handdator

Visa fullständig version : Löpträning som deff?


Viking76
2009-07-01, 09:19
Hej

Vill minska fettdepåerna lite, och det börjar synas på axlar och armar tydligt men har en hel del kvar på bröst/mage antar att det kommer om man är tålmodig...

Springer 1-2dagar i veckan kombinerat med gymmet 2-3 dagar i veckan.

Hur är det bästa att springa för att förbränna så mycket fett som möjligt?
Hög puls + lång tid eller lägre puls ännu längre tid?

Luktar oftast amonika efter löppassen skall google lite på det, men är det bra?

som ref kan jag springa med 172-175bpm i säkert 1.5tim.....
eller med 160bpm hur länge som helst känns det som........

kjell33
2009-07-01, 09:25
Fortsätt som du har börjat. Dock rekommenderar jag att du drar ner lite på tempot för att undvika överträning. Ammoniaklukten är antragligen urinämne du svettas ut. Dusch plus deodorant anbefalles.

CVN
2009-07-01, 09:28
Den bästa förbränningsträningen är backträning eller trappträning, alltså högintensivt.

kjell33
2009-07-01, 09:40
Den bästa förbränningsträningen är backträning eller trappträning, alltså högintensivt.

Håller med, dock tror jag att det kan vara bra att lägga sig på en lite lägre nivå under "inkörningstiden" och ser till att få lite mil i benen. Ser en fara med skaderisk och överträning.

Viking76
2009-07-01, 09:56
Oftast blir det så här, men saker kommer ju emellan ibland...

Gymmet kör jag 2-split.
Springer jag 2ggr blir det gymmet 2ggr,
Springer jag 1ggr blir det gymmet 3ggr,

Ok då skall jag fortsätta med att oftast springa med högt tempo och runt 1tim kanske, är det varmt som det varit nu räcker det gott med 160bpm, blir slut ändå..................

Hoppas det börja försvinna fett på bröst/mage nu oxå ..............

King Grub
2009-07-01, 10:00
Hur är det bästa att springa för att förbränna så mycket fett som möjligt?
Hög puls + lång tid eller lägre puls ännu längre tid?

En kombination. Så hög intensitet du kan hålla under så lång tid som möjligt. Och sedan inte ersätta den energin vid matbordet.

Bson
2009-07-02, 20:04
Luktar oftast amonika efter löppassen skall google lite på det, men är det bra?



Har starkt för mig att amoniaklukten kommer av att dina muskler används som energi åt kroppen. Kan dock inte hitta i vilken tråd jag har läst det....*rolleyes*

Ladda med mer energi innan löpträningen så slipper du amoniaklukten.

beckman88
2009-07-04, 17:01
En kombination. Så hög intensitet du kan hålla under så lång tid som möjligt. Och sedan inte ersätta den energin vid matbordet.

Kan inte detta att komma och resultera i väldigt korta cardio pass? Jag kanske klarar att springa i 14km/h i 15-20 min i sträck. Är det då bättre att springa låt oss säga 10km/h i 40-60 min?

Eddie Vedder
2009-07-04, 17:50
Kan inte detta att komma och resultera i väldigt korta cardio pass? Jag kanske klarar att springa i 14km/h i 15-20 min i sträck. Är det då bättre att springa låt oss säga 10km/h i 40-60 min?

Så hög intensitet under så lång tid som möjligt som sagt. Orkar du inte intensitet x längre än distans y men orkar längre distansen på lägre intensitet kommer ju såklart den längre rundan förbruka mer.

Men det var ju inte poängen utan att den högre intensiteten alltid kommer förbruka mer energi vid samma tid. Även samma distans faktiskt, 5 km intensiv löpning förbrukar mer energi än 5 km långsamt joggande.