handdator

Visa fullständig version : Avbryta sin delegering


Emil_Larsson
2009-07-01, 17:27
Det är så att jag blivit erbjuden delegeringsutbildning för läkemedel av min chef, nu undrar jag om jag kan avbryta denna delegering, när jag vill EFTER jag fått den? (om jag nu klarar av den) eller gäller detta om man tackar nej till själva utbildningen bara?

Har nämligen inte jobbat på stället tidigare, utan endast gått bredvid ett par dagar och tycker det är ganska märkligt hur man kan få delegering så snabbt. Har treårig omvårdnadsutbildning, men aldrig jobbat självständigt i hela mitt liv.

/Fred.

Eddie Vedder
2009-07-01, 17:36
Först och främst väljer du ju själv vilka mediciner du känner dig redo att använda väl? D.v.s. de mediciner där du överhuvudtaget har rätt enligt lag att ge. Själv skriver jag på allt förutom vagitorier, det slipper jag gärna.:D

Därutöver är väl delegeringen fortfarande varken bindande så att du MÅSTE ge medicin samt att den är tidsbegränsad för t.ex. ett år.

Jag ser inte riktigt mervärdet i att kunna välja bort delegeringen i sig, ingen kommer tvinga dig att ge mediciner du inte vill ge och det är ju bättre att ha delegeringen och avstå än märka att du hanterar medicinering men saknar delegering

Anders The Peak
2009-07-01, 17:39
Att delegera arbetsuppgifterna kräver att den som får delegeringen är duglig för uppgiften. Det här regleras av SOSFS 2001:17
En delegering skall vara skriftlig och uppgifterna som delegeras skall vara fördefinierade.

Emil om du känner att du inte är tillräckligt erfaren och säker på arbetet tycker jag att du tar upp det med arbetsledningen.

Det här är ett exempel på hur det kan se ut. Det här är Kronobergs läns dokument: http://www.ltkronoberg.se/upload/Dokument/Halsa_och_vard/For_vardgivare/Kap_13_20020701_Delegering_IT.doc

Emil_Larsson
2009-07-01, 17:55
Först och främst väljer du ju själv vilka mediciner du känner dig redo att använda väl? D.v.s. de mediciner där du överhuvudtaget har rätt enligt lag att ge. Själv skriver jag på allt förutom vagitorier, det slipper jag gärna.:D

Därutöver är väl delegeringen fortfarande varken bindande så att du MÅSTE ge medicin samt att den är tidsbegränsad för t.ex. ett år.

Jag ser inte riktigt mervärdet i att kunna välja bort delegeringen i sig, ingen kommer tvinga dig att ge mediciner du inte vill ge och det är ju bättre att ha delegeringen och avstå än märka att du hanterar medicinering men saknar delegering

Så jag kan frivilligt välja att ta ansvar för arbetsuppgiften efter delegeringsutbildningen? jag trodde jag var dömd att ta hand om läkemedel på arbetsplatsen efter jag klarat av delegeringstestet. Eller har jag missuppfattat det du säger?
Förstår dig ang. vagitorier. :D

Att delegera arbetsuppgifterna kräver att den som får delegeringen är duglig för uppgiften. Det här regleras av SOSFS 2001:17
En delegering skall vara skriftlig och uppgifterna som delegeras skall vara fördefinierade.

Emil om du känner att du inte är tillräckligt erfaren och säker på arbetet tycker jag att du tar upp det med arbetsledningen.

Det här är ett exempel på hur det kan se ut. Det här är Kronobergs läns dokument: http://www.ltkronoberg.se/upload/Dokument/Halsa_och_vard/For_vardgivare/Kap_13_20020701_Delegering_IT.doc

Jag kan ej svara på det, men som jag känner så känns det som ett för tungt ansvar med tanke på att jag ej jobbat tidigare. Samtidigt skulle mitt ansvar att ta hand om läkemedel underlätta mitt jobb då jag slipper tillkalla "så kallad Pool" vilket innebär att det är personal som springer inom alla våningar och hjälper en när man känner sig osäker, behöver hjälp vid lyft osv. Att hela tiden tillkalla Pool med jämna mellanrum är ju minst lika stor rutin som att ta ansvar över läkemedel.

