handdator

Visa fullständig version : Hyresvärden har stängt vv för rep, drar ut på tiden


saab900
2009-07-01, 18:48
Dagens I-landsproblem :):

Hyresvärden har sedan igår morse haft varmvattnet avstängt för en utannonserad reparation som skulle varit klar idag senast kl. 16.00. Emellertid har det dragit ut på tiden och tar sannolikt mer än ett dygn extra. I denna värmebölja behöver jag knappast påtala olägenheten att inte kunna duscha *grr* Jag kan inte heller tvätta och får köldskador av att skala potatis ;) Kallvattnet håller ca 6 grader.

Kan jag kräva kompensation för den olägenhet det extra avbrottet innebär? Säkert småpengar i så fall, men jag är en snål jävel, och jag vill visa hyresvärden att det inte är OK att söla med reparationer som innebär att viktiga funktioner stängs av. De ska väl jobba dag som natt för att bli klara istället för att lägga ned verktygen kl. 17 kan man tycka. Jag betalar trots allt min alldeles för höga hyra punktligt varje månad.

Bönne
2009-07-01, 19:01
Låter en hyresvärd från första början att varmvattnet uteblir under tre dygn lär han inte vara villig att kompensera.

Duscha hos en polare/jobb och värm upp vatten på spisen för att ex. diska.

saab900
2009-07-01, 19:16
Låter en hyresvärd från första början att varmvattnet uteblir under tre dygn lär han inte vara villig att kompensera.

Duscha hos en polare/jobb och värm upp vatten på spisen för att ex. diska.

Det är HSB det gäller, ingen privat lirare. Duscha gör jag på gymmet, men man känner ju för att kunna tvätta, och ffa duscha innan jobbet på morgonen.

Asdf
2009-07-01, 19:52
Vad säger de när du ringer då?

saab900
2009-07-01, 20:03
Vad säger de när du ringer då?

Ringer jag felanmälan efter kl 17 kommer jag till SOS central, de kan nog inte hjälpa mig :)
Jag kan således inte ringa förrän imorgon, men jag tänkte ändå fråga eftersom folk på Kolo sitter inne på den mest häpnadsväckande informaton ibland.

Sparven från Minsk
2009-07-01, 20:05
Duscha på gymmet :thumbup:

saab900
2009-07-01, 20:59
Duscha på gymmet :thumbup:

Jag gör reda det på kvällen, men jag tänker inte gå upp 05.00 och åka till gymmet på morgonen och duscha, 05.30 räcker :)
Man är ju hrlt genomsvettig när man vaknar på morgonen i den här värmen. Jag var mest intresserad av om det går att få kompensation för avbrottet när det nu blir dubbelt så långt som tänkt eller mer. Det finns ju också andra saker än att duscha man behöver varmvatten till. Jag fick åka och köpa nya kalsonger idag istället för att tvätta t ex.

Sparven från Minsk
2009-07-01, 21:04
Har du stor hink eller liknande kan du värma vatten på spisen och tvaga av dig i duschen. Lite småjobbigt, men du blir nästan lika ren som i dusch, och fungerar under kortare tid.

dewik
2009-07-01, 21:12
Jag gör reda det på kvällen, men jag tänker inte gå upp 05.00 och åka till gymmet på morgonen och duscha, 05.30 räcker :)
Man är ju hrlt genomsvettig när man vaknar på morgonen i den här värmen. Jag var mest intresserad av om det går att få kompensation för avbrottet när det nu blir dubbelt så långt som tänkt eller mer. Det finns ju också andra saker än att duscha man behöver varmvatten till. Jag fick åka och köpa nya kalsonger idag istället för att tvätta t ex.

Tvättmaskiner kopplas på kallvattnet!

Jorgen
2009-07-01, 21:17
folk på Kolo sitter inne på den mest häpnadsväckande informaton ibland.

Tvättmaskiner kopplas på kallvattnet!

Tex. :D

saab900
2009-07-01, 21:24
Tex. :D

Åh fan, jag trodde det var varmvatten som gällde för att spara energi :thumbup: Det stod på lappen att det gällde även tvättstugor, så då utgick jag ifrån att det inte gick att tvätta. Nåväl, kalsonger kan man aldrig få för mycket av.

tsp
2009-07-01, 23:40
Åh fan, jag trodde det var varmvatten som gällde för att spara energi :thumbup: Det stod på lappen att det gällde även tvättstugor, så då utgick jag ifrån att det inte gick att tvätta. Nåväl, kalsonger kan man aldrig få för mycket av.

Precis, tvättmaskinerna värmer själva upp vattnet! Hur tror du annars det skulle gå till att tvätta lakan osv i 90 grader? :P Är ju en rejält bra bit över tempen i varmvattenledningen!

Herr Oberst
2009-07-02, 09:40
Önskar att jag hade så kallt vatten hos mig.
Mina kallbad räcker inte till längre. Får ligga i badkaret i timmar innan jag ens börjar bli sval

Asdf
2009-07-02, 10:27
Det är väl just HSB som är anledningen till att de snålar med reparationerna. 1. För att de är så stora och egentligen inte bryr sig 2. För att de har likviditetsbrist. Vårt resebolag ( som funnits i snart 30 år) får regelbundet hit erbjudande om att köra bussresor till guidade visningar. WTF?
Sen kan man fundera varför de egentligen erbjuder bospar...