handdator

Visa fullständig version : Skada i nedre delen av ryggen (vänster sidan)


way
2009-06-30, 20:51
Kön: Man.

Ålder: 15.

Längd och vikt: ~ 170CM, ~60KG.

Smärtbeskrivning: Det gör ont när jag springer, cycklar och dylikt. Smärtan kommer just när jag har uppe benet och trycker ner pedalen på cyckeln om det kan vara till någon hjälp. Det känns som att smärtan är ganska djup, och kom helt plötsligt när jag vaknade en dag. Smärtan kommer endast när jag börjar springa/cyckla, och jag har haft skadan i cirka 2-3 dagar. Kan också lägga till att jag gjorde en bissa-spark när jag spelade fotboll, och landade ganska hårt just på det stället jag nu har ont på - kände inget direkt, utan smärtan kom efter någon dag eller så. Inga tidigare rygg- besvär/skador. Jag tränar normalt fotboll ungefär 4-5 gånger i veckan samt styrke träning (löpning 3-5KM, övningar för mage och armar med hjälp av tyngder och dylikt) 1-2 gånger i veckan. Fast nu var det två veckor sen jag styrketränade.

Smärtan ligger på något ben som går från mitten av ryggen, ner till vänstra skinkan. (det finns två sådanna ben, en på varje sida av ryggen)

Väldigt tacksam för svar!

Bild (markerat med rött är området som är skadat):

http://img193.imageshack.us/img193/3805/namnls.gif (http://img193.imageshack.us/i/namnls.gif/)

Martin Löwgren
2009-06-30, 22:11
Kan också lägga till att jag gjorde en bissa-spark när jag spelade fotboll, och landade ganska hårt just på det stället jag nu har ont på - kände inget direkt, utan smärtan kom efter någon dag eller så. Inga tidigare rygg- besvär/skador. Då har du utsatts för ett trauma (olycka) och då kan det röra sig om allt ifrån fraktur till muskelkontitution. Sök läkare för röntgenundersökning.

Är allt grönt där är Naprapat eller Sjukgymnast det bästa.

Mvh

Guddi
2009-06-30, 22:40
Det är med största sannolikhet bara en ordentlig blödning. Kommer gå över av sig själv om du ger det tid. Om det mot förmodan inte skulle ha släppt om en vecka så kan du söka upp vård då.

way
2009-07-01, 00:51
Finns det något namn på detta "benet", om ni vet vilket jag menar? Och för att förtydliga, det är den röda kvadraten som är det skadade området.

Det är med största sannolikhet bara en ordentlig blödning. Kommer gå över av sig själv om du ger det tid. Om det mot förmodan inte skulle ha släppt om en vecka så kan du söka upp vård då.
Gör det något om jag spelar fotboll, löper, simmar, cycklar osv medans det läker?

Sök läkare för röntgenundersökning.
Är undersökningen gratis, eller kostar det något?

way
2009-07-01, 00:59
En annan sak också, stretchning - bra/dåligt?

Tolkia
2009-07-01, 07:26
Finns det något namn på detta "benet", om ni vet vilket jag menar? Och för att förtydliga, det är den röda kvadraten som är det skadade området.

Det finns inget ben från ryggraden till skinkan. Jag gissar att du känner kanten på bäckenet, se nedan:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/admin/bildarkiv/Amnen/kroppen/skelett/s_ny_skelkropp_2.gif

Martin Löwgren
2009-07-01, 10:48
En annan sak också, stretchning - bra/dåligt?

Eftersom vi ej vet om det är en liten fraktur eller en kontutionsskada (blödning) så är det svårt att ge råd. Mest troligt är bristning eller blödning.

way
2009-07-01, 21:52
Eftersom vi ej vet om det är en liten fraktur eller en kontutionsskada (blödning) så är det svårt att ge råd. Mest troligt är bristning eller blödning.
Om vi nu säger att det är en bristning eller en blödning, finns det då något som är bra att göra, och något som jag absolut inte borde göra för att återhämta mig så snabbt som möjligt? (vad det gäller att springa, cyckla, spela fotboll, styrketräna, stretcha osv.)

way
2009-07-01, 21:53
Det finns inget ben från ryggraden till skinkan. Jag gissar att du känner kanten på bäckenet, se nedan:
Du har säkert rätt, jag kan inget inom det området så jag drog en vild gissning.

EDIT: Blev något fel så det blev dubbel-post.

agazza
2009-07-01, 21:58
Inte möjligt att det typ bara är? (nu frågar jag er lite pålästa)

http://www.coachonline.org/albums/CiaH/000106/i_ischias.bmp

Martin Löwgren
2009-07-02, 11:43
Om vi nu säger att det är en bristning eller en blödning, finns det då något som är bra att göra, och något som jag absolut inte borde göra för att återhämta mig så snabbt som möjligt? (vad det gäller att springa, cyckla, spela fotboll, styrketräna, stretcha osv.)

Är det en bristning vilket inte är så troligt så tenderar dessa att bli långdragna om man inte tar hand om dom på rätt sätt. I det akuta läget är det viktigt med vila som sedan skall övergå i aktiv vila. Cykel är ett bra och lindrigt sätt att hålla igång muskulaturen. Lägg sedan till mycket lätt styrketräning och även lätt stretching. Lyssna på kroppen och var försiktigt så att du inte överbelastar muskeln.

Vid blödning gör man lite tester och tryckmätningar för att veta om det är en intra eller intermuskulär blödning men sen följer rehaben i stort sett bristning.

way
2009-07-02, 23:21
Tack för svaret, har du kanske några tips om bra stretchningsövningar för nedre delen av ryggen? Står helt still i huvudet när jag ska stretcha ryggen.

Martin Löwgren
2009-07-02, 23:31
Tack för svaret, har du kanske några tips om bra stretchningsövningar för nedre delen av ryggen? Står helt still i huvudet när jag ska stretcha ryggen.

De e svårt men googla quadratus lumborum stretch och erector spinae :)

way
2009-07-10, 22:40
Tackar, dom övningarna funkar perfekt.

Lägg sedan till mycket lätt styrketräning
Skulle du också kunna ge några tips om hur man kan styrketräna den delen av ryggen?

Martin Löwgren
2009-07-11, 00:08
Tackar, dom övningarna funkar perfekt.


Skulle du också kunna ge några tips om hur man kan styrketräna den delen av ryggen?

Marklyft :thumbup:

way
2009-07-12, 14:29
Hur mycket vikt borde jag dra på?

Martin Löwgren
2009-07-12, 18:50
Hur mycket vikt borde jag dra på?

Så mycket du kan med bibehållen teknik. Riktiga in dig på att inte gå över 6 repetioner.

Mvh