handdator

Visa fullständig version : protein


LindaLo
2003-08-19, 08:59
Alltså. Hur är det egentligen med proteiner.

1. Förändras protein när det värms upp. Blir det sämre kvalité, mindre mängd eller svårare att uppta för kroppen?

2. Finns det olika typer av protein som är olika bra. Är animaliskt bättre/sämre än vegetabiliskt?

3. Hur är det med proteinpulver. Vad är det gjort av o hur. Är det inte bättre för kroppen att äta "naturligt protein" (är inte så insatt.. )

4. Är det farligt att äta för mycket protein. Och vart drar man gränsen. Är det farligt att äta chockmycke kött en dag t ex?

Jag är tacksam för svar. Ha en bra dag o simma lugnt ;)

Grahn
2003-08-19, 09:27
Originally posted by LindaLo
Alltså. Hur är det egentligen med proteiner.

1. Förändras protein när det värms upp. Blir det sämre kvalité, mindre mängd eller svårare att uppta för kroppen?

2. Finns det olika typer av protein som är olika bra. Är animaliskt bättre/sämre än vegetabiliskt?

3. Hur är det med proteinpulver. Vad är det gjort av o hur. Är det inte bättre för kroppen att äta "naturligt protein" (är inte så insatt.. )

4. Är det farligt att äta för mycket protein. Och vart drar man gränsen. Är det farligt att äta chockmycke kött en dag t ex?

Jag är tacksam för svar. Ha en bra dag o simma lugnt ;)

är ingen expert iofs...

1) Om du bränner det blir det förstört, det syns på att det blivit brunt el svart.
2) Animaliskt protein är bättre
3) det mesta är tilvlerkad av en del av mjölk som förädlas, det är naturligt men högprocessat
4) Nej inte om du inte har fel på njurarna

Pez
2003-08-19, 09:31
Originally posted by LindaLo
Alltså. Hur är det egentligen med proteiner.

1. Förändras protein när det värms upp. Blir det sämre kvalité, mindre mängd eller svårare att uppta för kroppen?

2. Finns det olika typer av protein som är olika bra. Är animaliskt bättre/sämre än vegetabiliskt?

3. Hur är det med proteinpulver. Vad är det gjort av o hur. Är det inte bättre för kroppen att äta "naturligt protein" (är inte så insatt.. )

4. Är det farligt att äta för mycket protein. Och vart drar man gränsen. Är det farligt att äta chockmycke kött en dag t ex?

Jag är tacksam för svar. Ha en bra dag o simma lugnt ;)

1. Grub/Sverker/William m.fl svarar nog såååå gärna på denna. :D

2. Ja, olika typer har olika BV (Biologiskt Värde, används sällan) - det bästa är att kombinera flera olika källor som kompletterar varandra.

3. Proteinpulver är i regel gjort på mjölk. Sen finns det ju sojaproteinpulver, äggproteinpulver, proteinpulver gjort på vete...tror tom att det finns nåt gjort på kött i USA. Men det vanligaste är som sagt Mjölk (Kasein, Vassle).

4. Jag tror nog att den mängd kött du får i dig på en dag ¨på intet sätt är skadlig (risken är väl att du spyr eller/och får ont i magen om du överdriver nåt extremt - som med all mat), såtillvida det inte är "dåligt" (bakterier m.m) - ett högt proteinintag kan vara skadligt för njurarna, men det är nog mest aktuellt om du har nedsatt njurfunktion eller något annat problem med dom.

/pez

LunaSpice
2003-08-19, 09:50
Originally posted by LindaLo
Alltså. Hur är det egentligen med proteiner.

1. Förändras protein när det värms upp. Blir det sämre kvalité, mindre mängd eller svårare att uppta för kroppen?

2. Finns det olika typer av protein som är olika bra. Är animaliskt bättre/sämre än vegetabiliskt?

3. Hur är det med proteinpulver. Vad är det gjort av o hur. Är det inte bättre för kroppen att äta "naturligt protein" (är inte så insatt.. )

4. Är det farligt att äta för mycket protein. Och vart drar man gränsen. Är det farligt att äta chockmycke kött en dag t ex?

Jag är tacksam för svar. Ha en bra dag o simma lugnt ;)

1. Det kan jag inte svara på, om det sker en kemisk förändring eller inte. Grub eller Sverker har säkerligen svar på den frågan.

2. Ja, kvaliteten på proteinet bestäms hur dess aminosyresammansättning kan retineras (utnyttjas) av kroppen. Ett protein har ett visst "biologisk värde". BV är alltså högre ju bättre kroppen kan utnyttja aminosyrorna i proteinet. Animaliskt protein har högre BV än vegetabiliskt. Animaliska produkter innehåller (oftast iaf) totalt sett en större summa aminosyror. Rätta mig gärna om jag har fel. Det är ju dock proteinets aimnosyresammasättning i förhållande till personens behov och syntes för ny vävnad som avgör proteinets kvalitet.

3. Det frågan kan säkert Henrik svara bättre på. Du kommer få ett bra svar där. Jag vill inte ge mig in på detaljer eftersom jag inte har full koll på exakt hur det framställs. Ang. om det är bättre eller sämre än vanlig mat så anser jag att det är hugget som stucket. Möjligen kan pulvret vara bättre i viss mån eftersom det är förspjälkar vilket hjälper kroppen för ett effektivare upptag men annars tror jag det kvittar. Det jag tycker är fördelen med pulver är dels att det är billigare än vanlig mat samt att det är mkt mkt enklare att tillreda. Vassleprotein tror jag också är svårt att få i mat jämfört med den isolerade form som finns i pulver.

4. hur mtk är för mkt enligt dig? Äter man "för mkt" dvs. så mkt att kroppen inte kan använda allt till syntes eller underhåll så kommer överskottet av aminosyrorna att sönderdelas. Kvävedelen utsöndras med urinen och resten omsätts till energi eller fett. Det finns också risk att kroppen inte hinner med att omsätta proteinet och skadliga nedbrytningsprodukter bildas. Men jag tror att detta gäller vid extrema doser....inte om du äter lite extra kött någon dag. Ingen fara...:eating:

Sverker
2003-08-19, 10:29
Jag tror att denna länk ger lite svar på fråga 1.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9630&highlight=denaturering

LindaLo
2003-08-19, 10:34
:D

Jag tackar o bockar för alla kloka svar..

King Grub
2003-08-19, 11:02
Nu hann ju inte jag med. :( Benpasset tog hela förmiddagen.

Daemon
2003-08-19, 11:09
Paulun skriver ganska lättlästa grundläggande artiklar

http://www.paulun.com/art.php

Kolla artiklarna som heter om Vassle, Protein, Proteinkvalitet, Protein för tränande.
Kanske även Vegetarisk kost för den tränande, Soja - den magiska bönan från Asien (fjollPaulun)

Kanske finns fler,,,

LunaSpice
2003-08-19, 11:59
Originally posted by King Grub
Nu hann ju inte jag med. :( Benpasset tog hela förmiddagen.

Jag tror nog att du har hjälpt till så det räcker och blir över i alla andra trådar med dina fina utläggningar och artiklar.

Keep it up! :thumbup: