handdator

Visa fullständig version : Extern Hdd ingen ström?


Pettersover
2009-06-30, 18:47
När jag kopplar in min hdd så start den inte, den får helt enkelt ingen ström. Kontakten och allt är i kopplat.

Vad kan vara felet?

Janitorr
2009-06-30, 19:23
on/off switchen?

mangemani
2009-06-30, 20:04
så blev det på en utav mina med.
startade datorn som vanligt och utan anledning så hade en utav mina externa ingen ström(lampan på ström dosan lyste inte).
skulle också vilja veta vad som kan vara felet.

moue
2009-06-30, 21:02
på en av mina jävlar måste jag koppla in den till 2st usbkontakter för att den ska få nog med power.

DanielF
2009-06-30, 21:21
Är det en med extern strömadapter? Isåfall kan det vara den som är trasig.
Är det en Western Digital Elements av tidig modell så är det ett standardfel att adaptern går sönder. Min pajjade efter några månader bara.

Pettersover
2009-07-01, 05:38
Är det en med extern strömadapter? Isåfall kan det vara den som är trasig.
Är det en Western Digital Elements av tidig modell så är det ett standardfel att adaptern går sönder. Min pajjade efter några månader bara.

Aa det är en extern adapter och jag gissar nog att den är trasig.

rememberence
2009-07-01, 06:07
Med lite pillande så går det att byta ut vissa komponenter och få den att fungera igen. Ett tips är att ni tittar efter "svullna" kondensatorer.
Prova det :)

Bahir
2009-07-01, 10:13
Är det en med extern strömadapter? Isåfall kan det vara den som är trasig.
Är det en Western Digital Elements av tidig modell så är det ett standardfel att adaptern går sönder. Min pajjade efter några månader bara.

Åfan, gick just in i denna tråden för att kolla. Jag har en Western Digital Elements som blinkar blått när jag kopplar i den. Så det är alltså adaptern det är fel på? Nu är jag inte i Sverige (än), men går sådana adaptrar att köpa? Sådana med samma specifikationer etc, men som inte går sönder...

Hade typ 300 GB grejer på min, men tyckte alltid att det var för dyrt att lämna in för lagning.

DanielF
2009-07-01, 10:23
Åfan, gick just in i denna tråden för att kolla. Jag har en Western Digital Elements som blinkar blått när jag kopplar i den. Så det är alltså adaptern det är fel på? Nu är jag inte i Sverige (än), men går sådana adaptrar att köpa? Sådana med samma specifikationer etc, men som inte går sönder...

Hade typ 300 GB grejer på min, men tyckte alltid att det var för dyrt att lämna in för lagning.

Ja jag köpte en ny adapter på dustinhome.se
http://www.dustinhome.se/pd_5010313657.aspx

Men jag tror inte min blinkade blått ens en gång, den fick ju ingen ström. Så det kanske inte är adaptern det är fel på ditt fall. Kolla om adapterlampan lyser, isåfall är det inget fel på den. Min adapterlampa tokblinkade.

jakke
2009-07-01, 10:33
Ja jag köpte en ny adapter på dustinhome.se
http://www.dustinhome.se/pd_5010313657.aspx

Men jag tror inte min blinkade blått ens en gång, den fick ju ingen ström. Så det kanske inte är adaptern det är fel på ditt fall. Kolla om adapterlampan lyser, isåfall är det inget fel på den. Min adapterlampa tokblinkade.

Hårddisken får ström genom vanliga usb:n också, denna ström räcker inte för en "fullstor" disk och det kan vara det som orsakar blinkandet(så blev det med min hdd när den fick för lite ström)

Bahir
2009-07-01, 10:40
Hårddisken får ström genom vanliga usb:n också, denna ström räcker inte för en "fullstor" disk och det kan vara det som orsakar blinkandet(så blev det med min hdd när den fick för lite ström)

Vad kan man göra för att lösa det problemet?

jakke
2009-07-01, 11:48
Vad kan man göra för att lösa det problemet?

byta ut strömadaptern?
min lilla externa hdd(som inte behöver extra ström) fick problemet när jag använde en längre usbsladd.

Jarod
2009-07-01, 12:13
Är det en med extern strömadapter? Isåfall kan det vara den som är trasig.
Är det en Western Digital Elements av tidig modell så är det ett standardfel att adaptern går sönder. Min pajjade efter några månader bara.

Samma här. En 500gb Elements där adaptern pajjade för nån månad sen. *gah!*

Bahir
2009-07-01, 12:24
Minns jag rätt köpte jag min för typ 800 kr eller något, ny, så man får väl anta att det handlar om lågkvalitégrejer.