handdator

Visa fullständig version : nybörjare/erfaren


Nyback
2009-06-30, 22:57
När anser ni att gränsen går mellan nybörjar och erfaren tränare ?
alltså hur många år tycker ni man bör ha tränat

Andy.da.wohoo
2009-06-30, 23:18
Beror på. man kan ha tränat i 5 år men träna som en nybörjare.

Är utförandet bra och personen är någorlunda kunnig inom träning och sådant anser jag att personen är "erfaren".

C.E.J.
2009-06-30, 23:21
Ptja, man blir inte särskilt erfaren av att "gymma" själv, det är ett som är säkert.

Mental
2009-07-01, 05:35
Har man skaffat sig en ansenlig mängd muskelmassa så anser jag personen som erfaren. Men skalan är ju rätt flytande.

mini
2009-07-01, 05:44
Erfarenhet mäts inte i år utan just i erfarenheter. Är man nyfiken, öppen och har duktigt folk omkring sig kan man säkert samla på sig erfarenheter ganska snabbt. Dock handlar det om år eftersom man naturligtvis måste hinna testa och utvärdera i ganska långa block.
Är man å andra sidan tjockskallig och lat kan man nog träna väldigt länge utan att klara av att dra några slutsatser av det man gör. Det innebär inte att man är nybörjare, men inte att man är erfaren heller. Normalgymmare kanske vi kan kalla det?

Mental
2009-07-01, 05:56
Är man å andra sidan tjockskallig och lat ... Normalgymmare kanske vi kan kalla det?

:D

Så vackert!

Rockhard
2009-07-01, 13:53
Om man fortsätter ha stadig utveckling efter dom första åren när allting går väldigt lätt så tycker jag man har lämnat nybörjarstadiet.

Baan
2009-07-01, 13:56
I år mätt 2-3 år kontinuerlig träning för att slippa nybörjarstämpeln. Sen som påpekat innan kan ju någon kunna mycket mer efter tre år än någon annan efter tio, men jag tror det är svårt vara kvar på n00bstadiet efter tre år i vilket fall.

Hemi
2009-07-01, 13:59
Har men erfarenhet av andra fysiska sporter och inte bara styrketräning tycker jag det i någon mån räknas också, efter en tid märker man vilka tränare och övningar som är bättre och kunnigare än andra och den erfarenheten går att applicera på styrketräningen.

LindaS
2009-07-01, 14:31
Den bästa tränaren behöver inte vara den bästa utövaren och tvärt om.

shovit
2009-07-01, 14:31
Beror ju på vad du menar som "tränare". Har spelat hockey, fotboll och andra sporter hela min uppväxt, och spelar fortfarande fotboll. Så inom sportträning så ser jag mig som ganska erfaren, men innom styrketräning på gym är jag inte speciellt erfaren.

shovit
2009-07-01, 14:37
Tycker gränsen mellan nybörjare och erfaren går när man vet vad man är bra/dålig på och vet hur man ska jobba för att förbättra och utväcklas.

MojjMojj
2009-07-01, 15:07
Spelade basket i tolv år och gick basketgymnasium osv. blabla. Tränat i några år, seriöst, på gym och jag anser mig själv vara mkt mer kunnig i styrketräning än vad jag var/är i basket. Tror det har att göra med allt "runt omkring" styrketräning som gör det.

sundvall
2009-07-01, 15:40
Beror ju på hur man ser på det. Inom styrketräning - jämfört med average noob tränande - ser jag mig som grymt erfaren, tränat i snart 4 år och har rätt mycket kunskap om träning och kost nu. Jämför man med gubbarna på 40+ som tränat sen dom var 16 så är jag inte så erfaren :D.