handdator

Visa fullständig version : Problem i höger sida av ryggen


Asdf
2009-06-30, 19:06
Tjena!
Jag får återkommande problem i höger sida av trapezius, både långt upp och långt ned efter att jag springer
Detta problem kommer ej då jag styrketränar eller promenerar, enbart vid löpning.
Jag är säker på att det är något muskulärt då min rygg är rak
Eftersom jag vill utreda detta då det bara blir värre tänkte jag besöka någon med yrkeskompetens. Men vilken bör jag välja?

Naprapat, sjukgymnast, kiropraktor?

Martin Löwgren
2009-06-30, 22:14
Tjena!
Jag får återkommande problem i höger sida av trapezius, både långt upp och långt ned efter att jag springer
Detta problem kommer ej då jag styrketränar eller promenerar, enbart vid löpning.
Jag är säker på att det är något muskulärt då min rygg är rak
Eftersom jag vill utreda detta då det bara blir värre tänkte jag besöka någon med yrkeskompetens. Men vilken bör jag välja?

Naprapat, sjukgymnast, kiropraktor?Det är inte titeln i sig som styr utan hur terapeuten i fråga arbetar och vad hans inriktning är (idrottsmedicin, smärta, ortopedisk medicin med mera). Det finns nötter inom alla yrkesgrupper :D

Mvh

Guddi
2009-06-30, 22:43
Om det kommer enbart vid löpning så beror det troligen på din löpteknik. Be någon titta på dina armrörelser och om du spänner axlarna vid löpningen.

Asdf
2009-06-30, 23:00
Det är det som är problemet, jag har sprungit sen 2002 och deltagit i 3st halvmaror utan problem.
Mina besvär är periodvis återkommande där det är helt ok vissa veckor t o m månader, men ibland kan inträffa flera veckor i sträck

Just nu är det mycket handikappande då jag kan springa max 2km och känna den krampaktiga huggande känslan.
Det låter osannolikt att det är något med löptekniken, hur kan jag kontrollera detta för att vara på säkra sidan förresten?

joriice
2009-07-01, 00:45
Känner igen mig. En anledning för mig att skära ner på löpträningen. : (

Asdf
2009-07-02, 20:41
Sådär! Jag har löst mina problem!

Jag gick till en sjukgymnast som tydligen är känd i gbg. Han kallas för idrottsmassören och ska vara väldigt duktig

Han kände på mig och arbetade min rygg med värmegrej, massage och drog o knäckte, han var helt övertygad om att vissa senor som satt bakom skulderbladen var orsaken

Han gav mig ett stretchprogram och bad mig arbeta mycket med axlar o rygg de närmsta 2 veckorna innan vi ses igen för att se ifall det öppnar upp en del efter den behandling han gav mig

Jag har arbetat en del med detta i snart 2 veckor och ska dit om ett par dar igen. Det känns mycket bättre i dessa områden, inte lika stelt längre ( även om jag inte tänkte på det så sett innan)

Har även sprungit en hel del och kan numera springa upp till en mil utan ryggbesvär alls! Får inga förnimmelser heller