, 15:03
Så AAS är inte farligare än transfett? Är det den enkla tolkning vi skall göra av din övervinkling av de studier som presenterats och som jag redan presenterat i tidigare trådar även denna!

Korrsponera med en av de främsta på området: http://www.uu.se/findperson.php?uid=N4-151

Nyfiken på att se hur han responderar till dina kommentarer bara!

Nej, jag säger inte att AAS inte är farligare än transfett. Vad jag säger är att efter vad jag sett är graden av farorna och bevisvärdet i samma dignitetsgrad som för t.ex. transfett. Detta torde ha från mina inlägg varit ganska tydligt, om du själv inte övertolkar det jag skriver.
Jag övervinklar själv ingenting, jag försöker bara illustrera förhållandet sett med nyktra ögon (du är välkommen att visa på var isf jag är osaklig).
Märk att jag varken talar för eller emot bruk/missbruk av AAS, vad jag talar om är att den kriminella statusen är inte motiverad av vetenskapliga eller sociologiskt rimliga anledningar, utan baserad på en moralbaserad skrämselpolitik.

Doctor Snuggles
2009-07-03, 15:08
(Hann inte editera)

....
Varför skulle jag ha något intresse av att skriva något till denne herre? Är du intresserad av ämnet rent vetenskapligt så torde det stå dig fritt att själv hitta objektiv information. Vill du överbevisa mig så ska jag väl inte göra det jobbet åt dig?

Hobbes
2009-07-03, 16:01
Nej, jag säger inte att AAS inte är farligare än transfett. Vad jag säger är att efter vad jag sett är graden av farorna och bevisvärdet i samma dignitetsgrad som för t.ex. transfett. Detta torde ha från mina inlägg varit ganska tydligt, om du själv inte övertolkar det jag skriver.
Jag övervinklar själv ingenting, jag försöker bara illustrera förhållandet sett med nyktra ögon (du är välkommen att visa på var isf jag är osaklig).
Märk att jag varken talar för eller emot bruk/missbruk av AAS, vad jag talar om är att den kriminella statusen är inte motiverad av vetenskapliga eller sociologiskt rimliga anledningar, utan baserad på en moralbaserad skrämselpolitik.

(Hann inte editera)

....
Varför skulle jag ha något intresse av att skriva något till denne herre? Är du intresserad av ämnet rent vetenskapligt så torde det stå dig fritt att själv hitta objektiv information. Vill du överbevisa mig så ska jag väl inte göra det jobbet åt dig?

I stand corrected, ber om ursäkt och erkänner att jag övertolkade dig!

Whistler
2009-07-03, 19:59
Så länge som du bara såg en burk med ett namn på i hans väska är det inget som säkert säger att han har begått ett lagbrott. Det är helt enkelt för dålig bevisningsgrund för att vara värt att väcka åtal på.

Hade han erbjudit dig att köpa och gjort dig säker på att det är ett olagligt dopingklassat preparat det är frågan om så tycker jag absolut du skulle anmält, men i situationen du beskriver tror jag inte det skulle leda någonstans, även om jag ur moralisk synpunkt kan hålla med om att han borde anmälas.

shape
2009-07-03, 21:53
Jag hoppas att du inte anmält/anmäler honom. Varför?
1. Du vet inte vad du såg, eller hur?
2. Det finns ingen statistik eller kliniskt bevisad studie som entydigt säger att anabola steroider ökar förmågan till att begå andra brott än just själva dopingen. Den överrepresenterade delen av personer i tidningar och media överhuvudtaget som tar anabola steroider och begår våldsbrott m.m tenderar också att missbruka annan narkotika som exempelvis amfetamin - slutsats? Ja, anabola steorider kan lika bra hämma den hormonella nivåen i fråga om aggresivitet som höja den = snack om att alla som tar steroider också begår våldsbrott är bara skitsnack. Visa mig konkret material som säger det.
3. Han har en dotter, visst kan det bli ett moraliskt dilemma för dig, men det finns ingenting som säger att han kommer ha vanmakt över henne för det- Däremot vet du med säkerhet att om du anmäler honom kommer det stjälpa deras relation, kanske till och med förstöra den helt, vill du ha det på ditt samvete?

Så, vad drar en annars anti-doping person som jag för slutsats?
Om du känner tvivel tycker jag att du ska kontakta honom själv och prata med honom, det är civilcourage. Lycka till.

Mr.Sarkastisk
2009-07-08, 17:20
Prata med killen om det...

brobban
2009-07-08, 17:29
Jag antar att det syftas till Dianabol i startinlägget, har sett dianabol själv vid ett par tillfällen och det är kartor och inte en burk som det står "DIANABOL" på, ungefär som att ha en burk som det står "KOKAIN" på, inte så jävla smart med andra ord. Och jag tror inte ens den mest pantade gymapan skulle vara så dum att han har med sig hela förrådet i en burk med namnet på till gymmet.

tp_88
2009-07-08, 17:35
Jag antar att det syftas till Dianabol i startinlägget, har sett dianabol själv vid ett par tillfällen och det är kartor och inte en burk som det står "DIANABOL" på, ungefär som att ha en burk som det står "KOKAIN" på, inte så jävla smart med andra ord. Och jag tror inte ens den mest pantade gymapan skulle vara så dum att han har med sig hela förrådet i en burk med namnet på till gymmet.
Du tror att precis all dianabol ser likadan ut, och är paketerad på samma sätt? Jag tror att det finns burkar som det står Dianabol på.

Sebbe_H
2009-07-08, 17:37
Jag antar att det syftas till Dianabol i startinlägget, har sett dianabol själv vid ett par tillfällen och det är kartor och inte en burk som det står "DIANABOL" på, ungefär som att ha en burk som det står "KOKAIN" på, inte så jävla smart med andra ord. Och jag tror inte ens den mest pantade gymapan skulle vara så dum att han har med sig hela förrådet i en burk med namnet på till gymmet.


Här har du proffset.

http://buysteroids.asia/images/diabol_10_drug.jpg

brobban
2009-07-08, 17:42
Här har du proffset.Mer än jag visste, tur att det finns andra som har koll på roidsen så ni kan rätta oss oupplysta ;).

Sebbe_H
2009-07-08, 17:50
Mer än jag visste, tur att det finns andra som har koll på roidsen så ni kan rätta oss oupplysta ;).

Ja det är sjukt jobbigt att ha godkänt i Google-skills.

skaparn
2009-07-08, 19:47
Och jag tror inte ens den mest pantade gymapan skulle vara så dum att han har med sig hela förrådet i en burk med namnet på till gymmet.

Nej, det tar man såklart bara med när det är tävling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Festina_affair

The Festina Affair refers to the events that surround several doping scandals, doping investigations and confessions of riders to doping that occurred during and after the 1998 Tour de France. The affair began when a large haul of doping products was found in a car of the Festina cycling team just before the start of the race which led to an investigation