handdator

Visa fullständig version : Intervjufrågor?


mistermr
2009-06-30, 18:22
Jag har alltid undrat vad ett lämpligt svar till frågan "Nämn några av dina negativa sidor" som ofta dyker upp på en arbetsintervju?

Vad har andra koloiter svarat på denna fråga?

Vet ej om det spelar ngn roll beroende på vilket jobb man söker?

mvh

Karvig
2009-06-30, 18:30
Jag brukar svara något i stil med att ibland kan jag vara för envis och gå in i projekt för hårt för att sedan inte inse när det är dags att sluta. Vet inte hur pass bra det egentligen fungerar men det är det bästa ärliga svar jag kunnat komma på, och jag har i regel klarat mig rätt bra på intervjuer. :)

Semiramis
2009-06-30, 18:31
Det har jag också funderat på. Jag har inte varit utsatt men suttit med på andra sidan bordet och det vanligaste är att man tar fram något som man i själva verket anser vara en tillgång "jag blir alltför uppslukad av mitt jobb" e.d. Det beror nog på hurdan intervjuaren är om det imponerar, själv föredrar jag något som visar att personen i fråga har en viss självinsikt och distans men inte är en sådan jubelidiot att den erkänner sådant som skulle upplevas som rejält negativt för jobbet.

jakke
2009-06-30, 18:32
Tips 1. Undvik klyschor såsom envis.

mistermr
2009-06-30, 18:35
Tips 1. Undvik klyschor såsom envis.

Den har jag kört med innan och det är inte lyckat att säga envis.

mvh

Trance
2009-06-30, 18:36
Jag är nazist samt drar ofta dåliga skämt i fel situationer.

hendrong
2009-06-30, 18:37
För det första, kom ihåg att det är fullständigt acceptabelt att ljuga i den här situationen. De kommer aldrig kunna kolla upp vad du har för personlighet.

Jag skulle säga någonting som får dig att verka bra för jobbet. Som Seramis sa, att du har en tendens att jobba för hårt.
Annars kan du säga att du är för ärlig och säger rakt ut till folk vad du tycker, utan att tänka dig för. Den är bra.

mini
2009-06-30, 18:50
Nej, jag tycker inte att man ska blaska med några halvdanna förklädda positiva egenskaper. Däremot ska man visa att man är medveten om sina negativa egenskaper och har en lösning på dem.

"Jag kan förlora mig i detaljer och förlora ett helhetsperspektiv, så för att undvika det sätter jag en tidsgräns på hela projektet och bryter ner dem i delar så jag har kontroll över tiden."

"Jag har svårt att hålla många saker i huvudet samtidigt, så jag har alltid med mig ett anteckningsblock som jag skriver ner dagens uppgifter och stryker dem efterhand så att jag inte riskerar att glömma något."

"Jag kan uppfattas som för offensiv och att jag tar mycket utrymme, men jag är medveten om det och försöker alltid tänka innan jag pratar och jag försöker lyssna in en ny social kontext innan jag tar min plats."

Såklart är det beroende av vilket jobb du söker. Du behöver ju inte avslöja dina värsta later.

mistermr
2009-06-30, 18:56
Nej, jag tycker inte att man ska blaska med några halvdanna förklädda positiva egenskaper. Däremot ska man visa att man är medveten om sina negativa egenskaper och har en lösning på dem.

"Jag kan förlora mig i detaljer och förlora ett helhetsperspektiv, så för att undvika det sätter jag en tidsgräns på hela projektet och bryter ner dem i delar så jag har kontroll över tiden.

Denna är bra tycker jag, fint formulerat mini!

"Jag har svårt att hålla många saker i huvudet samtidigt, så jag har alltid med mig ett anteckningsblock som jag skriver ner dagens uppgifter och stryker dem efterhand så att jag inte riskerar att glömma något."

Denna är också bra och diplomatisk!

"Jag kan uppfattas som för offensiv och att jag tar mycket utrymme, men jag är medveten om det och försöker alltid tänka innan jag pratar och jag försöker lyssna in en ny social kontext innan jag tar min plats."

Denna är lite för negativ tycker jag.

Såklart är det beroende av vilket jobb du söker. Du behöver ju inte avslöja dina värsta later.

För min del handlar det om ingenjörstjänster.


mvh

Tolkia
2009-06-30, 19:04
Mini formulerar det bra. Att dra förment negativa egenskaper som i själva verket är menade att få en att framstå som ännu mer attraktiv ("min sämsta egenskap är att jag går upp för mycket i jobbet" osv.) genomskådas nog av de flesta arbetsgivare med något mått av erfarenhet och intelligens - särskilt som det är känt att det är just klyschor som "alla" drar.

hendrong
2009-06-30, 20:39
Mini formulerar det bra. Att dra förment negativa egenskaper som i själva verket är menade att få en att framstå som ännu mer attraktiv ("min sämsta egenskap är att jag går upp för mycket i jobbet" osv.) genomskådas nog av de flesta arbetsgivare med något mått av erfarenhet och intelligens - särskilt som det är känt att det är just klyschor som "alla" drar.

