handdator

Visa fullständig version : Grillad Flintastek


sumialic
2009-07-01, 17:25
Flintastek gris m svål rå 191kcal/100g

Någon som vet hur näringsvärdet förändras på flintastek när den är grillad? Tänker främst på kalorierna. Borde väl bli ungefär samma eller?

sumialic
2009-07-01, 17:31
Vore även bra om någon visste näringsvärdet per 100g ifall man skär bort svålet.

Läste på wikipedia att flintastek är 2-3g fett utan svål och 13g fett med svål per 100g. Borde det inte bli 150kcal/100g då utan svål?

Eddie Vedder
2009-07-01, 17:46
Hur ska någn annan veta hur mycket svål du tar bort från din flintastek? Är du extremt noga så skär bort fett och väg det.

En viss mängd fett kommer även rinna ur steken när du grillar den.

sumialic
2009-07-01, 18:18
Hur ska någn annan veta hur mycket svål du tar bort från din flintastek? Är du extremt noga så skär bort fett och väg det.

En viss mängd fett kommer även rinna ur steken när du grillar den.

Det är ju även omöjligt för slv att veta hur mycket svål där är på. Jag skär bort all svål och som sagt sa wikipedia att skär man bort allt svål så hamnar man på en fettprocent på 2-3% istället för 13%.

Sen förstår jag att man aldrig kan svara ett exakt. Jag är ute efter ungefärliga värden. Tyckte det var lite dåligt att slv inte hade med näringsvärden utan svål då de annars är en typisk grej som slv brukar ha med.

Cohen
2009-07-01, 18:27
Flintastek kommer ofta från skinkan. Därför kan du använda näringsvärdena för skinka utan svål när du räknar på flintastek. Borde bli tillräckligt exakt.