Eddie Vedder
2009-07-01, 17:58
Så jag kan frivilligt välja att ta ansvar för arbetsuppgiften efter delegeringsutbildningen? jag trodde jag var dömd att ta hand om läkemedel på arbetsplatsen efter jag klarat av delegeringstestet. Eller har jag missuppfattat det du säger.

Så har det varit för mig i alla fall. Jag har till en början fått välja vilka mediciner jag kan tänka mig att ge och därutöver har jag ju haft friheten att avstå om jag skulle vilja. Men om det enligt lag är min rättighet eller enbart så dom det "funkar i verkligheten" vet jag ju inte.

Vad jag menar med det sista är att jag inte kan svara på hurivida jag enligt lagen SKULLE kunna tvingas till det om det nu inte vore så att det är allmänt schysst folk som förstås inte tvingar en vikarie att göra något som känns obehagligt.

Scratch89
2009-07-01, 18:00
Får man fråga vad det handlar om för slags jobb? Är det äldreboende, psykhem och/eller liknande?

jakke
2009-07-01, 18:00
jag fick min delegering 17år gammal efter att ha gått brevid 3dagar. Innan det hade jag aldrig jobbat/läst en kurs inom vårdområdet. Vad är egentligen det du är rädd för? Bara vara extra observant och dubbelkolla när du hanterar medecin. Var aldrig rädd för att fråga en kollega vid funderingar.

Emil_Larsson
2009-07-01, 18:02
Så har det varit för mig i alla fall. Jag har till en början fått välja vilka mediciner jag kan tänka mig att ge och därutöver har jag ju haft friheten att avstå om jag skulle vilja. Men om det enligt lag är min rättighet eller enbart så dom det "funkar i verkligheten" vet jag ju inte.

Vad jag menar med det sista är att jag inte kan svara på hurivida jag enligt lagen SKULLE kunna tvingas till det om det nu inte vore så att det är allmänt schysst folk som förstås inte tvingar en vikarie att göra något som känns obehagligt.

Det torde vara som du säger iallafall. Får höra imorgon med SSK på delegationstestet.

Emil_Larsson
2009-07-01, 18:04
Får man fråga vad det handlar om för slags jobb? Är det äldreboende, psykhem och/eller liknande?

Äldreboende.

Ignatius72
2009-07-01, 18:06
Det beror ju på vad delegeringen innebär. Det kan ju handla om att ge insulin till att ploppa ut mediciner från en låda som den ansvarige doserat.

Emil_Larsson
2009-07-01, 18:08
jag fick min delegering 17år gammal efter att ha gått brevid 3dagar. Innan det hade jag aldrig jobbat/läst en kurs inom vårdområdet. Vad är egentligen det du är rädd för? Bara vara extra observant och dubbelkolla när du hanterar medecin. Var aldrig rädd för att fråga en kollega vid funderingar.

På dagtid är det fint, då jobbar vi två personer. På kvällen jobbar jag själv. Det jag är lite smått orolig för är om det sker vissa omständigheter men då kan man ju ringa SSK. Vid minsta tveksamhet skall man ju höra av sig. Sen är det ju vissa som behöver mediciner morgon, middag, kväll och är det då stressigt samtidigt så känns det otryggt.
Man får väl försöka tänka på mediciner hela arbetsdagen så lär man ej glömma det, ev. skriva en fusklapp och ha i fickan på alla vårdtagares medicintider.

JMRA
2009-07-01, 18:12
Det är så att jag blivit erbjuden delegeringsutbildning för läkemedel av min chef, nu undrar jag om jag kan avbryta denna delegering, när jag vill EFTER jag fått den? (om jag nu klarar av den) eller gäller detta om man tackar nej till själva utbildningen bara?

Har nämligen inte jobbat på stället tidigare, utan endast gått bredvid ett par dagar och tycker det är ganska märkligt hur man kan få delegering så snabbt. Har treårig omvårdnadsutbildning, men aldrig jobbat självständigt i hela mitt liv.

/Fred.