Funkar för mig! :D
Sedan fungerar de ju som självuppfyllande profetior också.

Granatgiraffen
2009-06-30, 21:27
Det är ju ingen som berättar sina riktiga negativa sidor ändå så det hela känns fånigt. Bara att be om nästa fråga, kanske även påpeka att det är en jäkligt dålig fråga.

Scratch89
2009-06-30, 21:28
Det är ju ingen som berättar sina riktiga negativa sidor ändå så det hela känns fånigt. Bara att be om nästa fråga, kanske även påpeka att det är en jäkligt dålig fråga.

Haha!
- "Jag brukar bli irriterad på folk som ställer dumma frågor."

mini
2009-06-30, 21:31
Dåliga frågor är typ "Om du var ett djur, vilket skulle du vara då?"
Jag tycker inte att det är en så dålig fråga om man faktiskt tar tillvara på den, både som intervjuare och intervjuad. Man kan få ett bättre grepp om tjänsten och de krav som ställs på en.

hendrong
2009-06-30, 21:34
En dålig fråga var "nämn en sak som har förändrat dig som person". Kom inte på nåt. Fick inte jobbet.

Granatgiraffen
2009-06-30, 21:37
Dåliga frågor är typ "Om du var ett djur, vilket skulle du vara då?"
Jag tycker inte att det är en så dålig fråga om man faktiskt tar tillvara på den, både som intervjuare och intervjuad. Man kan få ett bättre grepp om tjänsten och de krav som ställs på en.

Asch. Tycker det bästa är att snacka med dom så märker man om man trivs med dom. Sen ge dom ett par muntliga test för att få reda på hur dom tänker eller vad dom ligger på för nivå, beroende på vad det är för jobb. Lätt som en plätt. Massa bs-frågor som man får massa bs-svar på ger ungefär mig lika mycket som korven jag åt till lunch. Den sög.

C.E.J.
2009-06-30, 21:51
Nej, jag tycker inte att man ska blaska med några halvdanna förklädda positiva egenskaper. Däremot ska man visa att man är medveten om sina negativa egenskaper och har en lösning på dem.

"Jag kan förlora mig i detaljer och förlora ett helhetsperspektiv, så för att undvika det sätter jag en tidsgräns på hela projektet och bryter ner dem i delar så jag har kontroll över tiden."

"Jag har svårt att hålla många saker i huvudet samtidigt, så jag har alltid med mig ett anteckningsblock som jag skriver ner dagens uppgifter och stryker dem efterhand så att jag inte riskerar att glömma något."

"Jag kan uppfattas som för offensiv och att jag tar mycket utrymme, men jag är medveten om det och försöker alltid tänka innan jag pratar och jag försöker lyssna in en ny social kontext innan jag tar min plats."

Såklart är det beroende av vilket jobb du söker. Du behöver ju inte avslöja dina värsta later.

Vad jobbar du med?

mini
2009-06-30, 21:53
Vad jobbar du med?

Surfa Kollo atm. Själv då?

C.E.J.
2009-06-30, 22:01
Surfa Kollo atm. Själv då?

Haha ja det är samma här vetty ;)

Tänkte mest bara att dina svar lät väldigt bra och att du därför kanske har erfarenhet av mer "avancerade" arbetsintervjuer, vilket skulle implicera att du har ett jobb av högre rang, s.a.s.

mini
2009-06-30, 22:09
Haha ja det är samma här vetty ;)

Tänkte mest bara att dina svar lät väldigt bra och att du därför kanske har erfarenhet av mer "avancerade" arbetsintervjuer, vilket skulle implicera att du har ett jobb av högre rang, s.a.s.

Det kommer... ;)

(Tack)

The_RobRoy
2009-06-30, 22:20
Sluta ragga i tråden ;)

Jag fick en gång frågan till ett seriöst konsult-jobb om jag hade några svaga sidor.

Svarade: Ja, självklart, det har ju alla.

Varpå den som intervjuade svarade förvånat: Jasså! och såg smått förolämpad ut.

Jag bara tänkte wtf?

Gick faktiskt vidare till nästa intervju iallafall, men fick sen inte jobbet, de va lika bra det.

-squat-
2009-06-30, 22:31
Jag brukar svara ärligt på den frågan. Jag är morgontrött och har hög krav på mig själv och min omgivning. Min inställning är att det kommer löna sig i långa loppet att stå för den man är.

hendrong
2009-06-30, 22:45
Jag brukar svara ärligt på den frågan. Jag är morgontrött och har hög krav på mig själv och min omgivning. Min inställning är att det kommer löna sig i långa loppet att stå för den man är.

Jag är lat, opålitlig och feg. Vad ska en som jag säga?

-squat-
2009-06-30, 23:07
Jag är lat, opålitlig och feg. Vad ska en som jag säga?

Säg som det är. För du är inte värd ett jobb. ;)

C.E.J.
2009-06-30, 23:18
Jag brukar svara ärligt på den frågan. Jag är morgontrött och har hög krav på mig själv och min omgivning. Min inställning är att det kommer löna sig i långa loppet att stå för den man är.

Se Tolkias och minis inlägg ovan.