handdator

Visa fullständig version : Att halsa i sig vatten..


soppan
2009-07-01, 21:30
Hej, jag har en undran rörande (alldeles för hög) vattenkonsumtion.
Vad har det för påverkningar på kroppen ifall man under en timme skulle halsa i sig ca 3 liter, utöver en jäkla massa toalettbesök?
Eller alternativt 10 liter under en dag? Vattenförgiftning?
Vad händer med magsäcken efter all vätska? Jag har fått höra att den töjs ut precis som med mat, och i sådana fall; hur lång tid tar det för den att återgå till normal storlek om man sedan återgår till normal konsumtion?

Mvh, Sofie

Tolkia
2009-07-01, 23:01
Jag har för mig att det finns en icke försumbar risk att bli inkontinent om man tokdricker. Det vill man som regel inte bli. Tio liter per dag finns det inga fördelar med, om du inte typ jobbar på ett bygge under Saharas sol.

King Grub
2009-07-02, 09:44
Magsäcken påverkas inte något speciellt. Vatten töms mycket snabbt från magsäcken. Det ligger inte kvar där och spänner ut. Ju mer vatten du fyller magsäcken med, desto snabbare töms den dessutom.

Det är om man dricker för mycket vatten (utan salt) under hård och långvarig fysisk aktivitet som det blir farligt.

Alone_in_the_dark
2009-07-02, 10:08
I mitt inlägg från en tidigare diskussion om vatten intag kan du läsa om riskerna med ett högt vattenintag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3692006&postcount=3

sweetkarolina
2009-07-02, 15:15
Jag har med nöd och näppe lyckats trycka i mig ca 5 liter på en dag vilket räckte till illamående och feber.

Men olika personers tolerans för vatten måste variera oerhört. Mina 5 liter finns det väl folk som får i sig normalt dagligen.

JakeShaft
2009-07-03, 23:51
Har en bekant som fick för sig att han banimej skulle väga mer än sin kamrat som ställde upp i en tävling, han påstod at than druckit 8 liter på en kväll och han var fortfarande frisk.

Whistler
2009-07-04, 01:13
När jag gick Nijmegenmarschen 2003 (16 mil på fyra dagar) drack jag i snitt 15 liter vatten per dag. Det var det året folk dog av värmeböljan. Jag mådde hur bra som helst.