Känner du att du inte är redo så avvakta. Har man aldrig jobbat och det strular till sig någon dag är det ju lätt att glömma bort någon medicin osv om det är en massa annat hokuspokus omkring. Visserligen är ansvaret dennes som har delegerat uppgiften till dig men det är ju ändå du som kommer att få klantarselstämpeln och få ta skiten om det blir fel.

Sedan är det väl inte direkt något krångligt eller så med några mediciner så det finns ju knappt någonting du kan göra fel, läsa lista, göra, pricka av.

Emil_Larsson
2009-07-01, 18:12
Det beror ju på vad delegeringen innebär. Det kan ju handla om att ge insulin till att ploppa ut mediciner från en låda som den ansvarige doserat.

Läkemedel. Insulin är det väl en enskild utbildning för. Kallas väl insulinutbildning om jag ej minns fel. För övrigt har vi inga diabetiker på min avdelning.

JMRA
2009-07-01, 18:16
Det beror ju på vad delegeringen innebär. Det kan ju handla om att ge insulin till att ploppa ut mediciner från en låda som den ansvarige doserat.

Vill bara poängtera att i vissa kommuner är den ansvarige för att dela den ploppande lådan fortfarande undersköterskor. :D

Så stiger jag kanske en krona i rang :D

Emil_Larsson
2009-07-01, 18:18
Känner du att du inte är redo så avvakta. Har man aldrig jobbat och det strular till sig någon dag är det ju lätt att glömma bort någon medicin osv om det är en massa annat hokuspokus omkring. Visserligen är ansvaret dennes som har delegerat uppgiften till dig men det är ju ändå du som kommer att få klantarselstämpeln och få ta skiten om det blir fel.

Sedan är det väl inte direkt något krångligt eller så med några mediciner så det finns ju knappt någonting du kan göra fel, läsa lista, göra, pricka av.

Precis, apodos är ju inget avancerat och alla övriga läkemedel står ju på listan. Gäller att låta det ta sin tid och vara extra observant.

saab900
2009-07-01, 19:12
Det är så att jag blivit erbjuden delegeringsutbildning för läkemedel av min chef, nu undrar jag om jag kan avbryta denna delegering, när jag vill EFTER jag fått den? (om jag nu klarar av den) eller gäller detta om man tackar nej till själva utbildningen bara?

Har nämligen inte jobbat på stället tidigare, utan endast gått bredvid ett par dagar och tycker det är ganska märkligt hur man kan få delegering så snabbt. Har treårig omvårdnadsutbildning, men aldrig jobbat självständigt i hela mitt liv.

/Fred.

Du ska naturligtvis inte dela ut mediciner om det är så att du inte känner dig redo. Men det gör det samtidigt mer eller mindre omöjligt för dig att jobba. Du skrev i en annan tråd att du jobbar i Hemtjänsten i sommar. Det innebär ju mycket ensamarbete ute hos kunder, och någon annan personal kan ju omöjligt följa med dig och dela ut mediciner. Jobbar du som vikarie för någon annan måste du ju kunna ersätta ALLA den personens arbetsuppgifter för att inte resten av personalgruppen ska bli lidande. Därav att man får delegering direkt efter inskolningen, och två dagars inskolning är mer eller mindre praxis på de ställen jag jobbat på. Tyvärr blir det för dyrt för kommunen att ha mer.

Jag jobbar också inom hemtjänsten just nu, och jag fick börja administrera mediciner en vecka INNAN distriktssköterskan hade tid att hålla delegeringssamtal med oss nya. Dock hade jag ju jobbat tidigare inom vården. Jag hade ju inte kunnat jobba annars, då i princip alla kunder har delegering eller kontroll av mediciner.

Själva samtalet var ett skämt jämfört med tidigare. Tidigare arbetsplatser har jag fått skriva en mindre tenta på olika kompendium inann själva samtalet, men här satt en stressad dsk och rabblade ett skrivet ensidigt dokument i 120, och om de andra hade några frågor så kunde de ju fråga någon i personalen, eller mig som hade haft delegeringar tidigare *screwy*

Men handen på hjärtet så är det inte så svårt, eller hur? Kolla att personen stämmer, tid och datum stämmer, och administrera medicinen. Är du usk lär du ju ha koll på suppositorier och andra läkemedel, sedan är det bara att signera. Det är lite jävligt i början när det är så mycket med att lära sig kunderna och att lära sig hitta, men efter en vecka eller två kommer du att vara mer varm i kläderna.

Men det är tyvärr så, att om du begär att slippa dela ut medicin säger du i praktiken upp dig.

saab900
2009-07-01, 19:14
Så har det varit för mig i alla fall. Jag har till en början fått välja vilka mediciner jag kan tänka mig att ge och därutöver har jag ju haft friheten att avstå om jag skulle vilja. Men om det enligt lag är min rättighet eller enbart så dom det "funkar i verkligheten" vet jag ju inte.

Vad jag menar med det sista är att jag inte kan svara på hurivida jag enligt lagen SKULLE kunna tvingas till det om det nu inte vore så att det är allmänt schysst folk som förstås inte tvingar en vikarie att göra något som känns obehagligt.

På mina arbetsplatser är det så att andra vikarier som säger sig vilja vänta med att skriva under en delegering rings in allra sist, när ingen annan finns att ringa, tyvärr. Ingen vill gå runt och vara "barnvakt". Och speciellt i hemtjänsten fungerar det ju inte, med avstånden och allt.

Emil_Larsson
2009-07-02, 11:12
Sant. Nu har jag iallafall klarat av delegationsprovet och fått delegering så nu får vi se hur det går, helt enkelt.

Eddie Vedder
2009-07-02, 11:43
Precis, apodos är ju inget avancerat och alla övriga läkemedel står ju på listan. Gäller att låta det ta sin tid och vara extra observant.

Det är rätt inställning.:) Man kommer in i det snabbt tycker jag, det tar en liten stund att lära sig namnen men därefter går allt som klockan. Samma sak med signeringen som är lika viktig den. Jag hade en nattsköterska som alltid signerade fel förra sommaren så jag fick alltid fråga den boende om hon fått sin medicn eller ej.

Tur att just hon var väldigt klar i huvudet och visste att hon inte fått det, en mindre klar individ hade ju med andra ord inte fått den medicinen eftersom sköterskan signerat.

Ignatius72
2009-07-02, 12:34
Vill bara poängtera att i vissa kommuner är den ansvarige för att dela den ploppande lådan fortfarande undersköterskor. :D

Så stiger jag kanske en krona i rang :D

:D

Som saaben skrev: Det blir ju svårt att jobba där om man inte vill göra något så grundläggande.

Rockhard
2009-07-02, 12:52
Brukar inte medicinerna komma i färdiga små papperspåsar? Bara att plocka fram en sådan och ge. Står ju t.om klockslag på påsen. Iaf när jag jobbade på äldreboende.

Eddie Vedder
2009-07-02, 13:36
Brukar inte medicinerna komma i färdiga små papperspåsar? Bara att plocka fram en sådan och ge. Står ju t.om klockslag på påsen. Iaf när jag jobbade på äldreboende.

ja det är apo-dos vi pratar om. I vissa fall brukar det ju dessutom handla om att vederbörande kanske även skall ha en sugtablett efter måltiden, en påse Forlax etc. Vissa har ju även en kasett med någon annan medicin.

Utöver det finns ju de som behöver medicin vid andra tidpunkter än måltiden samt att man har en del VB-mediciner (VB = vid behov). Det kan kännas mastigt till en början men går sedan på rutin.

Jag tycker inte det är svårt, däremot lider jag av den allmänna övermedicineringen av våra gamla men det är en annan femma och hör hemma i en annan diskussion.

Emil_Larsson
2009-07-03, 18:32
Har jobbat två dagar med delegering och det går ju som på räls. Helt problemfritt hittils och det flyter på.

Nina L
2009-07-03, 18:40
Själv skriver jag på allt förutom vagitorier, det slipper jag gärna.:DMmm, håller med. Tacka vet jag suppositorier. :thumbup: :D

OnT: Inget konstigt. Klart du skall ha delegering.